Kannattaako meidän tilanteessa toisen jäädä kotiin?
Suunnitellaan ekaa ja tokaa lasta. Miehen tulot 2000 netto ja naisen tulot 1650 netto. Minkälaiset tulot olisi jos nainen olisi 4 vuotta putkeen lapsen kanssa kotona? Vakituinen työ odottaisi taustalla. Asuminen omistusasunnossa.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Sovitaanko illaksi joku miitti keskustan kuppilaan ja mennään sinne kaikki yhdessä haukkumaan ap:ta.
Ap liittynee myöhemmin seuraan kertomaan kuinka ylimielisiä olemme kun emme ryhtyneet hänelle talousasiantuntijoiksi. Kiitos mutta jätän väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten jälkeen eu säästöön jää mitään vaan joudutte käyttämään ne kuppaset pennoset
Sen takia tulin tänne palstalle että ne joilla on jo lapsia kertoisivat päivähoitomaksuista ja siitä onko ne meidän tilanteessa miten kannustavia laittaa lapsi hoitoon. Ja miksei jäisi säästöön? Mun on mahdoton kuvitella, että jollain kelan sivuilla on joku automaattilomake, joka kertoo mikä olisi meille kannattavinta. Siksi kysyn täältä, että joku ihminen voisi ottaa kantaa. Ap
Ei tarvitsisi kuvitella mitään jos menisit sinne vaan, täyttämään sen automaatiolomakkeen. 😂
Tällä laskurilla voit laskea äitiyspäivärahasi https://asiointi.kela.fi/paivarahalaskuri-web/alku.faces?etuus=VR
Ja https://www.kela.fi/kotihoidontuki-maara-ja-maksaminen tuossa kotihoidontuesta.
Vierailija kirjoitti:
Ole kotona, mutta huolehdi, että lasten ikäero on alle 3 v ja saat ansiosidonnaista vanhempainpäivärahaa ja sitten käy osa-aikatyössä, kun putoat kotihoidontuelle. Vuorotelkaa miehen kanssa lastenhoidossa niin, että olet osa-aikaisesti töissä ja mies kokoaikaisesti. Pienistä palkkatuloista jää kivasti käteen, kun lisänä on kotihoidontuki ja lapset eivät käy päivähoidossa, maksuja ei sieltä tue. Tosin paljonko noin pienillä tuloilla joutuisi maksamaan päivähoidosta?
Kiitos sinulle. Mikäköhän siinä on että asialliseen kysymykseen saa 1/10 asiallisia vastauksia. Meillähän ei ole tarkoitus sossupummailla, vaan rakentaa kestävä ja toimiva arki, jossa kumpikaan ei pala loppuun. Ap
Kun ap:lla ja miehellä on rahat kerran jo säästössä lapsia varten, niin mitä kummaa vartean ap enää täältä mitään kyselee?
Ap.n tarkoitus on vain vouhkata ja provota, muuta tarkoistusta aloituksella ei ole.
Kahelilta naiselta kaikkinensa tuo ap vaikuttaa, totaaliselta vajakilta.
Ap:n iässä voi hyvin jättää koko ehkäisyn pois. Kukaan tuntemistani edes 50-vuotiaista ei puhu enää markoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole kotona, mutta huolehdi, että lasten ikäero on alle 3 v ja saat ansiosidonnaista vanhempainpäivärahaa ja sitten käy osa-aikatyössä, kun putoat kotihoidontuelle. Vuorotelkaa miehen kanssa lastenhoidossa niin, että olet osa-aikaisesti töissä ja mies kokoaikaisesti. Pienistä palkkatuloista jää kivasti käteen, kun lisänä on kotihoidontuki ja lapset eivät käy päivähoidossa, maksuja ei sieltä tue. Tosin paljonko noin pienillä tuloilla joutuisi maksamaan päivähoidosta?
Kiitos sinulle. Mikäköhän siinä on että asialliseen kysymykseen saa 1/10 asiallisia vastauksia. Meillähän ei ole tarkoitus sossupummailla, vaan rakentaa kestävä ja toimiva arki, jossa kumpikaan ei pala loppuun. Ap
Mikäköhän kumma siinä on että tiedon äärelle ohjaamista ei nykyään pidetä enää asiallisena vastauksena vaan ylimielisistä vastauksista huolimatta pitäisi käydä laskurilla tuetkin laskemassa ap:n puolesta.
Mikähän noin huonopalkkainen duuni odottaisi ap:ta useita vuosia, lastenteon takia.
Erikseen ovat toimet ja virkapaikat, mutta tuolla ap:n palkalla tehdän tosi kehnoa duunia.
Sitä paitsi pitkän äitiysloman eikä muunkaan pitkän loman jälkeen ei voi odottaa, että pääsisi takaisin juuri samaan työhön, mitä on tehnyt ennen lomalle jäämistään.
Aloitus on ääliöimäinen provo.
Eihän nuo nyt hyvät palkat ole, mutta olette varmasti tottuneet elämään sen mukaisesti. Tuo riittää peruselämään ihan hyvin. Ei kaikkien tarvitse käydä joka päivä kahvilla tai syömässä ulkona tms.
Kokeilin noita laskureita mutta en saanut vastauksia kysymykseeni. Ap
Mikä muuten tuokin juttu oli että työpaikka ei odota taustalla jos jää lapsen kanssa kotiin. Jossain jenkeissä ei varmasti odota. Mutta meidän tilanteessa kuuluu yrityksensä tuottavimpiin työntekijöihin, niin miksi ei odottaisi? Ap
Eli onko kannattavinta tehdä osa aika työtä, jotta välttää suuret hoitomaksut? Ap
Vauvapalsta on muuttunut aika paljon kahdeksan vuoden takaisesta. Liekö haudassa jo sen aikaiset käyttäjät.
Vierailija kirjoitti:
Nainen menettää palkat ja eläkkeet neljän vuoden ajalta eikä miehen tuloilla mitenkään korvata niitä naiselle. Surkea diili.
Tein kolme lasta 90-luvulla. Niillä tuloilla, mitä minulla silloin oli, niin hävisin 15 euroa vuodessa eläkkeessä eli 75 euroa kuukaudessa eläkkeeni pieneni niinä vuosina, kun olin kotona.
Joten kovin suurta summaa ei eläkkeeni tämä takia pienentynyt.
Toisaalta olen tämän sitten ottanut toisesta päästä takaisin ja nostattanut vuositulojani tekemällä ylitöitä, joista maksetaan hyvin.
Eläkkeeni tulee olemaan n 2700e kuukausi, johon olen ihan tyytyväinen. Joten kannattaa oikeasti laskea, paljonko loppueläke pienenee sillä, että on pari vuotta hoitovapaalla. Se ei eläkettä paljoa syö
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vauvapalsta on muuttunut aika paljon kahdeksan vuoden takaisesta. Liekö haudassa jo sen aikaiset käyttäjät.
Samaa mieltä. Silloin täällä oli pitkälti äitejä, joilla ei ollut muuta kuin aikaa opastaa ja antaa vinkkejä uusille tulokkaille. Takakireyttä ei silloin vielä ollut. Sen näkee ihan itse etsimällä vanhoja viestiketjuja.
Ihan aidosti kiinnostaisi tietää tulojen suuruusluokka jos jää lasten kanssa kotiin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan aidosti kiinnostaisi tietää tulojen suuruusluokka jos jää lasten kanssa kotiin. Ap
En pysty tajuamaan miten joku voi sen kertoa jos et saa sitä tietoa itse teidän tuloilla käyttämällä asiaan tarkoitettua laskuria? 🤯
Vierailija kirjoitti:
No laskekaa se!
Sen takia tulin tänne palstalle että ne joilla on jo lapsia kertoisivat päivähoitomaksuista ja siitä onko ne meidän tilanteessa miten kannustavia laittaa lapsi hoitoon. Ja miksei jäisi säästöön? Mun on mahdoton kuvitella, että jollain kelan sivuilla on joku automaattilomake, joka kertoo mikä olisi meille kannattavinta. Siksi kysyn täältä, että joku ihminen voisi ottaa kantaa. Ap