Miksi te haluaisitte muuttaa pois Suomesta?
Tuli mieleen toisesta ketjusta, että mikä teidän elämässä täällä on niin huonosti, että haluaisitte muuttaa pois? Ei minunkaan mielestäni Suomi mikään paratiisi ole, mutta ei ole koskaan käynyt edes mielessä, että muuttaisin pois. Pääsääntöisesti tykkään asua täällä.
Kommentit (56)
Kun olin unelma-ammatissani ja tajusin etta paasen eteenpain vain tarkasti maarattyjen saantojen mukaan = maaravuosina palkankorotus tein tyoni hyvin tai huonosti. Kovasta tyosta ei palkita mika minusta oli erittain epaoikeudenmukaista.
Nain elamani harmaana tiena elakeikaan ja sitten tulee kuolema korjaamaan. Paatin karistaa Suomen tomut jaloistani ja olen onnekseni saanut viettaa varikasta ja vaiherikasta elamaa, en kadu mitaan. Suomessa se ei olisi ollut mahdollista.
Ilmasto ja ammatilliset haasteet veivät meidän perheen Suomesta pois. Muutoin tykkaisin kovasti asua siellä. Lisäksi Suomi sais kansavälistyä lisää, nyt lapseni ystävissä on kaikkia ihonvärejä, ja se on hienoa.
Pääsääntöisesti täällä on kaikki hyvin, mutta ärsyttää asuntojen korkeat hinnat. Ollaan vähän päälle keskituloinen pari ja haluamme asua Helsingin kantakaupungissa Kalliossa, Vallilassa tai Hermannissa. Omaa asuntoa ei ole varaa ostaa, koska joutuisi ottamaan joko jättimäisen lainan eli yli 300000€ tai maksamaan hirveää vastiketta n. 1000€ sekä sitä lainanlyhennystä. Vaatimukset eivät ole kuitenkaan kovin ihmeelliset esim asunnon koon suhteen, joku 70 neliötä riittäisi (meillä on lapsi ja toinen tulossa). Ja kun ei omista asuntoa, saa jatkuvasti kuulla olevansa tyhmä kun maksaa korkeaa vuokraa. Laitan säästöön 200-500€ kuussa mutta se ei auta oikeastaan yhtään. Asumisoikeusasuntojen taso taas on huonompi kuin vuokra-asuntojen ja sellaiseen menisi kiinni kaikki säästöt ja vuokra olisi vain 200€ halvempi. Täälläpäin aso-kämpissä olisi tarjolla muovimattoa myös kylppärissä) 90-luvulta, halvimmat mahdolliset kiinteät kaapit, lasittamaton parveke ja suttuinen piha. Tästä ilosta saisi maksaa n. 30000€ ja käyvän vuokran verran vastiketta kuussa. Huoh!
Ei ne asunnot muualla maailmassa halpoja ole myöskään isoissa kaupungeissa ja halutuissa kohteissa. Kokemusta on.
mutta Suomessa pimeän ja kylmän talven lisäksi ärsyttää se sellainen ihmisten perus pessimistisyys, ja silti on ihme propaganda uponnut kansaan siitä miten on lottovoitto syntyä tänne.
Rennompi meininki ja enemmän tilaa hengittää muualla, ihmiset on niin paljon suvaitsevaisempia ja kaikessa elämäntavasta kulutus- ja ruokattuotteisiin on enemmän valinnanvaraa ja tarjonta on laajempaa. Suomessa kaikesta on yksi virallinenen ainoa oikea vaihtoehto, koskien myös elämäntapaa ja mielipiteitä.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 07:31"]
Pääsääntöisesti täällä on kaikki hyvin, mutta ärsyttää asuntojen korkeat hinnat. Ollaan vähän päälle keskituloinen pari ja haluamme asua Helsingin kantakaupungissa Kalliossa, Vallilassa tai Hermannissa. Omaa asuntoa ei ole varaa ostaa, koska joutuisi ottamaan joko jättimäisen lainan eli yli 300000€ tai maksamaan hirveää vastiketta n. 1000€ sekä sitä lainanlyhennystä. Vaatimukset eivät ole kuitenkaan kovin ihmeelliset esim asunnon koon suhteen, joku 70 neliötä riittäisi (meillä on lapsi ja toinen tulossa). Ja kun ei omista asuntoa, saa jatkuvasti kuulla olevansa tyhmä kun maksaa korkeaa vuokraa. Laitan säästöön 200-500€ kuussa mutta se ei auta oikeastaan yhtään. Asumisoikeusasuntojen taso taas on huonompi kuin vuokra-asuntojen ja sellaiseen menisi kiinni kaikki säästöt ja vuokra olisi vain 200€ halvempi. Täälläpäin aso-kämpissä olisi tarjolla muovimattoa myös kylppärissä) 90-luvulta, halvimmat mahdolliset kiinteät kaapit, lasittamaton parveke ja suttuinen piha. Tästä ilosta saisi maksaa n. 30000€ ja käyvän vuokran verran vastiketta kuussa. Huoh!
[/quote]
Joku sanoi ekalla sivulla että mamuystävänsä valitteli ihmisten "kylmyyttä". Kertoo paljon siitä, miten hyvin suomalaisia tuntee...ei ollenkaan, ap:n lisäksi?
Asun Helsingissä ja kyllä täällä ollaan ihan perusystävällisiä. Monikaan ei ehkä aloita rupattelua tai moikkaa kadulla, mutta jos menee ystävällisesti pyytämään apua, aivan varmasti sitä saa. Osa avusta on myös huomaamatonta tahdikkuutta: kukaan ei ehkä nouse perseeltään metrossa kun lapsi etsii istumapaikkaa, mutta sitten kun ihmisiä jää pois, joku aikuinen voi estää muita istumasta viereiselle paikalleen ja "varata" näin paikan lapselle. Kuulostaa ehkä oudolta, mutta olen itse tätä käytöstä todistanut parikin kertaa. Samoin bussissa pitää saada suunsa auki, niin johan riittää auttajaa.
Olen asunut Ranskassa ja Englannissa, eikä asiat niissä maissa sen paremmin olleet. Joka maassa on omat hyvät ja huonot puolensa. Suomessa ärsyttää ihmisten juopottelu, mutta Englannissa se oli ihan samanlaista jos ei pahempaakin, ja toisaalta myös joidenkin ihmisten huonot käytöstavat, vaikka Pariisissa asiakaspalvelijat olivat usein niin tympeitä, että oksat pois. Ehkä huonoin puoli Suomessa on se, että monet suomalaiset tuntuvat itse vihaavan tätä maata niin paljon, mutta onneksi ne pahimmat valittajat ovat ymmärtäneet pakata laukkunsa ja lähteä. Keskustelupalstoilla näitä Suomea sydämestään vihaavia joutuu kuuntelemaan (kun jostain syystä heillä on pakottava tarve näille suomalaisille palstoille omaa Suomi-vihaansa purkaa) mutta onneksi ei niin paljoa oikeassa elämässä :)
Ajatuksissani on muuttaa Ruotsiin vaihtelun ja kielen vuoksi.
Koska täällä on liikaa neekereitä. Haluaisn muuttaa jonnekin tosi kauas eroon niistä, vaikka Keniaan.
Talvi. Kaikki mikä siihen liittyy, kylmyydestä ja pimeydestä alkaen. Asutaan maalla ja tuntuu että jo arkielämä on talvella niin hankalaa, että kaikki ylimääräinen on mahdotonta, ei oo voimia, ei pysty.
Mun mielestä Suomi on sinänsä ihan ookoo. Mut mä haluan lisää ammatillisia haasteita ja siihen kuvioon kuuluu, että yhteen paikkaan ei voi jämähtää. Lisäksi haluun muutenkin vaihtaa kuvioita vähän.
Ilmaston takia. Talvi on liian pitkä ja pimeä.
Eläkkeellä voisin asua vaikka syyskuu-toukokuu jossakin lämpimässä, mutta siihen saakka asun kyllä täällä. Olen asunut aikuisena vuosia ulkomailla ja tiedän mitä se on.
Kaikki kallista, palkat huonot, ihmeellinen kommunistivaltio kaikkine kieltoineen ja kartelleineen, kateelliset ihmiset ja poliikka samaa sontaa vuosikymmenestä toiseen.
Olen jo muuttanut pois 7 vuotta sitten.
Valtiovalta kyttää, sananvapaus menetetty ja mamutus kiihtyy ja tuhoaa lopunkin. Asuimme juuri Englannissa ja tulimme vuodeksi Suomeen ja kohta lähdemme uudelleen reissuun, nyt ei ehkä jaksa tulla enää takaisin. Talo jää kuitenkin varmuudeksi.
Yksi maahanmuuttajatuttuni tiivisti ajatuksensa (ja minun ajatukseni) Suomesta aika hyvin:
Kylmä ilma, kylmät ihmiset.
Siksi.
Täällä ei saa edes ilmapalloja ottaa kaupasta mukaansa, siksi.
Ilmaston takia. Haluan jonnekin lämpimämpään. Australia on/oli unelma; joskus kaduttaa vanhat ratkaisut. 20-kymppisenä ei ollut tarpeeksi uskoa itseeni
Suomi olisi täydellinen, jos sää ihmiset ja sijainti olisi toinen! Neil Harwickin sanoin. Suomalaiset ovat jurnuttajia, enkä tahdo sitä kestää
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 22:52"]
Ilmaston takia. Haluan jonnekin lämpimämpään. Australia on/oli unelma; joskus kaduttaa vanhat ratkaisut. 20-kymppisenä ei ollut tarpeeksi uskoa itseeni
[/quote]
Kyllä kai ihminen jo 200-vuotiaana uskoo itseensä.