Tutkitaanko verenluovutuksessa aina HIV?
Kommentit (33)
Sama, kun menisin lääkärille viidennenkymmenennen ripulin jälkeen ja lääkäri sanoisi "luultavasti vatsasyöpä". Todellisuudessa hän sanoisi "Laitan sinut vatsan ultraääneen/tähystykseen ja jatkamme sen pohjalta". Ei lääkäri anna mitään etukäteisdiagnooseja, johan siinä potilaat menisivät sekaisin
Muistaakseni, en ole ihan varma.. se menee niin, että kun käyt luovuttamassa verta, veri testataan hiv:in varalta. Silloin tiedossa on sinun nimesi ja kaikki, ja saisit ilmoituksen jos hiv löytyisi. Se löytyy, jos olet saanut sen 3kk ennen testin tekoa/veren luovutusta. Tämän jälkeen, kun veri on todettu puhtaaksi, se puhdistetaan ja eritellään, eikä tässä vaiheessa enää tiedetä kenen verta se on. Vielä ennen veren lähtöä sairaalaan, ne jossain vaiheessa testaan ja tässä seulassa löytyvät ns. piilevät hiv:it. Mutta silloin veri on jo prosessoitu ja ei ole enää tietoja, kenen veri on kyseessä etkä saa ilmoitusta
[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 00:03"]
No ei ole sanonut. Ei lääkäri koskaan sanoa "luultavasti leukemia" tuollaisten oireiden vuoksi. Jos joku lääkäri sanoisi noin vain infektiokierteen takia, niin ei ole kovin ammattitaitoinen. Immuunipuutostila yksinään vaatii tietyn geenin, eikä se tila ala vain yhtäkkiä vaan on siis läpi elämän, muuten se on aina kytköksissä elinsiirtoon/syöpähoitoihin/hiviin.. Olisi aika erittäin outoa, että lääkäri sanoisi noin ilman diagnoosia syövästä tai hivistä
[/quote]
Kiovigin käyttäjän ei kannata haaveilla verenluovutuksesta. Hänen kannattaa olla ikikiitollinen siitä, että saa luovuttajilta aineita lääkkeeseensä.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 20:48"]
Ap selittää kysymystä. Mä luovutan verta 2-3 kertaa vuodessa. Nyt kuitenkin olen sairastellut paljon ja perjantaina lääkärillä käydessä sain kuulla että mulla on immuunipuutos. Luetteli mitkä kaikki tätä voi aiheuttaa ja hiv oli joukossa.
Olen sairastellut viimeisen 3 vuoden aikana enemmän kuin yleensä. Saan kaikki mahdolliset flunssat ja vatsataudit. Lisäksi on ollut korva ja silmätulehduksia, poskiontelotulehduksia ja keuhkokuume.
Lääkäri pyysi pitämään infektiopäiväkirjaa oireistani. Lisäksi sain pitkän liuskan labraan mukaan vietäväksi. Ilmeisesti ainakin laajaverenkuva ja hiv testataan. Se oli muiden joukossa, ei mitenkään korostetusti. Myös jotain reumatekijöitä halutaan selvittää.
[/quote]
En usko, että lääkäri on käyttänyt sanaa immuunipuutos. Immuunipuutoshan on vain hiv:issä ja solunsalpaajalääkkeitä käyttäneillä/elinsiirron saaneilla, ehkä jossain tosi harvinaisessa muussa sairaudessa, mutta ei muissa sairauksissa. Reuma ei aiheuta immuunipuutetta. Ja uusi tartunta ei näy testeissä. Kyse voi olla lähes mistä vain, hiv mukaanluettuna. Hiv näkyisi testissä, jos se olisi saatu yli 3kk aiemmin. Jos alle 3kk, ei näy.
[/quote]
Immuunipuutos voi olla myös vasta-ainepuutoksesta johtuva, ja osa näistä puhkeaa vasta aikuisiällä. Immuunipuutokseen voi tietääkseni liittyä myös autoimmuunisairauksia, kuten reumasairauksia. Miten ihmeessä te voitte väitellä siitä, mitä lääkäri on sanonut, kun ette ole olleet kuulemassa? Ei kai olisi mitään värää sanoa esim. "Poissuljetaan immuunipuutostila näillä kokeilla" tai että "otetaan kokeita immuunipuutostilan varalta". Immuunipuutos-diagnoosi ei ole kuolemantuomio.
Immuunipuutostilan voi aiheuttaa vaikka alkoholin käyttö.
En muista mikä se tarkka termi oli millä tuosta asiasta puhui, mutta selväksi tuli että mun vastustuskykyni on alentunut ja se näkyi toiseen sairauteen liittyvässä tutkimuksessa. En ala tätä enempää puimaan täällä. Tärkeintä oli selvittää tuo että testataanko hiv verenluovutuksessa. Jos testataan, niin sitä ei sitten voi olla. En kyllä olisi ymmärtänyt mistä sen olisin edes voinut saada.
Reuma on sitten yksi mahdollisuus. Se oli yllättävän pitkä lista mitä luetteli.
Tämä mun lääkärini ei ole mikään erikoislääkäri, mietin että pitäiskö varata aika jollekin erikoislääkärille?
ap
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 23:53"]
Lääkäri ei käytä immuunipuutos-sanaa, koska se vaatisi diagnoosin. Sanaa voisi käyttää, jos olisi tiedossa sairaus, joka aiheuttaa immuunipuutosta. Immuunipuutos on vakava tila, eikä kyseistä sanaa käytetä silloin, kun puhutaan infektiokierteestä. Jos lääkäri alkaisi puhumaan immuunipuutoksesta ennen mitään muita diagnooseja, olisi sama kuin hän alkaisi puhumaan leukemiasta samojen syiden perusteella ennen kuin mitään testejä on tehty tai diagnoosia asetettu. Lääkärit eivät tee tuollaisia diagnooseja etukäteen.
Maallikko voi puhua immuunipuutostilasta viitaten infektiokierteeseen tai alentuneeseen vastustuskykyyn, jolloin se ymmärretäänkin juuri alentuneena vastustuskykynä. Oikeasti lääketieteessä immuunipuutostila liittyy erittäin vakaviin sairauksiin.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 12:24"]
En muista mikä se tarkka termi oli millä tuosta asiasta puhui, mutta selväksi tuli että mun vastustuskykyni on alentunut ja se näkyi toiseen sairauteen liittyvässä tutkimuksessa. En ala tätä enempää puimaan täällä. Tärkeintä oli selvittää tuo että testataanko hiv verenluovutuksessa. Jos testataan, niin sitä ei sitten voi olla. En kyllä olisi ymmärtänyt mistä sen olisin edes voinut saada.
Reuma on sitten yksi mahdollisuus. Se oli yllättävän pitkä lista mitä luetteli.
Tämä mun lääkärini ei ole mikään erikoislääkäri, mietin että pitäiskö varata aika jollekin erikoislääkärille?
ap
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 23:53"]
Lääkäri ei käytä immuunipuutos-sanaa, koska se vaatisi diagnoosin. Sanaa voisi käyttää, jos olisi tiedossa sairaus, joka aiheuttaa immuunipuutosta. Immuunipuutos on vakava tila, eikä kyseistä sanaa käytetä silloin, kun puhutaan infektiokierteestä. Jos lääkäri alkaisi puhumaan immuunipuutoksesta ennen mitään muita diagnooseja, olisi sama kuin hän alkaisi puhumaan leukemiasta samojen syiden perusteella ennen kuin mitään testejä on tehty tai diagnoosia asetettu. Lääkärit eivät tee tuollaisia diagnooseja etukäteen.
Maallikko voi puhua immuunipuutostilasta viitaten infektiokierteeseen tai alentuneeseen vastustuskykyyn, jolloin se ymmärretäänkin juuri alentuneena vastustuskykynä. Oikeasti lääketieteessä immuunipuutostila liittyy erittäin vakaviin sairauksiin.
[/quote]
[/quote]
Odottele tulokset ensin. Yleislääkäri laittaa tarvittaessa lähetteen erikoislääk
rille, mutta useimmiten alkuvaiheen tutkimukset kuuluu perusterveydenhuoltoon ja erikoislääkäri tutkii sitten lisää, jos tarvitsee.
Lapsellani oli imusolmuke suurentuneena niskassa kaksivuotisneuvolassa. Niin vain lääkäri totesi, että voi olla leukemiaa. Kyllä törppöjä löytyy joka paikasta. Tyttö on nyt 9, eikä muuta syytä löytynyt pateille kuin sairastettu flunssa.
Tutkitaan, mutta uudet tartunnat eivät välttämättä näy testeissä. Siksi ihmisiä kehoitetaan olemaan menemättä verenluovutukseen jos epäilevät tartuntaa.
Tästä syystä homoilta on verenluovutus kielletty, koska testit eivät ole täydellisiä, ja tuoreen hiv-tartunnan riski miesten välisessä seksissä yli 20-kertainen verrattuna miesten tartuntariskiin heteroseksissä.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 20:48"]
Ap selittää kysymystä. Mä luovutan verta 2-3 kertaa vuodessa. Nyt kuitenkin olen sairastellut paljon ja perjantaina lääkärillä käydessä sain kuulla että mulla on immuunipuutos. Luetteli mitkä kaikki tätä voi aiheuttaa ja hiv oli joukossa.
Olen sairastellut viimeisen 3 vuoden aikana enemmän kuin yleensä. Saan kaikki mahdolliset flunssat ja vatsataudit. Lisäksi on ollut korva ja silmätulehduksia, poskiontelotulehduksia ja keuhkokuume.
Lääkäri pyysi pitämään infektiopäiväkirjaa oireistani. Lisäksi sain pitkän liuskan labraan mukaan vietäväksi. Ilmeisesti ainakin laajaverenkuva ja hiv testataan. Se oli muiden joukossa, ei mitenkään korostetusti. Myös jotain reumatekijöitä halutaan selvittää.
[/quote]
En usko, että lääkäri on käyttänyt sanaa immuunipuutos. Immuunipuutoshan on vain hiv:issä ja solunsalpaajalääkkeitä käyttäneillä/elinsiirron saaneilla, ehkä jossain tosi harvinaisessa muussa sairaudessa, mutta ei muissa sairauksissa. Reuma ei aiheuta immuunipuutetta. Ja uusi tartunta ei näy testeissä. Kyse voi olla lähes mistä vain, hiv mukaanluettuna. Hiv näkyisi testissä, jos se olisi saatu yli 3kk aiemmin. Jos alle 3kk, ei näy.
Eli luovutusveren kautta VOI SAADA hivin? Luulin ettei se olisi enää nykyaikana mahdollista :O
No ei ole sanonut. Ei lääkäri koskaan sanoa "luultavasti leukemia" tuollaisten oireiden vuoksi. Jos joku lääkäri sanoisi noin vain infektiokierteen takia, niin ei ole kovin ammattitaitoinen. Immuunipuutostila yksinään vaatii tietyn geenin, eikä se tila ala vain yhtäkkiä vaan on siis läpi elämän, muuten se on aina kytköksissä elinsiirtoon/syöpähoitoihin/hiviin.. Olisi aika erittäin outoa, että lääkäri sanoisi noin ilman diagnoosia syövästä tai hivistä