Luonnonkiharat hiukset ja kampaajat..
Mikä siinä on, että kampaajille ei tunnu olevan ollenkaan tietotaitoa luonnonkiharoista hiuksista? Kampaamokäynti päättyi taas pettymykseen, kun kampaajalla ei ollut lainkaan ymmärrystä luonnonkiharoita hiuksiani kohtaan. :( Ei suostunut leikkaamaan sellaiseksi kuin toivoin; ei esim. kerrostanut lainkaan ja sanoi, että toivomani kampaus ei toimisi lainkaan mun hiuksilla ja näyttäisi vain kauhealta. Tästä kampaaja jatkoi suoristamalla tukan ja leikkaamalla sitten vielä latvat tasaisiksi niistä suorista hiuksista... En edes halua tietää millaiselta pehkolta hiukset näyttävät kun pesen ne itse ekan kerran. :( Ja näin mulle käy joka kerta, en ole koskaan saanut lähteä kampaajalta tyytyväisenä!
Osaisiko joku suositella luonnonkiharoita oikeasti ymmärtävää kampaajaa Helsingissä? Vai pitääkö vain ryhtyä leikkaamaan hiukset itse?
Kommentit (46)
Tuosta syystä leikkaan itse tukkani. Osaan kerrostaa sen ja tiedän, miten se kuuluu leikata ja keventää, toisin kuin kampaajat. Leikkaan myös lapseni ja mieheni tukat, vaikka ovatkin suoratukkaisia.
Toivottavasti ovat kampaajat tässä koronatauolla ehtineet kouluttautua hiusten käsittelemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei hitto. Kiharahiuksinen poikani tuli juuri parturista. Oli sanonut, että päältä ei tarvitse leikata yhtään (koska viimeksi leikattu aivan liian lyhyeksi), tai korkeintaan ihan latvoja siistiä. No, lopputuloksena 5 cm pituinen tukka naalittuna jollain vahalla päätä myöten. Voin niin kuvitella miltä tuo näyttää pesun jälkeen pystyssä tötrröttäessään.
Kampaajilla on tosi voimakas halu tehdä hyvin näkyvä muutos (leikkaisivat TOSI mielellään vyötärölle ulottuvat hiukset polkaksi -tyyppisesti) sekä saada asiakas lähtemään muuttuneena j a tyylikkäänä sieltä parturista. Kykyä ajatella mille hiukset näyttävät ekan pesun jälkeen tai amatöörin laittamana, ei heillä tunnu olevan.
En halua enkä jaksa tai ehdi suoristaa hiuksia joka päivä, joten miksi sieltä kampaamosta pitää lähteä suorahiuksisena millilleen suorien latvojen kanssa? Näytän sille ehkä kerran juhlissa sen jälkeen.
Fredalla Yess! Leikkaavat kauniisti luonnonkiharia hiuksia.
Täällä myös yksi itse tukkansa leikkaava. Aluksi ajattelin, että mitenkäköhän onnistuu peilin avulla. Lopputulos ei varmaankaan kriittistä tarkastelua kestä, mutta olen tyytyväinen.
Kerrostan hiuksia, koska tukka kihartuu silloin paremmin eikä latistu. Jälkikäteen ajatellen suorastaan keljuttaa se aika ja vaiva, jonka näin föönatakseni pesun jälkeen sen kampauksen, jonka perusteet kampaaja oli päähän saksinut.
Kypäräpää on muutens hyvä ilmaisu sille, miltä näytti, kun kampaamosta aikanaan ulos astui. Toinen versio oli tasapitkä polkka. Jos joku muistaa vielä Mennään bussilla -sarjan, niin silmälasipäisenä näytin siinä polkkatukassa aina sarjan Olivelta.
Hei, mä asun Turussa ja etsin just semmoista kampaaja ja en uskalla mennä vielä mihinkään😅. Voisitko sä sanoa sen kampaamon jossa itse käyt?
Suuri kiitos😁
Tämä on muuten niin totta!
- Ensin kerrotaan, että osataan leikata kihara
- sitten leikataan kuten normihius (sis.kastelu ja kampaus suoraksi)
- loppuhuipennuksena vastentahtoinen suoristus tai föönaus hattaraksi
- täähän on ihan kiva - - - no ei todella ooooo!
Ihan hirveitä muistoja kyllä!
Kannattaa tosiaan leikata itse ja tehdä kerrostukset. Niin teen itsekin. Opin kerrasta.
Mulla on vahvahko luonnonkihara, mutta kun en viihdy siinä. Koko ikäni olen aina pyrkinyt suoristamaan hiuksia. Mun kohdalle tulleet kampaajat taas aina haluavat tuoda kiharaa esiin. Jos en erikseen kiellä, kerrostetaan ihan hulluna. Föönataan pörröiseksi ja sitten koitetaan jollain konstilla kiskoa suoraksi. Pää on kuin petolinnun perä aina kampaajalta lähtiessä. Varaankin nykyään aina kampaajan niin, että pääsen varmasti suoraan sieltä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Tanpereella olen niin en voi auttaa, mut kannattaa käydä sellaisella, jolla on itsellään luonnonkihara, ja mieluummin ei ihan nuorella. Kampaajakoulut on kuulemma säästösyistä vähentäneet harjoittelua ja se näkyy. Kerran kävin etnisellä kampaajalla, jolla oli itsellään kihara. Annoin kerrankin suoristaa hiukset ja olin supertyytyväinen: koskaan ei mun hiukset oo näyttäneet niin hyvilt muutoin, ja toimi myös pesun jälkeen.
Silloin kun kävin vielä kampaajalla, ne olivat aina juuri vähän vanhempia naisia. Ei kukaan silti ymmärtänyt miten luonnonkiharat toimivat ja lopulta luovutin. Leikkaan itse kun ei kerran kukaan muu tunnu osaavan.
Ketä tämä on, kysyy luonnonkiharat omistava turkulainen.
Ei kampaajat ymmärrä pätkääkään miten luonnonkiharoita esim. harjataan tai leikataan.
Jossain keskustelussa kampaaja yritti inttää että aina harjataan hiukset kuivina, no, luonnonkiharaa ei kannata.
Oon oikeasti aikuisikäisenä käynyt vain pari kertaa kampaajalla ja vaikka sanoisin mitä, kuivaavat möyhentäen yhdeksi isoksi takuksi, sitten repivät metallikammalla auki.
Tukka aivan pätkinä sieltä täältä ja kasvatuksessa kesti.
Kumma kyllä, omalla hoidolla ei ole pätkinä vaan paljon paremmassa kunnossa vaikka märkänä harjaankin.
Se pitää vaan osata.
Tämä keskustelu tulee hakukoneen tuloksissa ekalla sivulla, kun hakee kihariin hiuksiin erikoistuneita kampaajia Turusta. Harmi vaan, että yhden yhtä nimeä ei ole mainittu :D
Olisiko vielä suosituksia tältä päivältä, kun vanha ketju? Luonnonkiharaani ei osaa kukaan leikata. Ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin, täysin sama kokemus. Mulla on ns. korkkiruuvikiharat, ei mikään afro. Kampaaja sanoi, että ei ala leikkaamaan kerroksia, koska hiuksista tulee sitten "puff". Leikkasi piikkisuoran latvan ja föönasi litteäksi ja ohueksi. Sanoi vielä, että "tää on sun hius". Itse en pese aamuisin hiuksia tai föönaa, suora leikkaus on mulla vaan niin ruma, koska kihara ei pääse esiin ollenkaan. Olen ratkaissut ongelman alkamalla leikkaamaan itse hiukset peilin edessä. :(
En ymmärtänyt sanaakaan.
Siis oikeesti maksavaa asiakastako ei kuunnella?
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeesti maksavaa asiakastako ei kuunnella?
Ei mitään uutta kampaamoissa.
Kyllä ne luonnonkiharat pitää suoristaa ennen hiusten leikkausta, JOS niitä ei pestä ja leikata märkinä. Luonnonkihara itselläkin, ja puolisolla sekä tyttärellä.
Suomessa ei osata leikata veitsellä. Se on ongelma.
Leikkaan nykyään itse hiukseni. En jaksa maksaa siitä, että lopputulos on hirveä. Tyytyväisempi olen ollut itse leikkaamiini. Hiukseni eivät edes ole erityisen ”hankalat”, mutta ne kihartuvat paljon enemmän edestä kuin takaa joten märkänä leikattu suoralle tukalle suunniteltu leikkaus ei vain toimi.