Suomalainen lapsiperhe ei ole ollut näin köyhä sitten 70-luvun
Suomalainen lapsiperhe ei ole ollut näin köyhä sitten 70-luvun
ja silloinkin oli turvallista ja mukavaa ja töitä. Nyt on viety turvallisuus, työt, ostovoima, hyvinvointi, koulutuksen taso romahtanut pisa-pisteillä mitattuna, luokkakoot järkkyjä, opiskeluturvallisuus etenkin pk-seudulla romahtanut jne. Jotenkin surullista miten nopeasti Suomi on ajettu alas.
Kommentit (1210)
"Suomalainen lapsiperhe ei ole koskaan ollut näin köyhä sitten -70 luvun." Höpö höpö. P-skan puhumisellekin pitäisi asettaa joku lakisääteinen raja. Kannattaa ottaa selvää asioista ennenkuin öyhöttää täällä. Isältä ja äidiltä voi kysellä, niillä voi olla mielenkiintoista kerrottavaa, samoin ukilla ja mummolla.
Köyhyys ja köyhyys?
Voisiko lapsiperheiden `köyhyys` olla kytköksissä siihen mitä halut ja tarpeet ovat kasvaneet?!
Pitäisi olla sitä ja tätä ja tuota. Se mitä oikeasti tarvitsemme on loppuen lopuksi hyvin vähän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1970-luvulla syntyneenä ja nykyisenä lapsiperheellisenä on sanottava, että pötyä. Ei silloin ennen syöty salaattia talvella, matkailtu oletusarvoisesti lomilla tai kuskattu lapsia iltaisin autolla harrastuksiin. Koska raha.
Itsekin olen 70-luvulla syntynyt, mutta omat lapset ovat onneksi jo isoja. Voin vain kuvitella, millaista olisi lapsiperhearki nykyisin kun ei ole varaa edes autoon. Ja kuka oletusarvoisesti matkustelee nykyisinkään? Omassa tuttavapiirissä on mm. yksi koodari, yksi rehtori ja yksi lukion lehtori, ja näistä ainoastaan tuolla lehtorilla on varaa matkustella (on lapseton).
Itse olen myös 70-luvulla syntynyt ja en myöskään pysty samaistumaan ap:n viestiin.
Meillä oli sopimus, että lapsia ei tehdä ennen kuin yhteistulot taloudessa ovat vähintään 100 000€/vuodessa. Jos emme olisi tähän kyenneet, emme olisi lasta edes yrittäneet. Emme olleet valmiita saamaan lapsia hinnalla millä hyvänsä vaan vasta sitten kun lapsi ei vaikuttaisi mitenkään taloudelliseen tilanteeseemme.
Nyt tyttäremme on 5-vuotias, ja ennen korona-aikaa matkustelimme aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet ostan ulkomailta outlet-myymälöistä, köyhän ei kannata ostaa halpaa ja huonoa vaan laadukasta ja kestävää. Syödä kannattaa käydä lounas-aikana ravintolan lounaspöydässä jossa saa reilulla kympillä kunnon lounaan ja voi santsata. Muuten ei sitten pahemmin kotona ruokaa tarvitsekkaan. Netistä luen uutiset ilmaiseksi enkä tilaa mitään lehtiä. Vapaa ajan vietto netissä on aivan ilmaista.
Eläkeläinen69
Tämä on kyllä aika elitistinen ajattelumalli. Eläkeläinen (varsinkin yksin asuva), jolla on vara käydä ravintolalounaalla - näitä taitaa olla 10 prosenttia. Kuten ulkomaanmatkailu ja uusien vaatteiden osto (ulkomaisten liikkeiden tukeminen). Noloa.
terveisin 65 -vuotias eläkeläinen pienellä työeläkkeellä, 43 työvuoden jälkeen.
Eläkeläisten ostovoima kasvaa huimaa vauhtia kaikkiin muihin ikäryhmiin verrattuna.
Itselläni on ylioppilastutkinto, 69 -vuotias eläkeläinen työeläkkeellä, 24 työvuoden jälkeen. Ostan vaatteeni ulkomailta edullisemmin, ja lounastan mieluummin ulkona. Ostovoima ei kasvanut lainkaan vaan taitettu indeksi pienentää joka vuosi eläkettä.
Kyllä sulla, siis 'keskivertoeläkeläisenä", silti on enemmän ostovoimaa kuin keskiverto lapsiperheen äidillä/isällä.
Keskimäärin sulla pitäisi jo olla asunto ja auto maksettuna ja voit käyttää joka ikisen euron itseesi.
Omaan isoäitini verrattuna toteaisin vielä, kun hän eli, ei eläkeläinen mitään vaatteita shoppaillut, ei Suomesta eikä ulkomailta. Naapurin emäntä teki hänelle ehkä kerran viidessä vuodessa jonkun koltun, ja muuten sitten kuljettiin kotona 'vanhoissa lumpuissa' ja kun mentiin kylille niin laitettiin yksi niistä kolmesta kyläkoltusta päälle. Tai hautajaismekko, joka tuli ostettua jo oman miehen hautajaisiin joskus v1950. Ja samainen naapurin emäntä hoiti hiustenleikkuun myös. Ja tämä siis vuoteen 1995 asti, jolloin hän menehtyi.
Nykyinen hallitus pyrkii kaikin keinoin huolehtimaan muiden kuin suomalaisten lasten hyvinvoinnista. Etusijalla afrikasta ja lähi-idästä ja holistien leiriltä tulleet. Rahaa kyllä olisi mutta sen kohdentaminen ei ole oman kansa.
Tää on itseasiassa täysin totta. Okei: itse olen lama-ajan kasvatti ja muistan, kun jääkaapista loppui makkarat! Eli oon elänyt senkin vaiheen. Tulin siinä ysikytluvun lopulla seurusteluikään ja muistan kuinka hävetti, kun tyttöystävien perheillä oli enemmän rahaa eikä puutetta mistään.
Nyt olen yhteishuoltaja-iskä. Naimisiinmeno köyhdytti minut ja tosi kurjaa sanoa lapselle, että hei sori, ei oo ny rahaa siihen , tähän ja tuohon. Sen sijaan äidillä ja uudella isä-puolella on rahaa vaikka mihin... kiva että sentään sitä kautta.. ..,
se ei poista häpeää.
- Pekka Mulqvist, Lukihäiriyden ammattilainen, tasa-arvon kannattaja, puolueisiin kuulumaton.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
70-luvulla opettaja antoi koulussa vielä kenkäpaketin köyhäinapuna yhdelle samassa luokassa olevalle oppilaalle. Olin hämmentynyt.
Perheissä oli maks. 1 auto. Nyt 70-luvun omakotitalojen pihojen parkkialuetta laajennetaan, kun autoja on vähintään 2.
Aivan, muistan, kun olin sijaisena alakoulussa 1978 ( suuri kaupunki ) niin olin hyvin hämmentynyt, kun jaoin 5 - 6 oppilaalle tätä köyhäinapua.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on ajanut itse itsensä alas höllällä rahan joka kustannetaan verotuksella ja lainalla. Enää en vain voi olla "punainen tupa ja perunamaa " kaikille, vaan niille kenellä lähtökohdat on siihen suotavat sekä sosiaalista pääomaa sitä toteuttaa. Ne tippuu kyydistä, ketkä tähän ei kykene.
Ajattelisitko näin, jos olisit itse putoajien joukossa? Ei siihen paljoa tarvita.
Meritokratiasta on vaarallista unelmoida.
Vierailija kirjoitti:
Jaa että 70-luvulla köyhää? Naurahdin. Joillain oli, joillain ei kuten aina.
Meillä ei ollut. Faijalla oli esimerkiksi uusi mersu ja harrasti aktiivisesti lentämistä.
Ei eletty puutteessa.
Se, että teidän perheessänne oli rahaa ja varallisuutta, ei tarkoita sitä, että kaikilla olisi ollut.
Vierailija kirjoitti:
urpo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhille ei kuulukaan kylvää verorahoja, se on vastuutonta.
Korjaus: Edellinen kysymykseni oli tarkoitettu kommentiksi tähän, eli: Mikä sitten on sinun mielestäsi vastuullista?
Ei pidä opettaa, että mitään saa ilmaiseksi.
Niin, sitkeässä on se 1800-luvun ajattelu! Jos sinulla on, niin miksi et voi antaa omastasi tarvitsevalle?
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys ja köyhyys?
Voisiko lapsiperheiden `köyhyys` olla kytköksissä siihen mitä halut ja tarpeet ovat kasvaneet?!
Pitäisi olla sitä ja tätä ja tuota. Se mitä oikeasti tarvitsemme on loppuen lopuksi hyvin vähän!
Tässä on totuudensiemen. Kannattaa lukea ja sisäistää tuo erittäin tarkkaan.
Olen itsekin aikaisemmin elänyt yli varojeni ja ylläpitänyt tietynlaista elintapaa kuvitellessani, että näin kuuluu tehdä.
Oltiin molemmat puolison kanssa ihan suht hyväpalkkaisissa duuneissa. Tai no ihan keskituloisia, käteen jäi noin 5000-6000€/kk.
Sokeuduttiin jotenkin ihan ja kuluttaminen oli ihan mahdotonta. Kaikki meni mitä tuli ja asuminen itsessään vei jo suuren osan.
Tehtiin muutama vuosi sitten täyskäännös ja muutettiin pienelle paikkakunnalle metsänlaitaan omakotitaloon vuokralle. Vuokra on 200€/kk.
Tienataan paljon vähemmän, mutta olemme paljon onnellisempia. Lapsilla on kaikkea mitä perus elämiseen tarvitsee. Omat tarpeet on vähentynyt merkittävästi. Tullaan hyvin vähällä miehen kanssa toimeen.
Kaupungissa ja oravanpyörässä tuntui, että mikään rahamäärä ei koskaan ollut tarpeeksi.
Ja miettii vielä, että sentään 70-luvulla lapsiperhe oli jokseenkin vauras... vasta 80-90-lukujen taitteessa tapahtui suuri köyhyys... Vi*** mää muistan kun korot oli tyylii 20% ja töitä ei meinannu olla. Lapsina me opittiin siihen, että on täysin normaalii, että ei oo ruokaa, ei kunnon autoa, ei yhtään mitää...
- Pekka Mulqvist, Lukihäiriyden ammattilainen, tasa-arvon kannattaja, puolueisiin kuulumaton.
Uskottele vaan itselles mitä uskottelet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
70-luvulla opettaja antoi koulussa vielä kenkäpaketin köyhäinapuna yhdelle samassa luokassa olevalle oppilaalle. Olin hämmentynyt.
Perheissä oli maks. 1 auto. Nyt 70-luvun omakotitalojen pihojen parkkialuetta laajennetaan, kun autoja on vähintään 2.Aivan, muistan, kun olin sijaisena alakoulussa 1978 ( suuri kaupunki ) niin olin hyvin hämmentynyt, kun jaoin 5 - 6 oppilaalle tätä köyhäinapua.
Missäpäin maata tällaisia köyhäinapuja on peruskoulussa jaeltu? Noihan on sossun hommia tollaset. Itse kävin kouluni pikkukaupungissa 1969-1981 ja kaikki isoja kouluja, enkä koskaan nähnyt missään jaeltavan mitään köyhäinapuja.
Tehän ette tiedä mitä köyhyys on ollut Suomessa kun rosvot idästä varasteli kuten nytkin mutta samoin puut metsistä . Kylmät asunnot pakkasella nehän on jo purettu. Kerrostaloissa puu uunit ulkovessat pihalla talvella jäässä pimeää ei sähköä. Puu uunit jäätyneet pyykit ja räkätaudit kylmästä ja kaurapuuro jalat jäässä pakkasella. Mitä monot oli hirveät jäykät puusukset.Ei vasta joskus 70- luvulla tuli appelsiinit Suomeen kouluihin. Oli vitamiinin puute kauhea . Keripukkitauti ja ihmiset sairastui tehtaan jätteistä vesissä eihän niitä kaloja voi syödä. Jos syötte ei tarvi valittaa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä on teillä vaikeeta.
En tiedä kenellä on täällä vaikeaa, mutta osalta ihmisistä tuntuu puuttuvan kokonaan ajan ja historian taju.
Britanniassa on tehty semmoista mielenkiintoista tv-sarjaa nimeltä Back in Time for.., jossa yhden tyypillisen perheen kautta on käyty läpi sitä miten olot ovat muuttuneet etenkin toisen maailmansodan jälkeisinä vuosikymmeninä. Se vähän kuten tosi-tv-ohjelma, jossa tietty perhe käy läpi esimerkiksi ruokakulttuurin muutoksia Britanniassa 1950-luvulta nykypäiviin ja se on tehty alan asiantuntijoiden ehdoilla.
https://en.wikipedia.org/wiki/Back_in_Time_for...#Series_One_%E2%80%93_…
Katselin tuon sarjan aikoinaan läpi ja eniten siinä huvitti se kuinka jotain sota ajan leipää perhe halveksi, koska se oli tummaa. Vasta kun seuraavalla vuosikymmenellä saivat heidän mielestään "laadukasta" leipää, eli valkoista vehnäpullaa, niin olivat tyytyväisiä. Se siitä brittiläisestä ruokakulttuurista.
Mutta noin muuten kaikki ruuat oli pääasiassa ihan asiallisia, toki pula-ajat toi omat haasteensa, mutta itse olisin kyllä syönyt ihan tänä päivänäkin kokolailla kaikkia ruokia, mitä siinä ohjelmassa eri vuosikymmeniltä tehtiin ja syötiin.
Lapsilisät on lapsen ruokaan lääkkeisiin eikä aikuiselle . Se on köyhän apua kyllä lapsen parhaaksi. Samoin veronpaluut kuuluu jouluun että lapset saa lahjat kuten yöpaidan talvella . Sukkia. Pikkujoulu lahjat on köyhyyden poistoa lapset saa keksiä karkkia.Meillä on ajateltu että autetaan.Kiittämättömyys on maailman palkka voisitte kiittää joskus.
Naurettavaa kirjoitti:
Tehän ette tiedä mitä köyhyys on ollut Suomessa kun rosvot idästä varasteli kuten nytkin mutta samoin puut metsistä . Kylmät asunnot pakkasella nehän on jo purettu. Kerrostaloissa puu uunit ulkovessat pihalla talvella jäässä pimeää ei sähköä. Puu uunit jäätyneet pyykit ja räkätaudit kylmästä ja kaurapuuro jalat jäässä pakkasella. Mitä monot oli hirveät jäykät puusukset.Ei vasta joskus 70- luvulla tuli appelsiinit Suomeen kouluihin. Oli vitamiinin puute kauhea . Keripukkitauti ja ihmiset sairastui tehtaan jätteistä vesissä eihän niitä kaloja voi syödä. Jos syötte ei tarvi valittaa sitten.
Menepäs taas vilkasemaan sitä dosettiasi. Siellä on taas koko päivän ja varmaan eilisenkin lääkkeet ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse viettänyt lapsuuteni Itä-Suomessa 1980-luvulla. Kaveripiirissä oli paljon duunarien lapsia, ja muistan miten näiden isät kävivät työmailla ”etelässä” (tarkoittaa pääkaupunkiseutua) ja Neuvostoliitossa. Viikonloppuisin sitten isät tulivat kotiin perheidensä luo. Moni myös muutti työn perässä toiselle paikkakunnalle.
Nykyään ihmiset eivät voi muuttaa, koska ”lasten koulut ja harrastukset”. Siellä työmailla kiertävät virolaiset ja puolalaiset. En moiti ketään, totean vain.
Sama. Toisaalta heillä oli kyllä aina uudet autot ja omakotitalot. Lapsillekin oli varaa ostella mopot ja muut härpäkkeet.
En silti missään tapauksessa vaihtaisi nykyistä köyhäilyä kaupungissa 80-luvun itäsuomalaiseen elämään.
Minä olin 80-luvulla lapsi Itä-Suomessa ja lapsuuteni oli aivan valtavan onnellinen. Olin ihan tavallisen duunariperheen keskimmäinen ja vaikka emme olleet varakkaita, oli meillä kaikkea mitä tarvitsimme. Siihen aikaan ei vaan tarvittu niin paljon kuin nykyisin. Usein muistelen lapsuuteni ja olen todella kiitollinen että se oli niin hyvä. Sain hyvät eväät elämään ja onnellisen kodin ja perheen esimerkin.
Itselläni on ylioppilastutkinto, 69 -vuotias eläkeläinen työeläkkeellä, 24 työvuoden jälkeen. Ostan vaatteeni ulkomailta edullisemmin, ja lounastan mieluummin ulkona. Ostovoima ei kasvanut lainkaan vaan taitettu indeksi pienentää joka vuosi eläkettä.
Kyllä sulla, siis 'keskivertoeläkeläisenä", silti on enemmän ostovoimaa kuin keskiverto lapsiperheen äidillä/isällä.
Keskimäärin sulla pitäisi jo olla asunto ja auto maksettuna ja voit käyttää joka ikisen euron itseesi.
Omaan isoäitini verrattuna toteaisin vielä, kun hän eli, ei eläkeläinen mitään vaatteita shoppaillut, ei Suomesta eikä ulkomailta. Naapurin emäntä teki hänelle ehkä kerran viidessä vuodessa jonkun koltun, ja muuten sitten kuljettiin kotona 'vanhoissa lumpuissa' ja kun mentiin kylille niin laitettiin yksi niistä kolmesta kyläkoltusta päälle. Tai hautajaismekko, joka tuli ostettua jo oman miehen hautajaisiin joskus v1950. Ja samainen naapurin emäntä hoiti hiustenleikkuun myös. Ja tämä siis vuoteen 1995 asti, jolloin hän menehtyi.