Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiinteiden ruokien aloittamisesta ja imetyksen lopettamisesta

Vierailija
05.09.2020 |

Meillä on 3 kk vauva, joka täysimetyksellä. Kuukauden päästä alamme neuvolan ohjeiden mukaan maistattamaan erilaisia soseita aina imetyksen päälle. Neuvolasta sanottiin, että määriä lisätään pikkuhiljaa ja imetystä jatketaan ohella, jopa 1 vuoden ikään saakka. Tuo 1-vuotiaaksi saakka imettäminen tuntuu kuitenkin itsestäni jotenkin liialta; eikö sen ikäistä ole jo vaikea vierottaa pois tissiltä?

Kuitenkaan alle vuoden vanhalle ei saa antaa vielä lehmänmaitoa ruokajuomaksi. Mietin, että pitäisikö joskus puolen vuoden iän jälkeen alkaa lopettamaan imetystä siten, että antaisi vain pumpattua äidinmaitoa pullosta? Pumpattu maito varmaan riittänee, jos ilta- ja aamuruokintoja korvataan puuroilla. Miten ja millaisella aikataululla olette muut siirtyneet pois imetyksestä ja kunnolla kiinteiden ruokien pariin?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että maitoa tarvitaan myös ohella, enkä olekaan imetystä lopettelemassa ennen puolen vuoden ikää. Sen jälkeen ajattelin, että maidon voisi antaa pumpattuna pullosta/mukista, jotta imetyksestä vierottaminen onnistuu. Minulla kyllä tulee tälläkin hetkellä ylimääräistä maitoa pumpattuna, joten pumpattu maito varmastikin riittäisi, kun kuitenkin lapsi syö jo kiinteitä sen verran, ettei maidon tarve enää niin suuri. Ymmärtääkseni yli puolivuotias kuitenkin jo ihan tarvitsee kiinteää ruokaa, pelkkä äidinmaito ei riitä. Ja eikö äidinmaidostakin ala ne ravinteet jo hävitä jossain kohtaa, jos kovin pitkään imetystä jatkaa? 

Ei, äidinmaidon ravinteet ei häviä missään vaiheessa. Miksi noin kuvittelet?

Kiinteä ruoka on tärkeää imetyksen lisäksi, mutta ei tarkoita ettei äidinmaidossa olisi ravinteita vaan että vauva tarvitsee muutakin ruokaa äidinmaidonnlisäksi. Äidinmaito on silti edelleen tärkeä ja sitä ei mikään korvaa.

Siksi ravitsemussuosituksissa se maito on tärkeässä roolissa koko ensimmäisen vuoden. Jos vauvaa ei imetä tai ei imetä kuin harvoin, maito korvataan korvikkeella eikä kiinteällä ruualla.

Ymmärrän tämän ja tarkoituksenani olikin, että pumppaisin äidinmaitoa ja antaisin sitä muun ruokailun lisäksi. Tietysti lapsi tarvitsee myös nestettä eikä pelkkää kiinteää ruokaa. Ap

Miten sulla on pumppaaminen onnistunut tähän asti? Onko sulla sähköpumppu?

Kyllä, minulla on sähköpumppu ja olen pumpannut maitoa varastoon aamuin illoin. Meillä isäkin syöttää vauvaa aina välillä pullolla. 

Vierailija
22/37 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas imetyshaukat paikalla kertomassa miten ihanaa oli kun 2,5 v vielä roikkui tissillä. Voi jestas.

Lopeta vain heti kun sinusta siltä tuntuu, kun sinä voit hyvin niin lapsikin voi hyvin. Jos et imetyksestä tykkää, sitä ei tarvitse jatkaa edes sinne 1 vuoden ikään asti.

Kysyttiin kysymys, minä vastasin, sinulla meni tunteisiin.

T. Se 2,5 vuotta imettänyt.

Voitko vielä kerran mainita kauanko imetit?

Ap kysyy aloitusviestissä: ”Miten ja millaisella aikataululla olette siirtyneet imetyksestä pois?” Ehkä tämän olisi pitänyt jo vihjata sinulle, että vastausten lukeminen voi käydä liikaa tunteisiisi.

-Edelleen sama 2,5 vuotta imettänyt.

No tulihan se sieltä! Tuleeko vielä kerran, jottei nyt kenellekään jää epäselväksi kauanko imetit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas imetyshaukat paikalla kertomassa miten ihanaa oli kun 2,5 v vielä roikkui tissillä. Voi jestas.

Lopeta vain heti kun sinusta siltä tuntuu, kun sinä voit hyvin niin lapsikin voi hyvin. Jos et imetyksestä tykkää, sitä ei tarvitse jatkaa edes sinne 1 vuoden ikään asti.

Ap kysyy aloitusviestissä: ”Miten ja millaisella aikataululla olette siirtyneet imetyksestä pois?” Ehkä tämän olisi pitänyt jo vihjata sinulle, että vastausten lukeminen voi käydä liikaa tunteisiisi.

No tulihan se sieltä! Tuleeko vielä kerran, jottei nyt kenellekään jää epäselväksi kauanko imetit?

Mikä sun ongelma oikein on?

Vierailija
24/37 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä palasin töihin kun vauva oli 10kk. Siinä vaiheessa lapsi söi rintaa aamulla ja illalla ja loppui hyvin luonnollisesti ehkä 3kk myöhemmin

Vierailija
25/37 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että maitoa tarvitaan myös ohella, enkä olekaan imetystä lopettelemassa ennen puolen vuoden ikää. Sen jälkeen ajattelin, että maidon voisi antaa pumpattuna pullosta/mukista, jotta imetyksestä vierottaminen onnistuu. Minulla kyllä tulee tälläkin hetkellä ylimääräistä maitoa pumpattuna, joten pumpattu maito varmastikin riittäisi, kun kuitenkin lapsi syö jo kiinteitä sen verran, ettei maidon tarve enää niin suuri. Ymmärtääkseni yli puolivuotias kuitenkin jo ihan tarvitsee kiinteää ruokaa, pelkkä äidinmaito ei riitä. Ja eikö äidinmaidostakin ala ne ravinteet jo hävitä jossain kohtaa, jos kovin pitkään imetystä jatkaa? 

Ei, äidinmaidon ravinteet ei häviä missään vaiheessa. Miksi noin kuvittelet?

Kiinteä ruoka on tärkeää imetyksen lisäksi, mutta ei tarkoita ettei äidinmaidossa olisi ravinteita vaan että vauva tarvitsee muutakin ruokaa äidinmaidonnlisäksi. Äidinmaito on silti edelleen tärkeä ja sitä ei mikään korvaa.

Siksi ravitsemussuosituksissa se maito on tärkeässä roolissa koko ensimmäisen vuoden. Jos vauvaa ei imetä tai ei imetä kuin harvoin, maito korvataan korvikkeella eikä kiinteällä ruualla.

Ymmärrän tämän ja tarkoituksenani olikin, että pumppaisin äidinmaitoa ja antaisin sitä muun ruokailun lisäksi. Tietysti lapsi tarvitsee myös nestettä eikä pelkkää kiinteää ruokaa. Ap

Miten sulla on pumppaaminen onnistunut tähän asti? Onko sulla sähköpumppu?

Kyllä, minulla on sähköpumppu ja olen pumpannut maitoa varastoon aamuin illoin. Meillä isäkin syöttää vauvaa aina välillä pullolla. 

Mitenkä arvelet että onnistut pumppaamaan maitoa, jos et anna vauvan lainkaan imeä? On eri asia pumpata silloin tällöin kuin että vauva ei pääse rinnalle lainkaan. Silloin se maidon määrä alkaa usein vähentyä erittäin paljon ja voi loppua kokonaan. Vauva on tehokkain pumppu.

Vierailija
26/37 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, käytän tätä nikkiä selvyyden vuoksi niin kauan kuin tässä ketjussa pyörin. Miten kauan sitä muuten imetit, vai tulitko paikalle ihan vain kauhistelemaan muiden imetystä?

-Se 2,5 vuotta imettänyt.

Vierailija
27/37 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ei varmaan ole yhtä oikeaa tai väärää vastausta, koska kaikki äidit ja vauvat ovat erilaisia. Tärkeintä on miettiä vauvan terveyttä ja vauvan fiiliksiä imetyksestä, mutta myös sun omat tunteet ratkaisee! Kuulostaa siltä, ettet enää haluaisi imettää, joten ota vieroittaessasi huomioon, että vauva saa kiinteistä ja äidinmaidonkorvikkeesta tarvitsemansa ravintoaineet. En osaa tarkemmin neuvoa, miten se onnistuu, mutta jos olet epävarma, niin neuvolasta tai ravintoterapeutilta voisi saada apua.

Kun sitä kysyit, niin oma lapseni on 1v 4kk, ja imetän vielä, tosin vain iltaisin ennen nukkumaanmenoa. Olen vähentänyt imetyskertoja vauvantahtisesti, ei ole ollut vaikeaa. Nyt lapsi juo joinakin iltoina enemmän, toisina taas ei juurikaan, joten luulisin imetyksen loppuvan meillä noin kuukauden sisällä. Meille tämä lapsentahtinen vieroittaminen on ollut helppoa ja paras ratkaisu, joten minusta ei kuulosta oman kokemukseni perusteella järkevältä alkaa aktiivisesti vierottaa noin pientä vauvaa. Mutta erilaisia lapsia ja äitejä tähän maailmaan mahtuu ja kukin tehkööt tavallaan!

Vierailija
28/37 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäätkö ap 1-vuotiaan vieroitusta niin paljon jo nyt, että sen takia haluat lopettaa ennenaikaisesti imetyksen? Useimmilla vieroitus käy hyvin luonnollisesti ja pehmeästi kun sen aika on.

Vierailija
29/37 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi oli täysimetyksellä 4 kk, tämän jälkeen aloitettiin pikkuhiljaa kiinteitä. Imetystä jatkoin rinnalla ja lapsi sai kyllä välillä maitoa myös tuttipullosta joko korviketta tai pumpattua maitoa.

Tarkoitus oli jatkaa imetystä vuoden ikään saakka. Noin 9 kk ikäisenä lapsi oli saanut ihanan terävät alahampaat ja kerran imettäessä puraisi nänniin ison haavan. Jostain syystä tuo haava parani tosi huonosti ja alkoi herkästi vuotaa imettäessä. Tästä alkoi imetyksen vähentäminen.

Vierailija
30/37 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä äidinmaidosta tulee muutakin kun ravinteita. Sieltä tulee myös vasta-aineita. Eli suojelee vauvaa sairauksilta. Esimerkiksi äidinmaidon vasta-aineet tappaveta rotaviruksen. Myös jos äiti on sairastanut tuhkarokon niin vauva saa maidosta vasta-aineita tuhkarokkoa vastaan.

Vierailija
31/37 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti täällä siis pitkään imettäneet eivät ole kuitenkaan enää joka aterialla imettäneet? Kun moni sanoo, että vain aamulla ja illalla. Mitä vauva on sitten saanut ruokajuomana? Ja jos imetyskerrat harventuneet kahteen kertaan vuorokaudessa, niin eikö niistä sitten hyvin voisi selvitä pumpatulla maidolla?

Kyselen ihan vain siksi, että tämä on esikoiseni eikä minulla mitään kokemusta vielä miten tämä siirtyminen käytännössä toimii.

Ap

Vierailija
32/37 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti täällä siis pitkään imettäneet eivät ole kuitenkaan enää joka aterialla imettäneet? Kun moni sanoo, että vain aamulla ja illalla. Mitä vauva on sitten saanut ruokajuomana? Ja jos imetyskerrat harventuneet kahteen kertaan vuorokaudessa, niin eikö niistä sitten hyvin voisi selvitä pumpatulla maidolla?

Kyselen ihan vain siksi, että tämä on esikoiseni eikä minulla mitään kokemusta vielä miten tämä siirtyminen käytännössä toimii.

Ap

No vauvan kanssa olen imettänyt useamman kerran päivässä kyllä, mutten välttämättä just siinä aterialla. Ruokajuomana on ollut vesi. Alle vuoden ikäisellä, jolla siis pääravinto on se maito, ei kannata vähentää kahteen kertaan päivässä imetyskertoja.

Vierailija
33/37 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä imetin 10kk ja 8kk. Esikoisen kanssa lopeteltiin kun hän oli rinnalla enää iltaisin. Päivisin ei malttanut asettua rinnalle enää lainkaan, niin lopetin sitten kokonaan, meni ihan helposti ja luonnollisesti. Korviketta annoin pullosta tilalle.

Keskimmäisen vieroitti itse itsensä jo 8-kuisena. Vieroitin yösyötöistä eikä hän enää suostunut päivisinkään rinnalle. Olisin varmaan onnistunut jatkamaan imetystä jos olisin ollut sinnikkäämpi, mutta tuo oli hyvä hetki lopettaa. Korviketta taas vuoden ikään asti.

Nyt kolmannen lapsen kanssa en ota paineita taaskaan. Loppuu kun loppuu. Rintaruokinta on mulle helpoin ja luonnollisin tapa ruokkia vauvat, pullorumba on ihan älytöntä, kun pitää lämmittää ja pestä ja keittää. En vaan jaksa sitä.

Mut pitää muistaa et näissä ei ole mitään yhtä oikeaa ratkaisua. Teet just niin minkä koet oikeaksi sinulle ja vauvallesi. Korvikkeellakin kasvaa terveitä lapsia.

Vierailija
34/37 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapset imettänyt 1-vuotiaaksi ihan vauvan tahtisesti ja pikku hiljaa sitten sen jälkeen alkanut vähentämään. Aikaa siihen imetyksen lopettamiseen kannattaa varata, niin sujuu varmasti paremmin kuin kovin nopea lopetus. Mulla on mennyt 3kk kaikkinensa, mutta tämä nyt on vähän lapsesta riipuvainen.

Maito on kuitenkin vauvan pääravinto ensimmäisen vuoden ajan ja kiinteät on vain siinä lisänä.

Vierailija
35/37 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat pumpata ja sitten syöttää lapsen? Kun voi vaan syöttää sen lapsen

Vierailija
36/37 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi pumpata pari kertaa päivässä ja sitten esim. isä voi syöttää lapsen välillä varastossa olevilla maidoilla. Lapsi vierottuisi näin myös rinnalta helpommin?

Vierailija
37/37 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi pumpata pari kertaa päivässä ja sitten esim. isä voi syöttää lapsen välillä varastossa olevilla maidoilla. Lapsi vierottuisi näin myös rinnalta helpommin?

Ei se pari kertaa päivässä pumppaaminen riitä siihen, että maidontuotanto säilyy riittävänä vauvan tarpeisiin. Imetys on aina tehokkaampaa. Sitä paitsi miksi äidinmaitoa tarvitseva vauva pitäisi vierottaa? Vierotuksen aika on sitten, kun vauva ei enää tarvitse äidinmaitoa.