Mitä tekisitte tässä tilanteessa (koskee appivanhempia)?
Elikkäs jälleen kerran he ovat tulossa meille yöksi (asuvat siis eri paikkakunnalla) ja aina vaativat että heidän pitäisi saada nukkua meidän sängyssämme, jolloin me mieheni kanssa nukumme toinen sohvalla ja toinen lattialla, koska meillä ei yksinkertaisesti ole tilaa. Nyt kuitenkin sanoin että minun pitää saada nukkua omassa sängyssäni hyvät unet koska olen töissä ja alkoi kauhea valitus miten anoppi ei voi nukkua patjalla kun ei pääse siitä ylös, hänellä siis on kaikenlaisia vaivoja polvi, selkä yms..
Kerran he olivat taas tulossa meille yöks, anoppi vihjaili että hän ei voi nukkua sohvalla että tarvitsee kunnon sängyn kun tulee tänne (eli hänen pitäisi saada nukkua meidän sängyssä). Mies ei tätä tajunnut ja ehdotti hotelliin menoa, koska siellä ainekin on kunnon sängyt. Tästä anoppi ja appi vetivät kunnon kilarit ja löivät miehelleni luuria korvaan ja valittivat miten eivät ole tervetulleita meille??
Mitä te tekisitte tälläisessä tilanteessa, minulle on ihan ok että he tulevat yöksi, mutta ärsyttää tälläinen kun ei saa nukkua omassa sängyssä koska itselläni tulee selkä samanlailla kipeeksi sohvalla nukkuessa:( Jos sanomme tästä, tiedän että siitä tulee varma riita, kumpikin heistä suuttuu helposti..
Kommentit (48)
Meillä sama juttu minän ja sen lasten kanssa. Olisivat tulossa syyslomaviikolla meille ja jo etukäteen kerrottu, mitä kaikkea pitää hänen lapsilleen hankkia. Pitää itsestäänselvänä, että pääsee meidän parisänkyyn perhepetiin (kun ollaan siihen totuttu) ja isommille lapsille (8v ja 10v) hankitaan vierashuoneeseen jenkkisängyt. Ilmoitin, että omatkin lapsenlapset osaa nukkua tavallisissa sängyissä ja siitäkös riemu repesi. Kuulemma vihaan häntä ja lapsiaan, koska poikani ei ole niiden isä. En kuulemma ansaitse nähdä heitä lainkaan - ja minusta se on hienoa, en todellakaan kaipaa tänne ketään loisimaan viikoksi.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 10:33"]
Ap vastaa nyt:
Siis meillä ei ole lapsia, eli ei lasten vuoteita. Asumme pienessä kerrostalo kaksiossa, johon ei ole tilaa ostaa vuodesohvaa emmekä ala heivaamaan nykyistä sohvaamme pois, joka on muutaman vuoden vanha, vain sen takia että saisimme appivanhemmille vuodesohvan :D
Meillä on ollut myös ilmapatja, mutta se ei myöskään kelpaa koska siinä on kuulemma huono nukkua.. Enkä muuten voi siinä itsekään nukkua, menee selkä ihan jumiin aina! Eli muuta vaihtoehtoa ei ole (tilan puutteen vuoksi) kuin että toinen nukkuu sohvalla ja toinen lattialla!
Ja kyse ei ole vanhoista ihmisistä vaan noin 55 vuotiaista
[/quote]
Auttaisiko kunnollinen paksu petauspatja siihen ilmapatjan päälle?
Mielestäni voitte aivan hyvin ilmoittaa appivanhemmille, että tällainen majoitus on tarjolla, ja jos se ei kelpaa niin sitten on ehkä parempi mennä hotelliin. Tai sitten annatte oman sänkynne appivanhemmille ja menette itse hotelliin :)
Yö tai pari. Oikeasti! olet varmaan itsekin ihan kohtuullsien nuori, kun kerran appivanhemmatkin noin nuoria. Jos asutte kaksiossa, teillä lie kellarikomerokin? Hanki yksi kunnollinen vaahtomuovipatja itseäsi varten sinne. Tai sellainen varasänky, joka menee pakettiin. (millähän nimellä noita nyt kutsutaan?)
En muuten ymmärrä, miksi olette ostaneet sohvan, josta ei saa vuodetta, kun kerran asutte noin ahtaasti.
Olenko siis itsekäs kun en tarjoa vuodettamme appivanhemmille ?
Meillä on erillinen makuuhuone, ja koska meitä on vain kaksi emme tarvitse enempää vuoteita. Silloin kun ostimme nykyisen sohvan ei mieleen edes tullut vuodesohvan ostaminen, enkä näe juuri nyt järkeä ostaa vuodesohvaa appivanhempien takia?!
AP
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 11:00"]
Meillä on erillinen makuuhuone, ja koska meitä on vain kaksi emme tarvitse enempää vuoteita. Silloin kun ostimme nykyisen sohvan ei mieleen edes tullut vuodesohvan ostaminen, enkä näe juuri nyt järkeä ostaa vuodesohvaa appivanhempien takia?!
AP
[/quote]
Et ole itsekäs. Kyllä lähtökohtaisesti jokaisella on omassa kodissaan oikeus nukkua omassa sängyssään. Tuskin appivanhemmatkaan tarjoavat teille omaa sänkyään kun olette heillä käymässä? Eivätkä he ole mitään vanhuksia, jotka tarvitsisivat jotain erityisiä hoivapalveluita.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 11:00"]
AP
[/quote]
Jos teillä on noin kämyisesti varusteltu koti, ei kannata kutsua tai suostua ottamaan ketään yöksi kotiinsa. Valintojahan nämä. Jos asuu pikku soluasunnossa tai miniyksiössä opiskelijana, on ehkä kivempi nähdä kavereita kaupungilla. Tosin aikuisena kyllä mieluummin hommaa asunnon, johon voi muitakin kutsua, mutta kaikki eivät tietysti halua näin tehdä ja se heille suotakoon :)
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 19:49"]
Elikkäs jälleen kerran he ovat tulossa meille yöksi (asuvat siis eri paikkakunnalla) ja aina vaativat että heidän pitäisi saada nukkua meidän sängyssämme, jolloin me mieheni kanssa nukumme toinen sohvalla ja toinen lattialla, koska meillä ei yksinkertaisesti ole tilaa. Nyt kuitenkin sanoin että minun pitää saada nukkua omassa sängyssäni hyvät unet koska olen töissä ja alkoi kauhea valitus miten anoppi ei voi nukkua patjalla kun ei pääse siitä ylös, hänellä siis on kaikenlaisia vaivoja polvi, selkä yms..
Kerran he olivat taas tulossa meille yöks, anoppi vihjaili että hän ei voi nukkua sohvalla että tarvitsee kunnon sängyn kun tulee tänne (eli hänen pitäisi saada nukkua meidän sängyssä). Mies ei tätä tajunnut ja ehdotti hotelliin menoa, koska siellä ainekin on kunnon sängyt. Tästä anoppi ja appi vetivät kunnon kilarit ja löivät miehelleni luuria korvaan ja valittivat miten eivät ole tervetulleita meille??
Mitä te tekisitte tälläisessä tilanteessa, minulle on ihan ok että he tulevat yöksi, mutta ärsyttää tälläinen kun ei saa nukkua omassa sängyssä koska itselläni tulee selkä samanlailla kipeeksi sohvalla nukkuessa:( Jos sanomme tästä, tiedän että siitä tulee varma riita, kumpikin heistä suuttuu helposti..
[/quote]
anoppi hullu keksi taas päivän provon :)
Mistä sinä keksit näitä aiheita aina:)
Sulla on kyllä joku anoppifiksaatio, kun päivät pitkät keksit näitä anoppijuttuja ja aina vain hullumpia jahullumpia :D
Noo, hauskaa luettavaa, ei sillä....
Tyyli vain on niin tuttu jo , että tunnistaa sinut
Minusta on todella epämiellyttävä ajatus, että joku muu nukkuisi sängyssäni. Ainakin petauspatja menisi pesulaan välittömästi. Ihminenhän voi hikoilla litran yössä. Samaten, en voisi kuvitella miten joku haluaa nukkua toisen omassa sängyssä. Ihmeellistä, etteivät voi hotelliin mennä, sitä vartenhan ne on keksitty etenkin kun ap:llä on pieni asunto.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 12:00"]
Minusta on todella epämiellyttävä ajatus, että joku muu nukkuisi sängyssäni. Ainakin petauspatja menisi pesulaan välittömästi. Ihminenhän voi hikoilla litran yössä. Samaten, en voisi kuvitella miten joku haluaa nukkua toisen omassa sängyssä. Ihmeellistä, etteivät voi hotelliin mennä, sitä vartenhan ne on keksitty etenkin kun ap:llä on pieni asunto.
[/quote]
Toissa kesänä olimme ystävien luona Englannissa ja siellä oli päivänselvää, että vieraille tarjotaan parasta, eli isäntäväen makuuhuone.
Siellä se vain on tapana ja ihmettelevät suomalaisten epäkohteliaisuutta
Eli tämä on kulttuurien välinen ero vain. Ap on tyypillinen suomalainen. Suomessa olemme tottuneet kulttuuriin, että vieraat on riesa ja heitä ei haluta ja vieraat tuo lakanat ja ruoat tullessaan
Minusta on jännä ajatus että omassa sängyssä ei saa nukkua muut, mutta hotellin sängyssä voi nukkua. Siinähän nukkuu satoja ihmisiä, ajattele kuinka paljon hikeä..Samoin se hiki tulee niihin vieraspatjoihin yms. Ihme hysteriaa ja pöpökammoa.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 12:00"]
[/quote]
Miten kaukana appivanhempasi asuvat? Ja miksi ihmeessä he haluavat pieniin tiloihinne yökylään? Me käymme enemmän vanhemmillamme kylässä kuin he meillä. Omat vanhempani asuvat vajaan 200 kilometrin päässä, mutta he eivät ole meillä ikinä yötä koska haluavat omaan sänkyynsä nukkumaan. Ihan hyvin jaksavat ajella päivän reissuja. Meillä olisi hyvä vuodesohva vierailijoita varten, mutta suostutteluista huolimatta eivät ole halunneet jäädä yöksi. :)
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 07:44"]
No kyllä taas ap on minä-minä-minä -ihmisiä! :o Onko niin vaikeaa paria yötä nukkua muualla, että vanhat ihmiset saisivat kunnolla levätä?!?? Koeta sinä nivelrikkoisena kasikymppisenä könytä ylös jostain lattiantasosta...
Sitten taas valitetaan miten appivanhemmat eivät käy, kun menevät tyttärensä perheisiin kyläilemään....
[/quote]
Ja appivanhemmat ei sitten ole yhtään minä minä ihmisiä? Tulevat kylään ja vaativat isäntäväen sängyn käyttöönsä ja jos eivät saa niin suuttuvat.
No en edelleenkään tajua miksi ei voi sen verran joustaa, että antaa appivanhempien nukkua siellä sängyssä ja itse nukkuu sen pari yötä huonosti? Jos teillä ei siis ole lapsia niin tuskin ravaavat teillä jatkuvasti.
Jos he puuttuisivat teidän tarjoiluihin tms. niin en minäkään sitä hyväksyisi, mutta tuo sänkyasia on minusta ymmärrettävä. Montako yötä vuodessa ne teillä vierailee?
Monissa perheissä on muutenkin tapana yöpyä perheenjäsenten luona eikä aina mennä hotelliin. Tapoja on erilaisia ja mun mielestä voi joustaa, vaikka itse ei ole tällaiseen tottunut.
Mitenköhän olisi jos kyseessä olisi ap:n vanhemmat vastaavalla ongelmalla ja mies ehdottaisi hotellia tai patjaa.
Mies olisi hirviö joka pitäisi jättää. Eikö?
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 15:54"]
No kyllä taas ap on minä-minä-minä -ihmisiä! :o Onko niin vaikeaa paria yötä nukkua muualla, että vanhat ihmiset saisivat kunnolla levätä?!?? Koeta sinä nivelrikkoisena kasikymppisenä könytä ylös jostain lattiantasosta...
Sitten taas valitetaan miten appivanhemmat eivät käy, kun menevät tyttärensä perheisiin kyläilemään....
[/quote]
Ja appivanhemmat ei sitten ole yhtään minä minä ihmisiä? Tulevat kylään ja vaativat isäntäväen sängyn käyttöönsä ja jos eivät saa niin suuttuvat.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 19:49"]
mutta ärsyttää tälläinen kun ei saa nukkua omassa sängyssä koska itselläni tulee selkä samanlailla kipeeksi sohvalla nukkuessa:( Jos sanomme tästä, tiedän että siitä tulee varma riita, kumpikin heistä suuttuu helposti..
[/quote]
sinulla tulee selkä kipeäksi sohvalla nukkumisesta mutta on ok laittaa appivanhemmat nukkumaan sohvalla ja lattialla.
Taidatkin olla loistominiä !
[/quote]
Meillä poika asuu avopuolisonsa kanssa monen sadan kilometrin päässä, joten heidän luona ei todellakaan käydä päiväseltään reissussa. Eipä ole koskaan tullut mieleenkään vaatia heidän sänkyään meidän käyttöön ja pistää nuortaparia olohuoneen lattialle nukkumaan. Me majoitutaan aina hotelliin, ei se niin kallista ole. Vaikka tulee vanhaksi, jotkin käytöstavat pitää omata.
He asuvat noin 200 kilometrin päässä, omat vanhempani samalla paikkakunnalla. Olen jutellut asiasta omien vanhempieni kanssa ja he sanovat etteivät kehtaisi tulla, koska ymmärtävät mikä härdelli siinä on aina (pitää siivota, tiskata astioita, pestä lakanoita ja pyyhkeitä.) Joten en edes voisi kuvitella että omat vanhempani tulisivat meille yöksi.
Koen että appivanhempani ovat hyvin minä-minä ihmisiä sillä kun menemme heille yöksi, joudumme aina nukkumaan toinen sohvalla ja toinen lattialla. Vaikka heillä on iso asunto ja 2 makuuhuonetta (nukkuvat eri huoneissa). Lisäksi joka kerta kun menemme heillä käymään joudumme aina hommiin.. Eli siis joudumme tekemään kotitöitä: verhojen vaihtoa, imurointia ja lattioiden pesua, ruohon leikkaamista, pihan aitapuskan trimmaamista, terassin maalaamista yms.. Ja ei siinä mitään tottakai autamme, mutta joka kerta kun olemme siellä joudumme jotain hommia tekemään. He tulevat tänne ja vaativat meidän sänkymme käyttöön ja meidän hoitavan heille ruuat. Käymme kumpikin töissä ja meillä on omakin asunto hoidettava ja omat kotityöt. Olen sanonut tästä miehelleni, mutta hän on liian kiltti ja hänen on vaikea sanoa ei vanhemmilleen.
-ap
[/quote]Ai se on itsekäs joka haluaa itse nukkua omassa sängyssään? Hän siis ei ole itsekäs joka vaatii että toinen antaa sänkynsä omaan käyttöönsä? Jos vieraille ei ole luksustason sänkyjä, niin vieraat voi mennä hotelliin tai tuoda omat patjat mukanaan, jos ei tarjottu majoitus kelpaa. Sekin on yksi vaihtoehto että ei käydä yökylässä.
Mä olen kyllä hyvin hämmentynyt tästä ketjusta :o
Olen 27-vuotias ja mulle on aivan selkeetä et yöpaikat jaetaan iän mukaan. Kaikilla meillä varmasti tulee selkä kipeäksi kovalla alustalla ja kaikkien on vaikea nukkua muualla kuin omassa sängyssä. Mutta mitä nuorempi on sitä helpompi on toipua huonosti nukutusta yöstä.
Vierailut taasen järjestetään mielestäni sen mukaan missä kaupungissa koko jengi milloinkin haluaa olla. Ei niin, että aina vieraillaan vanhemmille, kun nuorille vierailusta tulisi muka jotenkin enemmän työtä, kuin vanhemmille...
Tällä hetkellä asun itse ulkomailla yksiössä ja minulle on itsestään selvää, että nukun lattialla ja tarjoan vieraille (varsinkin vanhemmille) sänkyni. Ja minun luonani myös halutaan vierailla, koska moni haluaa käydä katsomassa tätä maata.
En voisi kuvitellakaan että vanhempani nukkuisivat lattialla täällä vieraillessaan. Enkä toisaalta voisi kuvitella että vanhemmilleni mennessä haluaisin heidän sänkyynsä nukkumaan. Minä olen nuori ja toivun kyllä muutamasta huonosti nukutusta yöstä ihan toisella tavalla kuin vanhemmat!!
Minäkin olen hyvin hämmentynyt tästä keskustelusta. Minulla on ollut aina ahtaat tilat, joten olen hommannut vuodesohvan (futon-sellaisen), jolla on tosi hyvä nukkua. Meidän vieraat ennemminkin kilpailee siitä, kuka sille pääsee nukkumaan. Parisänkyä ei kuulemma ole tarvis lainata ;) Tosin sitä tarjoan aina, varsinkin vanhemmille ihmisille. Omat vanhempani perustelevat majoittumistaan olohuoneeseen sillä, että he kuitenkin heräävät aiemmin ja keittiö on olohuoneen jatkona. Appivanhemmat useimmiten ottavat parisänkymme, vaikka heräävätkin aikaisemmin kuin me. Appiukolla on selkäongelmia, joten hänen onparempi nukkua siellä. Jostain syystä pehmeämpi sänky on hänen selälleen parempi kuin kovahko futonimme.
Jos appivanhemmat on 55, niin et itsekään mikään seniorikansalainen ole, mitä hittoa vungut omasta selästäsi nuori ihminen! Mutta tämähän onkin perinteinen anoppitprovo.