Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järvenpää kielsi päiväkotikuvaukset

Vierailija
11.10.2013 |

JÄRVENPÄÄ| Järvenpään kaupunki on kieltänyt ulkopuolisten valokuvaajien tekemät päivähoitolasten kuvaukset kaikissa päiväkodeissaan. Kielto on tiettävästi ainutlaatuinen Suomessa ja astuu voimaan sitä mukaa, kun voimassa olevat sopimukset valokuvaajien kanssa päättyvät.

Kielto perustuu Varhaiskasvatuksen johtoryhmän keväällä tekemään linjaukseen. Perusteena on kuvausten useimmille lapsille aiheuttama stressi, lasten epätasa-arvo, päiväkotikiinteistöjen luovuttaminen yrityksen työhuoneeksi ja se, että päiväkodit kuvaavat itse lasten arkea riittävästi.

Pääsyynä kieltämiseen on kuitenkin se, että ulkopuolisten kuvaukset eivät liity mitenkään päivähoidon varsinaisiin tehtäviin.

Lasten vanhemmat voivat tästä lähtien järjestää kuvauksia iltaisin tai viikonloppuisin päiväkodin tiloissa.

Kuvauskielto on jo aiheuttanut vilkasta keskustelua muun muassa nettipalstoilla.

Lue lisää perjantain Keski-Uusimaasta.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodeilla ei ole rahaa eikä hoitajilla aikaa ja silti ehditään printtaamaan kymmeniä kuvia, tekemään leikekirjoja jne. ja antamaan ne lapsille lahjaksi viimeisenä hoitopäivänä.

Haloo- miksi ei olla lasten kanssa sitä aikaa, mikä menee kuvaamiseen, kuvankäsittelyyn, printtaamiseen, liimaamiseen, tekstien sorvaamiseen jne. ?

Vierailija
22/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 11:38"]

Päiväkodeilla ei ole rahaa eikä hoitajilla aikaa ja silti ehditään printtaamaan kymmeniä kuvia, tekemään leikekirjoja jne. ja antamaan ne lapsille lahjaksi viimeisenä hoitopäivänä.

Haloo- miksi ei olla lasten kanssa sitä aikaa, mikä menee kuvaamiseen, kuvankäsittelyyn, printtaamiseen, liimaamiseen, tekstien sorvaamiseen jne. ?

[/quote]

Lapsethan voisivat itse askarrella niitä leikekirjoja. Vai aiheuttaako sekin stressiä jollekin Nico-Petterille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan on taas... "päiväkotikiinteistön luovuttaminen yrityksen työhuoneeksi". Minun asuinkaupungissani ei yksityinen fysio-, puhe- tai toimintaterapeutti pääse enää päiväkotiin kuntouttamaan lasta, koska siitä pitäisi maksaa vuokraa! Yritys hyötyy muuten. Aivan älytöntä, lasten hyväksihän sitä työtä tehdään, ja perheitä helpottaisi kovasti kun terapia saataisiin hoidettua päiväkodissa sen sijaan että joutuu olemaan pois töistä ja kuskaamaan lasta terapiaan. Mutta ei.

Se kuvauskin pitäisi nähdä perheiden palvelemisena (harva siitä oikeasti pahastuu, ja jos kerran vuodessa lapsi menee hiukan sekaisin kun päivärytmi päiväkodissa muuttuu, niin voi apua) eikä kuvaajien tunkeutumisena ansaintamielessä päiväkotiin. Kyllä minä ainakin tykkään että olen saanut lapsesta muotokuvia halvemmalla kuin että veisin itse studioon. Ja ryhmäkuva tietysti myös.

Vierailija
24/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun lapsen tarhassa le otettu mitään naku kuvia, tai itkukuvia. Meiltä myös kysyttiin lupaa, ja en nähnyt mitään syytä kieltää. Ja varmasti opettaja katsoi kuvat niin, ettei siellä ole mitään sellaista, mikä olisi jotain lasta loukkaavaa. Tosin joku nähtävästi loukkaantuu jo siitä, että lapsi näkyy kuvassa, vaikka olisi kuinka edustava otos.

Vierailija
25/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 11:29"]

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 11:01"]

Mun lapsella oli ihana lastentarhanopettaja, joka otti kuvia retkistä, leipomisista ja jostain muista hetkistä. Teki välillä pieneiä lehtisiä siitä, mitä tarhassa oli tapahtunut, eli kuvia j atrinoita. Ja antoi viimeisenä päivänä joka lapselle dvd-levun, jossa oli jokaiseta lapsesta kuvia ja kuvia koko ryhmästä. Nyt lapsi on 13, ja halusi katsoa, koska osa näistä lapsista on nyt luokkakavereita. Hän oli ainakin jo nyt kauhean ilahtunut näistä kuvista,ja varmaan aikuisena ne on vielä mukavampia muistoja. Parhaat kuvat on mielestäni just toiminnassa otettuja, ei niinkään ryhmäkuvat.

[/quote]

Juuri tuosta syystä olen kieltänyt lapseni kuvaamisen ja kaikenlaisen lapseeni liittyvän kuvamateriaalin levittämisen. Ei ole teininä mukavaa joutua kiusatuksi, kun kaveri kaivaa vanhan DVD:n esille, nappaa sieltä päiväunien jälkeisen nakukuvan ja laittaa levitykseen.

En halua, että oman lapseni päiväkotiaika on yleisessä levityksessä. Ja jos ei ole muistoja ilman erillisiä kuvia, niin kannattaa miettiä, miksi ei ole.

[/quote]

Mä kuule luulen että sulla ei oo kaikki muumit laaksossa!

kyllä täytyy ihme tyyppi olla jos ensinnäkään tuollaisia ajattelee saati että lapset kiusaisi jostain päivä-/koulukuvista tai että jonkun lapsen psyyke ei sitä kestäisi. Kyllä nuorista on hauska katsoa lapsuus kuvia mutta ei sillä tavalla hauska että pitäis jotain käydä pilkaamaan!  + en kyllä usko että päiväkodeissa mitään nakukuvia otetaan, kyllä hoitajilla on jotain tilannetajua olemassa.

Minusta on nakukuva kun olin pieni (ehkä n. 3 v)  ja muistan kuinka itse pidin sitä tosi hassuna kun olin teini, enkä ole koskaan hävennyt näyttää lapsuusajan kuvia kavereilleni vaikka en nyt niin kuvauksellinen olekkaan.  

Vierailija
26/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella oli ihana lastentarhanopettaja, joka otti kuvia retkistä, leipomisista ja jostain muista hetkistä. Teki välillä pieneiä lehtisiä siitä, mitä tarhassa oli tapahtunut, eli kuvia j atrinoita. Ja antoi viimeisenä päivänä joka lapselle dvd-levun, jossa oli jokaiseta lapsesta kuvia ja kuvia koko ryhmästä. Nyt lapsi on 13, ja halusi katsoa, koska osa näistä lapsista on nyt luokkakavereita. Hän oli ainakin jo nyt kauhean ilahtunut näistä kuvista,ja varmaan aikuisena ne on vielä mukavampia muistoja. Parhaat kuvat on mielestäni just toiminnassa otettuja, ei niinkään ryhmäkuvat.

[/quote]

Juuri tuosta syystä olen kieltänyt lapseni kuvaamisen ja kaikenlaisen lapseeni liittyvän kuvamateriaalin levittämisen. Ei ole teininä mukavaa joutua kiusatuksi, kun kaveri kaivaa vanhan DVD:n esille, nappaa sieltä päiväunien jälkeisen nakukuvan ja laittaa levitykseen.

En halua, että oman lapseni päiväkotiaika on yleisessä levityksessä. Ja jos ei ole muistoja ilman erillisiä kuvia, niin kannattaa miettiä, miksi ei ole.

[/quote]

Juuri nakukuviahan ne hoitajat yrittääkin tatioida! Voi tsiisus! Mitä sun pään sisällä liikkuu? Ja onko sulla joku ongelma alastomaan vartaloon? Lapsethan syntyvätkin ihan ilman vaatteita...

Taidat olla niitä tyyppejä ketkä ajelee oman alapään paljaaksi kun pitää sitä niin seksikkäänä!

Vierailija
27/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 11:54"]

[/quote]

[/quote]

Mä kuule luulen että sulla ei oo kaikki muumit laaksossa!

kyllä täytyy ihme tyyppi olla jos ensinnäkään tuollaisia ajattelee saati että lapset kiusaisi jostain päivä-/koulukuvista tai että jonkun lapsen psyyke ei sitä kestäisi. Kyllä nuorista on hauska katsoa lapsuus kuvia mutta ei sillä tavalla hauska että pitäis jotain käydä pilkaamaan!  + en kyllä usko että päiväkodeissa mitään nakukuvia otetaan, kyllä hoitajilla on jotain tilannetajua olemassa.

Minusta on nakukuva kun olin pieni (ehkä n. 3 v)  ja muistan kuinka itse pidin sitä tosi hassuna kun olin teini, enkä ole koskaan hävennyt näyttää lapsuusajan kuvia kavereilleni vaikka en nyt niin kuvauksellinen olekkaan.  

[/quote]

Oletko 15v teini, jonka lapsuudenaikaista nakukuvaa levitetään netissä? Koetko, että sinusta se on hienoa ja kivaa etenkin kun nykyinen kasvokuvasi on photosopattu kuvaan ja kuka tahansa saa kommentoida sitä.

Tiedätkö edes mitään nettikiusaamisesta, joka on monen teinin arkea?

Vierailija
28/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 11:59"]

[/quote]

[/quote]

Juuri nakukuviahan ne hoitajat yrittääkin tatioida! Voi tsiisus! Mitä sun pään sisällä liikkuu? Ja onko sulla joku ongelma alastomaan vartaloon? Lapsethan syntyvätkin ihan ilman vaatteita...

Taidat olla niitä tyyppejä ketkä ajelee oman alapään paljaaksi kun pitää sitä niin seksikkäänä!

[/quote]

Ja sinä olet niitä, joiden mielestä päiväkodissa ei koskaan voi tapahtua mitään pahaa. Samaahan sanottiin vuosia siitä pirkanmaalaisesta miesopettajasta, että ei se mitään tarkoita. Lasten kokemukset ahdistelusta lytättiin vedoten siihen, että vika on siinä lapsessa. Kunnes tapahtui jotain aika pahaa.

Vierailija
29/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 11:43"]

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 11:38"]

[/quote]

Lapsethan voisivat itse askarrella niitä leikekirjoja. Vai aiheuttaako sekin stressiä jollekin Nico-Petterille?

[/quote]

Lapset ei saa itse niitä tehdä, se on hoitajien tärkeä "paperityö". Lapsi saa olla objekti, ei elämänsä subjekti.

Vierailija
30/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni lapsuus on hänen omansa, sitä ei päiväkodissa kuvata muiden leikekirjoihin. Koska päiväkodissa ei voitu taata, että lapseni ei ole ainoassakaan kuvassa, ei sinne saa tuoda kameroita eikä ottaa kuvia. Laadukas varhaiskasvatus ei edellytä kuvaamista ja jos hoitajilla on siihen aikaa mieluummin kuin lasten hoitamiseen, ovat he väärällä alalla.

Vierailija
31/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 10:26"]

Minä olen kieltänyt henkilökuntaa kuvaamasta lastani päivähoidon aikana ja kas - siellä se oli kuvakoosteessa lapsenikin kuva. Ilmoitin asiasta suoraa alueen vastaavalle johtajalle ja ilmoitin tekeväni rikosilmoituksen, jos toiminta edelleen jatkuu. Lapsia ei tarvitse päivällä kuvata. Vanhemmalla on oikeus kieltää lapsensa kuvaaminen päivähoidon aikana.

[/quote]

On oikeus kieltää kuvaus ja sitä kieltoa pitäisi ehdottomasti noudattaa! Päiväkodilla on kuitenkin oltava kuva jokaisesta lapsesta, se on aivan sama päiväkodin kannalta onko se kuvattu päiväkodissa vai tuovatko vanhemmat se kuvan, kunhan on riittävän tuore ja hyvälaatuinen kuva. Päiväkodissa on kansio, jossa on jokaisen lapsen tiedot ja kuva, kuva on olennaisen tärkeä, jos lasta joudutaan etsimään hätätilanteessa.

Vierailija
32/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 12:47"]

Lapseni lapsuus on hänen omansa, sitä ei päiväkodissa kuvata muiden leikekirjoihin. Koska päiväkodissa ei voitu taata, että lapseni ei ole ainoassakaan kuvassa, ei sinne saa tuoda kameroita eikä ottaa kuvia. Laadukas varhaiskasvatus ei edellytä kuvaamista ja jos hoitajilla on siihen aikaa mieluummin kuin lasten hoitamiseen, ovat he väärällä alalla.

[/quote]

Arrrgghh! Millaisia ihmisiä täällä oikein on! Miten ihmeessä kuvien räpsiminen voi huonontaa hoidon laatua. Eihän ne hoitajat siellä sinun Nico-Petterisi kanssa nysvää kuitenkaan koko aikaa. Hoitajillekkin vähän vaihtelua töihinsä!

Minä ainakin yllätyin positiivisesti kun kuulin että päiväkodissamme kuvataan lapsia, minä kun en päivisin ole näkemässä mitä siellä touhutaa. Ja varmasti lapsestakin ihanaa katsella kotona sitten niitä kuvia!

Vierailija
33/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 10:28"]

Minä olen kieltänyt henkilökuntaa kuvaamasta lastani päivähoidon aikana ja kas - siellä se oli kuvakoosteessa lapsenikin kuva. Ilmoitin asiasta suoraa alueen vastaavalle johtajalle ja ilmoitin tekeväni rikosilmoituksen, jos toiminta edelleen jatkuu. Lapsia ei tarvitse päivällä kuvata. Vanhemmalla on oikeus kieltää lapsensa kuvaaminen päivähoidon aikana.

[/quote]

Mua kiinnostaisi tietää miksi?

[/quote]

Erityislapsi. Näin oli meidänkin lapsen päiväkodissa, kunnes dg-lapsi lähti pois...

Vierailija
34/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Pipo vähän tiukalla? Muutkaan eivät voi saada kuvia päiväkotiajastaan, jos sinä et lapsellesi niitä halua. Mitähän muuta ole onnistunut lapsilta kieltämään...

Vierailija
35/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 13:16"]

[/quote]

[/quote]

Mitenkähän tämän tyypin juhlissa (häät, kastejuhla, synttärit yms). Laittaa varmaan kutsuun että "ei omia kameroita mukaan"  kun vainoharhaisena kuvittelee että joku käy niitä photoshoppaamaan jne.

Vierailija
36/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miksi sitä ku

vattaisiin muiden leikekirjoihin? Ihan omaan leikekirjaan kuvia omasta lapsuudestaan, siitä on kyse. Onko sulla muuten lääkitys ihan kohdallaan?

Vierailija
37/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tsiisus mitä pelleilyä. Onko päiväkodin portilla laatikko, johon lukkojen taakse jätetään kännykät, niissä kun useissa on kamerakin, lasta hakiessa tai tuodessa? Eikä ihmisillä ole suurempia ongelmia pohdittavana kuin joku lapsen kuva kurahaalareissa metsäretkellä? Maailma on läpeensä paha, ettekä te onnistu niitä nuppusianne suojelemaan vaikka mitä tekisitte, joten kohtuutta nyt vähän näihin vaatimuksiinne. Paremmat eväät se lapsi saa maailmalle, kun oppii pienestä asti sen, että maailma ei pyöri hänen napansa ympärillä, vaikka äiti ja isi niin olisi opettanutkin. Jos yhden lasta ei saa kuvata, ja se siitä huolimatta vahingossa jossain kuvassa näkyy kun muut kuvia tahtoo, niin eikä kuitenkin kaikista maailman ongelmista tämä ole kärpäsenkakka Saharassa? vai onko tässä nyt kysymys sellaisesta vanhemmasta, jota on lapsena nöyryyttty kuvaamalla, ja siitä johtuu ylireagointi?

Vierailija
38/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo koskaan ymmärtänyt, mistä jotkut ihmiset keksivät ehdottomat periaatteensa tyyliin "meillä ei todellakaan" jne. Mistä tulee se varmuus, että juuri se ja se on niin tärkeä ja ehdoton asia.

Tässä valokuvauskeskustelussa tuo minulle käsittämätön periaatteellisuus taas nostaa päätään. Ehkä mä oo se tyhmä ja sinisilmäinen tässä, mutta en ole, enkä halua olla missään "tavallisessa" asiassa ehdoton, vaikka se kuinka olisi lapsiini, eikä minuun liittyvä. Hyvä esimerkki on suhtautuminen ihan tavallisiin arkisiin valokuviin. 

Vierailija
39/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo koskaan ymmärtänyt, mistä jotkut ihmiset keksivät ehdottomat periaatteensa tyyliin "meillä ei todellakaan" jne. Mistä tulee se varmuus, että juuri se ja se on niin tärkeä ja ehdoton asia.

Tässä valokuvauskeskustelussa tuo minulle käsittämätön periaatteellisuus taas nostaa päätään. Ehkä mä oo se tyhmä ja sinisilmäinen tässä, mutta en ole, enkä halua olla missään "tavallisessa" asiassa ehdoton, vaikka se kuinka olisi lapsiini, eikä minuun liittyvä. Hyvä esimerkki on suhtautuminen ihan tavallisiin arkisiin valokuviin. 

Vierailija
40/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valokuvausta pitkään harrastaneena voin kertoa ja lohduttaa teitä huolestuneita vanhempia, että nykyajan pokkareilla on helppoa ja ennen kaikkea NOPEAA räpsäistä tilanteesta kuva tai kaksi.

Siitä vaan lapsi ja eläin-, tai sport-asetus päälle ja laskeudut lapsen tasolle, ja otat kuvan. Ei siinä hoitajan huomio kauaa ole kamerassa, ja siinähän hän sitäpaitsi silti on edelleen silmät sinun lapsessasi kun kuvaa ottaa. 

No hätä. Relax.