Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järvenpää kielsi päiväkotikuvaukset

Vierailija
11.10.2013 |

JÄRVENPÄÄ| Järvenpään kaupunki on kieltänyt ulkopuolisten valokuvaajien tekemät päivähoitolasten kuvaukset kaikissa päiväkodeissaan. Kielto on tiettävästi ainutlaatuinen Suomessa ja astuu voimaan sitä mukaa, kun voimassa olevat sopimukset valokuvaajien kanssa päättyvät.

Kielto perustuu Varhaiskasvatuksen johtoryhmän keväällä tekemään linjaukseen. Perusteena on kuvausten useimmille lapsille aiheuttama stressi, lasten epätasa-arvo, päiväkotikiinteistöjen luovuttaminen yrityksen työhuoneeksi ja se, että päiväkodit kuvaavat itse lasten arkea riittävästi.

Pääsyynä kieltämiseen on kuitenkin se, että ulkopuolisten kuvaukset eivät liity mitenkään päivähoidon varsinaisiin tehtäviin.

Lasten vanhemmat voivat tästä lähtien järjestää kuvauksia iltaisin tai viikonloppuisin päiväkodin tiloissa.

Kuvauskielto on jo aiheuttanut vilkasta keskustelua muun muassa nettipalstoilla.

Lue lisää perjantain Keski-Uusimaasta.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kieltänyt henkilökuntaa kuvaamasta lastani päivähoidon aikana ja kas - siellä se oli kuvakoosteessa lapsenikin kuva. Ilmoitin asiasta suoraa alueen vastaavalle johtajalle ja ilmoitin tekeväni rikosilmoituksen, jos toiminta edelleen jatkuu. Lapsia ei tarvitse päivällä kuvata. Vanhemmalla on oikeus kieltää lapsensa kuvaaminen päivähoidon aikana.

Vierailija
2/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 10:26"]

Minä olen kieltänyt henkilökuntaa kuvaamasta lastani päivähoidon aikana ja kas - siellä se oli kuvakoosteessa lapsenikin kuva. Ilmoitin asiasta suoraa alueen vastaavalle johtajalle ja ilmoitin tekeväni rikosilmoituksen, jos toiminta edelleen jatkuu. Lapsia ei tarvitse päivällä kuvata. Vanhemmalla on oikeus kieltää lapsensa kuvaaminen päivähoidon aikana.

[/quote]

Mua kiinnostaisi tietää miksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä. Kannatan.

Vierailija
4/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä lapsia pitäisi kuvataan päiväkodissa? Mitä tarvetta siihen on? Siis tarkoitan nyt ihan päiväkodin omaa kuvaamista. (Joo, mulla ei ole lapsia joten ehkä en vaan tajua, ihan vilpittömästi ihmettelen).

Eiköhän jokainen voi kotona ottaa tarpeeksi kuvia jos haluaa? Nykyään on kaikissa kännyköissäkin kamerat, eli ei ole siitä kiinni, etteikö jollain olisi varaa ottaa kuvia lapsistaan.

Vierailija
5/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 10:28"]

[/quote]

[/quote]

Samoin kiinnostaa että miksi, meidän lasten rakkaimpia aarteita on päiväkodin kasvunkansiot, joissa on kuvia heistä kavereiden kanssa metsäretkillä ja leikeissä päiväkodissa. Esikoinenkin jo 12v ja tykkää sitä kansiota aina silloin tällöin katsella ja muistella menneitä.

Vierailija
6/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 10:32"]

Miksi niitä lapsia pitäisi kuvataan päiväkodissa? Mitä tarvetta siihen on? Siis tarkoitan nyt ihan päiväkodin omaa kuvaamista. (Joo, mulla ei ole lapsia joten ehkä en vaan tajua, ihan vilpittömästi ihmettelen).

Eiköhän jokainen voi kotona ottaa tarpeeksi kuvia jos haluaa? Nykyään on kaikissa kännyköissäkin kamerat, eli ei ole siitä kiinni, etteikö jollain olisi varaa ottaa kuvia lapsistaan.

[/quote]

Ahaa, mä luulin että tarkoitettiin sitä järjestettyä kuvaamista. Mutta meillä kyllä lapsia on aikanaan kuvattu henkilökunnankin toimiesta eri päiväkodin puuhissa, retkillä jne ja ihanat kansiot on lapsilla noista. En ymmärrä miksi sitäkään pitäisi kieltää mutta meitähän on moneen junaan.

Vierailija
7/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 10:32"]

[/quote]

Onhan se vanhemmista ja lapsista kiva katsella jälkikäteen mitä kaikkea siellä päiväkodissa on vuosien varrella tehty, ainakin meillä. En mä ole siellä päiväkodissa päivisin kameran kanssa

Vierailija
8/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu no toki. Mä en vain ehkä ihan ymmärrä, miksi kaikesta pitää ottaa kuva ja miksi kaikki pitää taltioida kameralle. Mutta olen ehkä vanhanaikainen :) Kun meillä ainakin on otettu niitä kuvia niin paljon ihan kotioloissa ja vapaa-ajallakin, ja niitäkin on jo albumit täyteen, etten ajatellut että on tarve saada kuvia vielä päiväkodistakin. Paljonko niitä kuvia siellä otetaan? Päivittäin, viikoittain vaan vain ihan spesiaalitapauksissa, eli esim. retkillä?

Vierailija
9/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 10:48"]

Juu no toki. Mä en vain ehkä ihan ymmärrä, miksi kaikesta pitää ottaa kuva ja miksi kaikki pitää taltioida kameralle. Mutta olen ehkä vanhanaikainen :) Kun meillä ainakin on otettu niitä kuvia niin paljon ihan kotioloissa ja vapaa-ajallakin, ja niitäkin on jo albumit täyteen, etten ajatellut että on tarve saada kuvia vielä päiväkodistakin. Paljonko niitä kuvia siellä otetaan? Päivittäin, viikoittain vaan vain ihan spesiaalitapauksissa, eli esim. retkillä?

[/quote]

Ei edes viikottain, juuri retkillä, leipomispuuhissa jne. Mä en oikeasti ymmärrä miten joku valokuva voi niin paljon häiritä? Siis ihan oikeasti?

Vierailija
10/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Lapsia voidaan kuvata esim. seisomassa potan vieressä alapää paljaana, alusasuisina nukkumassa jne. eli ei suinkaan vain hauskasti metsäretkellä. Kannattaa muistaa, että siellä on vain 1 ihminen lasten kanssa nukkarissa ja mitä tahansa on mahdollista tehdä muiden tietämättä. Siksi täyskielto, mikä ei tietenkään estä kuvaamasta, jos joku sitä haluaa tehdä.

Lapsillani on varsin hyviä muistoja ilman valokuviakin ja toivoisin, että päiväkodin aikuiset tarttuisivat hetkeen ja olisivat lapsen kanssa sen sijaan, että tekevät siellä hienoja kansioita lasten itkiessä turhautumistaan kahden tunnin päiväunilla.

Vierailija
11/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 10:54"]

[/quote]

[/quote]

Lapsia voidaan kuvata esim. seisomassa potan vieressä alapää paljaana, alusasuisina nukkumassa jne. eli ei suinkaan vain hauskasti metsäretkellä. Kannattaa muistaa, että siellä on vain 1 ihminen lasten kanssa nukkarissa ja mitä tahansa on mahdollista tehdä muiden tietämättä. Siksi täyskielto, mikä ei tietenkään estä kuvaamasta, jos joku sitä haluaa tehdä.

Lapsillani on varsin hyviä muistoja ilman valokuviakin ja toivoisin, että päiväkodin aikuiset tarttuisivat hetkeen ja olisivat lapsen kanssa sen sijaan, että tekevät siellä hienoja kansioita lasten itkiessä turhautumistaan kahden tunnin päiväunilla.

[/quote]

Ahaa, enpä tiedä moisia kuvia kenenkään päiväkodista saaneen. Ja jos tuollaisia joku haluaa ottaa niin luuletko että kielto siihen jotenkin vaikuttaa? Aika naiivi olet

Vierailija
12/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Meinaatko että ne kuvaajat tulevat ryhmäkuvan sijasta ottamaan kuvia nukkuvista lapsista? Siitä oli kyse uutisessa. Hohhoijaa teitä joitakin...

Vierailija
13/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella oli ihana lastentarhanopettaja, joka otti kuvia retkistä, leipomisista ja jostain muista hetkistä. Teki välillä pieneiä lehtisiä siitä, mitä tarhassa oli tapahtunut, eli kuvia j atrinoita. Ja antoi viimeisenä päivänä joka lapselle dvd-levun, jossa oli jokaiseta lapsesta kuvia ja kuvia koko ryhmästä. Nyt lapsi on 13, ja halusi katsoa, koska osa näistä lapsista on nyt luokkakavereita. Hän oli ainakin jo nyt kauhean ilahtunut näistä kuvista,ja varmaan aikuisena ne on vielä mukavampia muistoja. Parhaat kuvat on mielestäni just toiminnassa otettuja, ei niinkään ryhmäkuvat.

Vierailija
14/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lapseni ei kyllä enää 13 v muistanut, ketä hänen ryhmässään oli 5 vuotiaana. Osan muisti toki mutta osa oli kaikonnut mielestä, mutta kuvia katsellessaan muistui mieleen. En mä enää muista edes peruskoulun luokkavaereitteni nimiä, enkä kyllä edes kaikkia lukion kamuja.

Vierailija
15/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja.

[/quote]

Vierailija
16/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Alkuosaan en ota kantaa, mutta tästä loppuosasta olen samaa mieltä. Kuvaamisen määrä varmaan vaihtelee päiväkodeittain, mutta minäkin ainakin toivoisin, että kuvia otettaisiin harvoin, eli vain kun tehdään jotain tavallisuudesta poikkeavaa (esim. mennään retkelle). Resursseja taitaa nykyisin olla muutenkin vähän, joten toivon että ne käytettäisiin olennaisiin asioihin eikä siihen että joku henkilökunnasta käyttää säännöllisesti työaikaansa valokuvakansioiden väsäämiseen. 

Lisäksi minusta olisi hyvä, että lapset saisivat vain olla ja tehdä asioita, ilman että he joutuvat poseeraamaan tai ovat jatkuvasti toiminnan (kuvaamisen) kohteina. Sosiaalinen media, Irc-galleria, blogit, Facebook jne. pitävät huolen siitä että kuvaamisesta tulee arkipäivää ja nykyajan lapset ja nuoret varmasti jo tietyllä tapaa elävät kuvien kautta ja tekevät asioita jotka näyttävät kuvissa hyvältä (eli ovat varmaan ihan eri sukupolvea tämän kuvaus-jutun kanssa), mutta haluaisin säästää lapsia mahdollisimman pitkään siltä. Kuulostaa ehkä pikkujutulta, mutta uskon että tälläkin on vaikutusta.

Vierailija
17/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi ollut ihanaa jos omasta lapsuudesta olisi jotain kuva-aineistoa myös hoitopaikoista. Nuo ryhmäkuvat on kivoja vanhempana katsella ja erityisesti olisi sellaiset arkiset toimintakuvat! En kovinkaan paljon muista omista hoitopaikoistani tai hoitokavereista ja luulen, että kuvien avulla niitäkin muistoja olisi vähän helpompi kaivella. Harmittaa, että aika iso osa omasta menneisyydestä on niin pimennossa.

En oikein ymmärrä mikä ongelma kuvaamisen suhteen on (erityisesti vanhemmilla) kun olennaisempaa olisi kuitenkin kuvien julkaisun rajoittaminen.Tietysti aiheuttaa käytännön ongelmia päiväkodilla, mutta vain sen yhden tai kahden päivän ajan.

Itse olen siis sallinut omien lasten kuvaamisen aina jos sitä on kyselty. Sen ymmärrän, ettei vanhemmat halua lastensa kuvien päätyvän luvatta vaikka facebookiin tai muualle levitykseen.

Vierailija
18/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodeissa on niin paljon muslimilapsia, joiden uskonto ei salli mitään kuvan tekemistä mistään, että kuvaukset on lopetettu heidän uskontoaan loukkaavina.

Vierailija
19/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 11:01"]

Mun lapsella oli ihana lastentarhanopettaja, joka otti kuvia retkistä, leipomisista ja jostain muista hetkistä. Teki välillä pieneiä lehtisiä siitä, mitä tarhassa oli tapahtunut, eli kuvia j atrinoita. Ja antoi viimeisenä päivänä joka lapselle dvd-levun, jossa oli jokaiseta lapsesta kuvia ja kuvia koko ryhmästä. Nyt lapsi on 13, ja halusi katsoa, koska osa näistä lapsista on nyt luokkakavereita. Hän oli ainakin jo nyt kauhean ilahtunut näistä kuvista,ja varmaan aikuisena ne on vielä mukavampia muistoja. Parhaat kuvat on mielestäni just toiminnassa otettuja, ei niinkään ryhmäkuvat.

[/quote]

Juuri tuosta syystä olen kieltänyt lapseni kuvaamisen ja kaikenlaisen lapseeni liittyvän kuvamateriaalin levittämisen. Ei ole teininä mukavaa joutua kiusatuksi, kun kaveri kaivaa vanhan DVD:n esille, nappaa sieltä päiväunien jälkeisen nakukuvan ja laittaa levitykseen.

En halua, että oman lapseni päiväkotiaika on yleisessä levityksessä. Ja jos ei ole muistoja ilman erillisiä kuvia, niin kannattaa miettiä, miksi ei ole.

Vierailija
20/63 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta sitä osataankin ongelmia tehdä ja ennakoida.