Näin vaikea on erota Osuuspankista.
Kirkosta eroaminen on helppoa. Ei tarvitse kuin täyttää kaavake netissä. Ammattiliitosta eroaminen ja YTK:hon siirtyminen on jo vähän vaikeampaa - pitää ensin tehdä ilmoitus YTK:n kassaan ja sitten omaan ammattiliittoon ja sen jälkeen vielä ilmoittaa työpaikan palkanlaskentaan, että lopettavat AY-maksun perimisen suoraan palkasta. Kumpikin eroaminen on nyt onneksi hoidettu.
Kaikkein vaikeinta kuitenkin on Osuuspankista eroaminen. Meillä päin OP:lla on kaksi toimipistettä, jotka sijaitsevat eri toimitiloissa saman rakennuksen eri puolilla. Toinen on pankki ja toinen on mikä lie, jossa käsitellään sitten vakuutusasiat, rahastoasiat, pörssin arvo-osuustilin hankkimiset ym.
Halusin lopettaa tilini OP:ssa, ja kävelin luonnollisestikin sinne pankkipuolelle, koska olen jo 1970-luvulta asti tottunut siihen, että pankkiasiat hoidetaan pankissa. Missäpä muuallakaan niitä hoidettaisiin?
Otin vuoronumeron ja jonotin 45 minuuttia, sillä pankissa oli vain kaksi pankkineitiä ja asiakkaita oli paljon. Kun lopulta pääsin tiskille ja ilmoitin haluavani lopettaa tilini, koska olen siirtynyt S-pankin asiakkaaksi, pankkineiti sanoi, että "Voi voi, kun meillä tilien lopettamiset hoidetaan tuolla toisessa toimitilassa rakennuksen toisessa päädyssä. Olkaa hyvä ja siirtykää sinne".
No, kävelin sitten sinne, ja tällä kertaa jonotin 30 minuuttia ennen kuin pääsin tiskille. Siellä neiti ilmoitti, että "Tällaisissa tapauksissa pitää varata aika neuvotteluun asiakasneuvojan kanssa". Lähin vapaa aika oli kahden viikon päässä, joten otin sen.
En enää käytä OP:n tiliäni, mutta tälläkin välin sieltä veloitetaan noin 5 euroa tilinhoitomaksua, ennen kuin pääsen lopettamaan tilini. Siis veloitetaan tyhjästä tilistä. Kiitän kädet kyynärpäitä myöten ristissä Jumalaa sitten, kun lopulta voin erota OP:sta ja siirtyä täysipainoisesti ainoastaan S-pankin asiakkaaksi.
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 08:25"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 08:09"]
Verkkopankkitunnukset op:ssa maksaa 2,70 e, luottokortti 2,50 e kuukaudessa. Tai toisinpäin. Nämä hinnat on ei-omistajajäsenelle.
[/quote]
Kyllä kai omistajajäsenillekin on samat hinnat, mutta ne voi maksaa bonuksilla pois?
t: alle 26 vuotias OP:n omistajajäsen, jonka ei ole tarvinnut verkkopankkitunnuksista maksella, mutta visasta maksaa 2,5€/kk bonuksilla
[/quote]
Juuri niin. En vaan jaksanut lähteä selvittämään tota omistajajäsenjuttua tähän, kun en oo varma, miten ne bonukset kertyy. Mutta siis bonuksilla omistajajäsene saa kuitattua palvelumaksut, ja joskus vakuutuksiakin.
Ei osuuspankin tilinhoitomaksu mitään neljää euroa yhdeksääkymmentäviittä senttiä kuussa ole, ellei teillä ole joku ihan käsittämätön erityistili. Mun OP -tililta (tavallinen käyttötili) ei tosiaan mene mitään hoitomaksua, koska liikennettä on niin paljon. 16-v poikani tililta (tavallinen käyttötili sekin) menee kamsua 35senttiä kuussa.
Visasta mä maksan sen 2:50 kuussa.
Minullakin on tili op:ssa joka on jäänne teinivuosilta... 20 vuoteen en ole tiliä käyttänyt mutta edelleen se on olemassa ja op:n puhelinneuvoja sanoi että ei sitä kannata sulkea jos vaikka joskus tarvitsee. Niin ja eihän se tili myöskään mitään maksa tai ainakaan tilillä ei rahaa ole josta op voisi vuosimaksunsa ottaa.
Nordeassa ei ainakaan peritä mitään kuukausimaksua yhdestäkään meidän perheen 6 eri tilistä. Ap ei näköjään viitsi selvittää, mistä hyvästä vajaa 5€ maksu kk menee. Ei ainakaan perustilin olemassaolosta.
Jos sinulla on Osuuspankkiin nettitunnukset, niin tyhjennä tilisi netissä sinne S-pankkiin. Tyhjältä tililtä ei Osuuspankkikaan voi veloittaa niitä palvelumaksuja. Jos ei ole nettitunnuksia, niin käy ihan tiskiltä tyhjentämässä tilisi. On ainakin hetken käteistä.
Odottakaa vain, kunhan S-pankki ja Tapiola saavat houkutelluksi "ilmaisilla" palveluilla riittävän paljon asiakkaita, niin rupeaa tulemaan myös maksuja. Perusteet he kyllä löytävät. Olen sen verran iäkäs, että muistan senkin ajan, kun pankkipalvelut olivat maksuttomia asiakkaalle. Ja silloin maksettiin laskut tiskillä. Vain harvat olivat ottaneet käyttöönsä suoraveloituspalvelun. Mutta ajat muuttuvat ja pankit sen mukana.
Minä oon kyllä käsittänyt, että pelkän tilin pitäminen Op:ssa ei maksa, mutta jos tiliin on liitetty palveluita esim. kortti tai verkkopalvelu, niin niistä peritään maksu. Ja palvelumaksu taidetaan periä, vaikka tilillä ei olisi katetta > tili menee vain silloin miinukselle.
Ja eikö pankin vaihto kannattaisi tehdä niin, että menee suoraan sinne uuteen pankkiin esim. S-Pankkiin ja kertoo, että haluaa vaihtaa asiakkuutensa sinne. Täyttävät sitten siellä S-Pankissa valtakirjan tilin ja palveluiden lopettamista varten ja lähettävät sen Osuuspankkiin. Näin ainakin itse olen tehnyt, kun vaihdoin Nordeasta Danske Bankkiin.
Op veloittaa kahden kuukauden viiveellä pankkimaksut. Menin lopettamaan tiliäni, jota en ollut käyttänyt pitkään aikaan, enkä enää kantanut pankkikorttiakaan mukanani. Poistivat samantien verkkopankkitunnukset pois käytöstä ja mun piti vielä erikseen viedä pankkikortti sinne, ennenkuin sain tilillä olevat rahat ulos. Mun olisi muussa tapauksessa pitänyt kuolettaa nykyinen kortti saman tien ja tilata uusi, ennenkuin voin lopettaa tilin kokonaan. Virkailijat valittivat miksi mä en anna pankkien hoitaa näitä siirtoasioita keskenään. Tuli ilmi, että siitäkin rahojen siirrosta olisi veloitettu!!! Siis op olisi veloittanut. Kiitin onneani siitä hyvästä, että olin avannut toiseen pankkiin tilin jo aikaisemmin.
Mitä se pankille kuuluu, vaikka mulla olis tilit ja rahaa kaikissa pankeissa, mikään laki ei määrää, että mulla saa olla vain yksi ainoa tili yhdessä pankissa! Ja mitä hemmettiä ne sitä mun pankkikorttiakaan siellä tarvii jos mä lopetan tilini? Kai mä sen voin itekin silputa ja heittää roskiin...
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 00:53"]
Vielä vaikeampaa on erota Aktiasta!
Meillä kävi niin, että äitini kuoli. Aktia lähetti kirjeen, että äitini tileillä (kaksi tiliä) on x määrä rahaa. Toinen tili tyhjeni kun äitini sairaalamaksuja maksettiin.
Kun halusimme tyhjentää toisen tilin, Aktia ilmoitti, ettei se käy ilman pankkikirjaa. Mitäh? Missä välissä me lapset olisimme saaneet tietää, että äidillä on pankkikirjallinen tili?
Aktia ei suostunut lopettamaan tiliä muuten kuin ilmoittamaan kadonneesta pankkikirjasta Virallisessa lehdessä (kuka sitä nykyään lukee?) ja koska tästä ilmoittamisesta tuli _Aktian juristeille_ mahdottomasti kuluja, niin ne tietysti piti veloittaa äitini tililtä. Lisäksi virallisen lehden kulut menivät äitini tililtä.
Koko prosessissa meni aikaa melkein kaksi vuotta eli Aktia sai pitää äitini rahoja korottomalla tilillä sen ajan.
Näppärää.
Ja tähän voi heittää tirviaalikysymyksen: arvatkaa, onko kukaan meistä lapsista Aktian asiakas tänä päivänä (tai koskaan tulevaisuudessa)?
[/quote]
Saman kaltainen kokemus oli Nordeassa. Ainoa vain, että yritin itse lopettaa oman tilini. Tili oli avattu kun olen ollut vauva ja tuli sattumalta ilmi Nordeassa asioidessani, että mulla on siellä tuollainen tili. Ei onnistunut tilin lopettaminen koska ei ollut pankkikirjaa. Ei löytynyt vanhemmiltakaan. Nykyään saa Nordeassakin lopettaa tilin ilman pankkikirjaa. Hyvä niin.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 02:09"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 01:27"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 00:39"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 00:23"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 00:11"]
Pelkästä tilistä ei yleensä veloiteta. Leikkaa pankki-/luottokortit palasiksi ja palauta ne pankkiin saatekirjeen kera.
[/quote]
Osuuspankki veloittaa minulta pelkästä tyhjästä tilistäkin joka kuukausi 4 euroa 95 senttiä. Kohta ei enää veloita. S-pankki ei ota mitään kuluja siitä, että omistat tilin, eikä edes siitä, että maksat laskuja netin kautta tai käyt S-pankin pankkitiskillä maksamassa paperilaskut vanhalla mummotyylillä.
[/quote]
Ihmisillä on kummia luuloja että S-pankissa kaikki olisi jotenkin ihmeellisen paljon halvempaa tai ilmaista. S-pankissa niin kuin jokaisessa pankissa maksaa käydä maksamassa paperilaskut mummotyyliin, maksaa 2,50e per kerta näköjään.
[/quote]
Se ei maksa 2,50. Se ei maksa mitään. Katso itse:
http://www.s-pankki.fi/henkiloasiakkaat/asiakkaana_s-pankissa/fi_FI/palveluhinnasto/
[/quote]
Taidat olla hieman yksinkertainen. Mene katsomaan ihan tuolta omasta linkistäsi "Hinnasto osuuskaupan asiakasomistajille" ja katso sivu 2 ja sieltä "Laskun maksaminen maksupalveluna".
Lukee aivan selkeällä suomen kielellä, että "Laskun maksu maksupalveluna 2,50e"
[/quote]
Olet varsin sekaisin. Ensin puhuit siitä, että käydään pankissa maksamassa, ja nyt puhut maksupalvelusta. Etkö tosiaan tajua, että tiskillä maksaminen on ilmaista, kun taas maksupalvelu on se, joka maksaa 2,50 € kerta? Pieni vinkki: ne eivät ole sama asia.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 01:47"]
Jaa, sä taidat olla Osuuspankin asiakkaana Vantaan Tikkurilassa ku siellä on noi kaks eri toimipistettä? Ite siirryin jo vuosi sitten Tikkurilan OPsta Danske Bankin asiakkaaks.
[/quote]
Siinäpä vasta fiksu valinta. Yleensä on tavattu vaihtaa huonosta hyvään, mutta sinä vaihdat hyvästä surkeaan.
Mulla oli kanssa tili op:ssa, jota en ollut käyttänyt vuosikausiin. No yritin lopettaa muussa konttorissa. Ei käy. Pitää mennä fyysisesti siihen pankkiin. Sen verran kaukana, että en pääse. Olin jumissa tilin kanssa, kunnes siitä alkoi mennä tuo muutaman euron maksu ja tili ylittyi. En reagoinut ja puolen vuoden päästä tuli oikeen varoituskirje: Jos et heti maksa 5€ niin tilisi lopetetaan. Kohta saapui kirje, että tili lopetettu ja näin pääsin eroon siitä.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 11:25"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 02:09"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 01:27"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 00:23"]
Pelkästä tilistä ei yleensä veloiteta. Leikkaa pankki-/luottokortit palasiksi ja palauta ne pankkiin saatekirjeen kera.
[/quote]
Osuuspankki veloittaa minulta pelkästä tyhjästä tilistäkin joka kuukausi 4 euroa 95 senttiä. Kohta ei enää veloita. S-pankki ei ota mitään kuluja siitä, että omistat tilin, eikä edes siitä, että maksat laskuja netin kautta tai käyt S-pankin pankkitiskillä maksamassa paperilaskut vanhalla mummotyylillä.
[/quote]
Ihmisillä on kummia luuloja että S-pankissa kaikki olisi jotenkin ihmeellisen paljon halvempaa tai ilmaista. S-pankissa niin kuin jokaisessa pankissa maksaa käydä maksamassa paperilaskut mummotyyliin, maksaa 2,50e per kerta näköjään.
[/quote]
Se ei maksa 2,50. Se ei maksa mitään. Katso itse:
http://www.s-pankki.fi/henkiloasiakkaat/asiakkaana_s-pankissa/fi_FI/palveluhinnasto/
[/quote]
Taidat olla hieman yksinkertainen. Mene katsomaan ihan tuolta omasta linkistäsi "Hinnasto osuuskaupan asiakasomistajille" ja katso sivu 2 ja sieltä "Laskun maksaminen maksupalveluna".
Lukee aivan selkeällä suomen kielellä, että "Laskun maksu maksupalveluna 2,50e"
[/quote]
Olet varsin sekaisin. Ensin puhuit siitä, että käydään pankissa maksamassa, ja nyt puhut maksupalvelusta. Etkö tosiaan tajua, että tiskillä maksaminen on ilmaista, kun taas maksupalvelu on se, joka maksaa 2,50 € kerta? Pieni vinkki: ne eivät ole sama asia.
[/quote]
Ne taitaa olla S-pankin tapauksessa nimenomaan sama asia.
Lainataan vaikka S-pankin sivulta: "Jos sinulla ei ole mahdollisuutta maksaa laskuja verkkopankissa, voit hoitaa satunnaiset laskusi maksupalveluna."
ja tietysti yksi vaihtoehto on se, että niitä ei voi maksaa siinä S-pankin tiskillä vaan ainoastaan tuossa puhelinpalvelussa. "Tilisiirto joko S-Pankissa olevalle toisen tilinomistajan tilille tai toisessa kotimaisessa tai SEPA-alueen pankissa olevalle tilille (esim. laskun maksaminen) onnistuu verkkopankissa sekä puhelimitse S-Pankin Asiakaspalvelussa."
Ja palveluhinnastosta jo varmasti löysitkin sen 2,50e. Tai toinen vaihtoehto on se, että se maksaa 8,00e (joka löytyy hinnastosta myös), ilmaisia ne eivät kuitenkaan ole.
Luulitko oikeasti että S-pankki alkaisi maksamaan jokaisen suomalaisen mummon ja papan laskuja ilmaiseksi ilman palvelumaksuja? Järki käteen.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 00:53"]
Vielä vaikeampaa on erota Aktiasta!
Meillä kävi niin, että äitini kuoli. Aktia lähetti kirjeen, että äitini tileillä (kaksi tiliä) on x määrä rahaa. Toinen tili tyhjeni kun äitini sairaalamaksuja maksettiin.
Kun halusimme tyhjentää toisen tilin, Aktia ilmoitti, ettei se käy ilman pankkikirjaa. Mitäh? Missä välissä me lapset olisimme saaneet tietää, että äidillä on pankkikirjallinen tili?
Aktia ei suostunut lopettamaan tiliä muuten kuin ilmoittamaan kadonneesta pankkikirjasta Virallisessa lehdessä (kuka sitä nykyään lukee?) ja koska tästä ilmoittamisesta tuli _Aktian juristeille_ mahdottomasti kuluja, niin ne tietysti piti veloittaa äitini tililtä. Lisäksi virallisen lehden kulut menivät äitini tililtä.
Koko prosessissa meni aikaa melkein kaksi vuotta eli Aktia sai pitää äitini rahoja korottomalla tilillä sen ajan.
Näppärää.
Ja tähän voi heittää tirviaalikysymyksen: arvatkaa, onko kukaan meistä lapsista Aktian asiakas tänä päivänä (tai koskaan tulevaisuudessa)?
[/quote]
Tuossa oli kyse säästötilistä, ja säännöt, miten se kuoletetaan ilman sitä kirjaa on kirjattu pankkilakiin. Toi käytäntö ei siis ihan vaan ollut Aktian henkilökunnan ilkeyttä. Ootteko ihan varma että vainajan kamoista ei ko. kirjaa tosiaan löytynyt? Vanhukset kyllä pitää noista todella hyvää huolta. Oma altzheimeria sairastava mummonikin, joka ei kotipihaltaan enää löydä sisään, tietää täsmälleen missä pankkikirja on.
Yleensä kun pankkia vaihtaa, kannattaa pyyttää uutta pankkia sulkemaan vanhat tilit entisistä pankeista, tai vaikka silloinkin kun muuttaa saman pankin eri konttoriin. Näin olen aina tehnyt ja hyvin on toiminut.
[/quote]
Mulla ei ole ollut pankki-/luottokorttia kolmeen vuoteen Osuuspankissa, tiliotteita ei tule ja joka kuukausi meni tilinhoitomaksu vaikka tilillä ei ole tapahtuman tapahtumaa. Paitsi tietysti tilinhoitomaksu.
Kävin lopettamassa tilini Osuuspankissa tällä viikolla. En asu enää sillä paikkakunnalla, jossa olin tilini perustanut, joten siitä oli tulla ongelma. Konttoristi koitti saada minua lähtemään 250 km:n päähän, sen Osuuspankin lähimpään toimipisteeseen, tiliä lopettamaan. Sanoin, että en ole aikeissa mennä koska minulla ei ole mitään tarvetta sinne mennä.
Hetken se nainen mietti mitä tehdä, mutta KAS! Heillähän on oikea lomakepohja tällaisia varten; valtakirja tilin lopettamiseen toisessa Osuuspankissa tms.
Onnistui sentään yhdellä pankkikäynnillä.
[/quote]
Ja kun ovat saaneet "kaikki" oman pankkinsa asiakkaiksi, niin sitten alkaa palvelumaksuja löytyä ja niiden korotusrumba. Ei ole tuo pankki yhtään erilainen kuin muutkaan. Mark my words.
Tietääkseni kuluttaja-asiamies on antanut sellaisen ohjeen, että tili ei saa mennä miinukselle pankin perimien palvelumaksujen takia. Jos siis ei saa lopetettua tiliä helposti, kannattaa nostaa se tyhjäksi. Tällöin pankki ei pysty perimään siltä palvelumaksuja.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 10:11"]
Olen sen verran iäkäs, että muistan senkin ajan, kun pankkipalvelut olivat maksuttomia asiakkaalle. Ja silloin maksettiin laskut tiskillä. Vain harvat olivat ottaneet käyttöönsä suoraveloituspalvelun. Mutta ajat muuttuvat ja pankit sen mukana.
[/quote]
Joo, minäkin muistan tuon ajan. Pankkipalvelut olivat maksuttomia, mutta toisaalta asuntolainani korko oli 16 % ja opintolainani korko yli 10 %. En todellakaan kaipaa noita aikoja takaisin. Maksan paljon mieluummin pankille pari euroa kuukaudessa palvelumaksuja.
Toki mainitsemaani aikaan (1990-luvun alussa) korot olivat poikkeuksellisen korkealla eikä tilannetta jatkunut pitään. Mutta joka tapauksessa silloin hyvän asiakaan korkomarginaali oli jotain 3 %-yksikköä, kun nykyisin liikutaan jossain yhden prosenttiyksikön tuntumassa.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 08:09"]
Verkkopankkitunnukset op:ssa maksaa 2,70 e, luottokortti 2,50 e kuukaudessa. Tai toisinpäin. Nämä hinnat on ei-omistajajäsenelle.
[/quote]
Kyllä kai omistajajäsenillekin on samat hinnat, mutta ne voi maksaa bonuksilla pois?
t: alle 26 vuotias OP:n omistajajäsen, jonka ei ole tarvinnut verkkopankkitunnuksista maksella, mutta visasta maksaa 2,5€/kk bonuksilla