Te, jotka olette pk:n lepopakkoa vastaan, teille tehtävä:
Kuvittele tilanne ja kerro miten järjestäisit asian niin, ettei osan tarvitse levätä tiettyä aikaa:
Ryhmässä on 25 4-5vuotiasta lasta. Nukkarissa on oltava alussa 3 aikuista, joista yhden työnkuvaan ei edes kuulu nukkariaika. (varajohtaja ja hommia siinäkin)
Lounas on syöty ja lapset saatu pissatuksen jälkeen sänkyihin klo 12.15. 3/4 osaa heistä vaatii silittelyä/rauhoittelua, jotta kaikki saisivat leporauhan.
Yksi hoitajista lukee satua ja 2 silittelee lapsia uneen. Kun lapsista puolet nukkuu niin tämä varajohtaja lähtee hörppäämään kahvin ja samalla hoitaa paperityöt, hankkii sijaisia, selvittelee sairaslomia, tekee tilauksia ja suunnittelee tuokioita jne lapsille. Kello on 12.45 kun satu loppuu ja jäljellä olevat hoitajat edelleen pitää niitä lapsia hiljaisina ketkä eivät nuku vaan yrittävät meluta.
Takavarikoidaan unileluja joilla leikitään häiritsevästi, käsketään olemaan potkimatta laitoja jne.
Samalla tulee selväksi, ettei toinen ehdi taukoa pitää joten hän hakee kahvinsa nukkariin.
Toinen lähtee tauolle josta palaa 13.15 jolloin ne lapset jotka eivät nuku tulevat leikkimään HILJAISIA leikkejä.
Ainiin, tuossa välissä siivooja on siivonnut huoneen missä lounas syötiin.
Lapset eivät osaa olla hiljaa vaikka heidät ohjataan pöytähommiin jossa ei pitäisi ääntä käyttää.
Yksi hoitaja siis edelleen nukkarissa vahtimassa ja toinen ottaa lapsia vastaan ja koittaa pitää heidät hiljaisissa puuhissa.
13.45 varajohtaja palaa ryhmään ja ottaa osan lapsista samaan pöytään kanssaan piirtelemään.
14.00 nukkarissa oleva hoitaja alkaa kasaamaan sänkyjä ja jos siihen ei loput lapset herää, heidät herätetään.
14.30 on jo välipala.
Noniin, MISSÄ välissä hoitajista joku irtoaisi olemaan niiden lasten kanssa, ketkä eivät saisi tuntia levätä?
MISSÄ tilassa he saisivat olla?
MITEN hoitajat päättäisi ketkä lepää ja ketkä ei?
Jos tähän löytyy ratkaisu, kuulen sen mielelläni nyt kiitos.
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 20:32"]
14 ei taida tietää, ettei kaikkia lapsia todellakaan kotona opeteta tottelemaan aikuista, ei tiedä mitä on kun 25 lasta uhmaa eikä sillä ole hajuakaan kuinka kauan menee lapsien ulospukemiseen sekä riisumiseen :D
[/quote]
25 lasta ei takuulla uhmaa kerralla päiväkodin työntekijää :) tai sitten kyseessä on tosi tossukka hoitaja, joka ei ole ehkä kykenevä työhön. Moni lapsi, joka kotona temputtaa tosi paljon, tottelee ihan eri tavalla päiväkodissa. Mutta tottakai päiväkodin henkilökunnalle tauot kuuluu, se kai tämän keskustelun pointti on, ja kuinka se tulisi järjestää.
Mun lapsen päiväkodissa on kaksi ryhmää ja n. 50 lasta. Ennen kaksi ryhmää oli erillisiä ja nykyäänkin on, mutta nukkariaika on järjestetty niin, että molempien ryhmien "yleensä nukkuvat" ovat toisessa nukkarissa ja "yleensä valvojat" ovat toisessa nukkarissa. Tuntuu toimivan.
Kerro sä sitten vastavuoroisesti mulle eräs asia:
5-6-vuotias nukkuu päiväkodissa päiväunet, koska on pakko maata hiljaa ja siinä alkaa väsyttämään. Tämän takia lapsi nukahtaa 11 aikaan illalla ja rytmit on sekaisin. Perhe ei jaksa tätä, eikä se ole mukavaa lapsellekaan. Miten perhe ratkaisee asian?
[/quote]
mitä jos laittaisit illalla sänkyyn ja makaamaan hiljaa.. Kerroit jo itse vastauksen mitä tapahtuu;)
meillä lapset menevät sänkyynsä klo 20.30 joskus valvovat 22.00 tai pitempään mutta sängyssä ovat, ja tätä opeteltiin kuukausia.
Moni lapsi, joka kotona saa kaiken periksi yrittää jatkaa sitä myös päiväkodissa...
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 20:40"]
Kerro sä sitten vastavuoroisesti mulle eräs asia:
5-6-vuotias nukkuu päiväkodissa päiväunet, koska on pakko maata hiljaa ja siinä alkaa väsyttämään. Tämän takia lapsi nukahtaa 11 aikaan illalla ja rytmit on sekaisin. Perhe ei jaksa tätä, eikä se ole mukavaa lapsellekaan. Miten perhe ratkaisee asian?
[/quote]
mitä jos laittaisit illalla sänkyyn ja makaamaan hiljaa.. Kerroit jo itse vastauksen mitä tapahtuu;)
meillä lapset menevät sänkyynsä klo 20.30 joskus valvovat 22.00 tai pitempään mutta sängyssä ovat, ja tätä opeteltiin kuukausia.
[/quote]
Kieltää antamasta lapsen nukkua varttia pidempään hoidossa.
Omat lapseni ovat 4 ja 5. He ainakin osaavat herättyään itse kulkea viereiseen huoneeseen. Ja vieläpä hiljaa (tekevät niin kotonakin, jotta toinen ei aamulla heräisi). Näin isot osaavat leikkiäkin melko itsenäisesti, eli yksi hoitaja voisi tarvittaessa tehdä pöytätyötä myös lasten leikkiessä.
Kysehän on isoista lapsista!
Tai jos nukkarissa todella olisi vain nukkuvia niin myös siellä valvova hoitaja voisi työskennellä läppärillä tai pienen lampun valossa. Kun sadun jälkeen ei makuuttaisi väkisin niitä, jotka eivät ole nukahtaneet, säästyisi myös henkilökunnalta sängyssä ja hiljaa pitelyn vaiva.
Ainakin lasteni päiväkodissa muut lapset työskentelevät hiljaa vain irtoseinän takana, eikä tämä ole ongelma. Haen lapseni usein klo 13. Kyse on ennen kaikkea henkilökunnan asenteesta. Olen onnekas, että omat lapseni saavat olla päiväkodissa, jossa tällaisia ongelmia ei ole (5-v ei nuku, eli nousee sadun jälkeen, 4-v herätetään sovitusti klo 13). Sama lainmukainen hlö mitoitus sielläkin on kuin kaikkialla.
nro.13
Päivässä on aina hetkiä, jolloin ei ole tarpeeksi aikuisia ryhmässä.
Esim. Palverit, vasu keskustelut ja koulutukset joissa on käytävä.
Laskennallisesti yhdellä saa olla 7 lasta , mutta harvoin tämä toteutuu ja sijaisia ei hommata, jos koko talon henkilökunnan määrä laskettuna lasten suhdelukuihin ei jää vajaaksi.. heh heh. tällasta se on
Siis mä luin otsikon että "te jotka olette PK:n lepakkoautoa vastaan"
Wtf?
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 20:19"]
Ja hoitajilla olla sen verran auktoriteettiä, että saavat lapset olemaan hiljaisina nukkarissa yksinkin alun jälkeen.
Ja olen itse päiväkodissa, eikä tuo ole ollut ongelma. tietysti jos ryhmässä on paljon erityistä tukea tarvitsevia, se on aivan erilainen tilanne.
[/quote]
tässä oli kyse lapsista jotka eivät saa edes mennä nukkariin lepäämään! bönde... lukisitko jutun vähän tarkemmin kiitos...
ja tässä esimerkissä on sentäs ne ryhmän kolme aikuista paikalla samaan aikaan entäs kun on vain kaksi?? tai yksi aikuinen??
entäs ku nukkariin menevät lapset äkää et ton ei tarvi tulla, miks mun sit pitää???
Meidän nelivuotias, joka nukkuu tarhassa ne kahden tunnin päikkärit, kukkuu aina iltaisin sinne kymmeneen. Sänkyyn se laitetaan viimeistään 20.30, mutta saattaa mennä kaksikin tuntia, ennen kuin uni tulee, ja aamulla on herätys ennen seitsemää. Nelivuotias ei uskalla olla iltaisin yksin huoneessaan, joten se pyörii tässä olkkarissa ja menee taas kokeilemaan, tulisiko uni. Nyt on loman jälkeen 2,5 kk tarhaa takana ja ollaan jo ihan kypsiä tähän touhuun.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 20:19"]
Ja hoitajilla olla sen verran auktoriteettiä, että saavat lapset olemaan hiljaisina nukkarissa yksinkin alun jälkeen.
Ja olen itse päiväkodissa, eikä tuo ole ollut ongelma. tietysti jos ryhmässä on paljon erityistä tukea tarvitsevia, se on aivan erilainen tilanne.
[/quote]
tässä oli kyse lapsista jotka eivät saa edes mennä nukkariin lepäämään! bönde... lukisitko jutun vähän tarkemmin kiitos...
ja tässä esimerkissä on sentäs ne ryhmän kolme aikuista paikalla samaan aikaan entäs kun on vain kaksi?? tai yksi aikuinen??
entäs ku nukkariin menevät lapset äkää et ton ei tarvi tulla, miks mun sit pitää???
[/quote]
Toivottavasti et siellä päiväkodissa Böndettele kovin paljon:) Mutta luin tosiaan huonosti, ja poistun nyt nolona odottamaan böndemäistä lastani teiniriennoista kotiin.
Ap Sinulle tehtävä:
Mistä saan hoitajan lapselleni 22:30-00:00 aikavälille jos otetaan huomioon, että vuoropäiväkotiin ei ole asiaa?
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 20:50"]
Meidän nelivuotias, joka nukkuu tarhassa ne kahden tunnin päikkärit, kukkuu aina iltaisin sinne kymmeneen. Sänkyyn se laitetaan viimeistään 20.30, mutta saattaa mennä kaksikin tuntia, ennen kuin uni tulee, ja aamulla on herätys ennen seitsemää. Nelivuotias ei uskalla olla iltaisin yksin huoneessaan, joten se pyörii tässä olkkarissa ja menee taas kokeilemaan, tulisiko uni. Nyt on loman jälkeen 2,5 kk tarhaa takana ja ollaan jo ihan kypsiä tähän touhuun.
[/quote]
Muksu on keksinyt kivan tavan joka toimii teihin vanhempiin, pelottaa, ei voi nukkua. Ja hupsut leikitte leikiä lapsen mukana. Mä en jaksais, meillä mennään sänkyyn, valot päälle jos pelottaa, piste.
Pitäisikö itse OPETTAA se lapsi nukahtamaan omaan huoneeseen? Pitäisikö sille pelolle tehdä jotain?
p.s se ei ole pk:n hoitajien vika jos teillä on kotona pelkoja. Palkkaa hoitaja kotiin jos se helpottaisi pelkoja
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 20:24"]
Ehdotuksia:
-ensinnäkin, missä auktoriteetti, vai onko kyseessä erityislasten ryhmä?
-jos on tiedossa lapset, joiden ei haluta nukkuvan, niin yksi vahtii heitä alusta alkaen toisessa huoneessa/vie vaikka ulos/kävelylle, jos eivät osaa rauhoittua. Kaksi muuta silittelevät nukkuvia ja satu tulee nauhalta. Tai laittakaa musiikkia sadun sijaan.
-koittakaa keksiä rauhallista puuhaa
[/quote]
joo ei haluta NUKKUVAN... sit nää lapset yliväsyneinä riehuu iltapäivän, ei saa vaatteita päälle, ei jaksa syödä välipalaa, ulkoilun kiukuttelevat, tappelevat, riehuvat ja itkevät yliväsyneinä...
keksi sinä sitä rauhallista puuhaa?! mitä pikkuadhd vesselisi jaksaa tehdä yhtä jaksoisesti tunti-puoltoista kiitos ja ketään perkuleen lapsi ei jaksa askarella tuota aikaa joka päivä anteeks ny vaan
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 20:24"]
Ehdotuksia:
-ensinnäkin, missä auktoriteetti, vai onko kyseessä erityislasten ryhmä?
-jos on tiedossa lapset, joiden ei haluta nukkuvan, niin yksi vahtii heitä alusta alkaen toisessa huoneessa/vie vaikka ulos/kävelylle, jos eivät osaa rauhoittua. Kaksi muuta silittelevät nukkuvia ja satu tulee nauhalta. Tai laittakaa musiikkia sadun sijaan.
-koittakaa keksiä rauhallista puuhaa
[/quote]
joo ei haluta NUKKUVAN... sit nää lapset yliväsyneinä riehuu iltapäivän, ei saa vaatteita päälle, ei jaksa syödä välipalaa, ulkoilun kiukuttelevat, tappelevat, riehuvat ja itkevät yliväsyneinä...
keksi sinä sitä rauhallista puuhaa?! mitä pikkuadhd vesselisi jaksaa tehdä yhtä jaksoisesti tunti-puoltoista kiitos ja ketään perkuleen lapsi ei jaksa askarella tuota aikaa joka päivä anteeks ny vaan
Meillä on ratkaistu niin, että lapset saavat lepohetkellä lukea lehtiä ja kirjoja. Ne nukkuvat joiden täytyy, ja saavat nukuttua, kun toiset ovat rauhassa lehtien kanssa. Kaikki ovat samassa tilassa ja se vapauttaa yhden aikuisen siltä, että vahtisi hereillä olijoita muualla.
34:
Hoitaja olet SINÄ tai lapsen ISÄ.
Anoppi varmasti voisi muuttaa teille, tai oma äitisi?
Tai jos nyt vain hoidat kotona sitä YHTÄ lasta, me hoidamme päivisin yli 20 lasta enemmän kuin muutaman tunnin päivässä :)
Kuinka älyttömän vähän teidän lapset nukkuu? Meillä pk:ssa 3v. ja 6 v. vetää sen tunnin unen ja silti nukkuvat kotona vähintään 21-7 .
Viikonloppuisin isompi ei nuku päikkyjä mutta silloin menee kyllä jo 20 nukkumaan.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 20:21"]
Ja kyllä, ryhmässä on 3 jotka ovat 2 lapsen paikalla ja 2 sellaista jotka odottavat diagnosia.
Muutamasta muusta en viitsi sanoa mitään, ei ainakaan tarvitse aikuista koskaan uskoa.
ap
[/quote]
Eli toisinsanoen teette liian pienellä henkilökuntamäärällä töitä. Eikös se ole jo johtajan tehtävä huolehtia, että henkilökuntaa on tarpeeksi.