Pitäiskö lapselle kertoa, että se on läski?
Vastaus on KYLLÄ! Viesti kun ei mene perille, jos asiaa kaunistelee!
Kommentit (14)
Uhhuh, omat lapset yritän pitää irti minkäänlaisista kropanarvostelu- ja laihdutusjutuista mahdollisimman pitkään.
Viattomuuden ajasta pidetään lujasti kiinni.
Normaalipainoisia ovat, tätä omalta osalta edesautan säännöllisillä, terveellisillä aterioilla. Se neuvolasta peräisin oleva ateriarytmi (5 ateriaa) käytännön ehdoilla toteutettuna toimii edelleenkin hyvin koulu- ja eskari-ikäisillä.
Syökööt sitten aikuisina vaikka silmänsä umpeen jos niikseen on, mutta kotoa ei sellaista painolastia mukaan anneta.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 16:30"]
Mun mielestäni, lapselle ei kannattaisi mainita lapsen pulleudesta mitään.
[/quote]
Lapsiko ei siis mielestäsi itse lainkaan tiedosta lihavuuttaan ja vertaile itseään kavereihin? Läski on läski, ei se siitä muutu, jos siitä ei puhu mitään.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 16:30"]
[/quote]
Lapsiko ei siis mielestäsi itse lainkaan tiedosta lihavuuttaan ja vertaile itseään kavereihin? Läski on läski, ei se siitä muutu, jos siitä ei puhu mitään.
[/quote]
Ei se siitä ole kiinni, vaan sitä että ei saa sanoa lapselle. Lapsi ei vielä sillä tavoin kuin aikuinen, tiedosta lihavuuttaan ja siihen kuuluvaa häpeää, hän oppii noi sanat muualta. Häpeän tunteenkin hän oppii myös.
Varsinkin jos omat vanhemmatkin käyttävät tällaisia sanoja, on tosi suuri riski että lapsi omaksuu negatiivisen kehonkuvan ja sen häpeäntunteen.
*Been there*
Toki jos haluaa lapsesta syömishäiriöisen heikolla itsetunnolla varustetun luuserin niin sanos mandollisimman rumasti että läski olet ja vielä hauku tyhmäksi kaupan päälle :(
Ostat ja teet vaan mahdollisimman terveellistä ruokaa ja liikutte yhdessä paljon niin pituuskasvu hoitaa loput.
Muistan ikuisesti kun isäni tuumasi uimahallissa että olet kyllä lihonut ja alat olla liian lihava...olin 13v. 158cm ja 48kg että joopa joo :(
toisilla tuo "läskisyys" voi olla seurausta jonkun sairauden hoidosta kuten jos on lapsena leukemia niin aineen vaihdunta hidastuu erittäin paljon. ja pari muuta juttua myös seuraa. jos syöt kortisonia (resepti) se myös lihottaa.
on asia erikseen jos kaikki on syömisellä hankittu! siis karkeilla ihmiset eivät oikeasti edes tiedä miten paljon karkissa on kaloreita mutta hieman valistan esim. siinä 400gramman jumbomix pussissa n.350kcal/100grammaa eli pusissa on 1000 kaloria :( ja lapsi syö tuon koko pussin ja käytännössä karkki määrä joka lapselle on viikossa sopiva on 10 vuotiaalle 100 grammaa.
eli vuosi per 10 grammaa on aika hyvä jos ei paljoa liiku muuten ne lihottavat samantien
Entä jos sen sijaan vaikka laitettaisiin ne ruokailutottumukset ja liikunnan määrä kuntoon. Lasta kyllä haukutaan lihavuudesta ihan tarpeeksi koulussa ja harrastuksissa, vanhempien pitäisi vähän rakentavammin suhtautua.
Eihän läskistä tarvitse rumasti sanoa. Sen voi sanoa ihan nätisti ja asiallisestikin. Ei lapsi siihen asiaa häpeää liitä, ellei opi sitä muualta.
Riippuu lapsen iästä. Jos on alakouluikäinen tai alle, niin herkut vaan pois. Vanhemmathan sen päättää mitä lapsi syö. Yläkouluikäiselle joka käyttää viikkorahojaan itse karkkiin, on ehkä parempi sanoa ihan suoraan. Ei nyt tosin ihan läskiksi, mutta että painoa on vähän liikaa ja mitä nyt tehdään.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 16:41"]
Toki jos haluaa lapsesta syömishäiriöisen heikolla itsetunnolla varustetun luuserin niin sanos mandollisimman rumasti että läski olet ja vielä hauku tyhmäksi kaupan päälle :(
Ostat ja teet vaan mahdollisimman terveellistä ruokaa ja liikutte yhdessä paljon niin pituuskasvu hoitaa loput.
Muistan ikuisesti kun isäni tuumasi uimahallissa että olet kyllä lihonut ja alat olla liian lihava...olin 13v. 158cm ja 48kg että joopa joo :(
[/quote]
Aivan ja tällä konstillahan minä sairastuin anoreksiaan. Sillä erolla että läskeydestä rankuttaja oli äitini, ei isä.
T. nro 9
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 16:50"]
Eihän läskistä tarvitse rumasti sanoa. Sen voi sanoa ihan nätisti ja asiallisestikin. Ei lapsi siihen asiaa häpeää liitä, ellei opi sitä muualta.
[/quote]
Noh, nykyään ei tarvitse kuin avata telkkari niin sen oppii sieltä "muualta"
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 15:03"]
Vastaus on KYLLÄ! Viesti kun ei mene perille, jos asiaa kaunistelee!
[/quote]
Oma vikasi jos olet oman lapsesi päästänyt lihomaan. Niin katse sinne jääkaappiin ja menkää yhdessä lenkille tms. Mikää tekosyy ei käy, ei mun vikaa kun meian pertti syö mummilla pullaa jne eli tilanne haltuun, ta vastuu lasta loukkaamatta.
Voihan toki lapselle sanoa, että "kultaseni, sinä olet hiukan pulskistunut eikä se ole kovin hyvä juttu terveydelle. Nyt täytyy ruveta syömään terveellisemmin ja harrastamaan liikuntaa. Mitäs jos tehtäisiin tästä koko perheen projekti, kun minä itsekin olen muuttunut aika läskiperseeksi. Mikä olisi sinun mielestäsi kivoin liikuntamuoto, mennäänkö uimahalliin vai ostetaanko koira? Herkuista säästyneillä rahoilla voi vihdoinkin sen haluamasi koiran hankkia ja sitähän sitten täytyy lenkittää tosi usein."
Ai että vanhemmat ensin lihottavat lapsensa ja sitten kertovat lapsiparalle, että hän on läski?
Menisivät itse peilin eteen ja kertoisivat siinä itse itselleen, että ovat huonoja vanhempia kun eivät kykene huolehtimaan lapsensa oikeasta ravitsemuksesta.
Se olisi paljon parempi idea.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 16:25"]
Voihan toki lapselle sanoa, että "kultaseni, sinä olet hiukan pulskistunut eikä se ole kovin hyvä juttu terveydelle. Nyt täytyy ruveta syömään terveellisemmin ja harrastamaan liikuntaa. Mitäs jos tehtäisiin tästä koko perheen projekti, kun minä itsekin olen muuttunut aika läskiperseeksi. Mikä olisi sinun mielestäsi kivoin liikuntamuoto, mennäänkö uimahalliin vai ostetaanko koira? Herkuista säästyneillä rahoilla voi vihdoinkin sen haluamasi koiran hankkia ja sitähän sitten täytyy lenkittää tosi usein."
[/quote]
Ruoan epäterveellisyys on tarpeeksi hyvä syy ja se, että sanoisi että omakin olo on huono ja kuntokin on huono, nyt aletaan syömään koko perhe paremmin ja liikkumaan myös.