Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis kuka vieä syö/antaa vanhempiensa syödä kolesterolilääkkeitä ??

Vierailija
10.10.2013 |

taas yksi lääketehtaiden lobbaama lääke, jota heidän lahjomat lääkärit suosittelee

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 15:08"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 15:06"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 15:05"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 14:58"]

Toisin sanoen asia oli JUURI KUTEN MINÄ SANOIN. Verrokkiryhmässä ei ole kolesterolipotilaita, statiinia taas syövät ihmiset, joilla on saattanut tulla ennen lääkityksen aloittamista jo vaurioita verisuonistoon korkeasta kolesterolista. Katso vaikka, niin sanoin kommentissani nro 40.

[/quote]

Statiinilääkityksen piiriin pääsee muillakin riskitekijöillä kuin korkealla kolesterolilla. Tässä puhuttiin riskiryhmäläisistä yleensä joiden joukossa tuo kuolleisuus oli suurempi statiinien käyttäjillä. Statiininen määräämisen syyksi riittää ikä.

[/quote]

Statiinien määräämisen syyksi ei riitä ikä.

[/quote]

Ai niin, et ollut katsonut ko ohjelmaa. Katso se raportti ja kerro sitten riittäkö statiinien määräämisen perusteeksi ikä.

[/quote]

Minä olen se ohis, joka alunperin kommentoin laittamiesi linkkien luotettavuutta. Minä katsoin ohjelman, joka oli aivan uskomatonta bullshittiä. Siinä mahdollisesti annettiin ymmärtää, että statiinien määräämiseksi riittää ikä, mutta oikeasti ei näin ole. Luitko linkkaamani PubMed-artikkelin? Kävitkö katsomassa Finriski-laskuria? Luitko kopioimani Käypä Hoito-suositustiivistelmän?

Jos vastasin "en" yhteenkään edellä esitetyistä kysymyksistä, lopeta jankkaaminen ja mene perehtymään asiaan, jotta tiedät, mistä vänkäät.

Vierailija
62/65 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 15:13"]

Toisin sanoen asia oli JUURI KUTEN MINÄ SANOIN. Verrokkiryhmässä ei ole kolesterolipotilaita, statiinia taas syövät ihmiset, joilla on saattanut tulla ennen lääkityksen aloittamista jo vaurioita verisuonistoon korkeasta kolesterolista. Katso vaikka, niin sanoin kommentissani nro 40.

[/quote]

Statiinilääkityksen piiriin pääsee muillakin riskitekijöillä kuin korkealla kolesterolilla. Tässä puhuttiin riskiryhmäläisistä yleensä joiden joukossa tuo kuolleisuus oli suurempi statiinien käyttäjillä. Statiininen määräämisen syyksi riittää ikä.

[/quote]

Ei puhuttu, ei ainakaan tuon laittamasi linkin mukaan. Lue kunnolla nyt.

"Rekisterit paljastavat, että kuolleisuus on statiineja käyttävillä riskilääkityillä korkeampi kuin ennaltaehkäisyä käyttämättömillä. Statiini siis lisäisi kuolemaan johtavia sydäninfarkteja, vaikka lääkityksen tarkoitus on nimenomaan hoitaa kolesterolia ja ehkäistä sitä kautta sepelvaltimotautia ja pienentää kuolemanriskiä.

– Tätä tilastotietoa voi tulkita monella tavalla, kun ei tiedetä täsmällisesti mitä riskiryhmää menehtyneet lääkkeen käyttäjät ja toisaalta lääkitsemättömät edustavat.

Huupposen mukaan tilastojen kertoma voi todistaa statiinien hyödyttömyyttä, sen voi tulkita myös toisin.

– Korkea kuolleisuus voi selittyä myös sillä, että potilaan päällä on jo tauti, joka tulee lääkkeistä huolimatta. Statiini on tapana aloittaa potilaille, joilla havaitaan sepelvaltimotautioireita, koska se kuuluu siihen hoitoarsenaaliin. Eli ennaltaehkäisevä lääke määrätään henkilöille, joiden suoni on jo tukkeutumassa ja jotka joka tapauksessa ovat saamassa sepelvaltimokohtauksen, pahimmillaan sepelvaltimokuoleman. "

Jopa tuo tutkimuksen tekijä itse sanoo, että tutkimuksen voi tulkita myös päinvastoin kuin sinä ja Malin teette.

Asia nimittäin todellakin ON kuten sanoin, eli että tarkoituksella ei voida pitää korkean kolesterolin omaavia ilman lääkitystä vuosia, jota seurantatutkimus vaatisi. Se on epäeettistä, koska korkean kolesterolin vaarat ovat kiistattomat. Sellaista tutkimusta ei vaan saa tehdä!

Sen takia verrokkiryhmä todellakin ei ole korkean kolesterolin omaavia, vaan terveitä, jotka eivät syö statiineja.

[/quote]

Katso uudelleen. En jaksa pureskella sulle kaikkea valmiina. Palaa sitten asiaan kun olet katsonut ohjelman. Ikä on riskiryhmäperuste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 15:08"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 15:06"]

[/quote]

[/quote]

Statiinien määräämisen syyksi ei riitä ikä.

[/quote]

Ai niin, et ollut katsonut ko ohjelmaa. Katso se raportti ja kerro sitten riittäkö statiinien määräämisen perusteeksi ikä.

[/quote]

Minä (40) en ole kirjoittanut tuota kommenttia. Fakta on, että ikä ei riitä statiinin määräämisen perusteeksi, tai jos joku lääkäri määrää statiineja henkilölle, jolla on hyvät kolesteroliarvot pelkän iän perusteella, se on harvinainen virhe.

Esim. omilla vanhemmillani on kokonaiskolesteroli noin kuusi, hyvän kolesterolin osuus tosin hyvä. Kummallekaan ei ole määrätty lääkitystä, lääkärit ovat toistuvasti todenneet, että vanhempieni iässä se on turhaa (äiti 79 ja isä 86), vaikka kokonaiskolesteroli onkin yli suositusten.

40/51/59

Vierailija
64/65 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 15:17"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 15:13"]

[/quote]

[/quote]

Ei puhuttu, ei ainakaan tuon laittamasi linkin mukaan. Lue kunnolla nyt.

"Rekisterit paljastavat, että kuolleisuus on statiineja käyttävillä riskilääkityillä korkeampi kuin ennaltaehkäisyä käyttämättömillä. Statiini siis lisäisi kuolemaan johtavia sydäninfarkteja, vaikka lääkityksen tarkoitus on nimenomaan hoitaa kolesterolia ja ehkäistä sitä kautta sepelvaltimotautia ja pienentää kuolemanriskiä.

– Tätä tilastotietoa voi tulkita monella tavalla, kun ei tiedetä täsmällisesti mitä riskiryhmää menehtyneet lääkkeen käyttäjät ja toisaalta lääkitsemättömät edustavat.

Huupposen mukaan tilastojen kertoma voi todistaa statiinien hyödyttömyyttä, sen voi tulkita myös toisin.

– Korkea kuolleisuus voi selittyä myös sillä, että potilaan päällä on jo tauti, joka tulee lääkkeistä huolimatta. Statiini on tapana aloittaa potilaille, joilla havaitaan sepelvaltimotautioireita, koska se kuuluu siihen hoitoarsenaaliin. Eli ennaltaehkäisevä lääke määrätään henkilöille, joiden suoni on jo tukkeutumassa ja jotka joka tapauksessa ovat saamassa sepelvaltimokohtauksen, pahimmillaan sepelvaltimokuoleman. "

Jopa tuo tutkimuksen tekijä itse sanoo, että tutkimuksen voi tulkita myös päinvastoin kuin sinä ja Malin teette.

Asia nimittäin todellakin ON kuten sanoin, eli että tarkoituksella ei voida pitää korkean kolesterolin omaavia ilman lääkitystä vuosia, jota seurantatutkimus vaatisi. Se on epäeettistä, koska korkean kolesterolin vaarat ovat kiistattomat. Sellaista tutkimusta ei vaan saa tehdä!

Sen takia verrokkiryhmä todellakin ei ole korkean kolesterolin omaavia, vaan terveitä, jotka eivät syö statiineja.

[/quote]

Katso uudelleen. En jaksa pureskella sulle kaikkea valmiina. Palaa sitten asiaan kun olet katsonut ohjelman. Ikä on riskiryhmäperuste.

[/quote]

Riskiryhmäperuste mihin?

40

Vierailija
65/65 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Antaa vanhempiensa syödä"?

Ainakaan minun 67-vuotiaat vanhempani eivät ole vielä holhouksenalaisia, joten minulla ei ole sanaa sanottavana heidän valintoihinsa.