Tiesittekö, että yli 50% pitkäaikaistyöttömistä on alkoholiongelmaisia?
Alkoholiongelmien hoitaminen olisi paras keino työttömyyden laskemiseksi. Se olisi varmasti parempi keino, työttömyystuki tulisi riippuvaiseksi siitä, että kaikki työttömät laittavat itselleen antabuskapselin.
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 12:18"]
Voi olla. Sehän onkin sitten vallan toinen kysymys, kumpi on yleensä syy ja kumpi seuraus.
[/quote]
minusta sillä ei ole väliä, kumpi on syy ja kumpi seuraus, alkoholiongelma kun on kuitenkin todellinen eikä siitä välttämättä enää pääse eroon, vaikka töitä sattuisikin saamaan. Tarkoittaa siis sitä, että alko-ongelmaa pitäisi hoitaa, vaikka saisikin työtä, se ei poistu sillä että työpaikkoja olisi kaikille.
Sitä paitsi liika juominen heikentää myös työttämän elämänlaatua, eli työttömänäkin olisi parempi, jos ei joisi liikaa. Ei kaikilla työttömillä ole alko- tai mielenterveysongelmia, moni elää ihan hyvää elämää työttömänäkin, jopa pitkäaikaistyöttömänä (jos se johtuu esim. siitä, ettei sillä paikkakunnalla missä asuu kertakaikkiaan ole töitä, eikä ole järkevää muuttaa toisella paikkakunnalle)
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 13:22"]
Onpa järkyttävää ja turhaa, todella tunteetonta ja kovaa leimaamista, ap. :( Saatko sä surkea ihminen elämäsi ainoat ilot tällaisista julmista aloituksista? Olet hyvin ilkeä ihminen. Se ei ole mikään hienoa asia.
Olen itse tällä hetkellä pitkäaikaistyötön, enkä todellakaan ole mikään ongelmainen, eikä esim. alkoholin kanssa minulla ole koskaan ollut mitään ongelmaa. Ainoa varsinainen ongelmani on se ettei mulla nyt ole työtä, mutta elämäni muut ihan hyvät asiat tukevat sitä, että se on ihan kestettävissä näinkin ja nyt. Toivon kyllä todellakin saavani töitä mahdollisimman pian ja teen sen eteen koko ajan. Kiitos vain sinun kaltaisillesi julmille typerille leimaajille ja syrjijille, jotka osaltaan tekevät maailmasta koko ajan pahempaa, koska moni hölmö lähtee uskomaan mihin vain tämmöisiin ihan sokeana, kun se näin raflaavasti kirjoitetaan. :( Hankkisit empatiakykyä jostakin itsellesi. Työttömissä on ihan tavallisen kunnollisia ihmisiä, ja varmasti paljon onkin. Teidän joidenkin kunnollisuudesta sen sijaan voidaan olla montaa mieltä. Harkittu julmuus heikossa tilanteessa olevaa kohtaa... se on jotain mikä kertoo aloittajan kaltaisesta ihmisestä mulle ihan kaiken oleellisen. Emme kohtaisi millään tasolla.
[/quote]
Ei kai tässä ole tarkoitus leimata kaikkia työttömiä. Jos 50 % pitkäaikaistyöttömistä on alkoholiongelma, niin sehän tarkoittaa, että 50 %:lla ei ole!
Minusta on kuitenkin hyvä ymmärtää, että alkoholiongelma löytyy monen muun asian takaa, alkoholi on oikeasti suomalaisen yhteiskunnan suuri(n?) vitsaus. Ja niin tabu, että kun siitä puhuu, aina joku loukkaantuu.
Kaikilla työttömillä EI ole alkoholi (tai mielenterveys) ongelmaa, kaikilla alkoholia juovilla ei ole alkoholiongelmaa jne. Mutta useammalla kuin uskommekaan ongelma on, sitä vaan ei huomata/myönnetä ja siitä vaietaan.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 12:29"]
Jännä että työttömillä on aina varaa viinaan mutta ei kunnon ruokaan, lasten vaatteisiin tai asumiskuluihin vaan niitä vaaditaan sossulta....
[/quote]
Ei heillä olekaan! Yleensä jokaisella alkoholistilla on todella isot viinavelat trokareille. Näitä trokareita löytyy varmasti joka kaupungista useampi, useasti myös pankkikortit on kanissa trokareilla, jotka käyvät rahapäivinä tyhjentämässä tilin.
Olen seurannut läheltä tätä toimintaa ja tiedän mistä puhun.
Ei, 24, näissä tämän tyyppisissä ketjuissa ihan ainoa "tarkoitus" on puhdas julmuus ja pahuus, syrjintä, mitätöinti, alistaminen, kiusaaminen. Ei todellakaan mikään muu. :( Mikään määrä rahaa, valtaa, satoja "ystäviä", mitään meidän yleisesti käsittämäämme "hienoa ja tavoiteltavaa", ei parantaisi aloittajan kaltaista ihmistä silmissäni enää koskaan muuksi, kun kerran tajuaisin mikä hän julmalta sydämeltään ihan todella on. Eikä meillä olisi sitten enää mitään puhuttavaa.
En ole yllättynyt jos noin on. Alkoholismi aiheuttaa työttömyyttä ja työttömyys alkoholismia. Mutta tekeekö antabus-kapseli pitkään densottaneista työkykyisiä enää, tuskinpa. Ei kukaan ota katkokävelevää keskushermostonsa juonutta rantojen miestä enää töihin vaikka pistäisikin korkin kiinni.
Kun tosiasia on se ettei töitä riitä kaikille kuitenkaan ja että väestö on koulutettu työvoimantarpeeseen nähden väärille aloille, niin ei tilannetta antabus korjaa.
Totuushan on se, että osa suomalaisista juo ihan helvetin paljon alkoholia, osa on töissä, niin kauan kun pystyvät työnsä hoitamaan, sitten kun käry käiy, ja jää työttömäksi, ei ole enää mitään estettä juomiselle, ja ei tietenkään kukaan palkkaa alkoholistia, ja vaikka olisi raitistunutkin, niin kyllä ei-alkoholisti hakija menee aina ex-alkoholistin edelle, ja tosiaan töitä ei riitä kaikille.
Masennus on suurimpia syitä alkoholismille, ja tottahan kaikki sen ymmärtää että joillekin työttömyys ja sitä seuraavat taloudelliset ongelmat ja sosiaalisten kontaktien väheneminen ovat niin kova pala että se laukaisee masennuksen.
Kyllä alkoholistit pitäisikin siivota pois työttömyyskortistosta, ja laittaa hoitoon ja sairaseläkkeelle. Oma isäni on ollut alkoholismin takia sairaseläkkeellä siitä asti kun pääsi vankilasta parikymmentä vuotta sitten. Poltti kännipäissään kotitalonsa, ja joutui tuhopoltosta vankilaan muutamaksi vuodeksi. Vankilassa tuli muka uskoon, mutta kun pääsi vapaalle juominen jatkui, meni naimisiin juopon akan kanssa. Vaimo kuoli viime vuonna, ja isä joi itsensä lähes hengiltä, se oli pelastus että teloi ensin jalkansa pahasti ja joutui sen takia sairaalaan. Isä on monesti haaveillut että alkaisi vaikka yrittäjäksi tai jotain, koska oli nuorena miehenä hyvä työmies ja valittu jopa luottamusmieheksi. Mutta kyllä hän on itekin tajunnut sen, että hän on alkoholisti lopun ikäänsä, vaikka vaimonsa kanssa onnistui kerran olemaan jopa vuoden juomatta, eikä pysty enää koskaan töihin, ja toki alkaa normaali eläkeikäkin jo olla muutaman vuoden päästä. Ei tälläisiä tapauksia kannata yrittää saada mihinkään normaaliin työelämään mukaan, korkeintaan jotain kuntouttavaa puuhastelua ihan päihteettömyyden tukemiseksi, muun hoidon ohella. En käsitä miksi kortistossa roikutetaan ihmisiä joista näkee jo päältä, että ei heitä oteta mihinkään töihin koskaan, ei edes sontaa lapioimaan.
Joita tämä aloitus loukkasi, eivät silti tunnustautuneet kuuluvansa tähän 50% alkoholin liikakuluttajista. Pitkäaikaistyöttömille antabus tuskin ketään raitista työtöntä haittaisi. Mutta joku löysi hyvin asian pointin, eli miksi nämä metsiemme miehet ja naiset ovat työkkärin kirjoilla ja kunnat maksavat isoja sakkomaksuja toimeentulotuen lisäksi, kun heitä ei saada työllistettyä.
http://yle.fi/uutiset/veteraanipoliitikko_kuntien_kela-sakot_kansallinen_hapea/6384308
linkkiä, että uskotaan paremmin. ap
Onpa järkyttävää ja turhaa, todella tunteetonta ja kovaa leimaamista, ap. :( Saatko sä surkea ihminen elämäsi ainoat ilot tällaisista julmista aloituksista? Olet hyvin ilkeä ihminen. Se ei ole mikään hienoa asia.
Olen itse tällä hetkellä pitkäaikaistyötön, enkä todellakaan ole mikään ongelmainen, eikä esim. alkoholin kanssa minulla ole koskaan ollut mitään ongelmaa. Ainoa varsinainen ongelmani on se ettei mulla nyt ole työtä, mutta elämäni muut ihan hyvät asiat tukevat sitä, että se on ihan kestettävissä näinkin ja nyt. Toivon kyllä todellakin saavani töitä mahdollisimman pian ja teen sen eteen koko ajan. Kiitos vain sinun kaltaisillesi julmille typerille leimaajille ja syrjijille, jotka osaltaan tekevät maailmasta koko ajan pahempaa, koska moni hölmö lähtee uskomaan mihin vain tämmöisiin ihan sokeana, kun se näin raflaavasti kirjoitetaan. :( Hankkisit empatiakykyä jostakin itsellesi. Työttömissä on ihan tavallisen kunnollisia ihmisiä, ja varmasti paljon onkin. Teidän joidenkin kunnollisuudesta sen sijaan voidaan olla montaa mieltä. Harkittu julmuus heikossa tilanteessa olevaa kohtaa... se on jotain mikä kertoo aloittajan kaltaisesta ihmisestä mulle ihan kaiken oleellisen. Emme kohtaisi millään tasolla.