Danske Bankin asiakaspalvelu
Onko täällä Danske Bankin asiakkaita ja mitä mieltä olette kyseisen pankin asiakaspalvelusta? Olen ollut pankin asiakkaana kymmenisen vuotta ja nyt alkaa tuntua siltä, että haluaisin vaihtaa pankkia. Ilta-lehdessäkin taisi olla juttua siitä, että asiakkaat äänestävät jaloillaan ja vaihtavat pois Danske Bankista. Mielestäni heidän asiakaspalvelunsa on ihan ala-arvoista, tässä muutamia esimerkkejä:
- Minun konttorikseni on valittu sellainen paikkakunta, jossa en ole edes koskaan asunut. Viime kerralla pankissa käydessäni pyysin, että se vaihdettaisiin mutta vieläkin tiedoissani näkyy tämä toisella paikkakunnalla sijaitseva konttori.
- Lompakkoni varastettiin jo vuosia sitten ja jouduin tilaamaan uuden visa electronin. Maksoin muistaakseni 10€ siitä, että saan mieleiseni kuvan tulevaan korttiini. Muutaman viikon päästä uusi kortti tuli postissa, eikä siinä ollut tilaamaani kuvaa vaan sama kuva kuin siinä varastetussakin.
- Normaalisti uusi verkkopankkia varten tarvittava tunnuskortti tulee postissa, mutta näin ei käynytkään muutama kuukausi sitten kun edellisen kortin tunnukset tuli käytettyä. Jouduin hakemaan pankin konttorista uuden ja siitä piti vielä maksaa 10€.
- Tuntuu ettö kunnollista asiakaspalvelua on tosi vaikea saada, jos haluaisin puhua esimerkiksi omista laina-asioistaan. Kävelin suoraan konttoriin varaamaan aikaa ja sieltä ilmoitettiin, että voin varata ajan netissä. Varasin siis tapaasimen verkkopankin kautta ja siitä ei koskaan tullut minulle vahvistusta. Sen jälkeen varasin soittoajan verkkopankissa, eikä kukaan koskaan soittanut. Minuun otettiin yhteyttä vasta sen jälkeen, kun olin jättänyt hieman vihaisen asiakaspalautteen verkkopankin kautta.
- Katselen joskus tiliotteita verkkopankissa ja yhden kuukauden kohdalla näkyi kahtena peräkkäisenä päivänä, että olisin muka katsonut tilini saldon automaatilla ja siitä hyvästä tililtä oli mennyt -0,50€ / kerta. En KOSKAAN katso erikseen tilin saldoa automaatilla, joten mistä tämäkin on voinut tulla?
- Visa electron-korttini vanhentui, enkä saanut ajoissa uutta tilalle. Tiedän, että asiasta täytyy pitää myös itse huolta.. mutta aiemmin olen saanut uuden kortin aina ajoissa, joten en ollut yhtään tajunnut kortin vanhentumista. Otin yhteyttä pankkiin ja sain uuden kortin vasta yli viikon päästä.
- Minulla on pieni laina pankista, jota maksan noin 200€/kk takaisin. Jouduin sairaslomalle ja tuloni tippuivat, joten kyselin mahdollisuutta pitää yksi kuukausi sellaisena, että en joudu maksamaan tuota summaa. Siitä olisi veloitettu 100€, joten tietenkin maksoin mielummin tuon lainan lyhennyksen kuin tuollaisen summan pelkkää palvelumaksua.
Onko teillä samanlaisia kokemuksia? Oletteko olleet tyytyväisiä Danske Bankin palveluihin? Kertokaa millaista palvelua olette saaneet muissa pankeissa ja suositelkaa muitakin pankkeja. Aikomuksena on käydä juttelemassa ainakin Nordeassa, josko siirtyisin heidän asiakkaaksi. Asunto-laina alkaa olla ajankohtainen lähiaikoina, enkä halua silloin olla missään tekemisissä Dansken kanssa.
Kiitos :)
Kommentit (81)
Danske ei ole mikään pankki. Se on jotain aivan muuta. Vaihdettiin pankkia muutama vuosi sitten (danskelta pois) ja se on lasten syntymän jälkeen se toiseksi iloisin tapahtuma.
Yksi kaveri just vaihtoi eräästä toisesta pankista danskeen kun sillä paloi hihat sen toisen sähläämiseen. Itse olen ollut jo vuosia kypsynyt dansken joihinkin oikkuihin. Esim. aiemmin meidänkin ostarilla oli konttori. Sitten siitä poistettiin kassapalvelut ja jätettiin lainapalvelut ja maksuautomaatteja. Lopulta lähti koko konttori ja lähin on tuolla jossain 5km päässä.
Konttorille jos menee niin se tunti tuntuu olevan normiodotusaika. Jos jono etenee nopeammin niin kassoja vähennetään kunnes jonotus kestää taas sen tunnin.
Palvelumaksut on jossain tapauksissa ns. perseestä. Esim. opintolainan lyhennysvapaa = 100€, enemmän kuin sen maksuerä olisi. Tämäkin pitää maksaa heti kun sitä vapaata pyytää eli rahapulassa ei kannata vaivautua :)
Nyt noilla oli taas joku palvelupakettien muutos ja en suoraan sanottuna tiedä vieläkään miksi esim. minun piti vaihtaa vanhasta systeemistä toiseen, siis mitä järkeä siinä on minun kannaltani. Ainoa syy miksi vaihdoin oli se, että hinnastot kuulemma muuttuu ja vanhoista palveluista joutuu myöhemmin maksamaan jokaisesta erikseen kun uudessa systeemissä ne on siinä paketissa (kuten oli vanhassakin systeemissä).
Voishan sitä pankkiakin vaihtaa mutta ne muut on jokseenkin yhtä huonoja. Suomalainen kilpailu tuntuu olevan sitä että kaikki alan yritykset pyrkii olemaan yhtä perseestä asiakkaan kannalta.
Dansken toiminta on verrattavissa nykyisiin pikavippifirmoihin tai kulutusluottoja tarjoaviin yrityksiin. Jotain siis muuta kuin perinteinen pankki. Haamumaksuja tulee jatkuvasti ja niitten selvittelyyn menee tuhottomasti aikaa.
Eikö S-Pankissa ole siis mitään palvelumaksuja? Eroaako muuten muista pankeista?
Ja kuka toi muotibloggaaja on?
Olen viime vuosina asioinut neljän eri pankin kanssa. Säästöpankki ja OP olivat huonoimmat. Omat pankkini nyt ovat Danske ja S-pankki.
1) Mulla on Danskesta yllättävän hyviä kokemuksia. Voi johtua siitä että mulla on pieniä sijoituksia ja sijoitusasiakkaita kohdellaan kai sitten paremmin.
Verkkopankin kautta laitan viestit ja niihin saa vastauksen nopeasti. Parissa vaikeassa tilanteessa ovat toimineet oikein myönteisesti.
Käytän siis lähinnä verkkopankkia, kerran pari vuodessa käydään rahasto- yms. asiat läpi face-to-face. Sopii mulle.
Verkkopankissa ei pitäisi enää olla ongelmia kun takunnut Java poistui.
Asun pääkaupunkiseudulla, joten konttorit eivät ole ongelma.
2) S-pankkia käytän myös. Suosittelen sitä sellaiselle peruskäyttäjälle: rahaa tulee käyttötilille, säästät kenties pienen määrän siitä säästötilille. Maksat laskut, käytät verkkopankkia. Halvin. Erittäin selkeä, helppo ja vakaa verkkopankki.
Mulla on S-pankissa käyttötili ja säästötili. Suurin osa rahoista on säästötilillä, siitä siirrään käyttötilille lyhyen ajan sisällä tarvitsemani rahat. Käyttötiliin on liitetty Visa-ominaisuuskortti. Se on ainoa S-pankin ongelma - rahat menevät tililtä milloin sattuu, eli joutuu koko ajan itse seuraamaan miten paljon rahaa on käytössä.
Olen käyttänyt myös aikaisemmin S-pankin määräaikaissijoitusta, se oli helppo ja hyvä tuote (silloin kun korot olivat korkealla).
Henkilökunnan osaamisessa olen valitettavasti saanut S-pankista kerran huonon kokemuksen, eräs virkalija oli selvästi epäpätevä. Dansken henkilökunnalla en ole koskaan huomannut puutteita osaamisessa, OP-ssa juostiin koko ajan kysymässä "isompien" apua, tosin siinä tuli tietysti asiakkaalle se tuntu että asiat hoidettiin loppujen lopuksi kuntoon. Säästöpankissa tehtiin aivan järjettömiä virheitä.
S-pankissa muuten etu on se, että konttoreita on tavallaan joka puolella, debit kortilla voi nostaa rahaa Alepasta, Prismasta, yms...Kätevää. Tämän takia S-pankki sopii hyvin jos asut paikassa, jossa on joku S-kauppa vaikkei olisi varsinaista pankin toimipistettä - eihän sitä kovin usein tarvitse, jos hoitaa verkossa asiat.
Peruskäyttöön kelle vaan tuo S-pankki lienee siis paras ja halvin. Jos puhutaan lainoista, sijoituksista ynnä muista, sitten on vaikeampi antaa suoraa suositusta. Itse olen tykännyt Danskesta, opintolainakin oli sieltä eikä siinäkään ollut mitään kummaa mun muistin mukaan.
Sille jolla opintolaina meni ulosottoon(?) Opintolaina erääntyy sopimuksen mukaan tietyn ajan jälkeen, joten kai niin on miehellesi tapahtunut. Voi siis tapahtua ennen opintojen loppumista. Hoitakaa asia kiireemmin. Kysykää myös Kelasta, voitteko saada korkoavustusta maksuun!
Maksan opintolainaa Danskelle noin 150e/ kk. Mun mielestä olisi ollut reilua, että siinä tiskillä olisi kerrottu että tästä summasta menee joka kuukausi myös se palvelumaksu. Se on siis 6e/ kk, eli ei nyt mikään älytön summa mutta jos sanotaan että lainanlyhennys on 150€/ kk niin oletan että se on silloin sitä lainanlyhennystä, enkä että siihen on lisätty palvelumaksu joka vain jätetään mainitsematta. Mielestäni ärsyttävintä tässä on juuri se, että ihmeellisiä palvelumaksuja kyllä menee, mutta niistä ei ilmoiteta erikseen ellei osaa itse kysyä!
Danskessa pätee sama kuin muissakin pankeissa ja yrityksissä: Jos olet vanha ja uskollinen asiakas, olet pelkkää paskaa, kuluja aiheuttava riesa ja rahastettava pankille. Jos sen sijaan harkitset asiakkuutta ja varsinkin siirtymistä Danskeen, peppuasi nuoleskellaan ja tehdään edullisia laina- ja keskittämistarjouspaketteja.
Vaihtakaa asiakkuutenne POP-pankkiin. Se on joka vuosi palkittu parhaasta asiakaspalvelutasosta muiden pankkien rinnalla. Siellä panostetaan asiakkaisiin ja heidän palveluun toden teolla.
Käykää ainakin juttelemassa konttorissa.
Yhtäkkiä on tullut kymmenen euron maksu uusista verkkopankkitunnuksista, kerran hukkasin sen kortin ja hain uuden niin ilmaiseksi sai. Nyt kuulemma sekin maksaa :D
Aion vaihtaa pois tästä DanskeBankista, mulla on siellä kuitenkin lainaa ja se maksaa että saan lainapaperit ulos sieltä. Osaako joku neuvoa, onko se totta että kun vaihdan pankkia niin se uusi pankki mahdollisesti maksaisi sen et saan lainapaperit vanhasta pankista ulos?
Ajattelin mennä ainakin Nordeasta kyselemään, mut jos joku täällä osais kertoa niin olisin kiitollinen :) S-Pankki kiinnostaisi myös, mutta ton lainan takia en varmaan pysty sinne siirtymään? Ja toki POP-pankki olisi myös yksi vaihtoehto, koska hyvä asiakaspalvelu on ainakin mulle tärkeä juttu :)
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 10:16"]
Mä olen myös ihan kypsä Danskeen. Otin sieltä asuntolainan vuosi sitten syksyllä ja silloin palvelu oli vielä ihan hyvää, mutta nyt otin kesällä lisälainaa remonttia varten ja meni hermot kymmeniä kertoja.
-ensinnäkin pankkineuvoja, jonka kanssa olin aiemmin asioinut, oli kai saanut kenkää mutta kun yritin soittaa hänelle tai laittaa sählöpostia, ei tullut mitään vastausviestiä että henkilö ei olisi pankin palveluksessa. Meili meni normaalisti läpi ja puhelu ohjautui normaalisti vastaajaan. Yritin useita päiviä saada kiinni, sitten soitin vaihteeseen ja selvisi, ettei henkilö enää ole Danskella töissä.
-uusi henkilö alkoi hoitaa laina-asiaani, mutten koskaan ole saanut hänelle suoraa puhelinnumeroa, ja voin ainoastaan jättää hänelle soittopyyntöjä.
-palvelu on hidasta, soittopyyntöihin ei kukaan vastaa, ei tule tietoa onko henkilö esim. kesälomalla
-lopulta joku pankkineuvoja vastaa, ei se, jota olet tavoitellut, ja valittelee järkyttävää kiirettään. Asia ehkä etenee tai sitten ei, et voi olla varma.
-tilanteet muuttuvat, eli jokin asia on jo selvä, sitten pyydetäänkin seuraavana päivänä lisäselvityksiä.
-kaikesta muistetaan kyllä ottaa maksu, mutta mitään ei ehditä hoitaa.
Ihan hanurista. Vaihdan pankkia heti kun pystyn.
[/quote]
Kas kummaa minulle kävi aivan samoin. Et kai ole mieheni :D
[/quote]
Heh, en ole miehesi, olen nainen.
t. tuon lainatarinan kirjoittaja
Syyskuun aikana meni 16,40e palvelumaksuja, joista en saanut mitään tietoa etukäteen. Verkkopankissa näkyy saapuneissa viesteissä, että tuollaiset summat veloitetaan silloin ja silloin tililtä palvelumaksuina. Ei edes mitään selityksiä, mistä noi maksut on.. ARGH!
Mokia ja huonoa palvelua on tullut minullekin. Kaduttaa että valitsin Danske bankin asuntolainan enkä Nordeaa. Minulla tili myös S-panksisa ja nyt aionkin luopua Danske bankin Visasta. Minulla on onneksi sen verran hyvä pääomatulot että asuntolaina on maksettu parissa vuodessa ja sitten vaihdan pankkia.
Viimeisimpiä mokia:
Ilmoitin joulukussa että haluan avata toisen Metsätilin. Se ei käynyt muuten kuin varaamalla aika ja menemällä konttoriin. Niin tein ja asian piti olla kunnossa. Kesällä huomasin että Metsätililtäni oli veloitettu palvelumaksuja. Metsätililtä ei kuulu mennä mitään palvelumaksuja. Laitoin asiasta palautetta ja vastaus oli että "Säästötililtä veloitetaan palvelumaksu jos tapahtumia yli. Päivitä verkkopankissa yhteystietosi. Hyvää kesän jatkoa." Laitoin asiasta kiukkusemman viestin ja käskin siirtää asian sellaisen käsitelväksi joka asiasta jotain tietää. Lopputulos: palvelumaksun palautettiin ja sanottiine että Metsätiliili olikin laitettu säästötilipaketti. Ei mitään korvauksia vaivannäöstä tai enempiä pahoitteluja.
Asuntolainani otin reilu kolme vuotta sitten. Puoli toista vuotta sitten minut pyydettiin konttoriin neuvottelemaan. Paikalla oli kaksi henkilö, ilmeisesti harjoittelija ja kokeneempi tms taustalla. Harjoittelija ei kuulema enää sen käynnin jälkeen ollut tavattavaissa. Harjoittelija pättäi että minun lapseni päivähoitomaksu on 250€/kk (olen yh ja päivähoitomaksu oli 200€). Samoin hän päätti valmiiksi että lapsilisä menee lapseni tilille ja 100€/kk. Lapsilisä menee käyttötille ja on 150€/kk. En koe järkeväksi säästää matalakorkoiselle tilille ja maksaa samalla korkeampaa korkoa lainasta. No ei mennyt ihan putkeen se tapaaminen. Kysyin samalla mahdollisuutta uuteen asuntolainaan, kun aion vaihtaa asuntoni uudempaan kun sellainen tulee myyntiin (tulee todella harvoin, edellisen kerran 2,5 vuotta sitten, jota en kerrenyt ostamaan ennen kuin meni). Niin virkailija kone meni kuulema jumiin ja ilmoittavat myöhemmin lainatarjouksen. Parin päivän päästä tuli viestiä verkkopankin kautta että uutta lainaa ei myönnetä ennen kuin entinen on myyty. Nordeasta minulla oli jo lainatarjous ja sinne oli ihan ok että nykyinen menee myyntiin vasta sen jälkeen kuin uusi on ostettu.
Ensimmäistä Mestätiliäni avastessani konttorissa minulle oli unohdettu antaa käyttöoikeustiliin. Minulle oli annettu vain katseluoikeus. Sen asian selvittäminen sitten kestikin muutaman viikon ennen kuin pystyin maksamaan laskuja tilitä jonne olin jo siirtänyt rahaa.
Joten onhan näitä kaikenlaisia. En siis ole tyytyväinen ja pankinvaihto on edessä. Päivittäisasiointiani siirrän jo S-pankkiin ja muutaman vuoden päästä kun asuntolaina on kokonaan maksettu loppuu pankkisuhteeni Danske bankiin.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 10:39"]
Osaisko joku neuvoa sellaisessa asiassa, kun mulla on lainaa Danskessa. Haluaisin vaihtaa pankkia ja Danskessa sanoivat, että joudun maksamaan 250€ jotta saan lainan siirrettyä. Olen kuullut, että jos vaihdan pankkia niin tämä uusi pankki tavallaan "ostaa" lainani pois vanhasta pankista enkä silloin joudu itse maksamaan tuota summaa..? Lainani on noin 7000€ ja lyhennän sitä pois joka kuukausi.
[/quote]
Katso lainasopimuksesta mitkä ehdot sinulla on. Siinä voi olla että jos maksat lainan nopeammin pois joudut maksamaan kuluja 250€ tms.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 10:34"]
Osaisko joku neuvoa sellaisessa asiassa, kun mulla on lainaa Danskessa. Haluaisin vaihtaa pankkia ja Danskessa sanoivat, että joudun maksamaan 250€ jotta saan lainan siirrettyä. Olen kuullut, että jos vaihdan pankkia niin tämä uusi pankki tavallaan "ostaa" lainani pois vanhasta pankista enkä silloin joudu itse maksamaan tuota summaa..? Lainani on noin 7000€ ja lyhennän sitä pois joka kuukausi.
[/quote]
Katso lainasopimuksesta mitkä ehdot sinulla on. Siinä voi olla että jos maksat lainan nopeammin pois joudut maksamaan kuluja 250€ tms.
[/quote]
Sopimuksessa ontuo 250€ siitä hyvästä, että saan lainapaperit pankista ulos.. kuten viestissäni lukeekin :) Kysymykseni olikin, että onko mahdollista et jos vaihdan vaikka nyt Nordeaan tai mihin muuhun pankkiin vaan, niin tämä uusi pankki maksaisi tuon summan jolla paperit saa siirrettyä uuteen pankkiin?
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 10:34"]
[/quote]
[/quote]
Sopimuksessa ontuo 250€ siitä hyvästä, että saan lainapaperit pankista ulos.. kuten viestissäni lukeekin :) Kysymykseni olikin, että onko mahdollista et jos vaihdan vaikka nyt Nordeaan tai mihin muuhun pankkiin vaan, niin tämä uusi pankki maksaisi tuon summan jolla paperit saa siirrettyä uuteen pankkiin?
[/quote]
Se ei selviä muuten kuin kysymällä, jos maksavat niin sitten lainasummasi on sen 250€ enemmän.
Kiitos vastauksesta :) Oon vasta alkanut maksaa opintolainaa takaisin ja pankkiasiat on vielä aika uusia mulle. Ihmettelinkin, että miksi toinen pankki tuon summan maksaisi.. eli se lisättäisiin vaan mun lainaan ja jokatapauksessa maksaisin sen siis itse mutta vasta myöhemmin. Kiitos selvennyksestä! Olen aikeissa mennä muihin pankkeihin kyselemään uudesta asiakkuudesta. En ole saanut Danskesta edelleenkään mitään vastausta kysymyksiin, jotka lähetin verkkopankin kautta jo 1,5 viikkoa sitten..
Olen myös päättänyt vaihtaa pankkia. Ensimmäiseksi pankki ei pidä lupauksiaan vaan esim. lainaneuvotteluissa sovitaan muuta, ja käsketään tehdä muutos verkkopankin kautta, niin sepä ei menekkään sitten millään läpi. Toinen asia mikä vaikuttaa on pankkikorttien toimimattomuus, välillä eivät toimi kaupankassalla välillä eivät toimi pankkiautomaatilla vaikka tilillä kkyllä on katetta. Ja kolmas syy on siihen asiakapalvelun hitaus, jos jotain sinne soittaa tai laittaa sähköpostilla et saa välttämättä vastausta koskaan. Itse olen odottanut vastausta nyt viikon saamatta sitä. Äkkiä vaihtoon.
Miksi pyydät opintolainan lyhennyksestä paperisen tositteen, sehän sen 6 euroa maksaa. Ja jos se on automaattinen maksu tililtäs, perivät 2,5 e. Jos maksat itse sen, olisi ilmainen.
Luulisin että noin menee.
Tai sitten olet ymmärtänyt väärin sen mikä on lyhennystä, mikä korkoa.
Juuri puolen tunnin päästä olisi ollut aika (tilattu 2viikkoa sitten) tilin avauksen tekoon.
Äsken virkailija soitti onnellisena ja kertoi, että minulla pitäisi olla mukana tulotietoni ja vanhasta pankista
jotain historia tietoja. HEH HE HEE ! luin juuri tekstiäsi ja tämä soitto :). Sanoin virkailijalle, että
unohdetaan koko juttu. Hyvää päivän jatkoa teillekkin.