Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähihoitaja ja vähemmän kivat hommat?

Vierailija
07.10.2013 |

Mitä erilaisia tehtäviä lähihoitaja tekee? Työnkuva varmaan riippuu aika paljon työpaikasta. Sairaanhoito sinänsä voisi kiinnostaa mutta en haluaisi olla erityisemmin vanhusten hoidossa tai ainakaan sellaisissa tehtävissä joissa joutuu tekemään kaikkea "ällöä" kuten syöttämään tai vaihtamaan vaippoja vanhuksille. Missä työtehtävissä välttyy näiltä hommilta? Varmaan vanhustenkin hoidossa hommat riippuu paljon siitä minkä kuntoisia vanhuksia hoitaa. Onko jotain hoitolaitoksia joissa ei ole näitä vihannes/sänkypotilaita?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon nyt sinulle lähihoitajana ihan suoraan: 90% et välty niiltä ikäviltä hommilta,usko pois. Ajattelin ihan samalla tavalla valmistuttuani,että takapuolia en halua pyyhkimään, vaan jonkun "siistimmän työn" Noh,sitten selasin työkkärin sivut ja soittelin avoimet paikat: Kaikki oli juurikin sitä missä joutuu myös olemaan pesutilanteissa,siivoat eritteitä,näkee haavoja yms. Mutta eise ole niin kauheaa! Mikäs sen mukavampaa kuin nähdä iloinen ja niin kiitollinen vanhus,joka ei itse saa itseään pestyä,saati pyyhittyä takapuoltaan, kun hän kiittää ja sanoo sinua enkeliksi ja hyväksi ihmiseksi,ei tunnu työkään niin kauhealta: Sinä autoit sitä ihmistä. Sitä se on!

Vierailija
2/15 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutukseen kuuluu ns. perushoidon harjoittelu jossa joudut mm. vaihtamaan vanhusten tai vammaisten vaippoja, syöttämään ja esim. pesemään pesulapuilla ulostetta tai siivoilemaan oksennusta. Ala ei sovi herkille... voi joutua hoitamaan esim. todella hurjia, märkiviä ja haisevia haavoja tai oikeastaan ihan mitä vaan. Ihmiset eli potilaat ovat tosi sairaita ja tarvitsevat apua, ei kait lähihoitajia muuten edes olisi. Tai no päiväkodissa on vähemmän "ällöä" mutta kiireistä ja lapset voivat olla todella haastavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ennemmin sh:ksi opiskelua. Itse työskentelen leikkurissa, enkä paljon pyllyjä pyyhi! :D

Vierailija
4/15 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sh:kin harjoitteluissa joutuu pyllyjä pyyhkimään.

Vierailija
5/15 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla ei oikein voi olla noin nirso. Ainakin opiskellessa ja työkokemusta hankkiessa täytyy kyetä perushoitoon. Miten ois sosionomiopinnot?

Vierailija
6/15 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidossa on ihan mukavaa. Pyllyjäkin joskus pyyhitään, mutta enimmäkseen ruokailusta huolehtimista, lääkkeiden antoa, ulkoilua, keskustelua yms. Tosin lähes kaikki on kyllä vanhuksia.

Vierailija
7/15 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 23:26"]

Kotihoidossa on ihan mukavaa. Pyllyjäkin joskus pyyhitään, mutta enimmäkseen ruokailusta huolehtimista, lääkkeiden antoa, ulkoilua, keskustelua yms. Tosin lähes kaikki on kyllä vanhuksia.

[/quote]

Juuri tuota kotihoitoa olen ajatellut yhtenä mahdollisuutena. Ei varmaan niin rankkaa kun hoitaa sänkypotilaita. Eikö nuo kotona olevat pääasiassa pysty jotenkin huolehtimaan omasta hygieniasta mukaanlukien vessa-asiat?

Vierailija
8/15 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs vanhuksissa on vikana? Niitä on ihana auttaa.

Vierailija
9/15 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa kotona käy vessassa itse, mutta kyllä niitä vaippaihmisiäkin piisaa. Jatkossa vain tulee se ongelma, että yhä huonokuntoisempia hoidetaan kotona. Kaikki vain laitoksista pois...

Vierailija
10/15 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jokunen vuosi sitten päiväkirurgisella (gynekologinen osasto) leikeltävänä ja siellä oli töissä lähihoitaja joka otti vastaan, antoi osastovaatteet, näytti vaatekaapin, mittasi verenpaineen jne ja hääri sairaanhoitajien apuna tehden perushommia. Mitään ällöä en nähnyt tuon ihmisen (tai kenenkään muunkaan) joutuvan siellä tekemään.

Vierailija
11/15 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta kotihoidosta sen verran, että saattaa olla melko yllättävääkin. Vastassa saattaa olla alkoholin vaikutuksen alaisina olevia asiakkaita, asunto saattaa olla ties missä kunnossa, asiakas voi olla vastusteleva/agressiivinen(toki muuallakin, mutta useimmissa paikoissa asiaan voi palata hetken päästä uudelleen tai hakea kaveria). Vastustelevakin pitäisi yrittää saada hoidetuksi työajan puitteissa. Kotihoidossa ei yleensä ylityöt ole mahdollisia, mikä on haasteellista kulkemisen lisäksi.

Itse olen ollut harjoittelussa vammaisten parissa. Työ vaikutti mukavalle. Kyseessä oli palvelukoti, jossa ihmiset asuivat. Tosin vaikutelma oli, että vastavalmistuneet tulivat paikkaan hakemaan työkokemusta ja tilaisuuden tullen hyppäsivät haasteellisimpiin tehtäviin muualle kuten sairaaloihin. Ehkä työ on sitten pitemmän päälle palvelukodeissa tylsää ja saman toistamista.

Vierailija
12/15 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
13/15 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työnkuva lähihoitajana: osastonsihteeri yliopistosairaalan osastolla, päivätyö ja viikonloput vapaat

Vierailija
14/15 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kotihoidossakin vaippoja vaihdetaan ja suihkussa käytetään. Enoni asuu ihan omassa kodissaan, hänellä käy kolmesti päivässä hoitaja vaihtamassa vaipan ja lämmittämässä ruuan. Eno on lievästi vammainen ja pärjää muuten yksin kotona. Äitini pesee hänen pyykkinsä ja hoitaa raha-asiat. Vaippaa ei anna äitini vaihtaa tai suihkuun tulla mukaan, vaikka eihän äiti töiltään vaippaa pääsisikään kolmesti päivässä vaihtamaan.

Vierailija
15/15 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti et opiskele alaa,koska tuntuu, että asenne ei ole oikein kohdallaan. Tuo sana "vihannes" kertoo jo aika paljon...