Nyt kostautui se, että olen syntynyt kultalusikka suussa.
Nuoruuden kesät vietettiin lomaillen ulkomailla. Kesätöitä tekivät mielestäni vain köyhät. Miksi olisin käyttänyt kesääni työntekoon, kun pystyin makoilemaan hiekkarannalla sen sijaan?
Tapasinpa miehen "oikeasta suvusta" ja meninpä naimisiin. Lukion jälkeen en opiskellut mitään, kunhan elelin. Sitten naimisissa ollessani elelin lisää ja jäin pitkäksi aikaa kotiäidiksi ja -rouvaksi.
Päätinpä sitten opiskella jotain. Hämmästyin, kun en päässytkään ensimmäisellä yrittämällä sisään. Enkä toisella. Enkä kolmannellakaan. Opin ehkä vähän nöyryyttä.
Pääsin sitten opiskelemaan vähemmän mielenkiintoista alaa, joka kuitenkin ehkä vähän liippasi sitä, mitä oikeasti halusin. Valmistumisen jälkeen katselin kivoja työpaikkoja ja laitoin puolivillaisesti hakupapereita eteenpäin. En päässyt edes haastatteluihin. Aloin panostaa papereihini. Edelleen oli aivan hiljaista. No kappas, ilman työkokemusta ketään ei kiinnosta.
Ikää alkaa olla jo kohta 40 vuotta. Päivääkään en ole työtä tehnyt, haluaisin opiskella lisää, mutten pääse opiskelmaan. Kukaan ei palkkaa töihin.
Tyhmä olin. Tässä se elämä sitten kuluu ostostv:tä katsellen ja shoppaillen. Luulin, että minustakin olisi jossain vaiheessa tullut yhteiskunnan tuottava jäsen.
Kommentit (12)
Niin, kyllähän tuo melko pahalta kuulostaa. Minulla on ikää 30 vuotta. Takana kaksi ammattitutkintoa ja neljä lasta. Olen vakituisessa työpaikassa. Minulla ei ole ikinä ollut varaa jäädä lepäilemään laakereillani. Minun kaltaisiani on Suomi pullollaan. Ymmärrän hyvin, että työnantajat valitsevat mielummin ihmisen joka on edennyt elämässään ja osoittanut kiinnostusta työelämää kohtaan. Minäkin valitsisin niin.
Mutta äläpä hätäile. Oletko ollut yhteydessä työkkäriin? Voisit ainakin yrittää selvittää tilanteesi sitä kautta. Laadi suunnitelmasi konkreettisesti paperille ja mieti pari eri vaihtoehtoa. Tsemppiä! Kyllä sinua vielä onnistaa, kun vaan yrität :)
Ap, jos kultalusikasta on vielä jäljellä pesämunaa, voisit harkita yrittäjyyttä, jos vain keksit sopivan yritysidean tai ostettavan valmiin yrityksen.
Mä mietin, että oletkohan sä yks mun tuttu mutta kyllä se hommasi itselleen ammatin ja on töissä vaikkei nuorena yhtään kesätöitä tehnytkään.
Harmillista ap, mutta onkohan tuo kuitenkaan yleistä toimintaa kultalusikka suussa syntyneiltä? Luulisi, että todennäköisemmin opiskelevat pitkälle kuin matalan sos. ekonomisen statuksen perheistä tulevat.
Jaaha, Oriveden luovan kirjoittamisen kurssit ovat alkaneet.
Kuka jaksaa kirjoittaa näin huonoja provoja...
Miten olisi työkkäristä tukityöllistettynä töihin ? Palkka ei päätä huimaa mutta saisit suhteita työelämään, kokemusta työelämästä ja jos hoidat hommat hyvin niin ehkä jopa työpaikan...
t. yksi tukityöllistetty jolle on jo tarjottu jatkoa kun hoitaa hommat hyvin
Sääli...
Itsekin olen syntynyt ns. kultalusikka suussa, varakkaaseen perheeseen. Silti olen aina ollut kaveripiiristä se, joka on tehnyt eniten töitä. Olin kesätöissä paljon aikaisemmin mitä kaverit, suhteilla olen kyllä päässyt jokaiseen työpaikkaan, mutta silti olen töitä tehnyt, myös niitä ei niin kivoja. Olen myöskin aina tienannut omat rahat. Meillä on aina painotettu, että jos jotain haluaa niin sen eteen pitää tehdä töitä.
Nyt olen 24.v, opiskelen Oikiksessa johon pääsin ensimmäisellä yrittämällä sisään.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 15:49"]
Sääli...
Itsekin olen syntynyt ns. kultalusikka suussa, varakkaaseen perheeseen. Silti olen aina ollut kaveripiiristä se, joka on tehnyt eniten töitä. Olin kesätöissä paljon aikaisemmin mitä kaverit, suhteilla olen kyllä päässyt jokaiseen työpaikkaan, mutta silti olen töitä tehnyt, myös niitä ei niin kivoja. Olen myöskin aina tienannut omat rahat. Meillä on aina painotettu, että jos jotain haluaa niin sen eteen pitää tehdä töitä.
Nyt olen 24.v, opiskelen Oikiksessa johon pääsin ensimmäisellä yrittämällä sisään.
[/quote]
Nykyään kultalusikka eroaa muista eniten juuri tuolla suhteiden määrällä. Sillä ne työt tässä maassa nimittäin saadaan, eritoten juuri kesätyöt, joihin kilpailee aina satoja muitakin kouluttamattomia penskoja ja opiskelijoita.
Mutta hyvähän se on, että joillakin on mennyt asiat hyvin.
Porvoossa tänään tällaista.