Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähete ravitsemusterapeutille - onko mitään iloa?

Vierailija
03.09.2020 |

Olen ylipainoinen, laihduttanut nyt muutamia kiloja kesän aikana ihan rajoittamalla syömisiäni. Meillä asuu 3 teiniä lisäkseni ja ruokaa täytyy tehdä. Olen yksinhuoltaja ja ostan juuri sitä mitä tarjouksessa (punalaputetut) sattuu olemaan, paitsi rasvattomiin maitotuotteisiin en koske.
Työterveyslääkäri laittoi minulle lähetteen ravitsemusterapeutille painoni vuoksi (bmi 36).
Onko näillä terapeuteilla mitään oikeaa arvoa? Syön kasviksia ja tiedän kyllä mikä on epäterveellistä jne, mutta syön sekaruokaa ja sitä mihin rahat riittävät.
Kokemuksia ravitsemusterapeuteista?

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai taivas, ei ollut iloa ainakaan minulle. Kävin joskus ja kun menin sisälle, sanoi että ”ethän sinä nyt olekaan niin lihava!” Painoin tuolloin 100 kiloa, mutta olen melko lihaksikas. Siinä sitten jutusteltiin ja hän muistutti minua aamupalan tärkeydestä.

Vierailija
2/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän ohjeistaa virallisen suosituksen mukaan, joten mieti itse onko hyötyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että olet laihduttanut vhh pätkäpaastolla niin saat kuulla kuinka väärin laihdutettu.

Vierailija
4/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulet siis tietäväsi mikä on terveellitä.

Toinen asia on annoskoko, monella täysin vääristynyt käsitys mikä on normaali annos.

Mutta vinkkinä: hiilarit minimiin niin ei tarvi niin pieniä annoksia syödä. Hiilariruokaa tosiaan joudut rajoittamaan reilusti jos meinaat laihtua.

t. 50kg laihduttanut.

Vierailija
5/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha käynti oli ainakin mulla.  Näytti ruokaympyrän jne. Ala-astemeininkiä. 

Vierailija
6/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko parempi jos otat mahdollisuutena kuin uhkana?

Ja varmasti kannattaa kertoa nämä samat asiat, että budjetti rajoittaa jne.

Vierailija
7/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano että olet laihduttanut vhh pätkäpaastolla niin saat kuulla kuinka väärin laihdutettu.

Jos minut "ohjattaisiin" sellaiselle, käyttäisin koko ajan siihen, kuinka haitallista maltodekstriini on ja veisin sydänmerkkipullaviipaleet (pakasteessa, ei syödä) tuliaisina. Pistäisin hänet lukemaan tuoteselosteen ääneen ja kysyisin, mitä tämä merkitsee - sun mielestä?

Vierailija
8/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha käynti. Käskevät syödä lautasmallin mukaan ja hirveät määrät hiilihydraatteja. Harv laihtuu siten. Isot kilot laihdutetaan lopettamalla hiilihydraatit täysin.

Vierailija
9/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis, mut aapeehän ei ole laihtunut, joten mitä ikinä hän luulee asiasta tietävänsä, selvästi ei ole toiminut. Ravitsemusterapeutti antaa tutkimusten tukemia tuloksia. Kyllä, ne ovat saman suuntaisia kuin viralliset suositukset, koska nekin perustuvat tutkimuksiin, paitsi että viralliset suositukset on suunnattu keskimääräiselle normaalille ihmisille jokapäiväiseen elämään, ei ylipainoiselle laihduttajalle. Ravintoterapautti on just se, joka soveltaa tutkimusperustaista tietoa aapeen tarpeisiin: laihduttajalle, ylipainoiselle ja taloudellisiin rajoihin.

Vierailija
10/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha käynti oli ainakin mulla.  Näytti ruokaympyrän jne. Ala-astemeininkiä. 

No ap:n kohdalla voisi sitten tehdä niin, että kertoo kyllä tietävänsä, miten voisi syödä terveellisemmin, mutta käytännön puolessa on niitä haasteita.

Vierailija
11/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha käynti. Käskevät syödä lautasmallin mukaan ja hirveät määrät hiilihydraatteja. Harv laihtuu siten. Isot kilot laihdutetaan lopettamalla hiilihydraatit täysin.

Anna joku esimerkki "hirveistä määristä hiilihydraatteja".

Ja kerro vielä, mikä vika lautasmallissa on?

Vierailija
12/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis, mut aapeehän ei ole laihtunut, joten mitä ikinä hän luulee asiasta tietävänsä, selvästi ei ole toiminut. Ravitsemusterapeutti antaa tutkimusten tukemia tuloksia. Kyllä, ne ovat saman suuntaisia kuin viralliset suositukset, koska nekin perustuvat tutkimuksiin, paitsi että viralliset suositukset on suunnattu keskimääräiselle normaalille ihmisille jokapäiväiseen elämään, ei ylipainoiselle laihduttajalle. Ravintoterapautti on just se, joka soveltaa tutkimusperustaista tietoa aapeen tarpeisiin: laihduttajalle, ylipainoiselle ja taloudellisiin rajoihin.

Ravitsemusterapeutti on just se, joka antaa ohjeet vain virallisiin suosituksiin pohjautuen. Se tapa on heille määrätty. Tutkimuksiin perustuvaa tietoa he eivät anna. Näin Suomessa.

Vierailija
13/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiansa osaava ravitsemusterapeutti myös puhuu kanssasi tiedon viemisestä käytäntöön ja pohtii, onko sinulla tapoja laihtumisen tiellä tai henkisiä esteitä, joiden takia painonpudotus ei onnistu. Kyllähän kaikki tietää miten pitäisi syödä, mutta harvalta se onnistuu. Voit saada hyviä uusia ajatuksia ja toimintatapoja.

Vierailija
14/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sano.

Vierailija
15/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiansa osaava ravitsemusterapeutti myös puhuu kanssasi tiedon viemisestä käytäntöön ja pohtii, onko sinulla tapoja laihtumisen tiellä tai henkisiä esteitä, joiden takia painonpudotus ei onnistu. Kyllähän kaikki tietää miten pitäisi syödä, mutta harvalta se onnistuu. Voit saada hyviä uusia ajatuksia ja toimintatapoja.

Niin, kaikki varmasti tietävät, mitä "pitäisi" syödä, mutta harva ymmärtää, mitä oikeasti kannattaisi syödä.

Vierailija
16/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos syö lautasmallin mukaan, ei annokseen mahdu "hirveitä määriä hiilaria".

17/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole käynyt ravintoterapeutilla, mutta selvitin ravintoarvoja ja hyviä ruokailutottumuksia. Annoskoot, mitä ruokaa ja opin tuntemaan mikä sopii minulle. Aloitin kävelyn joka päivä ensin ihan 15 minuuttia (koska kunto oli tosi huono) ja siita sitten lisäsin vähän kerrassaan ja nyt kävelen aamuin illoin yhteensä 2 tuntia (kulunut aloituksesta 9 kuukautta). Olen laihtunut 18 kg ja olo on kevyempi ja parempi. Ehdotan että menet ravintoterapeutille ilman ennakkoasenteita ja mietit mitä kysyt häneltä. Kun aloittaa pienen kuntoilun niin automaattisesti myös syö terveellisemmin.  Allekirjoitan edellisen kommentin hiilareista. 

Vierailija
18/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulle ei hyötyä kun ei tiedon puutetta. Halu laihtua vaan puuttui.

Osaan kyllä laihtua jos haluan, syömällä terveellisemmin.

Vierailija
19/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain kolmekymppisenä lähetteen ravintoterapeutille , syy oli verenpainetauti. Hyviä ohjeita sain vähäsuolaisesta ruuasta ja samalla sain ohjeita laihduttamiseen. Alettiin siitä että listattiin päivän ruuat ja annoskoot sitten mietittiin että mitä vois korvata ja mitä jättää pois. Mulle tuli yllärinä että päivän mittaan join litran maitoa (käytin kahvissakin). Aloin esim. opetteleen mustan kahvin juontia , lihapullat voi keittää , juurekset raastaa ruokiin jne. Mulla jäi hyvät fiilikset ( ja laihduinkin ).

Vierailija
20/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on budjettiongelmia, niin ei auta sanoa "hiilarit vaan minimiin" kun ne hiilarihötöt on just sitä edullista ruokaa.