Lähete ravitsemusterapeutille - onko mitään iloa?
Olen ylipainoinen, laihduttanut nyt muutamia kiloja kesän aikana ihan rajoittamalla syömisiäni. Meillä asuu 3 teiniä lisäkseni ja ruokaa täytyy tehdä. Olen yksinhuoltaja ja ostan juuri sitä mitä tarjouksessa (punalaputetut) sattuu olemaan, paitsi rasvattomiin maitotuotteisiin en koske.
Työterveyslääkäri laittoi minulle lähetteen ravitsemusterapeutille painoni vuoksi (bmi 36).
Onko näillä terapeuteilla mitään oikeaa arvoa? Syön kasviksia ja tiedän kyllä mikä on epäterveellistä jne, mutta syön sekaruokaa ja sitä mihin rahat riittävät.
Kokemuksia ravitsemusterapeuteista?
Kommentit (96)
Jos kerran aloittaja on kertomansa mukainen aiheeseen perehtynyt ravitsemustietäjä ja osaa nämä hommat muutenkin - Niin minkä ihmeen takia hän on päästänyt itsensä noin kamalaan kuntoon!?
Vaikea lihavuus ei ole mikään leikin asia. Siinä on helposti koko ihmisen terveys vaakalaudalla.
Ei oo turha käynti, jos se lisää sun motivaatiota laihduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran aloittaja on kertomansa mukainen aiheeseen perehtynyt ravitsemustietäjä ja osaa nämä hommat muutenkin - Niin minkä ihmeen takia hän on päästänyt itsensä noin kamalaan kuntoon!?
Vaikea lihavuus ei ole mikään leikin asia. Siinä on helposti koko ihmisen terveys vaakalaudalla.
Se on se, kun ruokaa tekee mieli syödä enemmän kuin sitä kuluttaa. Mielihyvän tavoittelu voittaa ravitsemuksesta omatun tiedon ja osaamisen. Joillain kylläisyyden säätely myös toimii paremmin kuin toisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo 20% hiilihydraattia ruokavaliossa blokkaa insuliinireseptorit solukalvossa josta seuraa insuliiniresistenssi.
Ihminen toimii ihan hyvin ilman syötyä hiilihydraattia. Sen minkä se tarvitsee se valmistaa itse.
Ainostaan aktiiviliikkuja voi syödä hiilihydraattia lihomatta. Näitähän urheilijoita on paljon jotka lopetettuaan urheilun paisuvat kuin pullataikina.
Insuliinilla siis lihotetaan mm. alipainoiset lapset ja kalori ei tosiaan ole pelkkä kalori.Niin varmaan. Tuolla logiikalla ihmisten olisi pitänyt olla ennen 1970-lukua varsinaisia paksukaisia. Ja mitä tulee huippu-urheilijoihin, niin kyllä heillä se ruuan määrä on jäänyt huippu-urheilusta eivätkä osaa välttämättä sopeuttaa sitä alhaisempaan kaloritarpeeseen. Lisäksi juominen voi tulla kuvioihin.
Vertaapa ruokatarjontaa nyt ja ennen 1970-lukua. Huomaat, että siinä on eroa. Esimerkiksi hedelmiä ei juuri ollut yhden eron mainitakseni.
Vierailija kirjoitti:
Turha käynti. Käskevät syödä lautasmallin mukaan ja hirveät määrät hiilihydraatteja. Harv laihtuu siten. Isot kilot laihdutetaan lopettamalla hiilihydraatit täysin.
Keho tarvitsee myös hiilihydraatteja. Mä en ymmärrä noita diettejä. Mä olen laihtunut syömällä monipuolisesti ja liikkumalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on se, kun ruokaa tekee mieli syödä enemmän kuin sitä kuluttaa. Mielihyvän tavoittelu voittaa ravitsemuksesta omatun tiedon ja osaamisen. Joillain kylläisyyden säätely myös toimii paremmin kuin toisilla.
Silloin ei pidä syödä tunteiden ja mielihalujen vallassa. Jos oma keho ei osaa kertoa oikealla tavalla todellisen tarvittavan ruoan määrää täytyy ottaa järki käteen ja tietoisesti rajoittaa syömistään.
Vaikka miten tekisi mieli työntää munkkipossu suuhunsa ei sitä silti mikään pakko ole tehdä. Jättää vaan yksinkertaisesti syömättä. Ei se kivaa ole, mutta pakko. Jos haluaa elää terveenä ja normaalipainoisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo 20% hiilihydraattia ruokavaliossa blokkaa insuliinireseptorit solukalvossa josta seuraa insuliiniresistenssi.
Ihminen toimii ihan hyvin ilman syötyä hiilihydraattia. Sen minkä se tarvitsee se valmistaa itse.
Ainostaan aktiiviliikkuja voi syödä hiilihydraattia lihomatta. Näitähän urheilijoita on paljon jotka lopetettuaan urheilun paisuvat kuin pullataikina.
Insuliinilla siis lihotetaan mm. alipainoiset lapset ja kalori ei tosiaan ole pelkkä kalori.Niin varmaan. Tuolla logiikalla ihmisten olisi pitänyt olla ennen 1970-lukua varsinaisia paksukaisia. Ja mitä tulee huippu-urheilijoihin, niin kyllä heillä se ruuan määrä on jäänyt huippu-urheilusta eivätkä osaa välttämättä sopeuttaa sitä alhaisempaan kaloritarpeeseen. Lisäksi juominen voi tulla kuvioihin.
Ennen syötiin hiilihydraatteja, mutta oli ruoka-ajat ja kaikki syöty kulutettiin. Ei napostelu, ei ollut karkkipusseja ja hampurilaisia. Ruokaa säännösteltiin. Rasvaa ei kavahdettuja ruoka oli sellaista, että se piti kylläisenä.
Lapset ja nuoret oli aina päivät ulkona. Kukaan ei töikseen istunut tietokoneella. Kävely ja pyöräily töihin oli aivan normaalia, vaikka matkaa oli 5 km tai ylikin.
Kävin lapseni kanssa ravitsemusterapeutilla, jotta hän sai FODMAP-ruokavalion kouluun (hänellä on siis ärtyvän suolen oireyhtymä). Ei siellä mitään mullistavaa tullut esiin, kun olin hakenut niin paljon tietoa itsekin, mutta jotain kuitenkin. Oli tosi mukava, tsemppaava ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vertaapa ruokatarjontaa nyt ja ennen 1970-lukua. Huomaat, että siinä on eroa. Esimerkiksi hedelmiä ei juuri ollut yhden eron mainitakseni.
Varmasti onkin eroa. Silloin syötiin ruokaa, ei korvikkeita eikä keinotekoista lisäainesotkua. Hedelmätkin on nykyisin jalostettu suuriksi ja makeiksi eivätkä paljon karkista eroa sokeripitoisuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tätipä neuvoo:
- syö oikeaa ruokaa 3 tunnin välein
Aloita aamusi puurolla, syö myös toinen lämmin ateria päivässä ( vihannekset, liha, kala)Älä napostele niiden 3 tuntisten välissä, vain vettä.
Herkkuja vain harvoin ja vähän esim pari kertaa viikossa.
( =Karkit, sipsit, keksit, pullat jne)
Liiku!Ap haluaa laihtua, ei suinkaan lihoa.
Yleensä lihavien ihmisten ongelma on jatkuva napostelu. Ei oikea ruoka kohtuudella nautittuna lihota.
Olet ap ihan oikeilla linjoilla siinä, että tärkeintä on syödyn ruuan määrä. Tuskin ravitsemusterapeutin kanssa keskustelu turhaakaan on. Hän toivottavasti osaa neuvoa, miten syödä vielä terveellisemmin budjetin puitteissa.
Varmasti olet nyt jo ymmärtänyt, että niukka budjetti ei ole syynä ylipainoosi. Voit syödä samaa ruokaa kuin ennenkin, mutta vähemmän. Aikuinen nainen tarvitsee esim. lihaa varsin vähän ja herkkuja ei välttämättä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha käynti. Käskevät syödä lautasmallin mukaan ja hirveät määrät hiilihydraatteja. Harv laihtuu siten. Isot kilot laihdutetaan lopettamalla hiilihydraatit täysin.
Keho tarvitsee myös hiilihydraatteja. Mä en ymmärrä noita diettejä. Mä olen laihtunut syömällä monipuolisesti ja liikkumalla
Kyllä, mutta ei niitä ole pakko ruuasta saada, keho osaa ihan itse valmistaa tarvitsemansa hiilarit.
Monipuolisuus muuten tarkoita välttämättä samaa kuin terveellinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos on budjettiongelmia, niin ei auta sanoa "hiilarit vaan minimiin" kun ne hiilarihötöt on just sitä edullista ruokaa.
Noin vakavasti ylipainoinen on varmasti syönyt järjettömän paljon ylimääräistä. Kohtuullistamalla ruokamäärän oikealle tasolle kutistuu ruokalasku huomattavasti! Mitä vähemmän syö, sitä vähemmän tarvitsee ostaa ruokaa. Voi syödä vähemmän ja laadukkaampaa samalla rahamäärällä.
Enkä minä ainakaan lähtisi omasta terveydestä tinkimään rahan säästämiseksi muutenkaan! Runsas ylipaino altistaa lukemattomille sairauksille.
Kävin. Ensimmäisen kuukauden aikana lihoin 3kg ja sain ummetuksen reseptillä määrätyistä rasvanpoistolääkkeistä. Lopetin ja lahdutin vhh opeilla lähes 50kg
Ihmisille tarjoillaan nyt kasvisravintoa joka tuutista. Jopa liha on nyt pyritty korvaamaan viljalla tms.
Kasvien ravintoarvo on varsin heikko ja kasvit kehittävät toksiineja koska niillä ei ole kykyä juosta/uida pakoon.
Esim. 4 kg pinaattia päivässä on tappava määrä oksalaattia 50% ihmisistä.
Mikäli energiaa ei saa rasvasta ja proteiinista on se saatava hiilihydraatista.
Kasvissyöjien kuten gorillojen suolisto fermentoi kasvit rasvoiksi joten ne käytännössä elävät eläinrasvalla.
Lisäksi kasvien kasvatuksessa käytetään valtavia määriä torjunta-aineita,myrkkyjä.
Ihmisen ravinto on koostunut satoja tuhansia vuosia pääosin eläinproteiinista ja rasvasta ,hiilihydraatit ovat ennen aina olleet ruokavaliossa harvinaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on budjettiongelmia, niin ei auta sanoa "hiilarit vaan minimiin" kun ne hiilarihötöt on just sitä edullista ruokaa.
Noin vakavasti ylipainoinen on varmasti syönyt järjettömän paljon ylimääräistä. Kohtuullistamalla ruokamäärän oikealle tasolle kutistuu ruokalasku huomattavasti! Mitä vähemmän syö, sitä vähemmän tarvitsee ostaa ruokaa. Voi syödä vähemmän ja laadukkaampaa samalla rahamäärällä.
Enkä minä ainakaan lähtisi omasta terveydestä tinkimään rahan säästämiseksi muutenkaan! Runsas ylipaino altistaa lukemattomille sairauksille.
Samaa mieltä, että kyllä se ylipaino kannattaa hoitaa, vaikka hieman maksaisikin. Mutta noin muuten... Jos muuttaa vaikka suuret annokset makaronia ja halvinta makkaraa kasviksiksi ja kalaksi, kyllä se hinta aika paljon kasvaa, vaikka ruokamäärä olisi pienempikin. Ja juu, vaikka on edullisia kasviksia, harva jaksaa pelkkää sipulia, kaalia ja porkkanaa päivästä toiseen. Eli kyllä siihen pitää varautua, että ihan halvalla ei pääse etenkään talviaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, että kyllä se ylipaino kannattaa hoitaa, vaikka hieman maksaisikin. Mutta noin muuten... Jos muuttaa vaikka suuret annokset makaronia ja halvinta makkaraa kasviksiksi ja kalaksi, kyllä se hinta aika paljon kasvaa, vaikka ruokamäärä olisi pienempikin. Ja juu, vaikka on edullisia kasviksia, harva jaksaa pelkkää sipulia, kaalia ja porkkanaa päivästä toiseen. Eli kyllä siihen pitää varautua, että ihan halvalla ei pääse etenkään talviaikaan.
Totta, ei ole halpaa, jos syö pelkkää kalaa ja kasvista. Keksit sitten verrata kaikkein kalleinta vaihtoehtoa. Ja kasviksistakin löysit vain muutaman. No, kaikilla ei mene hissi ylös asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin ei pidä syödä tunteiden ja mielihalujen vallassa. Jos oma keho ei osaa kertoa oikealla tavalla todellisen tarvittavan ruoan määrää täytyy ottaa järki käteen ja tietoisesti rajoittaa syömistään.
Vaikka miten tekisi mieli työntää munkkipossu suuhunsa ei sitä silti mikään pakko ole tehdä. Jättää vaan yksinkertaisesti syömättä. Ei se kivaa ole, mutta pakko. Jos haluaa elää terveenä ja normaalipainoisena.
Jos se olisi näin helppoa, ei ylipainoisuutta juurikaan olisi. Harva ylipainoa valitsee.
Itse normaalipainoisena en koe että olisin pätevä muita asiassa mestaroimaan. Oma painoni pysyy sopivissa lukemissa ihan itsestään, toisilla näin ei ole. Ei jatkuva syömisten vahtiminen ja mielitekoja vastaan taistelu kovin houkutteleva skenaario ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se olisi näin helppoa, ei ylipainoisuutta juurikaan olisi. Harva ylipainoa valitsee.
Itse normaalipainoisena en koe että olisin pätevä muita asiassa mestaroimaan. Oma painoni pysyy sopivissa lukemissa ihan itsestään, toisilla näin ei ole. Ei jatkuva syömisten vahtiminen ja mielitekoja vastaan taistelu kovin houkutteleva skenaario ole.
Ei syömisiä tarvitse vahtia tai kärsiä mieliteoista, jos ruoka on sopivaa.
Itselläni ei ole tarvetta lytätä mitään ammattikuntaa mutta olin negatiivisesti yllättynyt kun kerran ravitsemusterapeutin luona vierailin. Syynä oli kasvisruokavalio sekä ruoka-aineallergiat ja raskaus. Tavoitteena oli tarkistaa ammttilaiselta että em. ruokavalio on tilanteessa riittävän monipuolinen. Menin siis neuvolan lähetteellä, eli oli julkisella puolella ja käynnistä ei jäänyt käteen yhtään mitään. Ravitsemusterapeutti jotenkin epäselvästi maalaillen totesi, että noo ehkä tuo on ihan ok. Pääosin hän valitti työhuoneensa kylmyydestä.