Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähete ravitsemusterapeutille - onko mitään iloa?

Vierailija
03.09.2020 |

Olen ylipainoinen, laihduttanut nyt muutamia kiloja kesän aikana ihan rajoittamalla syömisiäni. Meillä asuu 3 teiniä lisäkseni ja ruokaa täytyy tehdä. Olen yksinhuoltaja ja ostan juuri sitä mitä tarjouksessa (punalaputetut) sattuu olemaan, paitsi rasvattomiin maitotuotteisiin en koske.
Työterveyslääkäri laittoi minulle lähetteen ravitsemusterapeutille painoni vuoksi (bmi 36).
Onko näillä terapeuteilla mitään oikeaa arvoa? Syön kasviksia ja tiedän kyllä mikä on epäterveellistä jne, mutta syön sekaruokaa ja sitä mihin rahat riittävät.
Kokemuksia ravitsemusterapeuteista?

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähähiilihydraattisesti voi syödä halvallakin. Rasvaiset lihat on hyviä ja tulee kylläiseksi nopeasti.

Vierailija
62/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vähän kielteinen ennakkoluulo ravitsemusterapeuteista, kun työterveyslääkäri passitti sellaiselle kun painoindeksi oli 42. Ajattelin että yrittää pakottaa syömään aamupaloja (kuvottaa ruoka aamulla), puputtamaan 3 tunnin välein, ja muutenkin täysin ehdotonta ravintoympyrän suhteen.

No eipä ollut ollenkaan. Ravitsemusterapeutti oli sitä mieltä, että lähdetään terveellistämään minun ruokavaliota minun ehdoilla, niin että se on minulle helppoa. Eli jos en halua syödä aamulla, niin ei tarvitse. Jos haluan syödä 3 kertaa päivässä ilman välipaloja, se oli hänelle myös ok. Mitään ruokia ei totaalisesti kielletty, vaan lähdettiin vähentämään epäterveellisimpiä (esim. kaljaa tai hampurilaisia ja kebabeja harvemmin) ja normiruokalautaselle lisättiin kasviksia, mutta ei sitä normiruokaakaan pois tarvinnut jättää, annos vaan pieneni kun puolet lautasesta täytti "rehu". Tehtiin ensin pieniä muutoksia ettei tule henkistä vastarintaa ja liian ankeuden tunnetta, ajatuksella että katsotaan mihin paino kehittyy näillä, ja sitten terveellisestään edelleen jos halaun vielä lisää pudottaa painoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä löytyy ravintoterapeutin laatimia oikeastikin herkullisia reseptejä

https://madeleineshaw.com/

Vierailija
64/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli vähän kielteinen ennakkoluulo ravitsemusterapeuteista, kun työterveyslääkäri passitti sellaiselle kun painoindeksi oli 42. Ajattelin että yrittää pakottaa syömään aamupaloja (kuvottaa ruoka aamulla), puputtamaan 3 tunnin välein, ja muutenkin täysin ehdotonta ravintoympyrän suhteen.

No eipä ollut ollenkaan. Ravitsemusterapeutti oli sitä mieltä, että lähdetään terveellistämään minun ruokavaliota minun ehdoilla, niin että se on minulle helppoa. Eli jos en halua syödä aamulla, niin ei tarvitse. Jos haluan syödä 3 kertaa päivässä ilman välipaloja, se oli hänelle myös ok. Mitään ruokia ei totaalisesti kielletty, vaan lähdettiin vähentämään epäterveellisimpiä (esim. kaljaa tai hampurilaisia ja kebabeja harvemmin) ja normiruokalautaselle lisättiin kasviksia, mutta ei sitä normiruokaakaan pois tarvinnut jättää, annos vaan pieneni kun puolet lautasesta täytti "rehu". Tehtiin ensin pieniä muutoksia ettei tule henkistä vastarintaa ja liian ankeuden tunnetta, ajatuksella että katsotaan mihin paino kehittyy näillä, ja sitten terveellisestään edelleen jos halaun vielä lisää pudottaa painoa.

Nuo lautasmallin on huonoja, kun niitä on helppo noudattaa ja syödä ns suositusten mukaan ja sanoa että syön terveellisesti.

Sitten ostetaan lisäksi se 300g karkkipussi kun elimistö huutaa ruokaa ja tulee 1000kcal lisää ja sokerit ja insuliinit huipussa ja tuo mätkähtää sinne vyötärölle suoraan.

Vierailija
65/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha käynti. Käskevät syödä lautasmallin mukaan ja hirveät määrät hiilihydraatteja. Harv laihtuu siten. Isot kilot laihdutetaan lopettamalla hiilihydraatit täysin.

Jos syö lautasmallin mukaan, ei annokseen mahdu "hirveitä määriä hiilaria".

Tämä. Aniharva oikeasti syö lautasmallin mukaan siten, että puolet lautasesta todella on kasviksia. Ja jos esim. ottaa erillisen salaattilautasen, mahtuu varsinaiselle lautaselle ihan eri määrä ruokaa (mukaan lukien sen niin paljon parjattun hiilarin) kuin silloin, jos ateria koostetaan vain yhdelle lautaselle.

Vierailija
66/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin rt totesi jo lyhyen keskustelun jälkeen, että "selvästi tiedät miten pitäisi syödä, aletaanpa selvittää mistä johtuu ettei aina mene käytäntöön". Ei siellä siis vain lautasmallia tuputeta, tai sit vaihda terapeuttia.

Vierailija
67/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos syö lautasmallin mukaan, ei annokseen mahdu "hirveitä määriä hiilaria". "

Totta. Suurin osa pitäisi olla kasviksia (perunaa ei lasketa).

Olen hiljattain alkanut punnita pasta- ja riisiannokseni. Yllätyin siitä, miten pieni määrä on esim. 80g pastaa tai 100g keitettyä riisiä. Ennen olisin iloisesti vetänyt 200g pastaa kerralla, no ainakin melkein. Kyllähän sillä lihoo. Sen sijaan maltillinen annos pastaa ja suuri annos kasviskastiketta on herkullinen ja terveellinen, eikä lihottava ateria.

Vierailija
68/96 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähähiilihydraattisesti voi syödä halvallakin. Rasvaiset lihat on hyviä ja tulee kylläiseksi nopeasti.

No jos ei ole sitä roaccutanea siinä eikä rypsillä ruokittu, sopii!

Vierailija
69/96 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap syö liikaa. Turha mennä ravitsemusterapeutille kuulemaan se. Jos on lihava, niin syö enemmän kuin kuluttaa. Jos on tosi lihava, niin syö paljon enemmän kuin kuluttaa.

Vierailija
70/96 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha käynti. Käskevät syödä lautasmallin mukaan ja hirveät määrät hiilihydraatteja. Harv laihtuu siten. Isot kilot laihdutetaan lopettamalla hiilihydraatit täysin.

Tämä. Aniharva oikeasti syö lautasmallin mukaan siten, että puolet lautasesta todella on kasviksia. Ja jos esim. ottaa erillisen salaattilautasen, mahtuu varsinaiselle lautaselle ihan eri määrä ruokaa (mukaan lukien sen niin paljon parjattun hiilarin) kuin silloin, jos ateria koostetaan vain yhdelle lautaselle.

No minä olen tänään jo syönyt lautasellisen kukkakaalia, porkkanaa, tomaattia, sipulia, omenaa, paprikaa, perunaa ja porsaan sisäfilettä, kaikkia suhteessa yhtä paljon. Kyllä tuossa ainakin puolet on kasviksia. En syö muuta enää tänään.

Vierailija
71/96 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä olen tänään jo syönyt lautasellisen kukkakaalia, porkkanaa, tomaattia, sipulia, omenaa, paprikaa, perunaa ja porsaan sisäfilettä, kaikkia suhteessa yhtä paljon. Kyllä tuossa ainakin puolet on kasviksia. En syö muuta enää tänään.

Punajuuri unohtui mainita!

Vierailija
72/96 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes ravitsemusterapeutti ei loppupeleissä voi vaikuttaa siihen, mitä kitaasi ahtaat. Kommenttisi rasvattomista maitotuotteista kertoo kyllä paljon asenteestasi ja motivaatiostasi painon pudotukseen, joten säästäisin resurssit jollekin, jolla on oikeasti potentiaalia parantaa elämänlaatuaan painonpudotuksen avulla.

Vierailija
73/96 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et syö muuta tänään? Malli esimerkki siitä, miten aineenvaihdunnan saa pysäytettyä tehokkaasti.

Vierailija
74/96 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et syö muuta tänään? Malli esimerkki siitä, miten aineenvaihdunnan saa pysäytettyä tehokkaasti.

Aineenvaihdunta ei pysähdy elinaikana. Se tapahtuu vasta kuollessa. Olet malli esimerkki tyhmyydestä.

Vierailija
75/96 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edes ravitsemusterapeutti ei loppupeleissä voi vaikuttaa siihen, mitä kitaasi ahtaat. Kommenttisi rasvattomista maitotuotteista kertoo kyllä paljon asenteestasi ja motivaatiostasi painon pudotukseen, joten säästäisin resurssit jollekin, jolla on oikeasti potentiaalia parantaa elämänlaatuaan painonpudotuksen avulla.

Rasvattomat maitotuotteet eivät edistä painonpudotusta, päinvastoin.

Vierailija
76/96 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on huono kokemus, mutta uskon, että eri ihminen olisi auttanut hyyyvin paljon.

Omani oli vanhan kansan täti. Näytti päivän esimerkkiruokapäivää, johon kuului mukavat 7 palaa leipää. Syön kyllä leipää, mutta mitä hittoa sitä nyt koko päivää mussuttamaan?!

Eikä edes maininnut esimerkiksi, että kannattaa valita 100 pros ruis- tai kauraleipä, tarkkailla suolan määrää leivässä ja miettiä, että mitä sen päälle laittaa (rasvainen kinkku ja juusto ei ehkä paras).

Selitin, että rautavarastot päässeet laskemaan ja en oikein syö lihaa usein, ehkä kolme neljä kertaa kuukaudessa.

Alkoi piilovattuilla, että kannataisi vaan syödä sitä lihaa ja jättää kasvishöpinät sikseen.

Tämä siitä huolimatta, että rautavarastoja ei saa edes nostettua ruokavaliolla ja puutteeni johtuu todnäk. ihan vaan melkoista.

Varsin horroria oli, mitääään en oppinut. Paitsi, että diabetesliiton esimerkkiruuat on pepusta. 🙈

Vierailija
77/96 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Sillä nyt ei ole paljoa väliä, että keskittyykö rasvaan vai hiilareihin, paino tippuu silti.

Toki yleisesti mikään dieetti ei pitkäaikaisesti toimi, mutta lyhyellä välillä ei mitään väliä.

Vierailija
78/96 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aineenvaihdunta ei pysähdy elinaikana. Se tapahtuu vasta kuollessa. Olet malli esimerkki tyhmyydestä.

Hei (ylipainoinen?) näsäviisastelija, eikö vastaus miellyttänyt vai mikä on ongelmasi?

Vierailija
79/96 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin perustat tämän? Tiedätkö että naistenlehdillä ja tieteisartikkeleilla/tutkimuksilla on eroa?

Vierailija
80/96 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo lautasmallin on huonoja, kun niitä on helppo noudattaa ja syödä ns suositusten mukaan ja sanoa että syön terveellisesti.

Sitten ostetaan lisäksi se 300g karkkipussi kun elimistö huutaa ruokaa ja tulee 1000kcal lisää ja sokerit ja insuliinit huipussa ja tuo mätkähtää sinne vyötärölle suoraan.

Niin no huonoja ja huonoja, minä olen jo laihtunut ravitsemusterapeutin opeilla 106 kilosta 82 kiloon ja laihtuminen jatkuu edelleen. En ole nälkäinen enkä ahmi mitään hallitsemattomasti. Toisaalta minun ei tarvitse totaalikieltäytyä yhtään mistään, ei olla se hankala tyyppi joka ei voi syödä tuota kun siinä on leipää tai riisiä tai muuta kauheaa hiilaria, ottaa mitään kahvilassa käydessä kun sokeri on olevinaan niin kamala mörkö tms.