Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähete ravitsemusterapeutille - onko mitään iloa?

Vierailija
03.09.2020 |

Olen ylipainoinen, laihduttanut nyt muutamia kiloja kesän aikana ihan rajoittamalla syömisiäni. Meillä asuu 3 teiniä lisäkseni ja ruokaa täytyy tehdä. Olen yksinhuoltaja ja ostan juuri sitä mitä tarjouksessa (punalaputetut) sattuu olemaan, paitsi rasvattomiin maitotuotteisiin en koske.
Työterveyslääkäri laittoi minulle lähetteen ravitsemusterapeutille painoni vuoksi (bmi 36).
Onko näillä terapeuteilla mitään oikeaa arvoa? Syön kasviksia ja tiedän kyllä mikä on epäterveellistä jne, mutta syön sekaruokaa ja sitä mihin rahat riittävät.
Kokemuksia ravitsemusterapeuteista?

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis, mut aapeehän ei ole laihtunut, joten mitä ikinä hän luulee asiasta tietävänsä, selvästi ei ole toiminut.

Olen laihtunut 7 kiloa kesäkuusta ihan omin konstein, vähentämällä ruuan määrää. Syön kasviksia päivittäin ja jos syön esim sokerijugurtin, en sitten syö määrällisesti niin paljon.

Ap

Vierailija
22/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolla asenteella ainakin on hukkaan heitetty homma koska menet sinne mentaliteetilla "mä tiedän kaiken, mitään voi muuttaa enkä muuta ja nää 'asiantuntijat' on yhtä tyhjän kanssa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain kolmekymppisenä lähetteen ravintoterapeutille , syy oli verenpainetauti. Hyviä ohjeita sain vähäsuolaisesta ruuasta ja samalla sain ohjeita laihduttamiseen. Alettiin siitä että listattiin päivän ruuat ja annoskoot sitten mietittiin että mitä vois korvata ja mitä jättää pois. Mulle tuli yllärinä että päivän mittaan join litran maitoa (käytin kahvissakin). Aloin esim. opetteleen mustan kahvin juontia , lihapullat voi keittää , juurekset raastaa ruokiin jne. Mulla jäi hyvät fiilikset ( ja laihduinkin ).

Verenpainetaudin vuoksi ravintoterapeutille? Ohoh! Meillä ei pääse vaikka on verenpaine pilvissä, diabetes ja ruoka-allergioita. Pääsee vain jos on keliakia tai muu erikoisruokavalio. Näin sanoi lääkäri.

Vierailija
24/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tolla asenteella ainakin on hukkaan heitetty homma koska menet sinne mentaliteetilla "mä tiedän kaiken, mitään voi muuttaa enkä muuta ja nää 'asiantuntijat' on yhtä tyhjän kanssa".

Näissä tapaamisissa taitaa kohdata kaksi väärää ääripää-asennetta: potilas joka tietää kaiken ja hoitaja joka kuvittelee että potilas ei tiedä mistään mitään. Kumpikin kun tulisi vähän toisiaan vastaan. Kummallakin kuitenkin on sellaista tietoa mitä toinen ei tiedä. Hoitajan pitää työnsä vuoksi uskoa ruokaympyrään ja viralliseen ohjeeseen jota pitää viran puolesta kaikille tyrkyttää, sopii se sitten eli ei.  Potilas taas tietää mikä hänen vatsalleen sopii ja mitä ei voi allergioiden vuoksi syödä ja mihin rahat riittää.

Vierailija
25/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha ammattikunta koko ravitsemusterapeutit. Ei ihmiset ole lihavia siksi, etteivät tietäisi kuinka syödä, vaan laiskuuttaan, mukavuudenhaluaan ja välinpitämättömyyttään.

Tuo ravitsemusterapeutti nyt on tyyppi, jolla etenkin työterveyshuolto lisää laskutusta. Minullekin sitä tarjottiin ylipainon vuoksi (BMI 26) mutta säästin omaa aikaani, työnantajan rahoja kieltäytymällä. Ravitsemusterapeutti kun ei oikeasti osaisi kertoa minulle  mitään, mitä en jo tiedä.

En ole ylipainoinen siksi, että en tietäisi kuinka kuuluu syödä. Olen ylipainoinen, koska syön päin helvettiä, koska en jaksa käyttää aikaa ja energiaa terveellisen (ja yleensä pahanmakuisen) ruoan valmistamiseksi.

Vierailija
26/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kahdenlaisia kokemuksia! Yksityisen kautta ravitsemusterapeutti todella osasi asiansa ja sain paljon uutta tietoa, vaikka itsekin lähdin vähän samalla asenteella että onko tästä nyt mitään hyötyä.

Julkisella puolella taas noh, ravitsemusterapeutti näytti lähinnä lautasmallia eikä kuunnellut kun kerroin että vatsa ei kestä viljaa.

Vierailija
27/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha käynti. Käskevät syödä lautasmallin mukaan ja hirveät määrät hiilihydraatteja. Harv laihtuu siten. Isot kilot laihdutetaan lopettamalla hiilihydraatit täysin.

Anna joku esimerkki "hirveistä määristä hiilihydraatteja".

Ja kerro vielä, mikä vika lautasmallissa on?

Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan hiilihydraatteja pitää syödä jopa 300g päivässä. Muualla maailmassa on jo taivuttu siihen, että hiilihydraatit lihottaa ja pitää yllä korkeita verensokeri-ja insuliinitasoja.

Lautasmallin mukaan rasvaa syödään vähän ja hiilihydraatteja paljon. Tuolla menetelmällä ihmiset vain lihoo ja sairastuu. Suomalaiset ravitsemussuositukset ei perustu oikeisiin tutkimuksiin. Tutkimukset osoittaa ihan toista.

Vierailija
28/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on budjettiongelmia, niin ei auta sanoa "hiilarit vaan minimiin" kun ne hiilarihötöt on just sitä edullista ruokaa. 

Mutta niitä joutuu syömään paljon, koska nälkä on jatkuva. Vähemmillä hiilareilla ruokamäärä pysyy pienenä, joten halvemmaksi tulee loppujen lopuksi.

Vierailija
29/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turha ammattikunta koko ravitsemusterapeutit. Ei ihmiset ole lihavia siksi, etteivät tietäisi kuinka syödä, vaan laiskuuttaan, mukavuudenhaluaan ja välinpitämättömyyttään.

Tuo ravitsemusterapeutti nyt on tyyppi, jolla etenkin työterveyshuolto lisää laskutusta. Minullekin sitä tarjottiin ylipainon vuoksi (BMI 26) mutta säästin omaa aikaani, työnantajan rahoja kieltäytymällä. Ravitsemusterapeutti kun ei oikeasti osaisi kertoa minulle  mitään, mitä en jo tiedä.

En ole ylipainoinen siksi, että en tietäisi kuinka kuuluu syödä. Olen ylipainoinen, koska syön päin helvettiä, koska en jaksa käyttää aikaa ja energiaa terveellisen (ja yleensä pahanmakuisen) ruoan valmistamiseksi.

Valitettavasti sinä olet se tyyppi, joka lisää yhteiskunnan laskua. Jossain vaiheessa yhteiskunta ei enää maksa ylipainon vuoksi tulleiden oheissairauksien korvaamista, vaan joutuvat maksamaan ne itse. Tämä käy selväksi jo seuratessa yhteiskunnan huoltosuhdetta ja verorahoista saatua summaa.

Vierailija
30/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo 20% hiilihydraattia ruokavaliossa blokkaa insuliinireseptorit solukalvossa josta seuraa insuliiniresistenssi.

Ihminen toimii ihan hyvin ilman syötyä hiilihydraattia. Sen minkä se tarvitsee se valmistaa itse.

Ainostaan aktiiviliikkuja voi syödä hiilihydraattia lihomatta. Näitähän urheilijoita on paljon jotka lopetettuaan urheilun paisuvat kuin pullataikina.

Insuliinilla siis lihotetaan mm. alipainoiset lapset ja kalori ei tosiaan ole pelkkä kalori.

Vierailija
31/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo sinun järkyttävä ylipaino kertoo siitä, että ruokailutottumuksissasi selvästi on parantamisen varaa.

Onko todellinen ongelma päänupin sisällä vai tiedon puutteessa on hankala sanoa. Eihän mikään terapeutti pysty asenneongelmaa korjaamaan. Pystyvät vain näyttämään oikean suunnan. Se on itsestä kiinni sitten haluaako ottaa neuvoja vastaan.

Vierailija
32/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tiedä yhtään mitään ravinnosta, kannattaa mennä. Mutta jos tiedät, ei kannata.

Saat kuulla luennon lautasmallista. Saat kuulla vain vanhentuneen virallisen kannan.

Tutki vähän miten muut on laihduttaneet, ja näet, että insuliinin laskeminen, eli vhh ja pätkäpaasto toimii.

Vierailija
33/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä et sittenkään tiedä, mikä on hyvä syödä, jos mielestäsi terveellinen tarkoittaa pahanmakuista. Miksi luonto olisi tehnyt sellaisen mokan, että pitäisi syödä pahanmakuista ruokaa. Toki saattaa olla kiinni myös omista kokkaustaidoistasikin.

Vierailija
34/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tätipä neuvoo:

- syö oikeaa ruokaa 3 tunnin välein

Aloita aamusi puurolla, syö myös toinen lämmin ateria päivässä ( vihannekset, liha, kala)

Älä napostele niiden 3 tuntisten välissä, vain vettä.

Herkkuja vain harvoin ja vähän esim pari kertaa viikossa.

( =Karkit, sipsit, keksit, pullat jne)

Liiku!

Vierailija
35/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo 20% hiilihydraattia ruokavaliossa blokkaa insuliinireseptorit solukalvossa josta seuraa insuliiniresistenssi.

Ihminen toimii ihan hyvin ilman syötyä hiilihydraattia. Sen minkä se tarvitsee se valmistaa itse.

Ainostaan aktiiviliikkuja voi syödä hiilihydraattia lihomatta. Näitähän urheilijoita on paljon jotka lopetettuaan urheilun paisuvat kuin pullataikina.

Insuliinilla siis lihotetaan mm. alipainoiset lapset ja kalori ei tosiaan ole pelkkä kalori.

Niin varmaan. Tuolla logiikalla ihmisten olisi pitänyt olla ennen 1970-lukua varsinaisia paksukaisia. Ja mitä tulee huippu-urheilijoihin, niin kyllä heillä se ruuan määrä on jäänyt huippu-urheilusta eivätkä osaa välttämättä sopeuttaa sitä alhaisempaan kaloritarpeeseen. Lisäksi juominen voi tulla kuvioihin.

Vierailija
36/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tätipä neuvoo:

- syö oikeaa ruokaa 3 tunnin välein

Aloita aamusi puurolla, syö myös toinen lämmin ateria päivässä ( vihannekset, liha, kala)

Älä napostele niiden 3 tuntisten välissä, vain vettä.

Herkkuja vain harvoin ja vähän esim pari kertaa viikossa.

( =Karkit, sipsit, keksit, pullat jne)

Liiku!

Ap haluaa laihtua, ei suinkaan lihoa.

Vierailija
37/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä et sittenkään tiedä, mikä on hyvä syödä, jos mielestäsi terveellinen tarkoittaa pahanmakuista. Miksi luonto olisi tehnyt sellaisen mokan, että pitäisi syödä pahanmakuista ruokaa. Toki saattaa olla kiinni myös omista kokkaustaidoistasikin.

Minua ällöttää lämmitettyjen kasvisten koostumus. Se vetelähkö vihannes vaan saa aikaiseksi oksennusrefleksin koostumuksensa vuoksi + on yleensä myös pahanmakuinen. Tuoreet kasvikset kyllä ovat hyviä, mutta haluan syödä lämmintäkin ruokaa ja pihvi+salaatti yhdistelmä pitkällä aikavälillä alkaa kyllästyttää.

Kasvissosekeitto on ihan jees, koska siitä puuttuu se etova rakenne, mutta ei sitäkään joka päivä jaksa syödä. Jos kasvis pitää lämmittää, pitää sen koostumus rikkoa täysin.

Vierailija
38/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin varmaan. Tuolla logiikalla ihmisten olisi pitänyt olla ennen 1970-lukua varsinaisia paksukaisia. Ja mitä tulee huippu-urheilijoihin, niin kyllä heillä se ruuan määrä on jäänyt huippu-urheilusta eivätkä osaa välttämättä sopeuttaa sitä alhaisempaan kaloritarpeeseen. Lisäksi juominen voi tulla kuvioihin.

Juu ja mm. diabetes on kymmenkertaistunut.

Vierailija
39/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen on käytännössä mahdotonta lihoa ilman hiilihydraattia.

Vierailija
40/96 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ällöttää lämmitettyjen kasvisten koostumus. Se vetelähkö vihannes vaan saa aikaiseksi oksennusrefleksin koostumuksensa vuoksi + on yleensä myös pahanmakuinen. Tuoreet kasvikset kyllä ovat hyviä, mutta haluan syödä lämmintäkin ruokaa ja pihvi+salaatti yhdistelmä pitkällä aikavälillä alkaa kyllästyttää.

Kasvissosekeitto on ihan jees, koska siitä puuttuu se etova rakenne, mutta ei sitäkään joka päivä jaksa syödä. Jos kasvis pitää lämmittää, pitää sen koostumus rikkoa täysin.

Selkis, et osaa kokata, jos saat kasviksista pahaa. Höyrytätkö ne vain?