Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähete ravitsemusterapeutille - onko mitään iloa?

Vierailija
03.09.2020 |

Olen ylipainoinen, laihduttanut nyt muutamia kiloja kesän aikana ihan rajoittamalla syömisiäni. Meillä asuu 3 teiniä lisäkseni ja ruokaa täytyy tehdä. Olen yksinhuoltaja ja ostan juuri sitä mitä tarjouksessa (punalaputetut) sattuu olemaan, paitsi rasvattomiin maitotuotteisiin en koske.
Työterveyslääkäri laittoi minulle lähetteen ravitsemusterapeutille painoni vuoksi (bmi 36).
Onko näillä terapeuteilla mitään oikeaa arvoa? Syön kasviksia ja tiedän kyllä mikä on epäterveellistä jne, mutta syön sekaruokaa ja sitä mihin rahat riittävät.
Kokemuksia ravitsemusterapeuteista?

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edes ravitsemusterapeutti ei loppupeleissä voi vaikuttaa siihen, mitä kitaasi ahtaat. Kommenttisi rasvattomista maitotuotteista kertoo kyllä paljon asenteestasi ja motivaatiostasi painon pudotukseen, joten säästäisin resurssit jollekin, jolla on oikeasti potentiaalia parantaa elämänlaatuaan painonpudotuksen avulla.

Rasvattomat maitotuotteet eivät edistä painonpudotusta, päinvastoin.

Mihin perustat tämän? Tiedätkö että naistenlehdillä ja tieteisartikkeleilla/tutkimuksilla on eroa?

Tiedän eron enkä lue naistenlehtiä.

Vierailija
82/96 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt monesti eikä ole ollut hyötyä. Ei ole kertonut mitään sellaista mitä en jo tietäisi. Siitä huolimatta ollaan koko ajan lähettämässä sinne. Ihan kuin se terapeutti olisi jokin ihmeidentekijä joka heilauttaa taikasauvaa ja simsalabim- potilas laihtuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, jos olet lukutaitoinen ja suoriudut persaritason biologiasta ja terveystiedosta.

Vierailija
84/96 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edes ravitsemusterapeutti ei loppupeleissä voi vaikuttaa siihen, mitä kitaasi ahtaat. Kommenttisi rasvattomista maitotuotteista kertoo kyllä paljon asenteestasi ja motivaatiostasi painon pudotukseen, joten säästäisin resurssit jollekin, jolla on oikeasti potentiaalia parantaa elämänlaatuaan painonpudotuksen avulla.

Mihin perustat tämän? Tiedätkö että naistenlehdillä ja tieteisartikkeleilla/tutkimuksilla on eroa?

Kannattais sunkin jättää ne naistenlehdet lukematta, siellähän näitä rasvattomia juurikin hehkutetaan.

Vierailija
85/96 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt monesti eikä ole ollut hyötyä. Ei ole kertonut mitään sellaista mitä en jo tietäisi. Siitä huolimatta ollaan koko ajan lähettämässä sinne. Ihan kuin se terapeutti olisi jokin ihmeidentekijä joka heilauttaa taikasauvaa ja simsalabim- potilas laihtuu. 

Mitä peilistä näkyy?

Vierailija
86/96 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ahmimishäiriö ja siihen sain apua ravitsemusterapeutilta.

Käynti oli suunnilleen sellainen: katsottiin mitä söin ruokapäiväkirjan avulla, mietittiin syömisen ongelmakohtia. Mulle selvisi että mulla on mustavalkoinen asenne ruokaan ja tosi tiukka asenne sen suhteen mitä pidän terveellisenä. Kummallisia päähänpinttymä ruokakieltoja ja monesti aattelin että kun oon jo repsahtanut niin siitä monesti ahmiminen lähti. Ravitsemusterapeutti sanoi että mun pitäis kiinnittää huomiota ruokarytmiin kun se venähti kun verensokerin romahhdukset aikaansaa ahmimista. Sitten hän antoi vinkkejä miten kiireisessä elämässä pystyn syömään kohtuu terveellisesti ja tehtiin esimerkki ruokapäivä että mitä voisin syödä. Joka ruokaa pystyy tuunaamaan asteen terveellisemmäksi eli esim valmisruoan lisukkeeksi jonka kiireessä syön voin ottaa vähän vihanneksia mukaan. Herkutkaan ei olleet pannassa mutta pistettiin pääpaino kunnon ruoalle, ja joku pieni herkku on ok vaikka päivittäin

Vierailija
87/96 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha käynti. Käskevät syödä lautasmallin mukaan ja hirveät määrät hiilihydraatteja. Harv laihtuu siten. Isot kilot laihdutetaan lopettamalla hiilihydraatit täysin.

Jos syö lautasmallin mukaan, ei annokseen mahdu "hirveitä määriä hiilaria".

Tämä. Aniharva oikeasti syö lautasmallin mukaan siten, että puolet lautasesta todella on kasviksia. Ja jos esim. ottaa erillisen salaattilautasen, mahtuu varsinaiselle lautaselle ihan eri määrä ruokaa (mukaan lukien sen niin paljon parjattun hiilarin) kuin silloin, jos ateria koostetaan vain yhdelle lautaselle.

No minä olen tänään jo syönyt lautasellisen kukkakaalia, porkkanaa, tomaattia, sipulia, omenaa, paprikaa, perunaa ja porsaan sisäfilettä, kaikkia suhteessa yhtä paljon. Kyllä tuossa ainakin puolet on kasviksia. En syö muuta enää tänään.

Et syö muuta tänään? Malli esimerkki siitä, miten aineenvaihdunnan saa pysäytettyä tehokkaasti.

Ei pätkäpaastolla aineenvaihdunta pysähdy.

Vierailija
88/96 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattais sunkin jättää ne naistenlehdet lukematta, siellähän näitä rasvattomia juurikin hehkutetaan.

Kiinnostaa edelleenkin, että mihin tämä rasvattomuuskammo perustuu? Itse en käytä maitoa lainkaan, jää siis ne vähätkin rasvattoman maidon energiat saamatta. 

t. normaalipainoinen 

Vierailija
89/96 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että kannattaa mennä. Voitte yhdessä koostaa just sulle sen helpoimman terveellisen ruokavalion. Sun kannattaa myös kertoa rahatilanteesta. Terapeutti ei taatusti laita sua millekään ihmedieetille vaan antaa järkeviä neuvoja, ehkä laskee päivälle kalorimäärän.

Itse käyn syömishäiriön takia ravitsemusterapeutilla ja on ollut valtavasti apua. Tietty siinäkin vaikuttaa henkilökemiat. Jos ravitsemusterapeutti on naama norsunvitulla oleva ruokanatsi niin eihän sille tee mieli jutella omista syömisistään. Mun terapeutti on onneksi tosi mukava :) Tsemppiä sinne! Ota vaan kaikki apu vastaan.

Vierailija
90/96 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa edelleenkin, että mihin tämä rasvattomuuskammo perustuu? Itse en käytä maitoa lainkaan, jää siis ne vähätkin rasvattoman maidon energiat saamatta. 

t. normaalipainoinen 

Kyse oli rasvattomista maitotuotteista, ei maidosta. Maitotuotteita ovat: juustot, rahkat, jugurtit, piimät jne

t. normaalipainoinen ja normaaliälyinen

Vierailija
91/96 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha käynti. Käskevät syödä lautasmallin mukaan ja hirveät määrät hiilihydraatteja. Harv laihtuu siten. Isot kilot laihdutetaan lopettamalla hiilihydraatit täysin.

Tämä. Aniharva oikeasti syö lautasmallin mukaan siten, että puolet lautasesta todella on kasviksia. Ja jos esim. ottaa erillisen salaattilautasen, mahtuu varsinaiselle lautaselle ihan eri määrä ruokaa (mukaan lukien sen niin paljon parjattun hiilarin) kuin silloin, jos ateria koostetaan vain yhdelle lautaselle.

No minä olen tänään jo syönyt lautasellisen kukkakaalia, porkkanaa, tomaattia, sipulia, omenaa, paprikaa, perunaa ja porsaan sisäfilettä, kaikkia suhteessa yhtä paljon. Kyllä tuossa ainakin puolet on kasviksia. En syö muuta enää tänään.

Et syö muuta tänään? Malli esimerkki siitä, miten aineenvaihdunnan saa pysäytettyä tehokkaasti.

Aineenvaihdunta ei pysähdy elinaikana. Se tapahtuu vasta kuollessa. Olet malli esimerkki tyhmyydestä.

Hei (ylipainoinen?) näsäviisastelija, eikö vastaus miellyttänyt vai mikä on ongelmasi?

Taitaa olla niin, että sinua ei totuus miellyttänyt.

Vierailija
92/96 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun veljeni kävi lääkärin määräksestä rtn vastaanotolla. Rt oli opettanut hänet lukemaan ruokapakkausten aineselostukset. Esim, että katsoo, mitä leikkelettä ottaa leivälle, onko siinä rasvaa 2 vai 20 prosenttia. Veli oli silloin sinkku ja söi paljon myös valmisruokaa. Hän koki, että sai apua.

Vierailija
93/96 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. normaalipainoinen 

Kyse oli rasvattomista maitotuotteista, ei maidosta. Maitotuotteita ovat: juustot, rahkat, jugurtit, piimät jne

t. normaalipainoinen ja normaaliälyinen

Kyllä se maitokin siihen kuuluu.

Vierailija
94/96 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun veljeni kävi lääkärin määräksestä rtn vastaanotolla. Rt oli opettanut hänet lukemaan ruokapakkausten aineselostukset. Esim, että katsoo, mitä leikkelettä ottaa leivälle, onko siinä rasvaa 2 vai 20 prosenttia. Veli oli silloin sinkku ja söi paljon myös valmisruokaa. Hän koki, että sai apua.

Ja yleensä ne rasvattomat ovat kalliimpia.

Kukaan ei laihdu lukemalla. Kyllä minäkin osaa lukea selosteet mutta silti viis veisaan niistä ja ostan halvinta.

Vierailija
95/96 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten pitäisi opiskella, mitä tarkoittaa aineenvaihdunta, ennen kuin lähtevät höpisemään. Syöminen hidastaa monia solujen prosesseja. Paasto tutkitusti lisää aineenvaihduntaa. Aineenvaihdunta ei tarkoita esimerkiksi suoliston toimintaa tai virtsaamista.

Esimerkiksi kun ihminen on ollut syömättä 12 tuntia, hänen kasvuhormonin tuotantonsa kiihtyy. Kasvuhormoni säätelee mm. aineenvaihduntaa ja rasvan muuttamista energiaksi, lihassynteesiä jne.

Kun ihminen on ollut syömättä 17 tuntia, soluissa käynnistyy autofagia eli ne alkavat käyttää ravinnoksi mikrobeja, hiivoja yms.

Ei ole olemassa yhtään tutkimusta, jonka mukaan syöminen kiihdyttää aineenvaihduntaa.

Vierailija
96/96 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja yleensä ne rasvattomat ovat kalliimpia.

Kukaan ei laihdu lukemalla. Kyllä minäkin osaa lukea selosteet mutta silti viis veisaan niistä ja ostan halvinta.

Rasvattomat ovat myös huonompia ravintoarvoltaan eikä ne edistä laihtumista. Teet siis viisaasti kun ostat halpaa.