Mikä on mielestäsi paras ikäero lapsille? Vauva nyt 6kk...
Mulla opintoja jäljellä vielä ainakin 2v mutta sitten..olisiko sellainen 3v ikäero hyvä? Vai mieluummin enemmän/vähemmän,miksi? :)
Kommentit (25)
Meillä on tasan 2v ja vaikka eka vuosi oli raskas (koliikkivauva + paljon sairastelua kuopuksella, temperamenttinen esikoinen) niin sen jälkeen tää on ollut tosi hyvä. Tarpeeksi pieni ikäero että lapsia kiinnostaa samat asiat eli voidaan koko perhe tehdä yhdessä juttuja ja leikkivät paljon yhdessä vaikka ovat eri sukupuolta.
Meillä 6v 4, 5v 2v ja 3kk ja ihania kilttejä lapsia. Omassa jaksamisessa ei ongelmaa. Enemmän huolestuttaa lasten murkkuikään tulo :/ vauva aika on ihanan leppoisaa ikäeroista huolimatta, kun laittaa asiat tärkeysjärjestykseen :)
Omasta mielestäni on niin tyhmää puhua sopivasta ikäerosta.Ei sellaista olekkaan.
En ole koskaan ehkäissyt nykyisessä parisuhteessani. Mulla oli esikoisen ja keskimmäisen välilä 2,5 vuotta ja se oli oikein hyvä, vaikkakaan ei suunniteltu, vaan luonnon päätös. Mutta jos voi suunnitella, niin suosittelen. Esikoinen oppi pois vaipoista 2v 8 kk ikäisenä ja kun kuopus oli vuoden vanha, ne jo istuivat ja leikkivät vierekkäin olkkarin lattialla. Minä join kahvia ja luin lehteä.
No kun kuopus syntyi, vanhimmat oli yli 4 v. ja 7 v., eikä niistä oikein ollut kuopukselle seuraa ennenkuin tämä oppi kunnolla puhumaan kolme veenä. Siinä vaiheessa isommat paineli jo keskenään pihalle keinumaan ja pulkkamäkeen.
Kuopus olisi tarvinnut oman painikaverin. Ei vaan koskaan olla saatu kuopukselle sitä neljättä kaveriksi, kun mulla on lekurin mukaan laiskat munasarjat ja kuopuksen jälkeen kolme keskenmenoa. Nyt on ikää jo 43.
Älä siis liikaa suunnittele. Elä.
Meillä on 2,5v ja se on ollut hyvä. Lapset oli pieniä yhtäaikaa mutta esikoinen kuitenkin jo aika omatoiminen/ pysyi odottamaan hetken kun esim. imetti vauvaa. Sisarukset ei ole pahemmin tapelleet koskaan, nyt ikää 12 ja kohta 10