Mitä voisi tehdä varsiselleristä?
Ostin nipun varsiselleriä, koska lapset halusivat maistaa sitä.
En itse pidä sellerin mausta, eivätkä nuokaan siitä innostuneet.
Mihin te käytätte selleriä ja kuinka ton maun saisi piilotettua ruokaan?
Kommentit (8)
Meinasin suositella yhtä kasvispastaa, joka on Eeva Kolun Kauhaa ja rakkautta -blogissa, mutta jos et tosiaan tykkää varsisellerin mausta, asia on hieman mutkikkaampi, koska luonnollisesti ruoka, jossa on varsiselleriä, maistuu varsiselleriltä...
Jos haluat käyttää varret kuitenkin, kannattaa varmaan tehdä tässä viikolla monta keittoruokaa ja pilkkoa sellerit niihin varsi kerrallaan. Monessa liemivalmisteessa on selleriä, joten sitä voi käyttää tavallaan korvaamaan liemivalmistetta.
Voisin testata tota keittojuttua kyllä.
ap
Minä heittäisin roskinn, on niin hirveän makuista.
Aloita siedätyshoito. Selleri on yksi niistä mauista, jotka vaativat totuttelua. Ei kukaan liene ensimaistamalla pitänyt sinihomejuustosta, kahvista, oliiveista, punaviinistä. Ja silti ne ovat satojen miljoonien ihmisten suuria herkkuja. Itse tein onnistuneen siedätyshoidon tuoreen korianterin kanssa. Enää se ei ole inhokki minulle.
Aloita vaikka kiinalaisista nuudeleista. Selleritikkuja yhdeksi ainesosaksi muiden sekaan, ja sopivat mausteet päälle. Siitä se lähtee.
Keittoon tai jauhelihakastikkeeseen se häviää aika hyvin kun laittaa muita mausteita.
Itse laitan sitä viherpirtelöön.
Entisenä sellerinvihaajana olen jotenkin kierolla tavalla alkanut tykkäämään raa'an sellerin mausta, vaikka en olisi ikinä uskonut sen olevan mahdollista.
Kuori perunankuorimaveitsellä että saat "langat" pois. Pilko sopiviksi pätkiksi juustolautasen lisukkeeksi - esim. varsiselleri + sinihomejuusto tai brie on mainio yhdistelmä.
Kastikkeiden (esim bolognese), patojen tai keittojen pohjana mainio kasvis. Kuori, pilko pieneksi, pyörittele öljyssä sipulin, porkkanan kanssa, anna kasvisten kuullottua ja jatka siitä.
Monissa eurooppalaisissa keittiöissä käytetään nimenomaan varsiselleriä (engl. celery) eikä ihanaa juuriselleriä (celeriac). Johtuu varmaan ilmastosta ja muista kasvuolosuhteistä.
Tuore varsiselleri on lempeän makuista ja mehukasta. Jos siinä on vielä lehtiäkin, niin nekin voi käyttää persiljan tapaan.
Hyvää 😊 maistoin ekaa kertaa 😊 lopussa tulee curryn maku. Voi vaikka dipata sellasenaan 😊
Waldorfin salaatti tai muu salaatti.
Piilota keittoon tai pataan.
Sellerin ominaismaku on melko voimakas ei sitä mauttomaksi saa.