Vuokrasopimus päättyy kuun lopussa eikä minulla ole tiedossa asuinpaikkaa
Missäköhän asustelen kuukauden päästä? :'( ei ole varaa mihinkään vuokravakuuksiin tms.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
No Meet kaverille ja sossuun itkemään
Mun kavereiden yksiöihin ei mahdu mun tavarat. Enkä halua olla taakaksi. En oikeasti tiedä mitä teen. Sossusta en varmaan mitään tukea saa.
Jatkat vaan asumista vuokraa maksamatta. Siiinä menee monta kuukautta ennen kun sinut saadaan sieltä laillisesti ulos kannettua.
Vierailija kirjoitti:
Tuliko tämä yllätyksenä?
Joo ja ei. Muutama päivä sitten pähkäilin ja mietin, että irtisanonko kämpän vai en. Syy irtisanomiseen on se, että mulla ei ole tämän kämpän vuokraan varaa. Ei ole ollut pitkään aikaan, mutta olen ollut toiveikas kokoaikaisen työn saamisen suhteen, koska olen aktiivisesti hakenut. Nada. Joten välttyäkseni maksuhäiriömerkinnältä jouduin toimimaan näin. Saa nähä mitä käy.
Vierailija kirjoitti:
Jatkat vaan asumista vuokraa maksamatta. Siiinä menee monta kuukautta ennen kun sinut saadaan sieltä laillisesti ulos kannettua.
Ei siellä asuta, kun ei ole voimassa olevaa vuokrasopimusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kavereiden yksiöihin ei mahdu mun tavarat. Enkä halua olla taakaksi. En oikeasti tiedä mitä teen. Sossusta en varmaan mitään tukea saa.
Mikset saisi? Minäkin sain vaikka luulin että en saa. Varaa puhelinaika kelalle https://www.kela.fi/varaa-aika
ja kysele. Aina kannattaa kysyä vaikka elämäntilanne olisi mikä. Myös joku sosiaalineuvoja voisi auttaa. https://www.hel.fi/helsinki/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/sosiaalinen-…;
etsi oman paikkakuntasi, tässä helsingin
Lupaa minulle huomenna hakea näistä apua ja tule kertomaan tänne ketjuun miten kävi.
Ilmoittaudu kunnan asuntojonoon ja sossuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä asuta, kun ei ole voimassa olevaa vuokrasopimusta.
Sitten asut ilman sopimusta.
Vielä ei ole kovin kylmä - toppatakki päälle niin pärjäät yöt metsässä:)
Siis irtisanoit asuntosi ilman tietoa seuraavasta?
Saanet nykyisestä vuokravakuudet takaisin?
Kamat johonkin pelican-varastoon ja itse telttailemaan? Ehkäpä tuo tilanne motivoi hakemaan työtä, mitä tahansa työtä.
Maaseudulta löytyy vaikka taloja vuokralle pilkkahintaan.
Onko kyse siis pohjimmiltaan siitä, ettei ole varaa uuden asunnon vuokravakuuteen? Ei tuon takia ole mitään järkeä jäädä asunottomaksi. Ainakin Satolta sekä Lumolta on mahdollistaa löytää asuntoja, joihin ei vaadita vuokravakuutta. Ja pakkotilanteessa joku edullinen lainakin vuokravakuutta varten on parempi vaihtoehto kuin se, että jää asunnottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis irtisanoit asuntosi ilman tietoa seuraavasta?
Saanet nykyisestä vuokravakuudet takaisin?
Kamat johonkin pelican-varastoon ja itse telttailemaan? Ehkäpä tuo tilanne motivoi hakemaan työtä, mitä tahansa työtä.
Kyllä. En saa mitään takaisin, kun mulla on vuokrarästiä. Joo, en ole fiksu.
Vierailija kirjoitti:
Onko kyse siis pohjimmiltaan siitä, ettei ole varaa uuden asunnon vuokravakuuteen? Ei tuon takia ole mitään järkeä jäädä asunottomaksi. Ainakin Satolta sekä Lumolta on mahdollistaa löytää asuntoja, joihin ei vaadita vuokravakuutta. Ja pakkotilanteessa joku edullinen lainakin vuokravakuutta varten on parempi vaihtoehto kuin se, että jää asunnottomaksi.
Joo. Lainaa en pysty ottamaan. Katselin Satolta ja Lumolta asuntoja eilen, liian korkeita vuokria. Pitää katsella jos tuuri kävis ja jotain löytyis.
Mikä kaupunki ja paljonko pystyt maksamaan?
Kuka taas provoilee vakavasta aiheesta. "Missäköhän asustelen", ei tuolla tavalla kuvaile rennosti tilannetta kukaan jolla on riskinä kadulla asuminen.
Okei, neuvotaan kädestä pitäen jotain 15v jonnea sitten:
"Tavarat ei mahdu" Nyt ekaksi lakkaat keksimästä idiootteja tekosyitä. Mitä väliä on tavaroilla jos sulla ei kattoa pään päällä? Tavaroille on olemassa säilytystiloja vuokrattavana.
"Sossusta ei mitään saa" "Takuuvuokraan ei ole varaa" Tulenko kädestä pitäen kanssasi Kelaan kysymään asiaa? Vai oletko aikuinen ja tajuat mennä nyt heti Kelan sivuille ja lukemaan toimeentulotuen etuusohjeen (sitäkään ei monikaan jaksa lukea vaikka se siellä kököttää kätevästi). Saat takuuvuokran ja muuttorahaa, jos otat ekan tarjotun kuntanorminmukaisen asunnon.
Ja perusongelma: Sulla ei ole tarpeeksi rahaa.
Ratkaisu: Mieti keinoja hankkia rahaa.
Vinkki: Myy omaisuutta (2 ongelmaa poistuu samalla, jos omaisuudelle ei ollut missään tilaa.
Vinkki 2: Ihmiset vaihtavat palvelua rahaan. Mitä voit tehdä jonkun ihmisen hyväksi että saat rahaa?
Vinkki 3: Jos tarvitsemaasi asiaa ei löydy ekasta paikasta, hae toisesta, kolmannesta, neljännestä... etsi etsi etsi. Esim. jos tavaransäilytysvuokra on liian kallis jossain yrityksessä, etsi joku tavallinen tyyppi jolla vaikka omakotitalossa varastossa tilaa. Tee diili hänen kanssaan. Sovi maksuaikataulua. Samoin vuokrien kanssa. Perustele miksi ansaitset maksuaikataulun.
Internet on käytettävissäsi! Et ole kehitysmaassa jossa pakko on joutua kadulle. Sulla on taitoja ja tietoja ja jotain toimintakykyäkin jollet olet pyörätuolissa halvaantuneena.
Ja vittuunnu vaikka tähän kirjoitukseeni ja käytä se vitutusvoima nyt siihen että ratkot ongelmasi.
Vinkki 4: Sun on helpompi ratkoa ongelmia nyt kuin katuojassa tai nistien asuttamassa yömajassa.
Mut luulen että joku läheinen sut pelastaa, kun asentees on tuo. Itsellä tämmöstä kaveripelastajaa tai sukulaista ei ole ollut 15 vuoteen. Sun kaltaiseen asenteeseen ei ole varaa. Itse pitää joidenkin ongelmat ratkoa. Revi siitä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä kaupunki ja paljonko pystyt maksamaan?
Helsingin seudun alue eli Vantaa, Hyvinkää, Vihti jne, kunhan julkiset yhteydet pelaa niin pääsen osa-aikaiseen työhöni. Nyt pystysin maksaa ehkä 100e/kk eli aika toivotonta. Ensi kuun jälkeen saattasin saada jotain taloudellista tukea vuokraan, mut ennen sitä en.
Vierailija kirjoitti:
Kuka taas provoilee vakavasta aiheesta. "Missäköhän asustelen", ei tuolla tavalla kuvaile rennosti tilannetta kukaan jolla on riskinä kadulla asuminen.
Okei, neuvotaan kädestä pitäen jotain 15v jonnea sitten:
"Tavarat ei mahdu" Nyt ekaksi lakkaat keksimästä idiootteja tekosyitä. Mitä väliä on tavaroilla jos sulla ei kattoa pään päällä? Tavaroille on olemassa säilytystiloja vuokrattavana.
"Sossusta ei mitään saa" "Takuuvuokraan ei ole varaa" Tulenko kädestä pitäen kanssasi Kelaan kysymään asiaa? Vai oletko aikuinen ja tajuat mennä nyt heti Kelan sivuille ja lukemaan toimeentulotuen etuusohjeen (sitäkään ei monikaan jaksa lukea vaikka se siellä kököttää kätevästi). Saat takuuvuokran ja muuttorahaa, jos otat ekan tarjotun kuntanorminmukaisen asunnon.
Ja perusongelma: Sulla ei ole tarpeeksi rahaa.
Ratkaisu: Mieti keinoja hankkia rahaa.
Vinkki: Myy omaisuutta (2 ongelmaa poistuu samalla, jos omaisuudelle ei ollut missään tilaa.
Vinkki 2: Ihmiset vaihtavat palvelua rahaan. Mitä voit tehdä jonkun ihmisen hyväksi että saat rahaa?
Vinkki 3: Jos tarvitsemaasi asiaa ei löydy ekasta paikasta, hae toisesta, kolmannesta, neljännestä... etsi etsi etsi. Esim. jos tavaransäilytysvuokra on liian kallis jossain yrityksessä, etsi joku tavallinen tyyppi jolla vaikka omakotitalossa varastossa tilaa. Tee diili hänen kanssaan. Sovi maksuaikataulua. Samoin vuokrien kanssa. Perustele miksi ansaitset maksuaikataulun.
Internet on käytettävissäsi! Et ole kehitysmaassa jossa pakko on joutua kadulle. Sulla on taitoja ja tietoja ja jotain toimintakykyäkin jollet olet pyörätuolissa halvaantuneena.
Ja vittuunnu vaikka tähän kirjoitukseeni ja käytä se vitutusvoima nyt siihen että ratkot ongelmasi.
Vinkki 4: Sun on helpompi ratkoa ongelmia nyt kuin katuojassa tai nistien asuttamassa yömajassa.
Mut luulen että joku läheinen sut pelastaa, kun asentees on tuo. Itsellä tämmöstä kaveripelastajaa tai sukulaista ei ole ollut 15 vuoteen. Sun kaltaiseen asenteeseen ei ole varaa. Itse pitää joidenkin ongelmat ratkoa. Revi siitä.
En provoile ja ryhdistäydyn pian, kunhan paniikilta ja stressiltäni kykenen. Kyllä mä kaikkeni teen että asiaan joku ratkasu löytyy. Kiitti vinkeistä.
Öööö miten tuollainen tilanne voi edes olla mahdollinen??