Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siskoni ei anna tyttärensä syödä normaalisti

Vierailija
04.10.2013 |

Olimme tänään siskoni luona syömässä ja aika tarkasti hän säännöstelee tyttärensä aterioita. Tytär siis harrastaa taitoluistelua ja siskon mielestä tyttö ei saa syödä liikaa, että ei lihoisi. Tyttö on muutenkin jo hoikka, ei yhtään ylimääräistä kiloa. Ehkä olen väärässä, mutta mielestäni urheilua harrastava kasvava nuori tarvitsee enemmän kuin 1500 kcal/pv. (Sisko kuulemma laskee tyttärensä kalorit päivittäin.)

Laitoin omalle kaksi vuotiaalleni ruoka-annoksen, jonka jälkeen siskon tyttö olisi ottanut itse keittoannoksensa. Äitinsä kuitenkin tempaisi kauhan tytön kädestä ja laittoi tytölle sitten samankokoisen annoksen kuin itse laitoin pari vuotiaalleni. Kasviskeiton lisäksi tyttö sai lasillisen rasvatontamaitoa, mutta edes leipää ei saanut ottaa.

Luulisi kuitenkin lukioikäisen nuoren itse osaavan päättää syömisistään ja valmentajan asiahan se kai pääosin on ohjeistaa harrastukseen sopivan ruokavalion noudattamisessa. Ainakin oman kiekkoa pelaavan poikani joukkueella on ravitsemusterapeutti puhumassa välillä oikeanlaisesta ravinnosta ja ruokamääristä.

En enempää asiaa siskolta kysellyt tai keskustellut hänen kanssaan, koska ottaa yleensä nokkiinsa pienemmästäkin asiasta. Ottaisi keskustelun kuitenkin arvosteluna ja siitä seuraisi taas, että ei pitäisi mitään yhteyttä. Toisaalta en tunne ketään muutakaan taitoluistelua harrastavaa, joten en tiedä, kuinka tarkkoja sen lajin parissa ollaan lihomisen suhteen. Kuulostaa vaan niin mahdottoman tiukalta tuollainen ruokaan suhtautuminen.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuulostaa kyllä. Vaan eikös se taitoluistelu itsessäänkin ole yksi niistä lajeista, joiden harrastajien keskuudessa tiedetään olevan jopa kohonnut anoreksiariski?

Tärkeintä olisi nuorena oppia terve, luonnollinen suhde ruokaan, tollanen rajottaminen ja laskeminen vääristävät ruokasuhdetta ja luulisi sen tosiaan altistavan erilaisille syömishäiriöille.

Vierailija
2/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh. 1500? Miten jaksaa treenata jos saa noin vähän energiaa?! Hullua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella törkeää. Olisi ls- ilmoituksen paikka. Kyllä se treenaamalla kuluu kaikki mitä syö. Omani harrastaa kilpauintia ja katson kroppaa noin yleissilmäyksellä. 

Vierailija
4/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi varmimpia konsteja saada lapselleen syömishäiriö

Vierailija
5/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voihan se olla toistekin päin jos saa syödä miten haluaa niin tulee se syömishäiriö kun paino onkin noussut.

Vierailija
6/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei haloo, tyttö on lukioikäinen, luuletko todellakin että hän ei osaa syödä nälkäänsä? Ja keitto ja maito on ihan hyvä ateria. Leipää ei tarvitse syödä muutenkaan.

Vierailija
7/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2500 kcla. 

Vierailija
8/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 17:10"]

Hei haloo, tyttö on lukioikäinen, luuletko todellakin että hän ei osaa syödä nälkäänsä? Ja keitto ja maito on ihan hyvä ateria. Leipää ei tarvitse syödä muutenkaan.

[/quote]

Tässähän oli kyse siitä että _äiti_ oli annostellut ruuan ja _äiti_ tarkkailee että syö vain 1500kcal, ei siis tyttö itse. Keitto on ihan hyvä ateria lukioikäisellekkin, mutta annosten tulee olla eri luokkaa kuin 2-vuotiailla. Samaa mieltä minäkin olen että lukioikäinen osaa syödä nälkäänsä, ellei hänellä ole orastavaa syömishäiriötä äitinsä ansiosta.

Vierailija
9/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

9, niin annostellut kotona syötävän ruuan... sehän se kertookin koko asian joo.

Vierailija
10/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano siskollesi, etät teet ls-ilmotuksen, ellei anna sille ruokaa.

Vierailija
11/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on lapsellista tulla tänne valittamaan OMASTA siskostaan. Mene ap itseesi ja mieti mikä sun todellinen ongelma on.

Vierailija
12/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 17:25"]

9, niin annostellut kotona syötävän ruuan... sehän se kertookin koko asian joo.

[/quote]

Meinaat siis ettei se että äiti annostelee kotona ruuan ja vartio että tyttö ei syö ylo 1500kcal päivässä, ei millään tavalla vaikuta 15-17 -vuotiaan tytön suhtatumista ruokaan ja omaan kehoonsa, vaan hän sitten vaan syö terveellisesti ylimääräiset kalorinsa muualta?

Vierailija
13/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

13, on hiukan naivia pitää tuonikäistä nuorta tyhmänä.

Vierailija
14/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 8 v taitoluistelijatyttö syö aamupalan ja kolme lämmintä ruokaa ja iltapalan... Enkä säännöstele ja yhtään ei ole ylimääräistä lapsessa. Hoikka on. Vetäisee myös hedelmäsoseen tms treenien väliajalla. Myös jälkiruoat kuuluu syömisiin.

Vierailija
15/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tän 8 v valmentaja käskee ottaa eväät mukaan. Myös kouluun jos sieltä tullaan suoraan. Ja on pyytänyt painottamaan että tytöt syö treenipäivinä isot annokset kouluruokaa.

Vierailija
16/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten alisteinen suhde niillä kahdella on? Millainen alistettu tossu on lukioikäinen(!) tyttö, joka ei osaa pitää puoliaan? Sairasta käyttäytymistä äidiltä ja ilmeisesti muutenkin kummalliset kasvatusmenetelmät. Lapsihan on kohta aikuinen ja pitäisi olla vastuussa itsestään.

Vierailija
17/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ystävän tytär harrastaa taitoluistelua ja juuri oli puhetta siitä kuinka paljon ja säännöllisesti tytön täytyy syödä. Ohjeet tulee valmentajilta ja nimenomaan vanhemmat ohjeistetaan noudattamaan tiettyä ruokavaliota, että tyttö jaksaa treenata. 1500 kaloria ei riitä mihinkään. Siskosiko itse valmentaa tyttöään?

Vierailija
18/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 17:48"]

13, on hiukan naivia pitää tuonikäistä nuorta tyhmänä.

[/quote]

Ai tyhmänä pitämistäkö se on, jos tarkoitan että tuon ikäiset tytöt on todellakin syömishäiriöille alttiissa iässä, ja heidän vanhempiensa suhtautuminen heidän syömisiin ja ulkonäköön aiheuttaa pitkälle kantavia seurauksia. Olen sairastanut nuoruusiässä itse syömishäiriön, ja todellakin pidän tuon äidin käytöstä jopa vaarallisena.

13

Vierailija
19/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, aikuinen nainen joka en pahemmin liikuntaa harrasta, syön 1500 kcal silloin kun laihdutan.

Vierailija
20/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä tytön valmentajaan. Pyydä häntä tiedottamaan kirjallisesti joukkueen jäsenille ja vanhemmille mikä olisi sopiva kalorimäärä päivässä urheilua harrastavalle.

Näin sinun ei tarvitse joutua riitoihin siskosi kanssa ja äiti toivottavasti uskoo valmentajaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan