G: Miten (ihmeessä) te saitte nykyisen vakituisen työpaikkanne?
Kysymys teille, jotka ovat nyt vakituisessa työpaikassa, tai äitiylomalla tai vanhempainvapaalla vakituisesta työpaikasta.
Kuinka monen vuoden kokemus työelämästä teillä oli? Haitteko työtä avoimella hakemuksella vai vastasitteko työpaikkailmoitukseen (esim. mol.fi)? Kuinka monta hakijaa peittosit?
Miten tämä työnhaku voikin olla näin hankalaa..
Kommentit (71)
mä en varmaan ikinä pääse töihin :( kokemusta omalta alalta tasan harjoittelun verran :( harjoittelupaikka (kunta) ei palkkaa uusia työtekijöitä kuntaliitosten vuoksi, joten vaikka kuinka tein hyvää työtä ja minua kehuttiin en vakipaikkaa saanut... Nyt ollut kotona jo maaliskuusta lähtien. Yhden sijaisuuden tein kesäkuussa, mutta se siitä. Hakemuksia on lähtenyt lukemattomia ja olen hakenut oman alani ulkopuolelta myös. Voisin tehdä myös kaupan alan hommia, sillä siitä minulla on kokemusta nuoruudesta ja opiskeluajoilta. Harmi vaan kun kokemusta on liikaa ja palkkani on jo toiseksi korkeimmassa palkkaluokassa, joten ennemmin palkataan joku nuori uusi, jolle ei tarvitse maksaa kun aloituspalkka. Pitänee heittää kirves kaivoon ja alkaa sossupummiks..ei saa työtä edes siivoojana tai pesulasta. Ääh, harmittaa.
Mulla oli vuoden työkokemus valmistumisen jälkeen, kun hain työnantajan kehotuksesta virkaa. Sain viran, vaikka olin isosti raskaana. Työsuhde alkoi 5 päivää ennen vauvan syntymää ja sain palkkaakin joitakin päiviä (kela maksoi sitten työnantajalle), vaikken ollut töissä vielä käynytkään. Sittemmin kun menin "takaisin" töihin, olen kylläkin raatanut ihan riittävästi...
Äitini avulla. Hän on gynekologi ja erikoistunut lapsettomuudenhoitoon. Menin työhaastatteluun, esittelin itseni ja tämä haastattelija sanoi heti äitini nimen ja kysyi olenko sukua (meillä on harvinainen sukunimi). Noh sitten selviää, että tämä haastattelija vaimoineen on ravannut äipän vastaanotolla ja vaimo on nyt monen vuoden yrityksen jälkeen raskaana. Sen sukulaisuussuhdekysymyksen jälkeen ei muuta kyselty, vaan kirjoitettiin työsopimus. En tiedä paljonko oli hakijoita ja oliko joku/jotkut heistä pätevämpiä.
Täysin tuurilla! Olin just ilmoittautumassa työkkärissä hakijaksi, kun seinälle kiinnitettiin uusi ilmoitus. Laitoin hakemuksen, ylihuomennaolin haastattelussa, illalla soittivat, että voisin aloittaa seuraavalla viikolla. Työkokemusta oli pari vuotta, mutta ei kyseiseltä alalta. Nyt on 2,5 vuotta tätäkin.
Opiskelemalla oikeaa alaa.
Valmistumisen jälkeen laitoin sähköpostin noin neljälle taholle. Otin vastasn sen paikan, josta soitettiin ensin (samana iltana). Lohduksi, kaikista neljästä paikasta ei otettu yhteyttä, joten jos olisin jäänyt kilpailuttamaan, minulla ei ehkä olisi työtä vieläkään.
Mä sain työpaikkani 1989. Laitoin hakemuksen. Nykyään tuntuu olevan vaikeata saada työpaikka.
Helkutin hyvällä, lottovoittoon verrattavalla tuurilla. Sain ensin määräaikaisen, jota olin hakenut, kun oli auki mol.fi-palvelussa. Kun tuo työsuhde läheni loppuaan, aloin tehdä avomia hakemuksia ja tein myös huolellisia hakemuksia työkkärin nettiCV ja muutamaan muuhun paikkaan avoimen nettiCV:n. Työpaikassani oli pitkäaikainen työntekijä jäämässä eläkkeelle.
Työnantaja oli alkanut selailla noita avoimia nettihakemuksia, koska pelkäsi, että jos laittaa paikan avoimeksi, hän hukkuu hakemuksiin eikä ehdi käsitellä niitä ja vastailla puhelinsoittoihin. Sieltä on oli löytänyt muutaman potentiaalisen, joista piti minua parhaana ja otti yhteyttä sähköpostilla. Vastasin ja kerroin vähän lisää itsestäni, mistä hän innostui ja soitti. Puhuimme puoli tuntia puhelimessa ja sovimme haastatteluajan. Siitä se sitten lähti, haastattelussa hän jo teki päätöksen, että valitsee minut, eikä enää muita edes haastattele.
Taustalla viiden vuoden äitys- ja hoitovapaat, iso kasa tvp-kursseja, pätkätöitä, joista suurin osa tukitöitä ja neljä tutkintoa. Arvaa vaan, että oli tuuria saada töitä yleensäkään tällä historialla. mutta niin vain olen nyt suurin piirtein oman alan töissä.
3 vuotta sitten sain nykyisen vakituisen työni. Olin ollut kotona lasten kanssa 6 vuotta ja entiseen vakituiseen työhön oli poissaollessani tullut niin paljon muutoksia ja supistuksia ettei paluu näyttänyt järkevältä. Hain mol:in sivuilla ilmoitettua paikkaa ja tulin valituksi 298 hakijan joukosta.
Hain ja pääsin kesätöihin. Kesän jälkeen jäin sitten vakituiseksi ja tein gradun töiden ohella iltaisin ja viikonloppuisin.
Opiskelun ohella olin tehnyt osa-aikaisena mitä sattuu, mutta oman alan töistä oli muutaman kesän kokemus.
Nyttemmin olen jo pari kertaa vaihtanut tehtävää firman sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin ammatin. Koulun jälkeen työkokemusta oli reilu vuosi äitiyslomasijaisena. Sen jälkeen laitoin vain sähköpostia nykyiseen työpaikkaani. Viikkoa myöhemmin minut kutsuttiin työhaastatteluun. Esitin toivovani vakituisen viran. Pääsin aloittamaan kesäloman päätyttyä. Palkkaakin saan toivomani määrän. Olen erittäin tyytyväinen. Nyt olen hoitovapaalla. Olen töissä alalla, jossa meistä tuntuu olevan aina vaan pulaa.
Miten se meni, eli saitko sinä todella viran ilman julkista hakua? Milloin tämä tapahtui, kun nyt ollaan niin tarkkoja siitä, että julkinen työpaikka pitää olla julkisessa haussa siinäkin tapauksessa, että pitkään määräaikaisena ollut vakinaistetaan.
Menin lähärikoulun työssäoppimisjaksolla juuri avattuun palvelukotiin, jakso (7vko) sujui hyvin jonka jälkeen tein heille 2kk satunnaisia sijaisuuksia ja töitä sain heti sen jälkeen ja 4kk työssäolon jälkeen sain vakipaikan. :)
Edelliseen pääsin harjoittelun kautta ensin määräaikaiseksi ja vähän myöhemmin vakituiseksi työntekijäksi.
Nykyiseen hain molin sivujen kautta. Hakemuksen jätöstä seuraavana päivänä kutsu haastatteluun ja vajaan viikon päästä tarjottiin töitä.
Ensin hain yritykseen nollasopimuksella keikkatyöntekijäksi vailla aiempaa työkokemusta. Tein sitä ja muutaman kuukauden määräaikaisuuksia pari vuotta, kunnes sain yhdeltä näiltä keikkapaikoilta vakkaripaikan, koska olin hyvä ja ahkera työssäni. Nyt mulla on kokotunnit ja paljon vastuuta :) Palkka on myös noussut.
Kotiäitinä olin liki 20v. Kun kuopus täytti 3v, olin työttömänä n.8kk, sen jälkeen löysin työpaikan, johon sain 2v sopimuksen. Opiskelin samalla ja sain toisenkin työpaikan eli tein kahta saman alan työtä. Sopimukset loppuivat ja n.1kk työttömänä. Hain yhtä avointa työpaikkaa, palkattiin heti haastattelussa. Nyt vakipaikka ja teen taas toistakin työtä lisäksi.
No siis edellisessä työpaikassani oli työkaveri joka vaihtoi hommia toiseen firmaan. Aika pian hän hoksasi ettei se työ mihin siirtyi, ollutkaan hänelle tarkoitettu, vaatii liian monien lankojen hallitsemista yhtä aikaa ja työssä oli hänen mukavuusalueeseensa ihan liikaa vastuuta. Sit laittoi mulle viestin että kiinnostaisiko mua se työ ja vastasin että kiinnostaa.
Lähetin toimitusjohtajalle cv:ni, vaihdettiin pari sähköpostia palkkatoiveista ja aloituspäivästä ja sit tulikin työsopimus sähköpostiini. Olen ollut tuossa työssä nyt neljä vuotta ja se työkaverini on tehnyt enemmän itselleen sopivaa työtä, johon pyysi itse siirtoa kun varmistui että haluaisin hänen paikalleen, siitä lähtien.
Olin kauppiksen toisella kun etsin ilta / viikonlopputöitä. Olisin päässyt kahteen vaatekauppaan ja ruokakauppaan. Valitsin ruokakaupan. Olin 6kk määräaikaisena nollatuntilaisena, sitten vakituisena osa-aikaisena. Vaihdoin työpikkaa vakituiseen osa-aikaiseen työhön ja siitä koko -aikaiseksi 5 vuoden jälkeen. Muutaman kerran vaihtanut työnantajaa, nykyään ei kyllä enää oikein uskalla lähteä. Saa olla hyvät ehdot, työttömyys pelottaa liikaa.
Hain firman sivuilla olevaa avointa paikkaa 6v. sitten ollessani 24v. Työkokemusta kyseiseltä alalta (vakuutusala) ei pätkääkään, opinnotkin oli vielä opinnäytetyötä vaille kesken. Hakijoita oli ollut paljon ja jouduin vielä uusinta haastatteluun kun pähkäilivät minun ja jonkun toisen välillä. En tiedä mikä vakuutti valitsemaan minut, meriiteillä kun ei ainakaan voinut kehuskella..
Olin ensin vuoden rekryfirman kautta ja sitten sain vakipaikan. Ei ollut kilpailevia hakijoita. Ja rerkyfirmaan taas pääsin niiden kuuluisien 9e päivä koulutuksen kautta vuoden työttömyyden jälkeen.
Suhteilla.