Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettele mäkilähtö,Kiitos!

Vierailija
04.10.2013 |

Olin juuri Skoda-kuskin takana Helsinginkadun ja Sturenkadun risteyksessä. Valoi vaihtui mutta tätipä ei saanut Skodaansa risteyksen yli ennen kuin oli puolen tusinaa kertaa autonsa sammuttanut epäonnistuneen lähdön seurauksena. 

Ei ollut hääppönen ylämäki mutta kun ei onnistunut niin ei onnistunut. Mikä ihme siinä on niin vaikeaa..... 

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla -86 vuonna oli autokoulussa käsijarrulla mäkilähtö harjoituksia. Teen sen usein vieläkin käsijarrua käyttäen, jos on liukasta, niin joskus tulee ongelmia, tai jyrkkään ylämäkeen ilman vauhtia.

Vierailija
22/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon jo 45v enkä koskaan elämäni aikana tehnyt mäkilähtöä kässärillä. Ei sellasesta ollut edes puhetta autokoulussa (kävin autokoulun kun olin 18v.).

Valitettava tosiasia on, että autoni taakse ei kannata tulla kun pysähdyn ylämäkeen. Auto valuu aina, mutta jossain vaiheessa lähtee sitten eteenpäin.

Ja teidän täydellisten autoilijoiden kauhuksi voin kertoa, että ajan pääkaupunkiseudulla (myös Helsingin keskustassa) viikottain. Pitäiskö tähän laittaa rekkarinro, että osaatte sitten varoa minua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo mäki on v-mäinen talvisin.. Eräänkin kerran olen siinä sutinut ja nykyään (tosin enää harvoin tarvitsee) matelen liukkaalla kelillä mäkeä pikkuhiljaa ylöspäin että ei tarttisi pysähtyä kokonaan.. ensin vaihtuu suoraan meneville ratikoilla vihreä valo ja kohta sen jälkeen saa autot kääntyä sturenkadulle.

Vierailija
24/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:21"]

Olen 44v eikä mullekaan opetettu mitään kässärilähtöjä, naurettu sellaiselle olis.

Ja ABeC-kortti on mullakin.

[/quote]

No älähän puhu lööperiä. Kuormiksella lähdetään aina mäkilähtö kässärillä, ainakin vielä 1980-luvulla, jolla sinäkin olet autokoulusi käynyt. Mitä ihmeen nauramista on sujuvassa ajossa? Meinaat, että on ikäänkuin "tyylikkäämpää" tumpuloida jalkajarrun kanssa ja sammutella autoa...

Vierailija
25/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkilähtöavustin on jees:) Eli kun mäessä nostat jalan jarrulta, auto ei lähde muutamaan sekuntiin valumaan vaan on rauhassa aikaa stemmailla kaasun ja kytkimen kanssa.

Vierailija
26/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:09"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 12:41"]

Eikö nykyään enää opeteta käsijarru-mäkilähtöä autokouluissa? Meinaan siinä ei autoa kyllä ihan hevillä saa sammahtamaan missään mäessä.

terveisin täti 46 vee, kuorma-autokortin joskus vuonna 1985 ajanut ja aina kässäriä mäkilähdössä sujuvasti käyttänyt...

[/quote]

Minä olen 10v nuorempi ja minulle opettiin kytkimen+ kaasun yhdistelmä mäkilähdöissä , ei mitään käsijarru-mäkilähtöjä.

[/quote]

Ok, no suosittelen opettelemaan myös kässärilähtö, se on oikein tuhottomasti paljon helpompi. Eli nostat käsijarrun niin ylös, että se auto pysyy paikoillaan, siirrät jalan jo valmiiksi kaasulle ja kaasutat - ja lasket samalla hitaasti käsijarrun alas. Toimii hyvin, ei ole riskiä auton sammumiselle, eikä auto nytkähdä eteenpäin, kun et pudota kässäria alas kertarysäyksellä, vaan hallitusti.

[/quote]

Ok. Minä olen varmaan peruuttanut enemmän kuin sinä ajanut eteenpäin niin enköhän selviä jatkossakin ilman opastustasi.

Vierailija
27/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:34"]

Mä oon jo 45v enkä koskaan elämäni aikana tehnyt mäkilähtöä kässärillä. Ei sellasesta ollut edes puhetta autokoulussa (kävin autokoulun kun olin 18v.).

Valitettava tosiasia on, että autoni taakse ei kannata tulla kun pysähdyn ylämäkeen. Auto valuu aina, mutta jossain vaiheessa lähtee sitten eteenpäin.

Ja teidän täydellisten autoilijoiden kauhuksi voin kertoa, että ajan pääkaupunkiseudulla (myös Helsingin keskustassa) viikottain. Pitäiskö tähän laittaa rekkarinro, että osaatte sitten varoa minua?

[/quote]

;-) No, nyt sulla on tuossa ohje. Opettele, tulee sulle halvemmaksi kuin maksaa joku kerta vielä vakuutusomavastuu siitä, että olet rutannut takana olevan etupuskurin valumisesi takia.

Vierailija
28/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä te keuhkoatte? Me asutaan Itävallassa ja täällä riittää ehkä jonkin verran pahempia mäkiä kuin aloituksessa mainittu. Silti pärjätään ja ajellaa sulassa sovussa.

Vierailija
29/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinno, mäkilähdöt on aina vähä kinkkisiä. Siin on 4 vaihtoehtoa mitä tapahtuu 1) joko auto sammuu 2) auto lähtee valumaan taaksepäin 3) auto lähtee kauheella käryllä ja kaasulla liikkeelle 4) auto lähtee sujuvasti liikkeelle. 

Kokemuksesta osaan jättää edelläolevaan autoon kunnon välin, sillä ei ikinä tiedä osaako edelläoleva kuinka hyvin mäkilähdön. Kerran on edelläoleva valunut taaksepäin niin että on töksähtänyt mun etupuskuriin. 

Mulla auttaa se, että puren huuliani samalla ku keskityn mäkilähtöön, muuten se ei onnistu :D. 

Vierailija
30/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skoda saattoi olla rikki. Jos et osaa joustaa, jätä ajaminen muille, ap.

Vierailija
31/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:38"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:21"]

Olen 44v eikä mullekaan opetettu mitään kässärilähtöjä, naurettu sellaiselle olis.

Ja ABeC-kortti on mullakin.

[/quote]

Ajoin ekan mäkilähtöni inssissä, se ei ihan sujunut mutta koska mulla oli hauskaa kun auto pomppi, niin taisi inssikin tuumata, että olkoon tällä kertaa, kun pääsin läpi. En tiedä kuka opeista sitten mokas, ei sillä väliä enää.

No älähän puhu lööperiä. Kuormiksella lähdetään aina mäkilähtö kässärillä, ainakin vielä 1980-luvulla, jolla sinäkin olet autokoulusi käynyt. Mitä ihmeen nauramista on sujuvassa ajossa? Meinaat, että on ikäänkuin "tyylikkäämpää" tumpuloida jalkajarrun kanssa ja sammutella autoa...

[/quote]

Vierailija
32/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:39"]

Eikö nykyään enää opeteta käsijarru-mäkilähtöä autokouluissa? Meinaan siinä ei autoa kyllä ihan hevillä saa sammahtamaan missään mäessä.

terveisin täti 46 vee, kuorma-autokortin joskus vuonna 1985 ajanut ja aina kässäriä mäkilähdössä sujuvasti käyttänyt...

[/quote]

Minä olen 10v nuorempi ja minulle opettiin kytkimen+ kaasun yhdistelmä mäkilähdöissä , ei mitään käsijarru-mäkilähtöjä.

[/quote]

Ok, no suosittelen opettelemaan myös kässärilähtö, se on oikein tuhottomasti paljon helpompi. Eli nostat käsijarrun niin ylös, että se auto pysyy paikoillaan, siirrät jalan jo valmiiksi kaasulle ja kaasutat - ja lasket samalla hitaasti käsijarrun alas. Toimii hyvin, ei ole riskiä auton sammumiselle, eikä auto nytkähdä eteenpäin, kun et pudota kässäria alas kertarysäyksellä, vaan hallitusti.

[/quote]

Ok. Minä olen varmaan peruuttanut enemmän kuin sinä ajanut eteenpäin niin enköhän selviä jatkossakin ilman opastustasi.

[/quote]

Hyvä, jos sulta mäkilähtö luonnistuu jalkajarrumenetelmällä, moni tässä ketjussa kuitenkin kokee sen vaikeaksi. Heitä neuvoin, sinä tietysti sitten sivuutat tuon.

Vierailija
33/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:39"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mä olen ajanut kännissäkin enemmän kuin te selvinpäin yhteensä!

Vierailija
34/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole tullut kokeilleeksi tuotta käsijarrua, mutta aion kokeilla. Mun itsetuntoni ei ole kiinni siitä, kokeilenko jonkun neuvoa vai en. Kiits...

Vierailija
35/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:51"]

Skoda saattoi olla rikki. Jos et osaa joustaa, jätä ajaminen muille, ap.

[/quote]

Minä joustin kyllä, odotin kiltisti siinä perässä enkä edes torvea soittanut kun huomasin että paineita hytissä oli jo ihan riittävästi. 

T: ap

Vierailija
36/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin autokoulun v. 1976 eikä käsijarrua käytetty mäkilähtöä harjoitellessa kuin pari kertaa. Se homma toimi kytkimen kanssa. Opettaja kehotti "kuuntelemaan autoa", kun alkoi tietynlainen "värinä" olivat kytkin ja kaasu oikein.

Vierailija
37/69 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opetata! Ois kyllä todellakin olleellista. Jokainen ei kuitenkaan ensiautokseen osta niin huippuvarustein varustettua autoa.

Vierailija
38/69 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen luullut, ettei tosi jyrkästä mäestä oikein edes pääse muuten valumatta yhtään kuin kässärillä?

Mäkilähdöt olen tehnyt ihan normaalisti liikkeelle lähtemällä, pitää vain ehtiä jarrun nostamisen jälkeen vaihtamaan kaasulle tarpeeksi nopeasti?

Vierailija
39/69 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli itselleni erittäin nolo sattumus mieleen: liukkaalla talvikelillä Helsingin keskustassa pysähdyin ylämäessä oleviin valoihin. Sen verran oli jäätä, että itselläkin varmaan kymmenet valot ehtivät mennä ohi, ennenkuin pääsin siitä eteenpäin. Tietenkin vielä ruuhka-aikana, jolloin vähän sivusta koukkaaminen ei ollut heti mahdollista. Onneksi kivat autoilijat antoivat toisella kaistalla lopulta tietä, että pääsin koukkaamaan sinne :D

Hävettikö? Kyllä.

Vituttiko? Kyllä.

Vierailija
40/69 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 10:35"]Olin juuri Skoda-kuskin takana Helsinginkadun ja Sturenkadun risteyksessä. Valoi vaihtui mutta tätipä ei saanut Skodaansa risteyksen yli ennen kuin oli puolen tusinaa kertaa autonsa sammuttanut epäonnistuneen lähdön seurauksena. 

Ei ollut hääppönen ylämäki mutta kun ei onnistunut niin ei onnistunut. Mikä ihme siinä on niin vaikeaa..... 
[/quote]
Ehkä autossa oli jotain vikaa.