Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettele mäkilähtö,Kiitos!

Vierailija
04.10.2013 |

Olin juuri Skoda-kuskin takana Helsinginkadun ja Sturenkadun risteyksessä. Valoi vaihtui mutta tätipä ei saanut Skodaansa risteyksen yli ennen kuin oli puolen tusinaa kertaa autonsa sammuttanut epäonnistuneen lähdön seurauksena. 

Ei ollut hääppönen ylämäki mutta kun ei onnistunut niin ei onnistunut. Mikä ihme siinä on niin vaikeaa..... 

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se kyllä ihan kunnon ylämäki kuitenkin.. varmaan stadin yksi pahimpia. Mutta tottahan tuo on, hyvä se olisi että olisi tuo opeteltuna. Itse oon käynyt sen nimenomaan siinä risteyksessä 25 vuotta sitten opettelemassa.

Vierailija
2/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tarvi opetella, kun on automaattivaihteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai osta automaattivaihteilla tai parking assistantilla varustettu auto, niin ongelma on entinen.

Vierailija
4/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se parhaan autolijan pokaali on jo sinun hyllyssä. Ei ole meille muille sitä sijaa enää jakaa.

Vierailija
5/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 11:31"]

No on se kyllä ihan kunnon ylämäki kuitenkin.. varmaan stadin yksi pahimpia. Mutta tottahan tuo on, hyvä se olisi että olisi tuo opeteltuna. Itse oon käynyt sen nimenomaan siinä risteyksessä 25 vuotta sitten opettelemassa.

[/quote]

Pahin ylämäki? jos tämä on sinusta paha niin suosittelen jättämään auton kotiin

Vierailija
6/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 11:33"]

Tai osta automaattivaihteilla tai parking assistantilla varustettu auto, niin ongelma on entinen.

[/quote]

Mitähän parking assistent auttaa mäkilähdössä??? ei mitään.

Mäkipidätin sen sijaan auttaa kömpelö kuskia pitämällä autoa n 5s paikallaan kun ykkönen on silmässä ja jarru vapautetaan

Vierailija
7/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdettiin kesällä auto ja huomasin uuden auton kanssa ongelmia mäkilähdössä. Vanhan kanssa se oli jotenkin selkäytimessä, mutta uudelle pitääkin antaa enemmän kaasua ja kaasupoljin on vähän jäykempi kuin vanhassa autossamme oli. Olenkin ihan tietoisesti treenannut mäkilähtöä erilaisista mäistä. Nyt alkaa jo sujua. Se minkä tästä opin, on se että kannattaa aina tutustua ajopeliin ja sen erilaisiin ominaisuuksiin kunnolla.

Vierailija
8/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nykyään enää opeteta käsijarru-mäkilähtöä autokouluissa? Meinaan siinä ei autoa kyllä ihan hevillä saa sammahtamaan missään mäessä.

terveisin täti 46 vee, kuorma-autokortin joskus vuonna 1985 ajanut ja aina kässäriä mäkilähdössä sujuvasti käyttänyt...

Vierailija
9/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli varmaan opettelemassa.

Vierailija
10/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 12:41"]

Eikö nykyään enää opeteta käsijarru-mäkilähtöä autokouluissa? Meinaan siinä ei autoa kyllä ihan hevillä saa sammahtamaan missään mäessä.

terveisin täti 46 vee, kuorma-autokortin joskus vuonna 1985 ajanut ja aina kässäriä mäkilähdössä sujuvasti käyttänyt...

[/quote]

En tiedä opetetaanko mutta monissa autoissa on näitä sähköisiä käsijarruja ja se ei toimi mäkilähdössä läheskään niin hyvin kuin perinteinen kässäri. Mutta totta, käsijarrua käyttäen mäkilähtö onnistuu helposti.

Vierailija
11/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 12:43"]

Se oli varmaan opettelemassa.

[/quote]

Ei sitä opettelua pidä vilkkaan liikenteen seassa harjoittaa! 

Vierailija
12/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin tehdä samanlaisen otsikon aiheella "opettele kiihdytyskaistan käyttö, kiitos!" Ja miksi ihmeessä ne on aina naiskuskeja, jotka sinne kiihdytyskaistan päähän pysähtyy? Se on hirvittävän vaarallista.

Vierailija
13/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 12:46"]

Voisin tehdä samanlaisen otsikon aiheella "opettele kiihdytyskaistan käyttö, kiitos!" Ja miksi ihmeessä ne on aina naiskuskeja, jotka sinne kiihdytyskaistan päähän pysähtyy? Se on hirvittävän vaarallista.

[/quote]

Totta! eilen just oli ko. kuskin takana kun liityimme kehä ykköselle. Eihän siitä mitään tulee jos 40-50 Km/h yritetään liittyä tielle jossa muut ajaa 80 km/h. Onneks huomasin ajoissa ja jätin väliä niin että minä sain kiihdytettyä riittävästi nopeutta, täti jäi sinne kiihdyskaistan päähän jarruvalot loistaen

Vierailija
14/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2, minäkin opettelin aikoinaan autokoulussa ollessani mäkilähtöä samaisessa mäessä.

Vierailija
15/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minä olen 10v nuorempi ja minulle opettiin kytkimen+ kaasun yhdistelmä mäkilähdöissä , ei mitään käsijarru-mäkilähtöjä.

Vierailija
16/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYllä mäkilähtö osataan mutta joskus tulee vaan tilanne ja päivä että ei suju sitten millään vaikka kuinka yrittäisi ja kuinka hyvin osaisi.

Vierailija
17/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:09"]

[/quote]

Minä olen 10v nuorempi ja minulle opettiin kytkimen+ kaasun yhdistelmä mäkilähdöissä , ei mitään käsijarru-mäkilähtöjä.

[/quote]

Ok, no suosittelen opettelemaan myös kässärilähtö, se on oikein tuhottomasti paljon helpompi. Eli nostat käsijarrun niin ylös, että se auto pysyy paikoillaan, siirrät jalan jo valmiiksi kaasulle ja kaasutat - ja lasket samalla hitaasti käsijarrun alas. Toimii hyvin, ei ole riskiä auton sammumiselle, eikä auto nytkähdä eteenpäin, kun et pudota kässäria alas kertarysäyksellä, vaan hallitusti.

Vierailija
18/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 12:46"]

[/quote]

Totta! eilen just oli ko. kuskin takana kun liityimme kehä ykköselle. Eihän siitä mitään tulee jos 40-50 Km/h yritetään liittyä tielle jossa muut ajaa 80 km/h. Onneks huomasin ajoissa ja jätin väliä niin että minä sain kiihdytettyä riittävästi nopeutta, täti jäi sinne kiihdyskaistan päähän jarruvalot loistaen

[/quote]

Mulla on nykyään sama taktiikka, eli hidastelen ennen kiihdytyskaistaa että jää tarpeeksi väliä edellä ajavaan. Sitten kiihdytän ripeästi ja kiihdytyskaistan puolivälistä siirryn jo liikenteen sekaan. Ne kahtakymppiä ajavat ja kokonaan pysähtyvät ovat vaan niin vaarallsia, ettei niiden perään voi jäädä.

Joskus olen meinannut ajaa sellaisen perään, kun itse kiihdytän ja katson samalla peilistä mihin väliin mahtuu, ja samalla edelläajava idiootti pysähtyy siihen kiihdytyskaistalle... Kuinka vaikeaa se voi olla? Kyseessä on KIIHDYTYSkaista, eikä "jään tähän odottelemaan, kun en uskalla kiihdyttää oikeaan nopeuteen" -kaista.

Vierailija
19/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 44v eikä mullekaan opetettu mitään kässärilähtöjä, naurettu sellaiselle olis.

Ja ABeC-kortti on mullakin.

Vierailija
20/69 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen käynyt autokoulun vuonna 2007, ja mäkilähtö opetettiin tekemään ensijaisesti ihan kytkintä nostamalla, ei käsijarrulla. Olisikohan kerran käyty nopeasti läpi kässärimäkilähtö yhdessä pahassa mäessä. Hankalaa kyllä sanoa, miten mäkilähtö nyt luonnistuisi, kun viimeiset kuusi vuotta on tullut ajettua automaatilla.