Opettele mäkilähtö,Kiitos!
Olin juuri Skoda-kuskin takana Helsinginkadun ja Sturenkadun risteyksessä. Valoi vaihtui mutta tätipä ei saanut Skodaansa risteyksen yli ennen kuin oli puolen tusinaa kertaa autonsa sammuttanut epäonnistuneen lähdön seurauksena.
Ei ollut hääppönen ylämäki mutta kun ei onnistunut niin ei onnistunut. Mikä ihme siinä on niin vaikeaa.....
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 14:35"][quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:51"]
Skoda saattoi olla rikki. Jos et osaa joustaa, jätä ajaminen muille, ap.
[/quote]
Minä joustin kyllä, odotin kiltisti siinä perässä enkä edes torvea soittanut kun huomasin että paineita hytissä oli jo ihan riittävästi.
T: ap
[/quote]
Ja täällä nätisti haukut tuon kuskin sitten lyttyyn!
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:39"]
Mäkilähtöavustin on jees:) Eli kun mäessä nostat jalan jarrulta, auto ei lähde muutamaan sekuntiin valumaan vaan on rauhassa aikaa stemmailla kaasun ja kytkimen kanssa.
[/quote]
Kuka jaksaa polkea vielä vuonna 2015 jotain kytkinpoljinta?
[/quote]
Kuka on niin laiska, ettei jaksa edes vaihdetta vaihtaa itse? On kyllä saamatonta porukkaa.
Yritän kyllä kovasti harjoitella, mutta välillä auto sammuu, koska mäkilähtö jännittää niin paljon kun on toisia autoja ihan takapuskurissa kiinni.
T: Sain juuri kortin
Nämä autoketjut ovat tosi viihdyttäviä. Ollaan niin polleana, kun itse osataan tehdä mäkilähtö ja ajaa kiihdytyskaistalla. Seuraavaksi joku varmaan ilmestyy kehumaan taskuparkkeraustaitojaan.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:38"][quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:21"]
Olen 44v eikä mullekaan opetettu mitään kässärilähtöjä, naurettu sellaiselle olis.
Ja ABeC-kortti on mullakin.
[/quote]
No älähän puhu lööperiä. Kuormiksella lähdetään aina mäkilähtö kässärillä, ainakin vielä 1980-luvulla, jolla sinäkin olet autokoulusi käynyt. Mitä ihmeen nauramista on sujuvassa ajossa? Meinaat, että on ikäänkuin "tyylikkäämpää" tumpuloida jalkajarrun kanssa ja sammutella autoa...
[/quote]
Ei ainakaan enää 2000-luvulla opetettu mäkilähtöä kässärin avulla kuorma-auton kanssa. Ei siinä myöskään mitään tarvitse tumpuloida, kkun opettelee löytämään kytkimen kanssa tuntuman. Ei siis niin, että siirtää vauhdilla jalan jarrulta kaasulle vaan niin, että nosta kytkimen tuntumaan ja alkaa vasta sitten päästää jarrua. Auto ei valu eikä sammu.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 12:41"]
Eikö nykyään enää opeteta käsijarru-mäkilähtöä autokouluissa? Meinaan siinä ei autoa kyllä ihan hevillä saa sammahtamaan missään mäessä.
terveisin täti 46 vee, kuorma-autokortin joskus vuonna 1985 ajanut ja aina kässäriä mäkilähdössä sujuvasti käyttänyt...
[/quote]
Ite osaan kummankin.
t: -87
Minä olen 10v nuorempi ja minulle opettiin kytkimen+ kaasun yhdistelmä mäkilähdöissä , ei mitään käsijarru-mäkilähtöjä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:55"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:39"] Mäkilähtöavustin on jees:) Eli kun mäessä nostat jalan jarrulta, auto ei lähde muutamaan sekuntiin valumaan vaan on rauhassa aikaa stemmailla kaasun ja kytkimen kanssa. [/quote] Kuka jaksaa polkea vielä vuonna 2015 jotain kytkinpoljinta? [/quote] Kuka on niin laiska, ettei jaksa edes vaihdetta vaihtaa itse? On kyllä saamatonta porukkaa.
[/quote]
Omassa automaattivaihteisessa autossa voi kyllä laittaa laatikon manuaalimoodiin, jolloin niitä vaihteitä voi vaihtaa itse. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin mateleva ruuhka + manuaali.
Käypäs joskus kokeilemassa automaattia, niin et manuaalia enää koskaan valitse.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:56"]
Nämä autoketjut ovat tosi viihdyttäviä. Ollaan niin polleana, kun itse osataan tehdä mäkilähtö ja ajaa kiihdytyskaistalla. Seuraavaksi joku varmaan ilmestyy kehumaan taskuparkkeraustaitojaan.
[/quote]
Vain naisvaltaisella keskustelufoorumilla :----D
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:55"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:39"] Mäkilähtöavustin on jees:) Eli kun mäessä nostat jalan jarrulta, auto ei lähde muutamaan sekuntiin valumaan vaan on rauhassa aikaa stemmailla kaasun ja kytkimen kanssa. [/quote] Kuka jaksaa polkea vielä vuonna 2015 jotain kytkinpoljinta? [/quote] Kuka on niin laiska, ettei jaksa edes vaihdetta vaihtaa itse? On kyllä saamatonta porukkaa.
[/quote]
Omassa automaattivaihteisessa autossa voi kyllä laittaa laatikon manuaalimoodiin, jolloin niitä vaihteitä voi vaihtaa itse. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin mateleva ruuhka + manuaali.
Käypäs joskus kokeilemassa automaattia, niin et manuaalia enää koskaan valitse.
[/quote]
Automaatilla ajaessa häviää tietty tuntuma ajamisesta, siksi en itse vaihtaisi automaattiin. Onhan se tavallaan mukavaa ajoa, mutta paljon tylsempää.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:59"]
[/quote]
[/quote] Mutta oletko joskus lukenut autoaiheisia ketjuja muilla foorumeilla? Hirveät aggressiot ja lapselliset kinat saadaan aikaiseksi joka paikassa, yritäpä etsiä asiallista tietoa johonkin autoihin/autoiluun liittyvästä asiasta!
Manuaalivaihteisella autolla jyrkässä ylämäessä varsinkin jos on liukasta niin ehdottomasti käsijarrumäkilähtö. Jos ajaa automaattivaihteisella, niin vaihe päälle ja nostaa vaan jalkaa jarrulta, ja sit vähän kaasua, helppoa.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:55"] [quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:39"] Mäkilähtöavustin on jees:) Eli kun mäessä nostat jalan jarrulta, auto ei lähde muutamaan sekuntiin valumaan vaan on rauhassa aikaa stemmailla kaasun ja kytkimen kanssa. [/quote] Kuka jaksaa polkea vielä vuonna 2015 jotain kytkinpoljinta? [/quote] Kuka on niin laiska, ettei jaksa edes vaihdetta vaihtaa itse? On kyllä saamatonta porukkaa. [/quote] Omassa automaattivaihteisessa autossa voi kyllä laittaa laatikon manuaalimoodiin, jolloin niitä vaihteitä voi vaihtaa itse. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin mateleva ruuhka + manuaali. Käypäs joskus kokeilemassa automaattia, niin et manuaalia enää koskaan valitse. [/quote] Automaatilla ajaessa häviää tietty tuntuma ajamisesta, siksi en itse vaihtaisi automaattiin. Onhan se tavallaan mukavaa ajoa, mutta paljon tylsempää.
[/quote]
Olet tainnut ajaa vain huonoilla ja vanhoilla kuminauhamaisilla automaateilla.
Siihen on ihan syy, että esim. melkein kaikki taksit ovat automaatteja. Ei paljon ajava jaksa sitä polkemista ja veivaamista.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 16:03"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:59"]
[/quote]
[/quote] Mutta oletko joskus lukenut autoaiheisia ketjuja muilla foorumeilla? Hirveät aggressiot ja lapselliset kinat saadaan aikaiseksi joka paikassa, yritäpä etsiä asiallista tietoa johonkin autoihin/autoiluun liittyvästä asiasta!
[/quote]
Tällä palstalla ihmiset saa kinan aikaiseksi mistä vain :)
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 16:07"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 16:03"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:59"] [quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:56"] Nämä autoketjut ovat tosi viihdyttäviä. Ollaan niin polleana, kun itse osataan tehdä mäkilähtö ja ajaa kiihdytyskaistalla. Seuraavaksi joku varmaan ilmestyy kehumaan taskuparkkeraustaitojaan. [/quote] Vain naisvaltaisella keskustelufoorumilla :----D [/quote] Mutta oletko joskus lukenut autoaiheisia ketjuja muilla foorumeilla? Hirveät aggressiot ja lapselliset kinat saadaan aikaiseksi joka paikassa, yritäpä etsiä asiallista tietoa johonkin autoihin/autoiluun liittyvästä asiasta! [/quote] Tällä palstalla ihmiset saa kinan aikaiseksi mistä vain :)
[/quote] Monipuolisuus kunniaan!
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 16:03"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:59"]
[/quote]
[/quote]
Olen. "Mersu vs BMW vs Audi", "automaatti vs manuaali", "etuveto vs takaveto", "turbo vs vapari". Hyvää viihdettä :D
Vuonna -84 sanoi autokoulun ope, että vain vanhat ukot käyttää käsijarrua mäkilähdöissä. Enpä sitten ole sitä käyttänyt, ja Turussa ei mitään suuria mäkiä olekaan. Joskus kyllä hermostuksissani kaasutan ihan liikaa :)
Hyvä ettet sitä torvea soittanut ! En koskaan olekaan ymmärtänyt että miksi pitää soittaa sitä torvea, jos huomaa, että auto on esim.sammunut liikennevaloissa, kyllä sen autoilija itekkin tietää, että pitäisi auto saada taas käyntiin jne., ei torven soitot siinä mitään auta ja tuskimpa on tahallaan auton siinä sammuttanut.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 16:19"]
Hyvä ettet sitä torvea soittanut ! En koskaan olekaan ymmärtänyt että miksi pitää soittaa sitä torvea, jos huomaa, että auto on esim.sammunut liikennevaloissa, kyllä sen autoilija itekkin tietää, että pitäisi auto saada taas käyntiin jne., ei torven soitot siinä mitään auta ja tuskimpa on tahallaan auton siinä sammuttanut.
[/quote]
Ei sitä välttämättä huomaa, että edessä oleva tumpelo on sammuttanut autonsa.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:39"]
Mäkilähtöavustin on jees:) Eli kun mäessä nostat jalan jarrulta, auto ei lähde muutamaan sekuntiin valumaan vaan on rauhassa aikaa stemmailla kaasun ja kytkimen kanssa.
[/quote]
Kuka jaksaa polkea vielä vuonna 2015 jotain kytkinpoljinta?