Mies jätti kuin nallin kalliolle, yhteinen ystävä on kuten ennenkin
Olenko kohtuuton, kun minua ällistyttää kuinka yhteinen naispuolinen ystävä on ”täysin jees” sen asian kanssa, että tapailemani mies jätti minut vailla selityksiä (toinen nainen kuviossa, selvisi sittemmin), ei vastannut enää viesteihin vaan ghostasi.
Yhteinen ystävämme on tälle miehelle kuin mitään ei olisi tapahtunut. Minulle sanoo, ettei voi ymmärtää miestä tai tekemisiään, että on kyllä törkeä jne.
Mutta miehen mm.kutsuu kylään ja viestiä laittele kuten ennenkin - ”kunnioittaa hänen valintojaan” kuten minulle sanoo.
Olen hämmentynyt.
Kommentit (37)
Siis te vasta tapailitte? Ei ollut siis mitään parisuhdetta vielä?
Yhteinen ystävänne on selvästikin jo kyllästynyt siihen, että jatkuvasti ruikutat siitä miehestä.
Jos olette vasta tapailleet ja eroa olet puinut jo koko kesän ystävän kanssa niin ymmärrän ystävää oikein hyvin. Sinähän vedät miehen ystävyytenne väliin joka kerta kun ystävä kysyy mitä sinulle kuuluu? Eikö kesän aikana ole tullut mitään muuta kuulumisia mitä voisit kertoa ystävälle kuin tuo mies. Kuulostaa pelottavalta.
Kun ystävä kysyy seuraavan kerran kuulumisia niin kerro vaikka että leivoin uudella reseptillä tosi hyvää pannupitsaa tai että kävit vaeltamassa luontopolulla tai tai tai. Ihan sama mitä muuta kerrot mutta miksi vedät sen miehen aina juttuihin. Sitä on käsitelty selvästi jo kyllästymiseen asti. Ei se tilanne siitä mihinkään muutu.
Ystäväsi ei ole parisuhteessa tuohon mieheeen. Hänen ei tarvi lopettaa ystävyyttä mieheen sen takia mitä sinä koet miehen tehneen. Sinun mahdollinen parisuhde miehen kanssa ja ystävän ystävyys miehen kanssa ovat eri asioita ja eri suhteita. Unohda jo tuo mies tai jos haluat käydä sitä eroa edelleen läpi niin käy jonkun muun kanssa kuin tuon ystävän.
Tietenkin tuo mies voi joskus vilahtaa keskusteluissa mutta ei enää eron vatvomisena ym. Ymmärrän jos ystävä vaikka sanoo että kävi tuon miehen kanssa kiertämässä luontopolun (toki itse jättäisin mainitsematta kenen kanssa etten muistuta sinua erosta). Mutta keskittykää jo uusiin juttuihin ja haasteisiin.
Siis ajatteletteko te oikeasti niin, että jos teidän parisuhde kariutuu, kaikkien teidän ystävien ja tuttavien ja sukulaisten on myös katkaistava välit exäänne? Ei ulkopuoliset aina tiedä kaikkia tapahtumaan liittyviä asioita tai tietävät ehkä vaan toisen osapuolen näkemyksen. Ei ole ystävien tehtävä valita kumman puolelle asettuu.
Jos ap sinä olisit vaikka pettänyt miestä tai jättänyt hänet tökeröstä, ajatteletko, että ystäväsi olisi pitänyt katkaista välit sinuun? Jos kaksi ystävääsi tapaavat sinun välityksellä ja alkavat seurustella, katkaisetko välit molempiin, kun suhde kariutuu? Vai toiseen - siihen, jonka kuvittelet jättäneen toisen? Mitä jos et tiedä, kumpi jätti tai miksi suhde kariutui?
Se, että ystäväsi pitää yhteyttää tähän tapaamaasi mieheen, ei automaattisesti tarkoita, että hän hyväksyy kaiken, mitä mies tekee. Aika itsekeskeistä silti ajatella, että hänen pitäisi katkaista välit tähän mieheen.
Minulle kävi samalla tavalla vuosia sitten. Sanoin yhteiselle kaverilleni, ettei tämän miehen kuulumiset kiinnosta, kun hän aina yritti niitä kertoa. En mitenkään katkonut välejä ystävään, mutta tietynlainen naiivi lojaalius, joka minulla on, päättyi siihen hänen kohdallaan.
Ap luota omiin fiiliksiisi asiassa. Jos susta tuntuu ettei ystäväsi ole läsnä sillä tavalla kun koet tarvitsevasi niin on suuri todennäköisyys ettei ystävyys ole sellaista kuin toivot.
Omalla kohdalla nämä fiilikset realisoitui juuri kun tuli suurempi kriisi, toiset osasi olla läsnä ja toisista ei ole sen koommin kuulunut. Jotkut juuri niinsanotusti tasapainotteli mukamas neutraaleina kun eivät halunneet sekaantua eli antoivat henkisesti pahoinpidellä minua miten sattuu ja toivoivat että josko se siitä.
Tuttua tuokin että muka kiinnostuneina kysellään miten menee jotta voidaan suunnilleen juoruta jotain eteenpäin tai itse kokea että on ajan tasalla, mitkään todelliset tunteet ei välttämättä edes kiinnosta.
Tuli mieleen että saako hän sinusta jotain henkistä, ajallista tai taloudellista hyötyä minkä vuoksi huolestuneena kyselee perääsi vaikka ei tukena halua ollakaan.
Itse se pitää päättää millaisilla edellytyksillä itse haluaa pitää ihmiset omassa elämässä. Sinun tilanteessa en ainakaan uhraisi energiaa tuon henkilön päivittäisille kyselyillä.
Vierailija kirjoitti:
Ota etäisyyttä asiaan, harrasta kivoja asioita ja mene treffeille jonkun miehen kanssa.
Tämän takia "treffeillä" käynti on aivan turhaa. Kun puolet naisista on siipeen saaneita hakemassa laastaria.
Zinc
Törmäsin eron aikana tätiini, joka iloisesti sirkutti nähneensä tulevan ex-mieheni uuden naisystävänsä kanssa (nainenkin oli vielä tahollaan naimisissa), että oikein mukavalta ihmiseltä vaikutti. Ok, ei siinä mitään.
En sen päivän jälkeen ole ollut tekemisissä tätini kanssa, joka kovin ihmettelee ettei minua näy missään eikä kuulu. Yllätys. Ex-mieheni kanssa olemme ihan ystävällisissä väleissä nyt muutaman vuoden jälkeen ja hän on eronnut noin kolmesta suhteesta meidän avioliiton jälkeen, ei se helppoa ole kellään.
Ihmiset ovat ymmärtämättömiä mutta joku raja menee kuinka empatiakyvyttömiä ystäviä tai sukulaisia sitä sietää. Minulla raja meni tuossa.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväsi ei ole parisuhteessa tuohon mieheeen. Hänen ei tarvi lopettaa ystävyyttä mieheen sen takia mitä sinä koet miehen tehneen. Sinun mahdollinen parisuhde miehen kanssa ja ystävän ystävyys miehen kanssa ovat eri asioita ja eri suhteita. Unohda jo tuo mies tai jos haluat käydä sitä eroa edelleen läpi niin käy jonkun muun kanssa kuin tuon ystävän.
Tilanne on kyllä aika usein, niin, että jos joku tekee jollekin todella paskamaisen tempun ja on yhteisiä ystäviä, niin siinä sen näkee, että ketkä ovat toisen ystäviä ja ketkä toisen. Jos muiden mielestä on ihan ok, että sinua kohdellaan huonosti, niin ne eivät ole ystäviäsi.
Turha siitä on silti mitään ylimääräistä draamaa tehdä. Kun tämä laittelee jotain viestejä kyselläkseen jostain, niin vastailee vain jotain ympäripyöreätä eikä pidä itse mitään kontaktia. Kyllä se ystävyys siinä itsekseen hiipuu.
Syvin ja suurin syy on se, että kaipaat ystävälläsi myötätuntoa ja tukea. Se ei näyttäydy sinulle hyvässä valossa, jos hän on tekemisissä sinua pahasti satuttaneen ihmisen kanssa. Ymmärrän kyllä tilanteesi ja miten olisi mukavinta, miten ystäväsi pitäisi valita puolensa.
Yleensä suurin osa meistä tuomitsisi miehen käytöksen, kuten minäkin, mutta jos ystäväsi kuitenkin on hänen kanssaan tekemisissä laittaisin ystävän kertomaan perusteellisesti mikä saa hänet "kunnioittamaan" miehen päätöstä. Tietääkö ystäväsi miehestä asioita, jotka on sinulta pimitetty? Ja mikä saa ystäväsi olemaan tekemisissä teidämn molempien kanssa, jos hän kuitenkin on ymmärtänyt miten paha olo sulla on?
Minua usein inhottaa ihmisissä se, etteivät he uskalla olla yhtään mitään mieltä asioista ja tapahtumista. Löllötellään sellaisessa harmaassa massassa, ettei kukaan vaan suuttuisi ja vältellään puhumasta totta silloin kuin pitää puhua totta. Kun tapahtuu jotakin vakavampaa paetaan tilanteesta olemalla "neutraali". Näin on moni ikävä asia maailmassa tapahtunut ihmisen vetäytyessä pois tilanteista. Ystäväsi taitaa olla samaa löllöä sakkia?
Vierailija kirjoitti:
Syvin ja suurin syy on se, että kaipaat ystävälläsi myötätuntoa ja tukea. Se ei näyttäydy sinulle hyvässä valossa, jos hän on tekemisissä sinua pahasti satuttaneen ihmisen kanssa. Ymmärrän kyllä tilanteesi ja miten olisi mukavinta, miten ystäväsi pitäisi valita puolensa.
Yleensä suurin osa meistä tuomitsisi miehen käytöksen, kuten minäkin, mutta jos ystäväsi kuitenkin on hänen kanssaan tekemisissä laittaisin ystävän kertomaan perusteellisesti mikä saa hänet "kunnioittamaan" miehen päätöstä. Tietääkö ystäväsi miehestä asioita, jotka on sinulta pimitetty? Ja mikä saa ystäväsi olemaan tekemisissä teidämn molempien kanssa, jos hän kuitenkin on ymmärtänyt miten paha olo sulla on?
Minua usein inhottaa ihmisissä se, etteivät he uskalla olla yhtään mitään mieltä asioista ja tapahtumista. Löllötellään sellaisessa harmaassa massassa, ettei kukaan vaan suuttuisi ja vältellään puhumasta totta silloin kuin pitää puhua totta. Kun tapahtuu jotakin vakavampaa paetaan tilanteesta olemalla "neutraali". Näin on moni ikävä asia maailmassa tapahtunut ihmisen vetäytyessä pois tilanteista. Ystäväsi taitaa olla samaa löllöä sakkia?
Totta, tuossa laittaa itsensäkin koville, jos ihan oikeasti käy ystävänsä kanssa läpi, että miksi hän edelleen on tekemisissä sellaisen ihmisen kanssa joka on loukannut itseään.
Jos tuo ystävä on tuollainen mainitsemasi löllö, niin saapahan selville myös ystävyyden tason. Kelpaako tuollainen löllö ystävyys, jossa ollaan vain hyvänpäiväntuttuja ja väistellään kaikki vähän hankalammat asiat vai olisi aika etsiä parempaa seuraa.
Pahimmassa tapauksessa saa ihan konkreettisesti sen selville, että se ystävä on täysin toisen puolella eikä pidä sinua minään.
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen ystävänne on selvästikin jo kyllästynyt siihen, että jatkuvasti ruikutat siitä miehestä.
Onko luetun ymmärryksessä jotain vikaa vai tahallaanko yrität loukata jotta pääset itse ruikuttamaan? Ap selkeästi kertoi mies on kohdellut häntä huonosti jättäen kuin nallin kalliolle ja nyt ei koe saavansa ystävältä sitä tukea ja ymmärrystä jota kaipaisi. Luuletko siis etä solidaarisuuden kaipuu ystävyyssuhteissa kun on sattunut jotain ikävää, onkin turhaa valitusta? Ei käy kylkä sun ystäviä kateeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko luetun ymmärryksessä jotain vikaa vai tahallaanko yrität loukata jotta pääset itse ruikuttamaan? Ap selkeästi kertoi mies on kohdellut häntä huonosti jättäen kuin nallin kalliolle ja nyt ei koe saavansa ystävältä sitä tukea ja ymmärrystä jota kaipaisi. Luuletko siis etä solidaarisuuden kaipuu ystävyyssuhteissa kun on sattunut jotain ikävää, onkin turhaa valitusta? Ei käy kylkä sun ystäviä kateeksi.
Luitko sinä koko ketjua? Aloituksessa ap mainitsee tapailleensa miestä ei seurustelleensa. Ja mies oli tosiaan jättänyt apn ilman selityksiä (ei kohteliasta muttei yleensä mitenkään kovin traumatisoivaa kun ei edes seurustella).. Myöhemmässä viestissä ap kertoo kääntävänsä aina puheen tuohon mieheen ja heidän tapailun kun häneltä kysyy kuulumisia. Ja kertoo että asiasta on puhuttu jo kesä...
Minusta ystävä voi kyllä jo kyllästyä käymään kuukausia vanhaa asiaa läpi päivittäin uudestaan ja uudestaan. Ja ystävä voi hyvinkin kannustaa jo jatkamaan elämää eteenpäin eikä vaan märehditä tapahtunutta seuraavaa kymmentä vuotta.
Ja hei minulla menee ystävieni kanssa ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko sinä koko ketjua? Aloituksessa ap mainitsee tapailleensa miestä ei seurustelleensa. Ja mies oli tosiaan jättänyt apn ilman selityksiä (ei kohteliasta muttei yleensä mitenkään kovin traumatisoivaa kun ei edes seurustella).. Myöhemmässä viestissä ap kertoo kääntävänsä aina puheen tuohon mieheen ja heidän tapailun kun häneltä kysyy kuulumisia. Ja kertoo että asiasta on puhuttu jo kesä...
Minusta ystävä voi kyllä jo kyllästyä käymään kuukausia vanhaa asiaa läpi päivittäin uudestaan ja uudestaan. Ja ystävä voi hyvinkin kannustaa jo jatkamaan elämää eteenpäin eikä vaan märehditä tapahtunutta seuraavaa kymmentä vuotta.
Ja hei minulla menee ystävieni kanssa ihan hyvin.
Ei ap kyllä missään sanonut kääntävänsä puheen aina tähän mieheen.
Ja kyllä - tapailun jälkeen (joillain ”tapailu” voi olla samaa kuin löysä seurustelu!) voi ghostaaminen olla yhtä traumatisoivaa.
Vaikeahan on ystävän viesteihin vastailla, jos hän ei jaksa kuunnella. Valehdellakaan ap:n pitäis? Ystävä kuulostaa oudolta.