Jos uhri ei voi tunnistaa, diagnosoida narsistia, niin kuka sitten voi?
Ammattilaiselle se on hyvin vaikeaa, usein mahdotonta.
Mutta uhrihan sen kaiken näkee lähietäisyydeltä, ja on myös luultavasti ainoa, kenelle narsisti "paljastaa" oman itsensä.
Miksi uhri siis ei saa sanoa, että on/oli tekemisissä narsistin kanssa?
Kyseessä on hyvin monimutkainen ja monisyinen asia, jota on hyvin vaikea selittää muille kuin saman kokeneille, mutta saman kokenut tunnistaa narsistin jopa muiden kokemuksista kirjoituksissa. Niin samankaltaisia kokemukset ja narsistit lopulta kuitenkin ovat, kun monisyistä juttua tarpeeksi raaputtaa ja etsii ne pääpiirteet.
Yleensä uhri tunnistaa narsistit myös jatkossa kun on yhdestä eroon päässyt ja osaa kiertää kaukaa. Ei toki aina.
Kommentit (375)
Vierailija kirjoitti:
On turha miettiä onko joku jotain ja jos niin mitä on.
Vain teot ratkaisee. Jos joku kohtelee sinua huonosti, et ole vastuussa kenenkään toisen käytöksestä. Pääsääntöisesti tietynlaiset oliot ei tarvi kenenkään ystävyyttä.
Sen käytös ja teot merkitsee. Jos joku kohtelee sinua huonosti, voit sulkea hänet elämästäsi kokonaan pois.
Huonokin huomio on niille voimauttavaa. Voit vain jättää heidät kokonaan huomiotta ja keskittyä omaan hyvinvointiin.
Mukaviakin ihmisiä on, ja joskus ne löytyy vasta kun on saanut ensin itsensä kuntoon.
Suojelkaa itseänne pahalta.
Ja narsistit riittävän pitkään pakkohoitoon niin homma helpottuu huomattavasti. Narsistin uhrien hoito maksaa varmaan enemmän kuin narsistien pakkohoito maksaisi.
Vierailija kirjoitti:
Kyökkidiagnoosit on vaarallisia sen takia että narsistit keksivät muista asioita peitelläkseen itseään ja ulkopuolelta et voi tietää kummasta on kyse, totuudesta vai projisoinnista.
Yli 40 vuoden kokemus auttaa narsistien tunnistamisessa, vaikka ei olisi lääkärikään.
Narsismidiagnoosi on vaikea lääkäreillekin. Se vaatii yleensä pitkäkestoista seurantaa ja tietojen keräämistä useista eri lähteistä. Narsistit eivät yleensä hakeudu hoitoon kuin kriisitilanteissa, joten he eivät usein tule myöskään diagnosoiduiksi. Kukaan tavallinen ihminen ei voi diagosoida kenelläkään narsismia, ja lääkäritkin tekevät diagnooseja vain työnsä puolesta. Narsistiset piireet ovat yksittäisinä yleisiä ihmisillä eivätkä vielä oikeuta diagnoosin tekemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
saati sitten tekemään yhtä vaikeimmista psykiatrisista diagnooseista.
Jokaisen narsistin käytös on niin maneerista, että kun yhden on tavannut läheisesti ja sekoilua seurannut riittävän monta vuotta, tunnistaa aivan samat sairaat käytösmaneerit muissakin narsisteissa helposti. Valehtelua ja väkivaltaa ja toisten alistamista ja hyväksikäyttöä raivon ja väkivallan voimin. Sitä narsistin elämä on.
Sitä se ei ole.
Isompi kysymys on miten joku löytää aina näitä samanlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Narsismidiagnoosi on vaikea lääkäreillekin. Se vaatii yleensä pitkäkestoista seurantaa ja tietojen keräämistä useista eri lähteistä. Narsistit eivät yleensä hakeudu hoitoon kuin kriisitilanteissa, joten he eivät usein tule myöskään diagnosoiduiksi. Kukaan tavallinen ihminen ei voi diagosoida kenelläkään narsismia, ja lääkäritkin tekevät diagnooseja vain työnsä puolesta. Narsistiset piireet ovat yksittäisinä yleisiä ihmisillä eivätkä vielä oikeuta diagnoosin tekemiseen.
Usen heillä on muita vakavia diagnooseja ja narsistiset piirteet on vain yksi sivujuonne näiden joukossa.
Rinnakkaiselossa niin että tekee yhteistyötä, mutta ei tee sitä tiiviisti. Kyllä paljon sanotaan narsistiksi ihmisiä, jotka ovat vaan veemäisiä tai eivät miellytä, mutta yhdistystoiminnassa kaksi tapausta olen tunnistanut. Kun on sivustaseuraaja ja nämä alkavat omia mokiaan väittää muiden tekemäksi, haukkuvat kaikkia samalla vaatien itse kehuja - haukuttavia ovat ne, jotka eivät kehu tarpeeksi ja kaikessa toiminnassa toimivat niin, että olisivat itse näkyviä. Mä olen ollut pidetty ja saanut läpi ehdotuksiani, siitä on mulle suututtu. Multa on kysytty neuvoja ja esitetty asiat ominaan. Luin narsismista tämän ihmisen tekojen jälkeen ja kylläpä 95 % osui, toisen kohdalla osuu 90 %. Nämä myös suuttuvat todella mitättömistä asioista, suunnilleen kysymyksestä toitko tavaran X, josta oli sovittu ja jos hän on unohtanut tavaran X niin se on jonkun muun syy kun ei muistutettu, mutta jos neuvoo että asia X olisi nopeampi tehdä tavalla Z niin siitä tulee suuttuminen. Muutaman päivän päästä hän on itse keksinyt sen tavan Z ja se onkin hyvä tapa.
Vastaan ap:lle, että ihmiset, jotka tekevät näiden kanssa yhteistyötä, mutta eivät ole jatkuvassa vaikutuspiirissä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus vuosia sitten erehdyin käymään kurkistamassa näiden keskustelua verkossa. Aikakin silloin meno oli hiukkasen erikoista. Niistä omista "narskuista" puhuttiin kuin valioluokan näyttely-yksilöistä. Jotenkin jäi kuva, että oli aika vino meno siellä.
MeNaiset -lehden toimittajat vaikuttaisivat olevan narsismin asiantuntijoita. Kovasti ainakin yrittävät olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyökkidiagnoosit on vaarallisia sen takia että narsistit keksivät muista asioita peitelläkseen itseään ja ulkopuolelta et voi tietää kummasta on kyse, totuudesta vai projisoinnista.
Yli 40 vuoden kokemus auttaa narsistien tunnistamisessa, vaikka ei olisi lääkärikään.
Mistä sulla on yli 40 vuoden kokemus? Niistä itse diagnosoiduista narsisteista ja naistenlehdistä? Kun se ei oikeasti ole niin helppoa että hei, naapurin pera on ärsyttävä v*ttupää, sehän on selkeesti narsisti. Tai miten käly on kovasti olevinaan eikä arvosta ja on jopa sanonut joskus napakasti siitä yhteismökin käytöstä.
Tässä ketjussa on kovasti vedottu väkivaltaisuuteen. Kaikki väkivaltainen käytös ei johdu narsismista. Kaikki mustasukkaisuus ja omistushalukaan ei johdu narsismista. Kaikki veemäinen käytös ei johdu narsismista. Te vaan luulette että osaatte diagnosoida paremmin kuin lääkärit.
Mitä väliä sillä narsistin diagnoosilla tai sen puuttumisella on? Uhrin kohtalo on tärkein, miten hän tunnistaa narsistin, vapautuu siitä ja pääsee taas jaloilleen ja elämässään eteenpäin.
Narsistit itse aina länkyttävät diagnoosista ja 1% osuudesta väestössä, koska narsistille vain hän itse on tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvempi psykiatri tai lääkäri on koskaan nähnyt kun narsisti saa jopa psykoottistasoisen raivokohtauksen läheisilleen. Mutta vain heille. Muillehan narsisti näyttelee vain kiiltokuvamaista kuortaan, joka on kuin ohut kultaus paskan päällä, mutta hämää kyllä jopa lääkäreitä, jos heiltä asiantuntemus aiheesta omakohtaisesti puuttuu. Kuten suurimmalla osalla asia on.
Narsistin uhri on yleensä paras asiantuntija narsismi-asiassa, ei lääkärit, joilla ei suoranaista kokemusta ole narsistin sekoamisesta.
Tässäkin kuvaillaan joku raivohullu, ei narsistia.
Suurin osa perhesurmaamista on väkivaltaisia narsisteja, joilla napsahtaa päässä ns. viimeisen kerran. Kutsu sitä sitten raivohulluudeksi tai miksi vaan.
Nyt kiinnostaisi lähde. Ei ole omaan silmään missään osunut tämmöinen tutkimus, tai edes tieto perhesurmien yhteydessä tekijän diagnooseista. Vai onko tää taas näitä kaikkihan-tän-tietää-joten-tutkimatta-faktaa-tyyppinen juttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
saati sitten tekemään yhtä vaikeimmista psykiatrisista diagnooseista.
Jokaisen narsistin käytös on niin maneerista, että kun yhden on tavannut läheisesti ja sekoilua seurannut riittävän monta vuotta, tunnistaa aivan samat sairaat käytösmaneerit muissakin narsisteissa helposti. Valehtelua ja väkivaltaa ja toisten alistamista ja hyväksikäyttöä raivon ja väkivallan voimin. Sitä narsistin elämä on.
Sitä se ei ole.
Isompi kysymys on miten joku löytää aina näitä samanlaisia.
Esim. Narsistin lapsena kasvanut tai läheisriippuvainen vetää yleensä puoleensa narsisteja. Narsisti osaa kyllä valita sopivan kumppanin itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä narsistin diagnoosilla tai sen puuttumisella on? Uhrin kohtalo on tärkein, miten hän tunnistaa narsistin, vapautuu siitä ja pääsee taas jaloilleen ja elämässään eteenpäin.
No sitä että eihän se tunnista narsistia, vaan olettaa tunnistavansa. Olis terveempää aatella että ihminen oppii tunnistamaan vahingollisen käytöksen itseään kohtaan ja vapautumaan siitä. Ei sillä diagnoosilla tosiaan uhrille ole mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uhri varmaan näkee lähietäisyydeltä kaikenlaista mutte ei omaa riittävästi tietoa aiheesta saati objektiivisuutta sit toista kohtaan. Yleensä näillä kotidiagnooseja keksivillä ihmisillä ei riittäisi resurssit edes erottamaan nuhaa peräpukamista, saati sitten tekemään yhtä vaikeimmista psykiatrisista diagnooseista.
Sitten on sekin että narsistit, varsinkin ns ohutnahkaiset/uhriutuvat narsistit, ovat kovia projisoimaan ja usein niitä jotka äänekkäimmin julistavat näkevänsä narsisteja joka puolella. Pohjattoman itsekeskeisen ihmisen mielestä kaikki normaalit ihmiset ovat itsekeskeisiä, kun eivät hänen erityislaatuisuuttaan ymmärrä ja ota asianmukaisesti huomioon.
Totta tavallaan. Ohutnahkaiset narsistit tosin oikeasti ovatkin niitä, jotka usein ovat tekemisissä narsistien kanssa. Ohut- ja paksunahkainen narsistihan ovat hyvin usein suhteessa keskenään. Joten ihan oikein se ohutnahkainen näkee narsismin toisissa, mutta se oma narsismi saattaa jäädä vain häneltä huomaamatta.
Narsisteja on kuitenkin monenlaisia, sitä ei pidä unohtaa. Ohutnahkainen, paksunahkainen, introvertti (covert?) sekä yhteisöllinen narsisti. Jokaisen luonne-erot myös vaikuttavat siihen miten asia muille näyttäytyy.
Ja jokainen narsisti on väkivaltainen. Ja osa sekoaa päästään aivan täysin kun saa mielisairaudelleen tyypillisen raivokohtauksen.
Monessa kohtaa väärin. Kyseessähän ei ensinnäkään ole mielisairaus, eivätkä kaikki saa väkivaltaisia raivokohtauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitä että eihän se tunnista narsistia, vaan olettaa tunnistavansa. Olis terveempää aatella että ihminen oppii tunnistamaan vahingollisen käytöksen itseään kohtaan ja vapautumaan siitä. Ei sillä diagnoosilla tosiaan uhrille ole mitään väliä.
Kyllä se monia helpottaa, itsesyytös vähenee jne. Jos toisella pers.häiriö, voi olla ainakin suht varma ettei itsessä ollut välttämättä mitään suurempaa vikaa. Auttaa myös ymmärtämään epänormaalisti käyttäytyvää paremmin, narsistihan on aina itsekin usein ”uhri”, kun lapsuus ei ollut sellainen kuin olisi pitänyt.
Tämä narsistin diagnosointi on tosiaan usein vaikeaa, ei siksi etteivätkö psykiatrit heitä tunnistaisi (helposti!) vaan koska he hyvin harvoin hakeutuvat hoidon pariin. Suurin osa narsistisista pershäröistä kulkee päällekkäin jonkun toisen häiriön/sairauden kanssa (esim psykopatia, epäsosiaalinen, epävakaa, bipo) eli diagnoosi voi myös olla muu kuin mitä käytös todistaa. T. Uhri
Sanasta "narsisti" on tullut haukkumasana jota väärinkäytetään ihan liikaa. Useimmiten tapaus ei liity psykologisesti määriteltyyn narsismiin. Toki epämiellyttäviä henkilöitä on hauska haukkua narsistiksi, mutta harvalla on psykologian tietämys siitä mitä narsismi oikeasti on. Psykologi/psykiatri ovat ainoat jotka voi diagnosoida.
Sanon saman minkä itse olen todennut itse terapiassa ja yksi tavallista valppaamman oloinen psykiatrinen sairaanhoitaja sanoi minulle. Kuka tahansa pystyy teeskentelemään hoitavalle taholle 45min mitä tahansa. Hehän ei tiedä mitä se henkilö oikeasti arjessaan tekee. Joten narsistia ei voi diagnosoida kuin läheiset ja ympäristö joka elää sen ihmisen kanssa koko ajan ja kärsii sen toiminnasta. Sellaiset läheiset jotka on lukeneet ja itsensä narsismista kouluttaneet, pystyy luotettavasti sanomaan kuka on narsisti. Se silmä kehittyy vuosikymmenien aikana hyvin tarkaksi. Oppii lukemaan sellaistakin käytöstä mitä moni asiaan vihkiytymätön ei edes ymmärrä narsistin toiminnaksi koska ei näe laajempaa kaavaa millä tavalla narsisti toimii.
Tämäpä tämä, muut kuin asiantuntijat ei saa edes 40 vuoden tuntemisen jälkeen epäillä mitään narsismiin viittaavaakaan. Asiantuntija voi asian tietysti todeta muutaman tapaamisen ja henkilön itse antamien tietojen perusteella jos henkilö itse hakeutuu asiantuntijalle. Eli ei koskaan muulloin kun sillon kun narsisti hakeutuu asiantuntijalle muita haukkumaan ja asiantuntija on tarpeeksi viisas nähdäkseen sen läpi.