Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos uhri ei voi tunnistaa, diagnosoida narsistia, niin kuka sitten voi?

Vierailija
01.09.2020 |

Ammattilaiselle se on hyvin vaikeaa, usein mahdotonta.
Mutta uhrihan sen kaiken näkee lähietäisyydeltä, ja on myös luultavasti ainoa, kenelle narsisti "paljastaa" oman itsensä.
Miksi uhri siis ei saa sanoa, että on/oli tekemisissä narsistin kanssa?
Kyseessä on hyvin monimutkainen ja monisyinen asia, jota on hyvin vaikea selittää muille kuin saman kokeneille, mutta saman kokenut tunnistaa narsistin jopa muiden kokemuksista kirjoituksissa. Niin samankaltaisia kokemukset ja narsistit lopulta kuitenkin ovat, kun monisyistä juttua tarpeeksi raaputtaa ja etsii ne pääpiirteet.
Yleensä uhri tunnistaa narsistit myös jatkossa kun on yhdestä eroon päässyt ja osaa kiertää kaukaa. Ei toki aina.

Kommentit (375)

Vierailija
341/375 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen mieheni puolesta tehnyt testejä niin, miten hän vastaisi.

Tulos on että hänellä on voimakkaita narsistisia piirteitä ja hyviltä kansainvälisiltä psykologisivuilta olen lukenut narsismista.

Nämä on saanut mut tajuamaan sen että kun narsisti tarvitsee aina uhrin, minun pitäisi vapautua jotenkin uhrin positiosta.

Joissain tilanteissa se on helmpompaa kuin toisissa. Esim jos mies selvästi valehtelee minkäs minä sille voin. Mutta jos hallitsee henkisesti / syyllistää niissä tilanteissa voin yrittää kieltäytyä ko. vaikutuksesta . Ja jos yrittää kupata rahaa sanon ei ym.

Vierailija
342/375 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

341 lisää vielä toisen, edellisestä olisi tullut muuten liian pitkä. Opiskeluaikana yksi saman kurssin tyypeistä meni yli 100 henkilöä työllistävään työpaikkaan harjoitteluun. Hän teki lopputyönsä siihen paikkaan myös. Lopputyön esittelyssä hän pääasiassa kertoili epäkohtia yrityksestä ja kuinka hän sai asioita järjestykseen. Lopputyö ei ollut yrityksen systeemien kehittäminen, vaan joku pienempi projekti, en nyt enää muista mikä. 

Samainen tyyppi oli minusta yleensä ihan mukava, hänkin antoi itsestään miellyttävän kuvan. Oli ryhmämme paras ammattiaineissa, mutta kielet ei sujuneet. Kielten opettaja saikin sitten kovia haukkuja - omasta mielestäni aika perusopettaja, parempia ja huonompia on ollut itselläni. Ryhmätyö hänen kanssaan oli ihan ok silloin kun tehtiin se työ, mutta kun piti tehdä työselostus, mulla meni hermot. Sitä viilattiin ja viilattiin ja mikään ei kelvannut, vitonen oli pakko saada. Hän kävi pyytämässä jatkoaikaa, ihan turhaan, sain omista töistäni hyviä arvosanoja paljon vähemmällä työllä ja se olisi kyllä kelvannut. En suostunut enää samoihin ryhmiin, vaan menin mieluummin niiden "heikompien" kanssa samaan. Tuossa tietysti sekin, että nämä parhaat haluavat itse tehdä kaiken, koska arvosana on tärkeämpää kuin se, että kaikki oppisivat, eikä luoteta - vaikka tässäkin arvosana tuli selostuksesta, sillä millaista jälkeä työssä tehtiin ei nyt niin suurta merkitystä ollut, koska lähinnä harjoittelimme. 

Tämänkin tyypin narsismipiirteet tajusin vasta vuosia myöhemmin asiasta luettuani, mutta eipä tämä ollut niin paha kuin tuo 341. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/375 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

343 unohti, että jos tämä tyyppi olisi ollut niin täydellinen, niin ehkä hänet olisi palkattukin sinne. Kyseinen työpaikka on ihan hyvämaineinen. Hän siis julisti myös, että ei siellä mistään mitään tule ilman häntä ja hänen opinnäytteensä oli ehdottomasti tuiki tärkeä ko. paikalle. 

Vierailija
344/375 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti ei masennu eikä tule psykoottiseksi tai mene psykoosiin.

Raivokohtauksen saadessaan narsisti voi olla harhainen ja jopa psykoottinen, vaikka ei menekään varsinaiseen psykoosiin.

https://yle.fi/uutiset/3-7901241

"Persoonallisuushäiriöisten tarkkaa määrää ei Suomessa tiedetä, karkea arvio on viidestä kuuteen prosenttia. Heistä psykoottisia oireita on 20–30 prosentilla. Narsistit jäävät usein diagnosoimatta, koska he eivät usein hakeudu hoitoon."

Niin hän ESITTÄÄ harhaista ja psykoottista oikeuttaakseen toimintansa. Ei ole oikeasti harhainen ja psykoottinen. Narsisti keksii aina tekosyyn toiminnalleen jonka taakse paeta ja oikeuttaa toimintansa. Kaikki toiminta on kuitenkin täysin harkittua ja tahallista. Se, että esittää epävakaata käytöstä on vain keino tuoda lähipiirin tietoisuuteen se, että narsisti on kykenevä menemään kaiken yli toiminnassaan eikä hänen toimintaansa voi ennakoida tai sillä ole mitään rajoja. Se on ympäristön manipulointia ja ehdollistamista. Kaikki narsistin esittämä tunne-elämän toiminta on esitystä jolla on päämäärä. Se päämäärä on aina hänellle hyödyllinen.

Vierailija
345/375 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan kun se pakkohoito ei paranna

Eipä ole vielä koskaan kokeiltu narsistien pakkohoitoa, joka tulee varmasti halvemmaksi kuin narsistien uhrien hoito. Itse olen psykoottisesti riehuvien narsistien pakkohoidon kannalla. Saisivat narsistien läheiset levätä vähän kauemmin kuin vain sen yhden putkayön verran jos poliisi hakee riehuvan hullun hetkeksi poliisilaitoksen pahnoille.

Kuvaat jotain muuta kuin narsismia.

Haluat pakkohoitoa. Mitenköhän kriteerit menisi?

Narsisti voi olla psykoottinen ja harhainen kun saa mielisairaudelleen tyypillisen raivokohtauksen. Psykoottinen ihminen voidaan viedä pakkohoitoon.

Narsismilla ja psykoottisuudella ei ole mitään tekemistä keskenään.

Eikä psykoottisuus yksinään täytä pakkohoidon kriteereitä.

Kyllä psykoottinen ihminen viedään hoitoon, koska psykoottinen ihminen on ns. sekaisin.

Psykoosi ja psykoottinen on eri asioita. Psykoottinen ihminen on täysin kiinni todellisuudessa ja tietää kokevansa harha-aistimuksia tai tunteita joilla ei ole todellisuuspohjaa. Näistä hän kokee masennusta ja ahdistusta. Psykoosissa oleva taas luulee harhojaan todeksi eikä ole kiinni tässä todellisuudessa. Hoitoon ei psykoottisuudella pääse, se on suhteellisen tavallista vaikeissa masennuksissa ja mielenhäiriöissä. Moni kärsii psykoottisista läpimenoista jotka kestää muutamasta minuutista tunteihin. Eivät ole pakkohoidolle syy.

Vierailija
346/375 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä miten eläisi, kun mies on sanonut minulle nyt kahdesti että olen narsistinen ja manipuloin.

Narsistit voi olla tosi sokeita itselleen. Sisimmässä tunnen, että en ole narsisti en voi olla.. mutta mistä minä sen tiedän? Moni minut tunteva sanoisi varmasti että en ole. Mutta olen joskus tahallani loukkaantuneena / masentuneena esimerkiksi kumppanille antanut ymmärtää että tekisin jotain pahaa itselleni. Se voisi olla narsistista. En kuitenkaan nykyiselle kumppanilleni. Minulla on epävakaan persoonallisuuden piirteitä todettu ja jostain luin että ne voi sekoittua narsismiin. En valehtele, huijaa, kiristä, huuda tai hauku , en näe niitä narsismin piirteitä itsessäni.

Kun kritisoin miehen toimintaa lasten kanssa hän sanoi että manipuloin.. ja en tunnista / ymmärrä täysin että missä tilanteessa on siis ok sanoa oma mielipide, ja missä tilanteessa sen oman mielipiteen sanominen on narsistista ? Ymmärrättekö mitä tarkoitan ?

Olen tottunut keskustelemaan, puhumaan, sanomaan mitä ajattelen niin että odotan/ oletan toisen osapuolen olevan tasavertainen keskustelukumppani ja vaikka oltaisiin eri mieltä se olisi ok.

Mutta viimeisin puoli vuotta on ollut sitä että todella monesta sanomastani asiasta seuraa konflikti.. en osaa selittää. Olen aina ajatellut etten ole narsisti vaikka olen hieman epävakaa. Lähisuvussa on narsistin stereotyyppi ja pahin pelkoni on ollut, että olen kuin ko ihminen. Nyt en tiedä mitä olen? Välillä olen tosi epäitsekäs - nyt mietin voiko sekin olla narsismia ?

Joskus olen ärsyyntynyt enkä tiedä miksi.. en todella tiedä miksi.

Miten voin korjata tätä..

Välillä epäilen että mieheni on narsisti ja se on ahdistavaa. Mies ei yleensä ottaen suostu puhumaan suhteen vaikeista asioita eikä suostu pariterapiaan. Hän aina selittää miten ei osaa puhua ja siksi vaikenee - ja ymmärrän sen selityksen , mutta koskaa ei niistä itseasioista puhuta.

Onko narsistista vaatia häntä puhumaan ja odottaa että puhuttaisiin ns vaikeuksista ja konflikteista suhteessa?

Minä vain syyttelen miestä.. mistä voin tietää mikä on minun vikani?

Käyn terapeutilla joka on erikoistunut narsismin uhreihin. Voiko olla että tällainen terapeutti ei olisi huomannut että minä olen narsisti? Miten voin olla narsisti jos 95% ajasta olen hyvä ihminen ja teen kaiken ns oikein..

Tuntuu ettei mies välitä tunteistani, mutta onko sekin vain minun narsistinen tulkintani asioista ?

Mitä ajatuksia herää tästä ?

Vierailija
347/375 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa :

Ja se ahdistaa kun mies sanoi että manipuloin.

Luin manipuloinnista ja huomasin etten aina sano suoraan mitä haluan. Olen nyt tosi paljon kiinnittänyt tähän huomiota että sanon suoraan.

Aiemmin myös jos olen huomannut että ihminen tahallaan on sarkastinen/ valehtelee olen ns esittänyt että uskon mitä minulle sanotaan, kun olen ollut ihminen joka uskoo että se mitä puhutaan on totta.. esim jos lapsi valehtelee minulle niin lähden valheeseen mukaan jotta lapsi itse tajuaisi olla valehtelematta. Mutta sekin taitaa olla manipulointia ?

Vierailija
348/375 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raivokohtauksen saadessaan narsisti voi olla harhainen ja jopa psykoottinen, vaikka ei menekään varsinaiseen psykoosiin.

"Persoonallisuushäiriöisten tarkkaa määrää ei Suomessa tiedetä, karkea arvio on viidestä kuuteen prosenttia. Heistä psykoottisia oireita on 20–30 prosentilla. Narsistit jäävät usein diagnosoimatta, koska he eivät usein hakeudu hoitoon."

Niin hän ESITTÄÄ harhaista ja psykoottista oikeuttaakseen toimintansa.

Ei esitä. Narsisti on oikeasti psykoottinen saadessaan raivokohtauksen.

Vierailija
349/375 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole vielä koskaan kokeiltu narsistien pakkohoitoa, joka tulee varmasti halvemmaksi kuin narsistien uhrien hoito. Itse olen psykoottisesti riehuvien narsistien pakkohoidon kannalla. Saisivat narsistien läheiset levätä vähän kauemmin kuin vain sen yhden putkayön verran jos poliisi hakee riehuvan hullun hetkeksi poliisilaitoksen pahnoille.

Narsisti voi olla psykoottinen ja harhainen kun saa mielisairaudelleen tyypillisen raivokohtauksen. Psykoottinen ihminen voidaan viedä pakkohoitoon.

Kyllä psykoottinen ihminen viedään hoitoon, koska psykoottinen ihminen on ns. sekaisin.

Psykoosi ja psykoottinen on eri asioita.

Ja narsisti voi siis olla psykoottinen kun sekoaa päästään ja saa väkivaltaisen raivokohtauksen.

Vierailija
350/375 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo pitää paikkansa, niin ovatpa narsistit sitten tosi hulluja. Onneksi narsismi-sairaudesta on nykyään jo paljon tietoa.

Vierailija
351/375 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykoosi ja psykoottinen on eri asioita.

Psykoosissa ihminen on psykoottinen ja hänet viedään hoitoon.

Vierailija
352/375 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykoottinen ihminen on täysin kiinni todellisuudessa ja tietää kokevansa harha-aistimuksia tai tunteita joilla ei ole todellisuuspohjaa.

Aivan päinvastoin. Psykoottinen ihminen ei ole kiinni todellisuudessa, eikä tajua kokevansa harha-aistimuksia. Siksi hänet viedäänkin hoitoon.

Vierailija
353/375 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti siis vain leikkii väkivaltaista ja psykoottista seinähullua kun riehuu perheensä keskuudessa?

Vierailija
354/375 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka ruikutatte narsisteista, niin miksette eroa niistä teidän narskuistanne?

Vierailija
355/375 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka ruikutatte narsisteista, niin miksette eroa niistä teidän narskuistanne?

Ollaan erottu jo aikaa sitten. Eikö narsismi-asiasta saisi mielestäsi keskustella, koska monet joutuvat elämään narsistien väkivallan alaisuudessa ihan joka päivä?

Vierailija
356/375 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan erottu jo aikaa sitten. Eikö narsismi-asiasta saisi mielestäsi keskustella, koska monet joutuvat elämään narsistien väkivallan alaisuudessa ihan joka päivä?

Eivät joudu, vaan elävät vapaaehtoisesti jos eivät hanki eroa.

Vierailija
357/375 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät joudu, vaan elävät vapaaehtoisesti jos eivät hanki eroa.

Helppohan se on puhua.

Väkivaltaisesta narsistista on hyvin vaikea päästä eroon. Eron jälkeen monet narsistit vainovat uhrejaan vuosiakausia, eikä siinä asiassa auta usein edes poliisi.

Vierailija
358/375 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykoosi ja psykoottinen on eri asioita. Psykoottinen ihminen on täysin kiinni todellisuudessa ja tietää kokevansa harha-aistimuksia tai tunteita joilla ei ole todellisuuspohjaa. Näistä hän kokee masennusta ja ahdistusta. Psykoosissa oleva taas luulee harhojaan todeksi eikä ole kiinni tässä todellisuudessa. Hoitoon ei psykoottisuudella pääse, se on suhteellisen tavallista vaikeissa masennuksissa ja mielenhäiriöissä. Moni kärsii psykoottisista läpimenoista jotka kestää muutamasta minuutista tunteihin. Eivät ole pakkohoidolle syy.

Paljon oli taas tekstiä, hyvin vähän faktaa. Keksitkö noita asioita sitä mukaa kun niitä kirjoitat?

Vierailija
359/375 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii myös toisimpäin: kiero Narsku mustamaalaa aina toista narskuksi. Selän takana puotu "Diagnoosi" tulee uhreille usein yllätyksenä. On saatettu jopa vaikka pitää valheellista päiväkirjaa jossa on keksitty toisen sanomaksi tai tekemäkso jotain mitä ei ole sanottu tai tehty.

Vierailija
360/375 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voisi tunnistaa, mutta uhreiksi yleensä valikoituu naiivit hölmöt joihin menee täydestä narsistin paskapuheet ("olet enkeli").

Oletko sitä mieltä, että jos läheiselleen sanoo "olet enkeli", kyseessä on narsismi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä