11-vuotias haluaa muuttaa isin luo :(
Miten toimia tilanteessa, jossa 11-vuotias haluaa muuttaa isän luo? Olemme viikko-viikkojärjestelyssä. Iso ongelma on se että isällä ei koulutyö tule tehtyä kunnolla, lapsi saa jatkuvia läksyt tekemättä -merkintöjä ollessaan isillä. Isä ei myöskään hoida toimintaterapiaa, oikomista, yhteydenpitoa kouluun jne. Eli läksyjä sitten kurotaan kiinni minun viikolla. Lapsi on kovin päättäväinen ja haluaa muuttaa kokonaan isälle. Lapsen näkökulmasta varmasti isän luona on yksinkertaisesti hauskempaa ja rennompaa. Joka ilta on jotain ohjelmaa (isä luovalla alalla ja hänen kanssaan käydään paljon tapahtumissa, jossa lapsi usein tapaa julkkiksia jne. Sinänsä isä hoitaa lapsen hyvin ja olemme hyvissä väleissä. Huolettaa se, miten arki sitten oikeasti hoituu. Minulle on jäänyt jonkinmoinen arkivanhemman rooli, jonka kanssa tehdään läksyjä, luetaan, käydään harrastuksissa. Samaan aikaan isillä ei tarvitse lukea, tehdä läksyjä, mennä harkkoihin vaan jokapäiväksi on jotain kivaa ohjelmaa jne. Surettaa
Kommentit (56)
Isähän on epäkelpo vanhempi. Pelkkä rakkaus ei riitä. Pitää olla vastuuntuntoinen vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein sinä sitten lasta tapaisit? Minä antaisin muuttaa, siinäpähän isä sitten oppii ottamaan vastuun. Yhtä suuri velvollisuus sillä on huolehtia arkiasioista kuin minullakin.
Lapsi tapaisi minua jokatoinen viikonloppu. Isä ei ole oppinut näitä velvollisuuksia hoitamaan koko 11-vuoden aikana. On puhuttu perheneuvolan ja lastenvalvojan toimesta. Ei hän vaan kertakaikkiaan hoida. Sain penessä ohjeen lakata hoitamasta asioita. Kaksi isän viikkoa Olin hoitamatta. Sinä aikana lapsi jäi pois luokkaretkeltä (Särkänniemi) koska isä ei toimittanut lupalappua. Lapsi oli todellakin jätetty koululle kun muut lähti. Lappua oli pyydetty kolmesti isältä. Tällöin jäi myös oikomishammaslääkäri väliin, toimintaterapiaan meni vääränä päivänä. Lapsen apuväline (kuulolaite) oli hukkunut ja isä ei ollut tehnyt mitään asian eteen. Merkintöjä läksyt tekemättä oli kahden viikon aikana yht 11 kpl.
Ap
No huhhuh, miten voi olla noin välinpitämätön!
Ap, älä muuten välitä noista ikävistä kommenteista. Niiden kirjoittajalla taitaa olla itsellään tosi paha olo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein sinä sitten lasta tapaisit? Minä antaisin muuttaa, siinäpähän isä sitten oppii ottamaan vastuun. Yhtä suuri velvollisuus sillä on huolehtia arkiasioista kuin minullakin.
Lapsi tapaisi minua jokatoinen viikonloppu. Isä ei ole oppinut näitä velvollisuuksia hoitamaan koko 11-vuoden aikana. On puhuttu perheneuvolan ja lastenvalvojan toimesta. Ei hän vaan kertakaikkiaan hoida. Sain penessä ohjeen lakata hoitamasta asioita. Kaksi isän viikkoa Olin hoitamatta. Sinä aikana lapsi jäi pois luokkaretkeltä (Särkänniemi) koska isä ei toimittanut lupalappua. Lapsi oli todellakin jätetty koululle kun muut lähti. Lappua oli pyydetty kolmesti isältä. Tällöin jäi myös oikomishammaslääkäri väliin, toimintaterapiaan meni vääränä päivänä. Lapsen apuväline (kuulolaite) oli hukkunut ja isä ei ollut tehnyt mitään asian eteen. Merkintöjä läksyt tekemättä oli kahden viikon aikana yht 11 kpl.
Ap
Noiden juttujen perusteella lapsi ei muuta isälleen edes 12-vuotiaana vaikka häntä sen ikäisenä kuullaankin asiassa.
Näin minäkin sanoisin. Viet asian vaikka oikeuteen, jos tarvitsee. En käsitä näitä ohjeita, että jätät vain asiat hoitamatta, sitten isä oppii. No ei kaikki opi ja ennen kaikkea lapsi kärsii! Ei ole lapsen vika, että vanhempi on vastuuton. Minusta ap suoraan sanoen isä ei ole hyvä isä, jos ei käytännössä halua lapsesta huolehtia, vaikka miten hehkuttaisi rakkautta. Jos lapsi alkaa kapinoida, pyydä apua perheneuvolasta tms., jonkun ulkopuolisen täytyy ehkä sanoa lapselle, että isän luona ei ole hyvä asua. Suututtaa oikeasti puolestasi, jos leimaudut lapsen silmissä nuivaksi nillittäjäksi :( Hanurista ovat tuollaiset "taiteilijavanhemmat". Itsekin kirjoitan, mutta ei tulisi mieleenikään sen takia jättää lapsia hoitamatta. Voi h*lvetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Valehtelet. Alusta asti selvä provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Noiden juttujen perusteella lapsi ei muuta isälleen edes 12-vuotiaana vaikka häntä sen ikäisenä kuullaankin asiassa.
Näin minäkin ajattelen. Koska isällä ja lapsella lämmin ja läheinen suhde, jaksan tukea tätä viikkoviikkojärjestelyä. Rehellisesti, nämä isän viikot ovat minulle raskaampia kuin omat lapsiviikot koska teettää tuplamäärän työtä pitää liki 50-vuotiasta ihmistä kokoajan kartalla kaikesta. Hänellä on todella mukava naisystävä, mutta nainenkin tuntuu olevan ”taiteilijasielu” ja hänen lapset asuvat isällään. Eli äitipuolesta ei oikein ole tulea tähän. Hän kyllä tosi paljon puuhaa lapsen kanssa kaikkea ja lapsi tykkää hänestä. Toki äitipuolelta ei voi vastuunkantoa odottaa, mutta olin kieltämättä toiveikas, kun he tapasivat että exäni ryhdistäytyy naisen myötä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä isä on asiasta?
Hänelle sopii että lapsi muuttaa heille sekä lähivanhemmuus. Kun otan puheeksi kouluasiat, hän kertoo ”kaiken hoituvan omalla painollaan”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattiko erota?
Ei kannattanut. Lapsen isä löysi toisen. Ap
Etkö saa vampattua takaisin?
Ei ole kokemusta mutta asutteko samassa kaupungissa kuin lapsen isä ap?
Yritä tehdä jotakin kivaa välillä itsekin lapsesi kanssa. uhriutunut äiti on raskasta seuraa lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattiko erota?
Sulla on loisto-ex-mies.
Vastuuton.
Miten voit kunnioittaa tuollasta sontakasaa.
Kehut vielä hyväksi isäksi. Eihän se mikän hyvä ole jos ei hoida tonttiaan (isyyttään).
Lähinnä kuvottaa jo tuo että ei hoida lasta kunnolla (oikomiset, terapia, läksyt...) ja sitten vielä tuon perheen rikkominen ja pettäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattiko erota?
Sulla on loisto-ex-mies.
Vastuuton.
Miten voit kunnioittaa tuollasta sontakasaa.
Kehut vielä hyväksi isäksi. Eihän se mikän hyvä ole jos ei hoida tonttiaan (isyyttään).
Lähinnä kuvottaa jo tuo että ei hoida lasta kunnolla (oikomiset, terapia, läksyt...) ja sitten vielä tuon perheen rikkominen ja pettäminen.
T Ä M Ä ! !
Anteeksi nyt vaan, mutta ei kuulosta kyllä hyvältä isältä. Hyvä vanhempi hoitaa myös ne ikävät asiat ja ajattelee lapsen hyvinvointia pitkällä tähtäimellä. En todellakaan antaisi lapseni muuttaa tuollaiseen kotiin, jos se mitenkään olisi estettävissä. Koulumenestys ja terveys vaikuttaa koko lapsen tulevaisuuteen.
Miten vanhemmuudesta voi erottaa huolenpidon ja vastuun? Jos lapsen asioita, tarpeita ja terveydenhoitoa laiminlyödään, ei ole hyvä isä, vaikka miten muuten harmiton heppu olisikin ja vaikka miten veisi bileisiin.
Sano lapselle, että ei voi muuttaa kokonaan isälle, kun isällä arkiasioiden hoito ei oikein onnistu. Että saa muuttaa kun on 16, ja pystyy hoitamaan itse lääkäriaikansa ja muut.
Kyllä tuossa voi lapsen kanssa keskustella, että oikeastiko haluat elää niin, että sinusta ei kukaan välitä. Voi muistuttaa siitä, että ei päässyt luokkaretkelle, että isä ei hoida asioita eikä edes halua hoitaa.
Jos lapsi vastaa, että kyllä, juuri noin haluan elää, niin sitten lapselle haetaan iso Ikean kassi, pyydetään pakkaamaan tavaransa ja toivotetaan hyvää loppuelämää.
Sanot lapselle että ensin perheneuvolaistuntoja vuosi jossa keskustellaan asiasta. Lapsi ja isä mukaan, sen jälkeen päätetään. No, koska isä ei hoida asioita niin lapsi jää heitteille. Jaksa vielä pari kome vuotta niin tuo kasvaa ja ehkä järkevöityy, lapsi siis
Vierailija kirjoitti:
Antaisin muuttaa ja miehestä tulisi lähivanhempi. Ilmoittaisin kaikkiin paikkoihin muutoksesta ja yhteydenottojen kohdalla toteaisin lähivanhemman olevan vastuussa.
Tämä kuulostaa heitolta joka on aika kepeästi nyt nakattu tähän. Mulla ei ole lapsia, mutta kuvittelen voivani sen verran samaistua ap:n tilanteeseen, että en tietenkään haluaisi lapseni päätyvän tilanteeseen, missä esim. kouluarvosanat laskisi ja se vaikuttaisit tulevaisuuteen aika pitkällekkin ehkä. Sitten tulee myös mieleen, että onko tuo isä lapselle enemmänkin kaveri? Näkeekö hän isän luona ollessaan kavereita ollenkaan, vai kulkeeko vain isän maskottina mukana tapaamassa julkkiksia?
Toki vaikea kun en tapausta tarkalleen tiedä, mutta ymmärrän kyllä ihan hyvin ettei lapsesta "luopuminen" mitenkään helppo valinta ole, varsinkaan jos toinen osapuoli ei hoida kunnolla rooliaan vanhempana.
Vierailija kirjoitti:
12-vuotias saa päättää kumman luona haluaa. Jos nyt vastustelet niin voit olla varma miten hän päättää täytettyään 12.
Viime kädessä, mutta eiköhän tuo vanhempien vastuulla ensisijaisesti ole.
Ap antoi ainakin kuvan itsestään olevansa parempi vanhempi. Ja syykin tuli viestissä, kun isän luona on hauskaa. Sitä en tiedä onko ap täysin rehellinen...
Kuulostaa siltä, että tämä "hyvä isä" olisi parempi viikonloppuisänä ja ehkä lomaisänä, mutta arkea ei osaa hoitaa.
Toisaalta, eipä sekään olisi reilua, että kaikki viikonloput ja lomat olisi isän kanssa ja tosiaan äidin kanssa olisi vaan tylsät päivät kun kaikkia velvollisuuksia.
Lohduttaudu sillä, että kyllä lapsi sitten aikuisenakin ainakin ymmärtää panoksesi asioille :)
Hoitaisiko exän uusi? Ei tietenkään ole hänen asiansa, mut jos haluaa olla miehelle mieliksi. Enemmän silti ihmettelen, miksi mies haluaisi lapsen luokseen 100% jos hänellä on siellä uusi hoito.