Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

11-vuotias haluaa muuttaa isin luo :(

Vierailija
01.09.2020 |

Miten toimia tilanteessa, jossa 11-vuotias haluaa muuttaa isän luo? Olemme viikko-viikkojärjestelyssä. Iso ongelma on se että isällä ei koulutyö tule tehtyä kunnolla, lapsi saa jatkuvia läksyt tekemättä -merkintöjä ollessaan isillä. Isä ei myöskään hoida toimintaterapiaa, oikomista, yhteydenpitoa kouluun jne. Eli läksyjä sitten kurotaan kiinni minun viikolla. Lapsi on kovin päättäväinen ja haluaa muuttaa kokonaan isälle. Lapsen näkökulmasta varmasti isän luona on yksinkertaisesti hauskempaa ja rennompaa. Joka ilta on jotain ohjelmaa (isä luovalla alalla ja hänen kanssaan käydään paljon tapahtumissa, jossa lapsi usein tapaa julkkiksia jne. Sinänsä isä hoitaa lapsen hyvin ja olemme hyvissä väleissä. Huolettaa se, miten arki sitten oikeasti hoituu. Minulle on jäänyt jonkinmoinen arkivanhemman rooli, jonka kanssa tehdään läksyjä, luetaan, käydään harrastuksissa. Samaan aikaan isillä ei tarvitse lukea, tehdä läksyjä, mennä harkkoihin vaan jokapäiväksi on jotain kivaa ohjelmaa jne. Surettaa

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein sinä sitten lasta tapaisit? Minä antaisin muuttaa, siinäpähän isä sitten oppii ottamaan vastuun. Yhtä suuri velvollisuus sillä on huolehtia arkiasioista kuin minullakin.

Lapsi tapaisi minua jokatoinen viikonloppu. Isä ei ole oppinut näitä velvollisuuksia hoitamaan koko 11-vuoden aikana. On puhuttu perheneuvolan ja lastenvalvojan toimesta. Ei hän vaan kertakaikkiaan hoida. Sain penessä ohjeen lakata hoitamasta asioita. Kaksi isän viikkoa Olin hoitamatta. Sinä aikana lapsi jäi pois luokkaretkeltä (Särkänniemi) koska isä ei toimittanut lupalappua. Lapsi oli todellakin jätetty koululle kun muut lähti. Lappua oli pyydetty kolmesti isältä. Tällöin jäi myös oikomishammaslääkäri väliin, toimintaterapiaan meni vääränä päivänä. Lapsen apuväline (kuulolaite) oli hukkunut ja isä ei ollut tehnyt mitään asian eteen. Merkintöjä läksyt tekemättä oli kahden viikon aikana yht 11 kpl.

Ap

Ja sinä edes harkitset lapsen "luovuttamista" isälle? Miksi oikein teit tämän ketjun?

Vierailija
42/56 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein sinä sitten lasta tapaisit? Minä antaisin muuttaa, siinäpähän isä sitten oppii ottamaan vastuun. Yhtä suuri velvollisuus sillä on huolehtia arkiasioista kuin minullakin.

Lapsi tapaisi minua jokatoinen viikonloppu. Isä ei ole oppinut näitä velvollisuuksia hoitamaan koko 11-vuoden aikana. On puhuttu perheneuvolan ja lastenvalvojan toimesta. Ei hän vaan kertakaikkiaan hoida. Sain penessä ohjeen lakata hoitamasta asioita. Kaksi isän viikkoa Olin hoitamatta. Sinä aikana lapsi jäi pois luokkaretkeltä (Särkänniemi) koska isä ei toimittanut lupalappua. Lapsi oli todellakin jätetty koululle kun muut lähti. Lappua oli pyydetty kolmesti isältä. Tällöin jäi myös oikomishammaslääkäri väliin, toimintaterapiaan meni vääränä päivänä. Lapsen apuväline (kuulolaite) oli hukkunut ja isä ei ollut tehnyt mitään asian eteen. Merkintöjä läksyt tekemättä oli kahden viikon aikana yht 11 kpl. Ap

Tuo isähän on ihan hulttio! Varmaan just sellainen mielestään suuri boheemi taiteilija, jota ei arkiset velvollisuudet ja rasitteet koske. Jos lapsi olisi enemmän isänsä luona, varmaan koulu tai lähipiiri tehtailisi toistuvia lastensuojeluilmoituksia - sen verran räikeitäkin nuo isän laiminlyönnit ovat. Vaan kysymys kuuluu, että voiko isän lepsuilu ja välinpitämättömyys aiheuttaa lapselle vaaraa? Onneksi lapsi on jo "iso", mitään taaperoahan tuollaisen hulttion vastuulle ei voisi antaa.

Jos lapsen ei anna tässä kohdin viettää enemmän aikaa isänsä kanssa, niin käykö niin, että lapsi katkeroituu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi suostunut edes vuoroviikkosysteemiin noin vastuuttoman ihmisen kanssa. Viikonloppuisyys sopisi hänelle hyvin, hauskanpitoa ja bileitä lapsen kanssa.

Vierailija
44/56 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä isä on asiasta?

Hänelle sopii että lapsi muuttaa heille sekä lähivanhemmuus. Kun otan puheeksi kouluasiat, hän kertoo ”kaiken hoituvan omalla painollaan”

Jos tämä pitää paikkansa, hän ei ole hyvä isä. On yksi asia olla arkiasioissa kujalla ja toinen asia, ettei ymmärrä, että lapsen kanssa tietyt asiat on vaan hoidettava.

Jos siis hän lasta todella rakastaa ja haluaa tälle hyvää hän ei itse suostu ottamaan lasta luokseen nykyistä enempää.

Vierailija
45/56 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

12-vuotias saa päättää kumman luona haluaa. Jos nyt vastustelet niin voit olla varma miten hän päättää täytettyään 12.

Viime kädessä, mutta eiköhän tuo vanhempien vastuulla ensisijaisesti ole.

Ap antoi ainakin kuvan itsestään olevansa parempi vanhempi. Ja syykin tuli viestissä, kun isän luona on hauskaa. Sitä en tiedä onko ap täysin rehellinen...

Tässä onkin kuultu ainoastaan ap:n kertomat, joten kannattaa suhtautua varauksella.

Itse asiassa ei sekään ole lapsen kannalta hyvä, jos vanhemmat riitelevät siitä kumpi on parempi/sopivampi vanhempi murrosikään tulevalle lapselle. Taatusti tulee näkymään lapsessa monin tavoin ja veikkaan ettei pakottaminen tuo mitään hyvää lapsen kehityksen kannalta. Sekin on merkitsevää mielestäni onko lapsi poika vai tyttö.

Itse lähtisin " kokeilemaan" eli pitää sopia tarkat pelisäännöt , jotka myös lapsi allekirjoittaa ja kokeilla ensin puoli vuotta / vuosikin miten kaikki sujuu kun lapsi on isällään. Sen jälkeen jatko.

Vierailija
46/56 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

12-vuotias saa päättää kumman luona haluaa. Jos nyt vastustelet niin voit olla varma miten hän päättää täytettyään 12.

Ap antoi ainakin kuvan itsestään olevansa parempi vanhempi. Ja syykin tuli viestissä, kun isän luona on hauskaa. Sitä en tiedä onko ap täysin rehellinen...

Tässä onkin kuultu ainoastaan ap:n kertomat, joten kannattaa suhtautua varauksella.

Itse asiassa ei sekään ole lapsen kannalta hyvä, jos vanhemmat riitelevät siitä kumpi on parempi/sopivampi vanhempi murrosikään tulevalle lapselle. Taatusti tulee näkymään lapsessa monin tavoin ja veikkaan ettei pakottaminen tuo mitään hyvää lapsen kehityksen kannalta. Sekin on merkitsevää mielestäni onko lapsi poika vai tyttö.

Itse lähtisin " kokeilemaan" eli pitää sopia tarkat pelisäännöt , jotka myös lapsi allekirjoittaa ja kokeilla ensin puoli vuotta / vuosikin miten kaikki sujuu kun lapsi on isällään. Sen jälkeen jatko.

Näin juuri, 11 v on todella pieni poika. Tai tyttö, jos on tyttö. Koulu ja asiat, jos eivät suju sitten äidille.

Vierailija
47/56 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tämä muutto merkitsisi ap:lle? Tiedän, että moni on samassa tilanteessa, mutta tuntuisi ihan sietämättömältä ajatella, että lasta näkisi ensin vain joka toinen viikko ja sitten enää joka toinen viikonlopppu...

Vierailija
48/56 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelkaa asiasta.

Vierailija
49/56 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex on aikalailla tuontyyppinen, ja siksi en suostunut vuoroviikkoon. Ex ei tule ikinä antamaan sitä mulle anteeksi, mutta mun palkinto on vakaissa oloissa kasvanut teini. Hänellä on silti hyvät välit isäänsä, kun ovat nähneet viikottain. Mutta esim yhtään lomaa ei isä ole järjestänyt lapselleen, kun hänellä on liian kiire viettää kesät festareilla ja uuden kumppanin kanssa.

Vierailija
50/56 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko tavata lasta isän luona ihan läksyjen teko merkeissä?

Vierailija
51/56 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän luona jos asuisi niin jossain vaiheessa olisi lasu kuvioissa.

Sen tekisi koulu tai hammaslääkäri.

Vierailija
52/56 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komppaan. Keskustelkaa ja sopikaa. Ja kokeilkaa.

Vierailija
53/56 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä 11-vuotias ajatteli hoitaa tulevat Särkänniemi-reissunsa ja ne kasautuneet läksyt? Eikö hän todellakaan näe, kuka ne hoitaa ja kuka ei? Oma 10-vuotiaani tuo kaikki paperit aina minulle, koska tietää, että isältä jää ne aina lojumaan pöydille ja lopulta katoaa.

Minä tekisin seuraavanlaisen diilin lapsen ja isän kanssa: tästä eteenpäin mennään ensin 3 kuukautta niin, että äiti ei hoida lapsen asioita ja kouluunkin ilmoitetaan, että isä on ottanut nyt vastuun näistä asioista. 3 kk:n päästä arvioidaan ihan palaverissa (mukana lapsen opettaja, lastenvalvoja ja mahdollisesti muitakin henkilöitä), miten on mennyt. Ehkä isänkin on hyvä saada suoraa palautetta muilta tahoilta ilman, että äiti aina suodattaa ne. Ja lapsen on hyvä tajuta, ettei mikään ole sujunut helposti,kun arvosanat on huonot, hampaat hoitamatta jne. Jos isä on hoitanut tonttinsa kohtuullisen hyvin, niin voisitte tehdä sen jälkeen kompromissin eli lapsi olisi äidillään joka toinen viikonloppu pidennetyn viikonlopun esim. torstai-sunnuntai. En kuitenkaan usko, että 3 kk:n jälkeen lapsi edes haluaa asua enää isän luona.

Vierailija
54/56 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi päättää mitä haluaa, mutta vanhemmat päättävät kuitenkin miten tehdään. Ei isän ole mikään pakko ottaa lasta kokonaan luokseen asumaan, vaikka lapsi tahtoisi.

Vierailija
55/56 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro sille 11 vuotiaalle että arkiset asiat pitää hoitaa. Sitten voidaan harkita tuollaista muutosta kun isä ja lapsi hoitavat itse isäviikolla läksyt, wilmaviestit, terapiat, lääkärit ym. Mutta niin kauan kun sinä joudut hoitamaan arkiset velvollisuudet myös isäviikoille ei ole käytännössä mahdollista lisätä isällä vietettyä aikaa. Ja tietysti samalla voit kehua että isä tosiaan on hyvä järjestämään kivaa tekemistä ettet pelkästään moiti.

Ja tämä neutraalisti. Jos ajatellaan että isä on vaikka muusikko ja lapsi haluaa samaa. Ja lapsen harkat liittyisivät musiikkiin niin silloin voisi kertoa lapselle että hänen täytyy hoitaa harkat jos meinaa oppia soittamaan soitintaan ym.

Tsemppiä ap! Tilanteesi ei kuulosta helpolta.

Vierailija
56/56 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli tullut hyvää keskustelua. En pidä lapsen isää huonona isänä, vaikka ymmärrän toki että asiat pitää hoitaa. Hän on ollut hyvin tämän tyyppinen aina. Keskustelun perheasioihin erikoistuneen juristin kanssa ja hän sanoi että kuvatuilla asioilla on jonkinverran painoarvoa, mutta jos 12-v sanoo haluavansa muuttaa isälle, on lapsen sana todella painava esim oikeudessa (emme ole menossa oikeuteen) ja lapsi on siis vielä 11 vuotta. Minulla paha mieli lapsen puolesta, joka ikävöi isäänsä jatkuvasti mutta koen silti että muutto isän luo olisi lapsen kokonaisedun vastaista. Kiitos kommenteistanne jokatapauksessa. Ap