11-vuotias haluaa muuttaa isin luo :(
Miten toimia tilanteessa, jossa 11-vuotias haluaa muuttaa isän luo? Olemme viikko-viikkojärjestelyssä. Iso ongelma on se että isällä ei koulutyö tule tehtyä kunnolla, lapsi saa jatkuvia läksyt tekemättä -merkintöjä ollessaan isillä. Isä ei myöskään hoida toimintaterapiaa, oikomista, yhteydenpitoa kouluun jne. Eli läksyjä sitten kurotaan kiinni minun viikolla. Lapsi on kovin päättäväinen ja haluaa muuttaa kokonaan isälle. Lapsen näkökulmasta varmasti isän luona on yksinkertaisesti hauskempaa ja rennompaa. Joka ilta on jotain ohjelmaa (isä luovalla alalla ja hänen kanssaan käydään paljon tapahtumissa, jossa lapsi usein tapaa julkkiksia jne. Sinänsä isä hoitaa lapsen hyvin ja olemme hyvissä väleissä. Huolettaa se, miten arki sitten oikeasti hoituu. Minulle on jäänyt jonkinmoinen arkivanhemman rooli, jonka kanssa tehdään läksyjä, luetaan, käydään harrastuksissa. Samaan aikaan isillä ei tarvitse lukea, tehdä läksyjä, mennä harkkoihin vaan jokapäiväksi on jotain kivaa ohjelmaa jne. Surettaa
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Kannattiko erota?
Kannattiko kommentoida?
12-vuotias saa päättää kumman luona haluaa. Jos nyt vastustelet niin voit olla varma miten hän päättää täytettyään 12.
Eihän 11-vuotiaalla ole kauheasti läksyjä. Sun pitää löytää joku balanssi siihen arkeen, että lapsella on aikaa myös tehdä jotain kivaa kanssasi. Monesti vanhemmilla jää oma aika lapsen kanssa vähemmälle, mikä aiheuttaa sen, että kun lapsi kasvaa isoksi, niin välit eivät ole kovin läheiset sitten. Terveelliset välit vanhempien kanssa on lasten tulevaisuuden kannalta parempi, kuin huippuarvosanat.
Vierailija kirjoitti:
Kannattiko erota?
Ei kannattanut. Lapsen isä löysi toisen. Ap
Vierailija kirjoitti:
12-vuotias saa päättää kumman luona haluaa. Jos nyt vastustelet niin voit olla varma miten hän päättää täytettyään 12.
Lapsi ei päätä. Lasta kuullaan. Vai meinaatko että lapsi voi halutessaan muuttaa esim narkkiperheeseen jos vaihtoehtona on normaalit kotiolot?
Kuinka usein sinä sitten lasta tapaisit? Minä antaisin muuttaa, siinäpähän isä sitten oppii ottamaan vastuun. Yhtä suuri velvollisuus sillä on huolehtia arkiasioista kuin minullakin.
Ei tarvitse suostua. Minunkin lapsi halusi olla enemmän isällään, mutta en suostunut, koska mies on alkkis. Tietysti arki ja läksyt on myös tärkeitä.
Antaisin muuttaa ja miehestä tulisi lähivanhempi. Ilmoittaisin kaikkiin paikkoihin muutoksesta ja yhteydenottojen kohdalla toteaisin lähivanhemman olevan vastuussa.
Voisiko isän kanssa keskustella asiasta ja saada hänet ottamaan enemmän "vastuuta" lapsen arkiasioista?Näin lapsikin huomaisi, että velvoitteet tulee hoitaa riippumatta siitä missä asuu. Lisäksi sinun aikasi läksyjen kanssa vähenee, kun sun viikolla ei tarvitse tehdä ja opetella myös rästiin jääneitä asioita. Ehtisit sitten tehdä lapsen kanssa jotakin kivaa.
Tällä hetkellä tuntuu, että isän luonna lapsi on vähän kuin lomalla ja äidin luona on vain tylsää arkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattiko erota?
Ei kannattanut. Lapsen isä löysi toisen. Ap
Olisiko kannattanut olla parempi kumppani? Lapsikin tykkää isästä enemmän.
Oikeesti painu he*vettiin kiusaaja.
Ohis
Jos lapsi on vuoroviikkosysteemillä, niin onko ne kaikki toimintaterapiat ym. siis kasattu vain sille sinun lähiviikollesi? Kuulostaa jotenkin oudolta. Luulisi, että isä nyt osaa kuskata oikomiseen siinä missä sinäkin. Ehdottomasti puhu asiasta lapsen isän kanssa, jos olette sellaisissa väleissä. Ei mikään ihme, jos lapsi haluaa isälleen julkkiksia tapaamaan, kun äidin kanssa käydään lähinnä hammashoitolassa (kärjistetysti)! Olen itse äitipuoli, lapset ovat jo aikuisia. Miehen tyttärellä oli joskus sellainen kausi, että halusi meille asumaan (oli enemmän äidillään), mutta kun tajusi, että täältäkin käsin käydään koulua, eikä syödä herkkuja mummolassa joka päivä, mieli muuttui. Lapsella on lapsen logiikka.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on vuoroviikkosysteemillä, niin onko ne kaikki toimintaterapiat ym. siis kasattu vain sille sinun lähiviikollesi? Kuulostaa jotenkin oudolta. Luulisi, että isä nyt osaa kuskata oikomiseen siinä missä sinäkin. Ehdottomasti puhu asiasta lapsen isän kanssa, jos olette sellaisissa väleissä. Ei mikään ihme, jos lapsi haluaa isälleen julkkiksia tapaamaan, kun äidin kanssa käydään lähinnä hammashoitolassa (kärjistetysti)!.
Eikö tuonikäisillä ole usein sellaisia yöksi laitettavia kojeita? Niistä pitää usein vanhempien muistuttaa.
Kyllä joo halusi muuttaa takaisin isän luo kun isän luona sai laiminlyödä koko elämänsä ja olla lasuasiakkaana. Ei saanut lupaa.
Antaisin ja asettaisin määräajan kouluun asti, haluaako isä oikeasti.
Ala anna menna vielä. Jos kuitenkin annat, laita ehdoksi että koulussa on pärjättävä, tehtävät hoidettava. Jos ongelmia tulee ja koulu kärsii niin sitten takaisin.
Lapsesi lempivanhempi sattuu olemaan isä. Eipä sille kauheasti mahda mitään. Sinun täytyy vain nyt totutella ajatukseen, että äiti ei ole aina se ykkönen lapselle. Miehesi nyt vain tulee paremmin toimeen lapsesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein sinä sitten lasta tapaisit? Minä antaisin muuttaa, siinäpähän isä sitten oppii ottamaan vastuun. Yhtä suuri velvollisuus sillä on huolehtia arkiasioista kuin minullakin.
Lapsi tapaisi minua jokatoinen viikonloppu. Isä ei ole oppinut näitä velvollisuuksia hoitamaan koko 11-vuoden aikana. On puhuttu perheneuvolan ja lastenvalvojan toimesta. Ei hän vaan kertakaikkiaan hoida. Sain penessä ohjeen lakata hoitamasta asioita. Kaksi isän viikkoa Olin hoitamatta. Sinä aikana lapsi jäi pois luokkaretkeltä (Särkänniemi) koska isä ei toimittanut lupalappua. Lapsi oli todellakin jätetty koululle kun muut lähti. Lappua oli pyydetty kolmesti isältä. Tällöin jäi myös oikomishammaslääkäri väliin, toimintaterapiaan meni vääränä päivänä. Lapsen apuväline (kuulolaite) oli hukkunut ja isä ei ollut tehnyt mitään asian eteen. Merkintöjä läksyt tekemättä oli kahden viikon aikana yht 11 kpl.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on vuoroviikkosysteemillä, niin onko ne kaikki toimintaterapiat ym. siis kasattu vain sille sinun lähiviikollesi? Kuulostaa jotenkin oudolta. Luulisi, että isä nyt osaa kuskata oikomiseen siinä missä sinäkin. Ehdottomasti puhu asiasta lapsen isän kanssa, jos olette sellaisissa väleissä. Ei mikään ihme, jos lapsi haluaa isälleen julkkiksia tapaamaan, kun äidin kanssa käydään lähinnä hammashoitolassa (kärjistetysti)! Olen itse äitipuoli, lapset ovat jo aikuisia. Miehen tyttärellä oli joskus sellainen kausi, että halusi meille asumaan (oli enemmän äidillään), mutta kun tajusi, että täältäkin käsin käydään koulua, eikä syödä herkkuja mummolassa joka päivä, mieli muuttui. Lapsella on lapsen logiikka.
Exäni kyllä hoitaa, kun ilmoitan hänelle että tiistaina on esim lääkäri. Sen lisäksi minä huolehdin hänelle Kelakortin ja laitan tiistaiaamuna viestin että tänään klo 11.30. Ja ilmoitan kouluun että lapsi lähtee tällöin ja palaa tällöin. Ja kysyn opettajalta mitkä läksyt. Exäni ei kertakaikkiaan näitä hoida. Hän ei ole koskaan edes wilmaan kirjautunut. On käynyt minun tunnuksilla siellä koko lapsen koulun aikana kerran minun opastaessa puhelimessa. Siksi tämä todella huolettaa. Lasta hän rakastaa ylikaiken ja hyvä isä. Hän ei vaan arkiasioita hoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi tapaisi minua jokatoinen viikonloppu. Isä ei ole oppinut näitä velvollisuuksia hoitamaan koko 11-vuoden aikana. On puhuttu perheneuvolan ja lastenvalvojan toimesta. Ei hän vaan kertakaikkiaan hoida. Sain penessä ohjeen lakata hoitamasta asioita. Kaksi isän viikkoa Olin hoitamatta. Sinä aikana lapsi jäi pois luokkaretkeltä (Särkänniemi) koska isä ei toimittanut lupalappua. Lapsi oli todellakin jätetty koululle kun muut lähti. Lappua oli pyydetty kolmesti isältä. Tällöin jäi myös oikomishammaslääkäri väliin, toimintaterapiaan meni vääränä päivänä. Lapsen apuväline (kuulolaite) oli hukkunut ja isä ei ollut tehnyt mitään asian eteen. Merkintöjä läksyt tekemättä oli kahden viikon aikana yht 11 kpl.
Ap
Noiden juttujen perusteella lapsi ei muuta isälleen edes 12-vuotiaana vaikka häntä sen ikäisenä kuullaankin asiassa.
Kenelläkään kokemusta?