Olen aloittanut töissä, mutta vuorottelussa miehen kanssa haastetta...
Olen hoitanut lapsia kotona pitkään, nyt aloittanut osa-aikaisesti töissä ja sovittelen vuoroja niin että mies kun tulee töistä, minä lähden. Tai jos mies menee iltaan, minä pystyn olemaan aamusta töissä. Ajatuksena ihana, lasten ei ihan vielä tarvitse aloittaa päiväkotiuraa. Käytännössä tuntuu, että tämä koituu lapsille hankaluudeksi, tai että mies ei ota kunnolla vastuuta. Vaikka on tottunut lastenhoitoon aiemminkin, olen ottanut omaa aikaa ja mies käyttänyt lapsia ulkona tms. Mutta päävastuu ollut minulla ja olen joutunut sanomaan ja patistamaan. Nyt sitten mun olisi lähdettävä töihin, mies menee suihkuun ja on hiljakseen omaa tilaa vaatien kun on juuri tullut töistä. Joudun jättämään lapset "yksin" siihen, itkahtavat mun perään, ja mies vaan menee suihkuun. Tekee niin pahaa lähteä töihin. Olen pyytänyt, että mies olisi sen hetken lasten kanssa kun lähden, mutta mies tokaisee että kyllä hän ehtii iltasella olla niiden kanssa, ei heti jaksa kun tulee töistä vaan tahtoo suihkuun jne. hengähtämistä. Ei näe lasten tilannetta ollenkaan! Miksei voi sitä hetkeä olla läsnä, kun mun lähdettävä ja lapset surkeina?! Sitten laittaa lapset katsomaan elokuvaa, kun jos minä olisin kotona meillä mentäisiin ulos leikkimään, uimaan, kirjastoon, aina jotakin. Mutta mies korvaa sen elokuvan katsomisella. On varmasti kivastikin lasten kanssa, sylittelee jne. mutta minulla on olo, että lapset jäävät nyt paljon huonommalle näin :( Jos mies menee iltavuoroon ja minä olen aamusta töissä, saavat katsoa telkkaria minkä haluavat, sitten leikkiä keskenään ja mies puuhastelee jotain, ei viitsi välttämättä viedä aamusta ulkoilemaan ollenkaan. Varsinkin isompi turhautuu tällaisesta, tarvitsisi liikuntaa ja raitista ilmaa.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (66)
Tehkää niin, että lapset hilluvat sisällä, kun miehesi on kotona ja ulkoilevat, kun sinä olet kotona. Ei sitä aina pidä olla aktiivisena...lapset varmaan nauttivat myös rentoutumisesta. Älä stressaa. Jos ette jaksa molemmat viihdyttää lapsia haluamallasi tavalla, hommatkaa lastenhoitaja. :)
Anna miehen hoitaa lapsia omalla tavallaan. Ei ne mene rikki.
No jos miehesi käy kuitenkin kokopäivätöissä, on ehkä liikaa odottaa että hän ainakaan säännöllisesti jaksaisi käyttää lapsia ulkona. Mutta juuri tuo sinun lähtösi hetki olisi kyllä hyvä jaksaa olla lasten kanssa.
Anna miehen hoitaa lapsia omalla tavallaan, äläkä siirrä omia tunteitasi lapsiin siirtymävaiheessa. Voisitteko ryhtyä lasten kanssa yhdessä katsomaan mieleistä elokuvaa vaikka parikymmentä minuuttia ennen miehen kotiutumista ja lähtöäsi. Tällöin siirtymät/vuoronvaihdot eivät näyttäydy lapsille yhtä suurina. Mies voisi varmaan tulla sen verran vastaan, että tulisi kotiutuessaan ensin siihen sohvalle katsomaan lasten kanssa filmiä hetkeksi ja menisi suihkuun vasta vartti lähtösi jälkeen. Jos kumminkin koet järjestelylle stressaavaksi, niin miksi ihmeessä ette hae lapsille hoitopaikkaa?
Noinhan se menee, nainen kantaa kaiken vastuun eli tekee 2työpäivää, miehelle riittää 1.
Mikä myöskin suututti, kotiutuessani kymmeneltä kumpikin lapsi pyöri hereillä ja valitti että isi kuorsaa ja juoksivat mua vastaan! Mies käänsi kylkeä että ei ne millään malta nukahtaa, sua ne kaipaa, ja mies jatkoi unia ja minä nukutin lapset. 2h normaalia nukkumisaikaa myöhemmin. Mies ei ollut jaksanut pitää lapsille rajoja että pysyvät omissa sängyissään, olivat laittaneet pari patjaa lattialle ja lapset vierekkäin siihen, mies reunalle. Sillä seuraukselle, että mies sai nukkua ajoissa mutta lapset eivät tietysti tästä erikoisuudesta rauhottuneet vaan keikkuivat ja pelleilivät keskenään. Suuttutti tilanne :( ap
Isä ei yksinkertaisesti osaa olla äiti. Lapsetkin tarvitsee omaa aikaa, ilman että koko aikaa ohjataan ja säädetään jotakin. Älä tee lähtö tilanteista niin isoa numeroa. Ohjaat lapset leikkiin tai tosiaan sitä elokuvaan katomaan hyvissä ajoin ennen lähtöäsi.
Millainen lapsuus miehelläsi oli? Kysy häneltä, muistaako että olisi tuntunut pahalta olla yksinään, niin kuin nyt lapsenne ovat silloin kun mies on suihkussa. Mutta mitäpä tuosta ongelmaa tekemään, avaa lähtiessäsi pesuhuoneen ovi ja osoita lapsille, että tuolla se isä on suihkussa, ette ole yksin.
EIkä mies millään voi olla lasten kanssa juuri sitä hetkeä kun sinä lähdet? Jos ei, niin varaudu syöksymään ulos samalla ovenavauksella kuin miehesi tulee. Silloin miehen on pakko ensin tavata lapset, ei sinua.
Lasten kannalta paras vaihtoehto olisi hoitopaikka. Kotona isän kanssa ovat heitteillä
Ap, miksi teet siitä lähdöstäsi tuollaista draamaa ja itketät lapsiasi?
Onko mies nyt tässä se ongelma vai koetko oman tunnon tuskia perhe-elämän laiminlyönnistä. Mies taitaa olla aika tuuliajolla yrittäeessään sovittaa itseään äidin rooliin, joka ei tule luonnostaan kuten sinulta. Jokin idea siinä on, että lasten ensinmäinen hoivaaja on nainen. Tiedän, että tätä ei haluta nyky-yhteiskunnassa kuulla, mutta pienet lapset tarvitsevat juuri äidin hoivaa.
Jumalaare miten konservatiivista porukkaa täällä taas! Kyllä isän pitää pystyä hoitamaan lapsia ihan siinä missä äitikin, miinus imetys tietenkin.
13
Anteeksi mutta ettekö sopineet asiasta etukäteen? Miehesi oli varmasti tietoinen järjestelyistä? Nyt puhutte asiasta. Vaihtoehdot: a) sinä lopetat työt, b) sinä käyt töissä ja mies hoitaa silloin lapsia, c) sinä käyt töissä ja lapset menevät tarvittaessa hoitoon.
En tunne huonoa omaatuntoa! Olen ollut kotona niin monta vuotta ja nytkin sovitan työni niin, että voin hoitaa lapset kotona vielä toistaiseksi. Annan kotona ollessa heille aikani. Mutta toisen osapuolen olisi nyt otettava oma vastuunsa! Ja siitä tunnen pahaa oloa, kun koen etteivät lapset saa niin hyvää kuin tarvitsivat kun isä käyttäytyy noin.
Minä muuten avasin pesuhuoneen oven, että jätetään tää auki kun lähden, mies kiskaisi sen äkäisesti kiinni ja laittoi lukkoon, suihkun täysille. Sinne jäi kun lähdin, lapsi keittiöön itkemään.
ap
Mies on edelleen sitä mieltä, että ei heillä mitään hätää ole ja minä töihin vaan rahaa tienaamaan. Sanoo, että hyvin hänellä menee ja tekee tavallaan.. voi voi jos lapset eivät nuku ajoissa tai katsovat telkkaria, mitäs siitä. Että ei niillä ole mitään hätää kun mä lähden, siinähän ne keskenään ovat omassa kotona. Jotain ymmärtämättömyyttä, uhmakkuutta.. mitä lie tuo miehen käytös? Tiedän, että on kivastikin lasten kanssa illan mittaan, mutta kokonaisnäkemys ja vastuunkanto puuttuu :( ap
Minusta taas tuntuu ettei lapsilla tarvitse olla jatkuvasti jotain virikettä, lapsilla saa ja pitääkin joskus olla tylsää. Mainitsit että sinun ollessasi kotona käytte kirjastossa, uimassa, ulkoilemassa ja AINA jotakin?
Minä en taas näe, että se olisi tarpeellista ihan aina. Mies on ollut täyden päivän töissä, suihkussa käyminen on yksi tavoista rentoutua.
Leffan katsominen isin kanssa ei millään tavalla vahingoita lapsia.
Odotanko minä liikoja mieheltä, pitäisikö ymmärtää häntä? Mitä te sanoisitte tai tekisitte? Harmittaa tuo, että lapset riekkuvat keskenään sisällä nyt illat, kun aiemmin aina saaneet ulkoilla tms. sosiaalistakin. Ja nimen omaan tuo, ettei mies osaa ajatella lasten näkökulmaa/tuntemuksia.