Olen aloittanut töissä, mutta vuorottelussa miehen kanssa haastetta...
Olen hoitanut lapsia kotona pitkään, nyt aloittanut osa-aikaisesti töissä ja sovittelen vuoroja niin että mies kun tulee töistä, minä lähden. Tai jos mies menee iltaan, minä pystyn olemaan aamusta töissä. Ajatuksena ihana, lasten ei ihan vielä tarvitse aloittaa päiväkotiuraa. Käytännössä tuntuu, että tämä koituu lapsille hankaluudeksi, tai että mies ei ota kunnolla vastuuta. Vaikka on tottunut lastenhoitoon aiemminkin, olen ottanut omaa aikaa ja mies käyttänyt lapsia ulkona tms. Mutta päävastuu ollut minulla ja olen joutunut sanomaan ja patistamaan. Nyt sitten mun olisi lähdettävä töihin, mies menee suihkuun ja on hiljakseen omaa tilaa vaatien kun on juuri tullut töistä. Joudun jättämään lapset "yksin" siihen, itkahtavat mun perään, ja mies vaan menee suihkuun. Tekee niin pahaa lähteä töihin. Olen pyytänyt, että mies olisi sen hetken lasten kanssa kun lähden, mutta mies tokaisee että kyllä hän ehtii iltasella olla niiden kanssa, ei heti jaksa kun tulee töistä vaan tahtoo suihkuun jne. hengähtämistä. Ei näe lasten tilannetta ollenkaan! Miksei voi sitä hetkeä olla läsnä, kun mun lähdettävä ja lapset surkeina?! Sitten laittaa lapset katsomaan elokuvaa, kun jos minä olisin kotona meillä mentäisiin ulos leikkimään, uimaan, kirjastoon, aina jotakin. Mutta mies korvaa sen elokuvan katsomisella. On varmasti kivastikin lasten kanssa, sylittelee jne. mutta minulla on olo, että lapset jäävät nyt paljon huonommalle näin :( Jos mies menee iltavuoroon ja minä olen aamusta töissä, saavat katsoa telkkaria minkä haluavat, sitten leikkiä keskenään ja mies puuhastelee jotain, ei viitsi välttämättä viedä aamusta ulkoilemaan ollenkaan. Varsinkin isompi turhautuu tällaisesta, tarvitsisi liikuntaa ja raitista ilmaa.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (66)
Kysy mieheltä kumpaa se oikeasti haluaa: että sinä menet töihin vai että sinä hoidat lapset. Kuulostaa siltä, että mies haluaisi, että sinä hoitaisit lapset. Eli mies ei oikeastaan edes hyväksy sinun töihinmenoasi ja tekee tarkoituksella lähtemisestä sinulle vaikeaa, jotta toteaisit, ettei sun töissäolosta mitään tule. Sitten jäisit kotiin ja mies saisi kotona taas täyden palvelun. Sitähän se mies toivoo.
Ala-arvoista on sitten se, että hän käyttä lapsia välikappaleena tuossa mielenosoituksessaan. Vaikka mies ei varmasti tiedostakaan näitä motiivejaan, niin kyllä siinä kyseenalaistuu miehen todellinen rakkaus lapsiinsa.
Aivan kuin tuolla yksi mies kommentoikin viitaten miehen ja naisen välisiin domina-suhteisiin. Eli miehelle kyse on miehen ja naisen välisestä valtataistelusta. Ja se, että lapset jäävät siihen väliin, ei miehen mielessä ole edes ajattelemisen arvoinen asia.
Sinä on sulla miettimistä, että miten saat miehen itse hoksaamaan nää asiat.
Ap. Musta tuntuu että Sä itse olet melkoinen viihdytyskone lapsille. Se ei ole hyväksi. Kukaan tavisvanhempi ei heti töistä tultuaan ryhdy viihdyttämään lapsiaan, eikä Se ole lapsille edes hyväksi oppia sellaista mallia. Joo tottakai miehen pitää jotenkin noteerata lapset, mutta meillä ainakin on ihan perusjuttu ollut että töistä tultua juurikin lastenphjelmat pelastA väsyneet vanhemmat ja Se .on ihan ok.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 10:10"]
Kirjoitin aloitusviestini eilen. Tuon eilisillan tilanteen kirjoitin tänään. Tämä ei ole provo. Ja mies on joutunut olemaan keskenään lasten kanssa ja hoitamaan aina ennenkin, mutta on kyllä päässyt helpolla sikäli, että äiti ollu "aina" kotona, vaikka olisikin käynyt jumpassa tai kaupungilla tms. Mies on aina ollut lasten kanssa ajallisesti suht paljon, mutta pyrkinyt pääsemään vastuunkannosta ja paennut haastavia kasvatustilanteita. Tämä siis sikäli ei ole mikään uusi asia. Ajattelin, että mun ollessa töissä tienaamassa (jota mies sinänsä arvostaa..) hän ottaisi tomeramman asenteen lasten suhteen. ap
Kirjoitit aloitusviestisi eilen klo 22.12 eli siitä omasta kotiintulostasi/miehen kuorsaamisesta/lasten itkusta olisi kulunut noin 10 minuuttia. Aika erikoista on, ettet juuri noita aivan äsken sattuneita juttuja nostanut esiin ennen kuin tänään...
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 12:45"]
Ihan ymmärrettävä mielipide (jos tarkoitat, että rauhallinen kahvihetki on sinulle tärkeämpää kuin lapset), mutta ei auta enää jos on tullut lapsia hankittua. Ei myöskään mikään "olen introvertti" -kortti.
[/quote]
Ehkä näin sitten. Harmillista, ettå ihmiset tekevät peruuttamattomia päätöksiä niin vähäisen itsetutkiskelun perusteella. Jos ei tunne itseään ja omia arvojaan, miten voi valita oikein? Lähinnä tuurilla.
Keskustelin iltasella miehen kanssa. Ilmoitti tiukasti, että hän ei aio ottaa stressiä lastenhoidon suhteen. Että asiat menee ihan riittävän hyvin.
Tottakai isällä on oikeus mennä suihkuun töistä tultua, mutta jos lapsille on uusi tilanne että äiti lähtee töihin ja muutenkin jännittävät sitä äidin poissaoloa iltaseea - tottahan miehen pitäisi (selvästä pyynnöstänikin!) viitsia sen pienen hetken olla lasten kanssa kun äiti fyysisesti lähtee. Menee sitten sinne suihkuun ja jättää vaikka oven raolleen.
Ja olen kyllä sitä mieltä, että 2½v:n ei tarvitse katsoa 1½h iltasella dvd:tä jotta isä saa "rauhassa puuhastella" kuten itse asian ilmaisi. Antaisi lapsille paperia että piirtävät pöydän ympärillä tai sanoisi lapsille, että leikkikääs legoilla yhdessä. Mielestäni dvd:n ei pidä korvata vapaata leikkiaikaa tai sitä että tekisi jotain siinä isän kanssa, vaikka tiskikoneen tyhjennystä. Tai ottaisi lapset pöydän ääreen viereensä kun juo kahvia. Tietenkin joskus videot ok, mutta noin "yleisajatuksellisesti". Ohjelmatoimistona olemisen ja videoitten eteen pitkäksi aikaa istuttamisen välimuotojakin löytyy.Viikonloppuaamuisin mies antaa lasten katsoa telkkaria ihan niin pitkään kuin haluavat.
ap
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 10:48"]
Kuvitteleeko joku siis, että rauhallinen kahvihetki on mahdollinen, kun on kolmisin kahden pikkulapsen kanssa?
[/quote]
Rauhallinen kahvihetki > lapset.
[/quote]
Ihan ymmärrettävä mielipide (jos tarkoitat, että rauhallinen kahvihetki on sinulle tärkeämpää kuin lapset), mutta ei auta enää jos on tullut lapsia hankittua. Ei myöskään mikään "olen introvertti" -kortti.