Olen aloittanut töissä, mutta vuorottelussa miehen kanssa haastetta...
Olen hoitanut lapsia kotona pitkään, nyt aloittanut osa-aikaisesti töissä ja sovittelen vuoroja niin että mies kun tulee töistä, minä lähden. Tai jos mies menee iltaan, minä pystyn olemaan aamusta töissä. Ajatuksena ihana, lasten ei ihan vielä tarvitse aloittaa päiväkotiuraa. Käytännössä tuntuu, että tämä koituu lapsille hankaluudeksi, tai että mies ei ota kunnolla vastuuta. Vaikka on tottunut lastenhoitoon aiemminkin, olen ottanut omaa aikaa ja mies käyttänyt lapsia ulkona tms. Mutta päävastuu ollut minulla ja olen joutunut sanomaan ja patistamaan. Nyt sitten mun olisi lähdettävä töihin, mies menee suihkuun ja on hiljakseen omaa tilaa vaatien kun on juuri tullut töistä. Joudun jättämään lapset "yksin" siihen, itkahtavat mun perään, ja mies vaan menee suihkuun. Tekee niin pahaa lähteä töihin. Olen pyytänyt, että mies olisi sen hetken lasten kanssa kun lähden, mutta mies tokaisee että kyllä hän ehtii iltasella olla niiden kanssa, ei heti jaksa kun tulee töistä vaan tahtoo suihkuun jne. hengähtämistä. Ei näe lasten tilannetta ollenkaan! Miksei voi sitä hetkeä olla läsnä, kun mun lähdettävä ja lapset surkeina?! Sitten laittaa lapset katsomaan elokuvaa, kun jos minä olisin kotona meillä mentäisiin ulos leikkimään, uimaan, kirjastoon, aina jotakin. Mutta mies korvaa sen elokuvan katsomisella. On varmasti kivastikin lasten kanssa, sylittelee jne. mutta minulla on olo, että lapset jäävät nyt paljon huonommalle näin :( Jos mies menee iltavuoroon ja minä olen aamusta töissä, saavat katsoa telkkaria minkä haluavat, sitten leikkiä keskenään ja mies puuhastelee jotain, ei viitsi välttämättä viedä aamusta ulkoilemaan ollenkaan. Varsinkin isompi turhautuu tällaisesta, tarvitsisi liikuntaa ja raitista ilmaa.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 10:57"]
Jos joku äiti kertoisi, että sulkeutuu suihkuun ja jättää lapsensa itkemään keittiöön, häntä haukuttaisiin täällä. Kun isä tekee saman, se onkin vain ihan normaalia.
[/quote]
Ei, vaan suurinosa on kommentoinut apn ensimmäistä viestiä, katsos kun tarina muuttui vasta sitten myöhemmin tuohon draama-kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 10:39"]
Ymmärsit miten ymmärsit...
Mutta lopputulos on se, että miehen ja naisen roolien suhde muistuttaa Suomessa tänä päivänä enemmän sukupuolten välistä sotaa, kuin että miehen ja naisen nähtäisiin täydentävän toisiaan ja että he molemmat toimivat perheen hyväksi omien ominaisuuksiensa kautta.
[/quote]
Se on kyllä tosi sääli, jos koet noin. Ja varsinkin tosi sääli, jos sun mielestä ainoa oikea tapa "täydentää toisiaan" on toimia joidenkin suppeiden ja rajoittuneiden sukupuoliroolien mukaan ja rakentaa entistäkin syvempää kuilua miesten ja naisten välille.
Tuossa viestiketjun aloittajan tapauksessa on ihan loistavat menestyksen mahdollisuudet. Jos äiti osaa vähän höllätä ja isä vähän skarpata, niin kyllä siitä hyvä tulee. Ajan myötä ne vastuut kyllä tasaantuu. Ja jos ei järjestely tunnu hyvältä, niin lapset on onneksi myös sen ikäiset, että esim. osapäivähoito ei haittaakaan tee. Se vaan ei tosiaan välttämättä tue sitä vastuun jakautumista, mutta saattaisi olla ratkaisu esim. niihin siirtymätilanteisiin.
[/quote]
Ei mielipiteet ole välttämättä sitä miten itse asioita kokee jne. Haluan lähinnä testata mielipiteitäni muihin isommasta kuvasta, kuin omien kokemusteni kautta.
Näyttää vaan siltä, että ihanuus ja onnellisuus perheestä ja lapsista, on vaihtunut perheen pikahuoltamiseen uupumuksen rajoilla.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 22:12"] Nyt sitten mun olisi lähdettävä töihin, mies menee suihkuun ja on hiljakseen omaa tilaa vaatien kun on juuri tullut töistä. Joudun jättämään lapset "yksin" siihen, itkahtavat mun perään, ja mies vaan menee suihkuun. Tekee niin pahaa lähteä töihin. Olen pyytänyt, että mies olisi sen hetken lasten kanssa kun lähden, mutta mies tokaisee että kyllä hän ehtii iltasella olla niiden kanssa, ei heti jaksa kun tulee töistä vaan tahtoo suihkuun jne. hengähtämistä.
[/quote]
No siis ihan eka viestissähän ap sanoo, että mies menee suihkuun, eikä halua olla lasten kanssa sillä hetkellä, kun äiti lähtee. Minusta tuo mies kiusaa lapsia. T. se joka sanoi, että jos äiti sulkeutuisi suihkuun ja jättäisi lapset yksin, häntä haukuttaisiin... Plus että se pienin on vasta 2½-vuotias, ei sellaista jätetä yksin hortoileen, ainakaan av:n oppien mukaan.
Puhu miehelle järkeä, jos laittaisitte lapset päiväkotiin, niin se tulisi kalliimmaksi. Mutta helpota lähtöäsi, laita lapsille video suihkun ajaksi. Ymmärrän, että miehen toiminta ärsyttää, kun ei huomioi lapsia. Voi olla myös jotain kapinaa sinua vastaan, ns. nouset arvoasteikossa hänen tasolleen, kun aloitit työt.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 09:42"]
Perushoito tosiaan pitäisi olla kunnossa, ruokailut, peseytymiset ja nukkumaan menemiset. Huushollin ei myöskään pidä olla mullin mallin, kun tulet kotiin. Muuten miehesi saa toimia kuten parhaaksi näkee. Jos miehesi tekee fyysistä työtä ja tulee likaisena kotiin, on mielestäni hänellä oikeus heti mennä suihtkuun - kyllä lapset tottuvat siihen. Jos hän tulee jostain toimistosta tms., ja suihku ei ole välttämätön just kotiutumisen jälkeen, voit vaatia että hän helpottaa lasten oloa lähtösi ajan, jos koet sen tarpeelliseksi.
[/quote]
Perushoivaan kuuluu myös lasten tunteiden vastaanottaminen empaattisesti ja turvallisuuden tunteen luominen. Vaihtotilanteet ovat pienille vaikeita ja heidän pitäisi saada selkeä kokemus siitä, että vastuu heistä siirtyy aikuiselta toiselle hyvässä hengessä. Ei niin, että isä on suihkussa ja ahdistunut äiti jättää itkevät lapset eteiseen.
Käytännössä ap:na varmaan laittaisin lapset videon eteen juu itsekin.
Ja miksi ihmeessä ap:n, joka on monet vuodet tinkinyt omasta urastaan ja tuloistaan perheen hyväksi, pitäisi tuntea huonoa omaatuntoa? Ap:n miehen tässä kannattaisi tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että on ulkoistanut lasten hoivan ap:lle niin pitkäksi aikaa, ja nyt ei voi edes pikkuisen tinkiä omasta mukavuudestaan helpottaakseen vaimonsa työhönpaluuta. Luojan kiitos olen onnistunut tekemään lapset sellaisen miehen kanssa, joka ymmärtää lasten tunteita ja myös välittää niistä.
Miehen puheet menevät näin: senkus menet töihin vaan, rahaa tienaamaan. Hänellä ei ole mitään hätää lasten kanssa, kaikki menee oiiikein hyvin... Ei ole hänen vikansa jos lapset eivät rauhoitu nukkumaan tai itkevät kun äiti lähtee töihin.
Mies ei näe omaa osuuttaan tai välitä nähdä. Joo joo, vastaus kun puhun rauhallisesti miten tärkeää siirtymätilanteet lapsille tms. että rajat olisi tärkeä asettaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 20:42"]
Keskustelin iltasella miehen kanssa. Ilmoitti tiukasti, että hän ei aio ottaa stressiä lastenhoidon suhteen. Että asiat menee ihan riittävän hyvin.
Tottakai isällä on oikeus mennä suihkuun töistä tultua, mutta jos lapsille on uusi tilanne että äiti lähtee töihin ja muutenkin jännittävät sitä äidin poissaoloa iltaseea - tottahan miehen pitäisi (selvästä pyynnöstänikin!) viitsia sen pienen hetken olla lasten kanssa kun äiti fyysisesti lähtee. Menee sitten sinne suihkuun ja jättää vaikka oven raolleen.
Ja olen kyllä sitä mieltä, että 2½v:n ei tarvitse katsoa 1½h iltasella dvd:tä jotta isä saa "rauhassa puuhastella" kuten itse asian ilmaisi. Antaisi lapsille paperia että piirtävät pöydän ympärillä tai sanoisi lapsille, että leikkikääs legoilla yhdessä. Mielestäni dvd:n ei pidä korvata vapaata leikkiaikaa tai sitä että tekisi jotain siinä isän kanssa, vaikka tiskikoneen tyhjennystä. Tai ottaisi lapset pöydän ääreen viereensä kun juo kahvia. Tietenkin joskus videot ok, mutta noin "yleisajatuksellisesti". Ohjelmatoimistona olemisen ja videoitten eteen pitkäksi aikaa istuttamisen välimuotojakin löytyy.Viikonloppuaamuisin mies antaa lasten katsoa telkkaria ihan niin pitkään kuin haluavat.
ap
[/quote]
No jopas on kurjaa :( olen kanssasi ihan samaa mieltä siitä, että 2-vuotiaan ei todellakaan pitäisi katsoa tuota määrää telkkaria (eikä oikeastaan tarvitsisi ollenkaan). Mä ajattelin, että joku 10-15 min ohjelma, että isä pääsee suihkusta.
Ymmärrän siis täysin tilanteesi, tuo olisi mulle todella vaikeaa kestää. Mä en ole viihdytyskone, mutta pidän äärimmäisen tärkeänä sitä, että lapset saavat vanhemman aitoa läsnäoloa, erityisesti heille vaikeissa tilanteissa. Ja erityisesti töissä ollessani olen pitänyt ihan välttämättömänä sitä, että lapset saavat täyden huomioni, kun tulen töistä, koska silloin he sitä todellakin tarvitsevat. Se on raskasta, mutta mulle ei ole tullut kyllä mieleenkään istuttaa heitä tv:n ääreen kun heidät pitkän päivän jälkeen näen (kyse nyt alle 6-vuotiaista). Luojan kiitos mies ajattelee samoin, en kestäisi jos joutuisin jättämään pienet lapset itkemään turvattomina.
Olen todella pahoillani puolestasi ja lastesi puolesta, varsinkin kun nyt yritit parhaasi miehen kanssa ja reaktio oli tuollainen. Ehkä jotain meni perille kuitenkin, vaikka hän reagoi ulkoisesti noin?
Äh, en osaa auttaa, mutta halusin vain sanoa, että minä ajattelen täysin samoin kuin sinä ja "vaatimuksesi" eivät todellakaan ole kohtuuttomia (eivätkä ole sitä kenenkään mielestä, joka vähänkin tuntee kehityspsykologiaa). Mutta tuossa tilanteessa sun täytyy ehkä vain hyväksyä se, että lastesi toinen vanhempi ei ole tai jaksa tai osaa olla niin hyvä vanhempi, ja sillä on mentävä.
Tai ottaisi lapset pöydän ääreen viereensä kun juo kahvia.
[/quote]
Menisi kyllä omalla miehelläni kahvihetki pilalle, jos pitäisi samaan aikaan komentaa tuolilla keikkuvaa lasta ja estää toista rapimasta lusikalla pöytää.
Järjestelynne on älytön, ja kaikki kokemanne ongelmat ovat täysin ennalta-arvattavia. Laittakaa lapset päivähoitoon ja käykää töissä kuten normaalit ihmiset.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 10:37"]
Tai ottaisi lapset pöydän ääreen viereensä kun juo kahvia.
[/quote]
Menisi kyllä omalla miehelläni kahvihetki pilalle, jos pitäisi samaan aikaan komentaa tuolilla keikkuvaa lasta ja estää toista rapimasta lusikalla pöytää.
[/quote]
Kuvitteleeko joku siis, että rauhallinen kahvihetki on mahdollinen, kun on kolmisin kahden pikkulapsen kanssa?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 09:05"]
Kyllä isän pitää pystyä hoitamaan lapsia ihan siinä missä äitikin, miinus imetys tietenkin.
[/quote]
Voihan tällaisia vaatimuksia esittää, mutta eivät ne todellisuutta miksikään muuta. Suuri osa miehistä ei osaa, halua tai kykene toimimaan äidin roolissa ja täyttämään niitä odotuksia, joita uuteen isyyteen ladataan. Näin se vain on.
Meillä mies hoitaa vuorotyön vuoksi lapsia noin parina päivänä viikossa. Ja kyllä mua vituttaa Se Yle Areenan ja youtuben määrä, joka näinä päivinä on. Ei vaivaudu puistoilemaan, kirjastoon tms. säännöllisesti eikä kestä lasten vapaan leikin ääntä. Lapset siis katsovat n. 2 h päivässä ohjelmaa ja mies surffaa toisella koneella. En jaksa tästä kokoaikaa valittaa, joten tyydyn siihen, että lapsillamme on huono isä. Niin on varmaan monella muullakin. Saavatpahan ainakin vapaa päiviä päiväkodista...
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 10:49"]
eikä kestä lasten vapaan leikin ääntä
[/quote]
Toisin sanoen kiljumista, sössötystä ja huutoa kuin humalaisen suusta. Mikäs ihme tuo on?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 10:48"]
Kuvitteleeko joku siis, että rauhallinen kahvihetki on mahdollinen, kun on kolmisin kahden pikkulapsen kanssa?
[/quote]
Rauhallinen kahvihetki > lapset.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 10:49"]
eikä kestä lasten vapaan leikin ääntä
[/quote]
Toisin sanoen kiljumista, sössötystä ja huutoa kuin humalaisen suusta. Mikäs ihme tuo on?
[/quote]
Ei myöskään legopalikoiden kolinaa tai Barbien keskustelua. Huoh.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 11:01"]
[/quote]
Hmm, jaa. Jotkut ovat kyllä hyvin meluherkkiä etenkin pitkän työpäivän jälkeen. Onko miehesi introvertti? Kun itse tarvitsen omaa aikaa rauhoittumiseen, tarvitsen oikeasti hiljaisuutta ilman keskeytyksiä tai keskittymistä samalla muihin töihin. Onko lasten pakko leikkiä samassa tilassa, vai kävisikö viereinen huone?
Meillä auttoi tarkan aikataulun tekeminen ja rutiinien merkityksen ymmärtäminen. Nyt on tosi kelpo isä meillä hoitamassa lapset mun työvuorojen aikaan. Ulkoilu voi hoitua vaikka kirpputorilla ja lounaana eilisiltaista pizzaa mutta tärkeintä on pysyä noissa rajoissa, varsinkin aikatauluissa. Siirtymävaiheet hoituu nykyään hyvin, sovittelemista oli kyllä niissäkin. Alkaa vaan valmistautua etukäteen, molemmat. Kyllä se siitä!
AP, oletko koittanut perustella miehellesi, miksi yletön TV:n katselu ei ole lapsille hyväksi ja miksi vapaa leikki ja toiminta oman isän kanssa olisi äärettömän tärkeää?
Mun mies koitti lähteä tuolle samalle linjalle, aina laittoi lapset TV:n eteen jotta saisi keskityttyä omiin juttuihinsa (tosi tärkeisiin, kuten iltalehden tai FB:n selailuun läppäriltä...). Pistin tälle touhulle lopun ilmoittamalla, että meillä lapset katsovat ainoastaan Pikku Kakkosen, ei muuta ja muulloin lasten hereillä ollessa TV on kiinni. Ja että joka päivä on lasten kanssa ulkoiltava. Ei mun mies vieläkään osaa kunnolla olla lapsille läsnä, se tuntuu olevan "luonnevika". Miehellä tulee se oma hyvinvointi ja mukavuus ensin, sitten vasta lapset.
AP, oletko miettinyt, että päivähoidossa lapsesi voisivat saada enemmän läsnäolevan aikuisen huomiota kuin mieheltäsi ja lisäksi kehittävämpää tekemistä ja virikkeitä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 11:05"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 11:01"]
[/quote]
Hmm, jaa. Jotkut ovat kyllä hyvin meluherkkiä etenkin pitkän työpäivän jälkeen. Onko miehesi introvertti? Kun itse tarvitsen omaa aikaa rauhoittumiseen, tarvitsen oikeasti hiljaisuutta ilman keskeytyksiä tai keskittymistä samalla muihin töihin. Onko lasten pakko leikkiä samassa tilassa, vai kävisikö viereinen huone?
[/quote]
on meluherkkä ja introvertti. Omaa aikaa on tarjolla riittävästi (harrastukset, yksi lapseton vapaapäivä viikossa). Lapsiperheessä sitä ääntä pitää mielestäni vain sietää jonkinverran. Alle kouluikäisiä ei voi sulkea keskenään oven taakse leikkimään.
"Jos joku äiti kertoisi, että sulkeutuu suihkuun ja jättää lapsensa itkemään keittiöön, häntä haukuttaisiin täällä. Kun isä tekee saman, se onkin vain ihan normaalia."
Höpö höpö... Jos nainen tekee jotakin vastaavaa hänhän tekee vain itsenäisiä rohkeita oikeita ratkaisuja, mutta mies on heti sika.