Raskaus ja ylennys, neuvoja kaivataan!
Epäilen, että olen raskaana. Kuukautiseni ovat hyvin säännölliset ja nyt viitisen päivää myöhässä. Mulle on työpaikalla juuri viikko sitten luvattu ylennys, joka pitäisi nyt perjantaina julkistaa. Mielipiteitä, mitä teen? Olen niin rehellinen ihminen, että harmittaa tehdä työnantajalle niin, että otan vastaan uuden, paremman työn ja sitten kuitenkin keväällä tilalleni pitäisi palkata joku toinen. Toisaalta, jod en vaan tee testiä, niin omatuntoni on sikäli puhdas että voin sanoa etten tiennyt asiasta. Harmittaisi mua sekin, jos multa menee tämän takia ylennys ja parempi palkka sivu suun :(. Mitä te tekisitte mun sijassa?
Kommentit (10)
En ymmärrä, miksi tällaista edes pitää pohtia. Olet ansainnut ylennyksesi onnistuttuasi nykyisessä työtehtävässäsi, ja osoitettuasi soveltuvasi myös tarjolla olevaan hommaan. MIKSI niinkin normaali asia, kuin lapsen saaminen, pitäisi olla este tälle? Työelämässä ei aina pelata reiluin säännöin (vaikka laki määräisi mitä), joten mielestäni jokaisen tulee pitää omista oikeuksistaan kiinni tällaisissa asioissa. Työnantaja ei sitä välttämättä tee, vaan saattaa antaa paikan toiselle. On totta, että työnantajalle tulee äitiyslomasi takia ylimääräistä hommaa, kun tilallesi pitää etsiä ja kouluttaa joku. Entä sitten? Lasten saanti ja äitiyslomat ovat osa elämää, sekä naisena sinun perusoikeuksiasi! Lain mukaan et ole vielä edes velvollinen kertomaan raskaudesta työnantajallesi, ja ilmeisesti mahdollinen raskautesi on todella alussa, joten en missään tapauksessa menisi puhumaan siitä vielä mitään edes työnantajalle.
Pitäkää nyt hyvät naiset huoli siitä, ettette itse tyrkytä oikeuksianne poljettavaksi työelämässä!
En ikinä kertoisi työnantalle juuri tehdyn testin jälkeen raskaudesta kun en kertoisi edes sukulaisilleni tai ystävillenikään. Odotat 12 viikkoa ja kerrot kun raskaus on pidemmällä. Kyllä johtavassa asemassa olevatkin naiset saavat lapsia, se on elämää se. Kysy vaikka Hesarin Riikka Venäläiseltä.
Entä jos oletkin raskaana mutta saat keskenmenon? Silloin sulla menisi ohi niin ylennys kuin lapsikin.
Ota ylennys vastaan ja tee testi vasta lauantaiaamuna. Sulla on vielä monta kuukautta aikaa tehdä tulosta työnantajallesi
Olen samanhenkinen kuin sinä. Eli en tekisi vielä testiä, perjantaihan on jo ylihuomenna.
no höpöhöpö, ei tietenkään omatunto ole puhdas jos kerran epäilet olevasi raskaana. tosiasiaon että kevääseen on pitkä aika ja voit hyvinkin päästä esimiehenä mammikselle ja palaat samaan duuniin mammiksen jälkeen.
Ja jos mä epäilisin että olen raskaana, olisin tehnyt testin 5 pv sitten. Miten joku pystyy panttaamaan itseltään moista tietoa ?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 19:13"]
no höpöhöpö, ei tietenkään omatunto ole puhdas jos kerran epäilet olevasi raskaana. tosiasiaon että kevääseen on pitkä aika ja voit hyvinkin päästä esimiehenä mammikselle ja palaat samaan duuniin mammiksen jälkeen.
Ja jos mä epäilisin että olen raskaana, olisin tehnyt testin 5 pv sitten. Miten joku pystyy panttaamaan itseltään moista tietoa ?
[/quote]
Tarkoitatko, että minuna tekisit testin ja kertoisit asiasta eli ottaisit riskin ylennyksen menemisestä sivu suun? Ap
Uppista...olisiko lisää kokemuksia/neuvoja tai mitä vaan? Asia ahdistaa minua ihan kamalasti. Olen ylennystä halunnut jo kauan ja nyt kun sitten sen saisin, niin...Ap
Lain mukaan sulla on velvollisuus kertoa työnantajalle vasta kaksi kuukautta ennen äitiysloman alkamista. En ymmärrä, miksi sinun siis pitäisi stressata enkä varsinkaan sitä, mikset voisi tehdä raskaustestiä vaikka heti. Sullahan on jo (mielestäni täysin perusteettomasti) jotenkin huono omatunto, ja huono omatunto sulla olisi varmasti silloinkin, jos et testiä tekisi mutta kuitenkin epäilisit raskautta.
Pääkysymys tässä on kuitenkin se, MIKSI ihmeessä olisi väärin olla kertomatta raskaudesta työnantajalle? Siis alkuvaiheessa. Ylennyksesi ei vaikuta asiaan mitenkään. Naiset nyt sattuneesta syystä tulevat raskaaksi, ja pidemmän päälle tämä on kansantaloudelle hyväksi. Ei tällaisen täysin tavanomaisen ja suuressa skaalassa jopa välttämättömän seikan pidä olla syy siihen, ettei nainen voisi edetä urallaan. Sinä olet ylennyksesi jo ansainnut. Älä vedä mattoa omien jalkojesi alta. Älä turhaan ole kiltti. Miksi tuntisit työnantajaasi kohtaan jotain elämää suurempaa lojaliteettia - senkä vuoksi, että työnantaja saisi sitten (laittomin perustein) viime hetkellä evätä sulta ylennyksen, joka on sulle jo luvattu ja jonka olet työpanoksellasi ansainnut? Olet todennäköisesti työnantajaan ja työhösi sitoutuneempi kuin työnantaja tulee koskaan olemaan sinuun.
Älä hölmöile! Tietenkin otat ylennyksen, jos sen haluat!!!!
Miespuolisena työnantajanakin komppaisin kaikkia ylennyksen vastaanottamista suosittelevia. Olet sen ansainnut eikä todellakaan raskaaksi tulemisen pidä estää uralla etenemistä. Onnittelut sekä ylennyksestä että mahdollisesta raskaudesta!