Yksinkertainen tapa tunnistaa narsisti
Hän käyttää lähes aina sanaa "minä" silloinkin, kun se ei ole tarpeellista. Esim. (minä) kävin ulkona.
Kommentit (34)
Minä en usko alkuunkaan näitä analyysejä. Jokaisessa ihmisessä on narsistisia piirteitä. Jopa narsisti voi käyttäytyä hyvin ja on ok-ihminen. Joskus oikein kauhistuttaa, kun näilläkin palstoilla merkitään ihmisiä narskuiksi. Lopettakaa ja antakaa diagnoosin tekeminen ammattilaisille.
Yksinkertaista tapaa ei ole olemassakaan. Suurin osa meistä omaa enemmän tai vähemmän narsistisia piirteitä ja osa niistäkin saattaa olla vain "hetkittäisiä".
Kaikki narsistiset pirteet eivät ole edes muille kuin itselle vahingollisia.
"Minä käyn ulkona"ei kerro miitään sen sanojan luonteesta. Jos taasen kokee kovasti tarvetta diagnosoida muita etenkin noin mitättömän asian perusteella, niin suosittelen katsomaan peiliin ja hakeutumaan ammattiavun piiriin
Narsisti ei ole rinnalla empaattisena, jos sairastut vakavasti. Kokee jopa sen loukkauksena itseään kohtaan. Ei kestä heikkoutta, halveksii ja hylkää. Haluaa ihmisistä hyötyä. Jos ei ole hyötyä, hylkää. Sairaasta harvemmin on hyötyä muille. Muiden ystävyydestä olisi kyllä hyötyä sairaan tervehtymiselke ja mielenterveydelle. Narsisti haluaa tuhota mielestään heikot ja itselle hyödyttömät.
Nämä kaikki "tästä tunnistaa narsistin" -vinkit on kyllä niin yksinkertaistavia. Narsismi ei välttämättä ilmene minään tietynlaisena käytöksenä, vaan voi olla hyvin hienovaraista eikä mistään selkeästä maneerista tunnistettavissa.
Pitäisi myös ymmärtää ero kulttuurisesti hyväksytyn "narsismin kaltaisen" käytöksen ja todellisen narsismin välillä. Jos joku ottaa paljon selfieitä ja käyttää aikansa oman naamansa tuijotteluun peilistä, kyse ei välttämättä ole narsismista, vaan kulttuurisesti pönkitetystä käytösmuodosta. Narsisti saattaa aivan yhtä hyvin vastustaa tällaista valtavirtaista selfie-kulttuuria, jos vaikka kokee, että on sillä tavalla jotenkin erikoinen yksilö.
Usein tuntuu, että "narsistia" oikeastaan heitellään ilmoille varsin narsistiseen tapaan haukkumasanana - jos joku ei esimerkiksi työyhteisössä sopeudu työyhteisön kiusauskulttuuriin, kyseessä on haukkujien mukaan "omavaltainen narsisti, joka luulee pärjäävänsä yksin eikä tajua tarvitsevansa työyhteisön tukea". Tällaisessa haukkumisessakin on kyllä osittain ehkä kyse kulttuurisesti opitusta laumakäyttäytymisestä, eikä mistään todellisesta narsismista. Mutta kaukaa katsottuna tuollainen narsistiksi haukkuminen on todennäköisesti narsistisempaa kuin haukkumisen kohteen oma käyttäytyminen.
Trump on pahanlaatuisen narsismin oppikirja, häntä seuraamalla voi havainnoida niitä ajattelumalleja. Kun häneltä kysyttiin että mikä on hänen mielestään juuri kuolleen vapaustaistelijan merkitys mustien kulttuurille, Trump vastasi jotenkin niin että en tiedä, hän ei tullut juhliini. Trump peilaa kaiken, siis ihan kaiken omaa egoaan vasten.
Ei tuo kerro mitään.
Päinvastoin, alussa puhuu hyvin vähän itsestään. On hyvä keskustelija ja kiinnostunut vastapuolesta ja kuinka ollakaan teillä on samat kiinnostuksen kohteet, samanlaiset historiat, pieleen menneet parisuhteet...ihan sielunkumppanit.
Jos nyt jotain yhteistä näillä on, niin kaikki tapaamani, ainakin narsistiset persoonat, ovat olleet hyvin karismaattisia ja "suuria" persoonia.
Vierailija kirjoitti:
Trump on pahanlaatuisen narsismin oppikirja, häntä seuraamalla voi havainnoida niitä ajattelumalleja. Kun häneltä kysyttiin että mikä on hänen mielestään juuri kuolleen vapaustaistelijan merkitys mustien kulttuurille, Trump vastasi jotenkin niin että en tiedä, hän ei tullut juhliini. Trump peilaa kaiken, siis ihan kaiken omaa egoaan vasten.
Mä taas väitän että se on täysin opeteltua, imagoon kuuluvaa.
No kyllä mun vierellä on narsku käynyt esim. sairaalassa. He nauttivat siitä huomiosta mitä saavat suurena hyväntekijänä ja auttajana esim. hoitohenkilökunnan silmissä. Kun jäädään kahden saati sit, kun kotiutuu sairaalasta, onkin kohtelu ihan muuta ja sit kyllä hylkääkin yksinään eikä jaks akuunnella yhtään. Ja jauhaa se siellä sairaalassakin kahden kesken, kun muut ei oo näkemässä niin pääasiass aomia juttujaan vaan vaikka toinen about kuolemaa tekisi.
Näennäisesti voi tukea siis sairasta tai "heikkoa",muiden edessä, kahden keksen ei välitä yhtään ja kohtelee hyvin julmastikin. Ja vaatii kyllä apua tältä "auttamaltaan"henkilöltä sit myöhemmin vastapalveluksia loputtomasti, koska kiitollisuudenvelat muistaa kyllä tarkasti ihan jokikisen. Hänen "apu" ja "tuki"ovat aina todellakin vastikkeellisia, eivät vilpittömiä kuten empaattisella ihmisellä.
Vierailija kirjoitti:
Pahempi on jos puhuu itsestään kolmannessa persoonassa tai monikossa.
Monikossa? Siis me- muodossako? Tuo olis kyllä hyvin oudon kuulosta.
Kolmannessa persoonassa itsestään puhuvan tunnen. Pena lähtee käymään nyt kaupassa, Pena sanoi ym. Oudon kuulosta sekin kyllä aluksi oli, mutta siihen on jo tottunut.
Mä olen samaa mieltä ap : n kanssa.
Esimerkkinä ihan perusasia. Narsistinen henkilö vaikka muille puhuessaan, kertoo että " tule MUN kotiin, tai esitellessään kodin huonekaluja vaikka videokameralla muille, kuuluu kuinka hän hehkuu että MULLA on kotona tämmösiä ja tämmösiä, vaikka on naimisissa ja puoliso siinä samassa tilassa kuulemassa.
Ja muuten, yksikään suurimmista huonekaluista ei ole hänen omistamaa..
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ei ole rinnalla empaattisena, jos sairastut vakavasti. Kokee jopa sen loukkauksena itseään kohtaan. Ei kestä heikkoutta, halveksii ja hylkää. Haluaa ihmisistä hyötyä. Jos ei ole hyötyä, hylkää. Sairaasta harvemmin on hyötyä muille. Muiden ystävyydestä olisi kyllä hyötyä sairaan tervehtymiselke ja mielenterveydelle. Narsisti haluaa tuhota mielestään heikot ja itselle hyödyttömät.
Kostonhimosta ja vahingonilosta narsistin tunnistaa. Nämä voivat saada järjettömät mittasuhteet jos narsisti kokee uhkaa. Uhkaa narsisti kokee erityisesti itseään älykkäämmistä, kauniimmista tai jollain tavalla paremmista. Jos ihmisestä ei ole hänelle hyötyä, hän käyttäytyy huonosti. Muita ihmisiä, joista voi jotain hyötyä narsisti mielistelee. Narsisti on aina hyvä manipuloimaan muita.
Jos aikuinen ihminen alkaa yhtäkkiä suhteettomasti arvostelemaan ja sättimään jotakin ihmistä puolitutulle, hälytyskellot alkavat soida. Yleensä tämä arvostelun kohde on juuri jotenkin torjunut narsistin, palvellut huonosti esim. tiskillä. Tavallinen ihminen ohittaa tuollaisen olankohautuksella, mutta narsistille se on henkilökohtainen loukkaus.