Kotisynnytys pitäisi kieltää
Katsoin äsken uusimman jakson Erilaisista äideistä. Siinähän äidille tuli synnytyksen jälkeen voimakas verenvuoto ja hänet piti leikata, jotta verenvuoto saatiin tyrehdytettyä.
Mitä, jos lapsi olisi syntynyt kotona? En ymmärrä äitejä, jotka riskeeraavat oman ja vauvan hengen synnyttämällä kotona. Ikinä ei voi tietää, mitä tapahtuu. Normaali synnytyskin voi mennä pieleen.
Kommentit (31)
Toisin kun tuolla ylhäällä väitetään, kotisynnytykseen on kyllä kuollut lapsia Suomessa. Muistan esimerkiksi parin vuoden takaa yhden blogistin, joka myös kertoi avoimesti, mitä hänen synnytyksessään tapahtui. Eikä varmasti ole ainoa.
Varmasti on myös hapenpuutetta yms. mikä jää lähipiirin ja hoitavien tahojen tietoon. Toki sairaaloissakin tapahtuu kaikkea, mutta ainakin apu ja laitteet ovat lähellä. En itse riskeeraisi lasteni henkeä ja terveyttä tässä, vaikka varmasti kotona olisi muuten äidille kivempaa.
Hollannissa on kotisynnytykset Euroopan yleisimpiä (mutta sielläkin tämä trendi laskussa) ja lapsikuolemia sattuu kyllä enemmän kuin Suomessa.
On täälläkin keskusteltu aiemmin pieleen menneistä kotisynnytyksistä
http://www.vauva.fi/keskustelu/1199595/ketju/aiti_kuollut_kotisynnytykseen_is
http://www.vauva.fi/keskustelu/686306/ketju/kaksoset_kuoli_kotisynnytyksessa_helsingissa
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 13:42"]
Paitsi olisimme molemmat kuolleet muutamassa minuutissa jos synnytys olisi käynnistynyt.
[/quote]
Jaa miksi?
Hei ihanaa, että täällä on keskustelijoita, jotka on samaa mieltä mun kanssa! Musta on niin outoa se, että monet ajattelevat äidin näkökulman huomioonottamisen olevan jotenkin vauvalta pois! Mä uskon kyllä, että äidin positiivinen mieliala ja aktiivisuus synnytyksessä on vain hyväksi vauvalle, koska olotila vaikuttaa kyllä synnytyksen kulkuun.
Toki kivunlievitykset ja muut lääketieteelliset toimet ovat joskus täysin paikallaan, mutta minusta pitäisi yrittää toimia niin, ettei niitä välttämättä tarvittaisi!
"Toki kivunlievitykset ja muut lääketieteelliset toimet ovat joskus täysin paikallaan, mutta minusta pitäisi yrittää toimia niin, ettei niitä välttämättä tarvittaisi!"
Ei minulle näitä ainakaan väkisin tungettu synnytyksessä, mutta kun sairaalassa synnyttää, on ne kuitenkin siinä lähellä ja heti käsillä mitä lähteä kotoa sitten yhtäkkiä sairaalaan. Ja sitä rentoutumista voi opetella niin, että osaa rentoutua sitten sairaalassakin.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 15:25"]
"Toki kivunlievitykset ja muut lääketieteelliset toimet ovat joskus täysin paikallaan, mutta minusta pitäisi yrittää toimia niin, ettei niitä välttämättä tarvittaisi!"
Ei minulle näitä ainakaan väkisin tungettu synnytyksessä, mutta kun sairaalassa synnyttää, on ne kuitenkin siinä lähellä ja heti käsillä mitä lähteä kotoa sitten yhtäkkiä sairaalaan. Ja sitä rentoutumista voi opetella niin, että osaa rentoutua sitten sairaalassakin.
[/quote]
Rentoutumista voi opetella joo, mutta meillä ei ainakaan ole täällä minkäänlaista synnytysvalmennusta, joten kaikki ei tässä ole samalla viivalla (mulla on monen vuoden joogatausta, joten asia on mulle itsestäänselvä). Ja jos kätilötkään eivät osaa rentoutumista neuvoa - ei mulla ainakaan kukaan puhunut sellaisesta mitään - niin sitten synnyttäjällä ei ole oikein keinoja vaikuttaa omaan olotilaansa.
Jos muuten luet viestini tarkkaan, huomaat, etten varsinaisesti puhunut kotisynnytyksistä, vaan pohdiskelin, mikä sairaalasynnytyksissä on vikana. Ja mulle muuten annettiin epiduraali kysymättä. Olin sellaisessa tilassa, etten pystynyt puhumaan mitään, mutta se ei johtunut kivuista.
Ei kaikki äidit järkyty tai stressaannu sairaalaolosuhteista. Ihan näin mutulla väittäisin, että osa meistä on sen verran turvallisuushakuisia, että tuntee olonsa turvallisemmaksi ja siten rennommaksi sairaalassa.
Meidän perheessä olisi kolme ruumista, jos olisin synnyttänyt kotona (äiti ja kaksoset), vaikka kaiken piti olla kunnossa ja normaaliin synnytykseen valmistauduttiin. Olen ikuisesti kiitollinen HYKSin ammattitaitoisesta sairaalahenkilökunnasta, joka pelasti sekä omani että kuopusteni hengen.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 13:41"]
Monissa euroopan maissa kotisynnytys on sääntö, sairaalasynnytys poikkeus. Ei siellä kotona kuole enempää vauvoja tai äitejä kuin sairaalassakaan. En ole koskaan kuullut, että Suomessa olisi kotisynnytyksessä kuollut yksikään vauva tai äiti, mutta sairaalasynnytyksissä on kyllä kuollut.
[/quote]
kotona kuolisi huomattavasti enemmän vauvoja jos kotisynnytyksiä olisi enemmän. Suurin osa hätä- ja kiirreellisissä sektioissa syntyvistä todennäköisesti kuolisi tai vammautuisi ja noita on joka päivä eri puolilla Suomea.
[/quote]
Joo ja suuri osa noista hätä- ja kiireellisistä sektoista johtuu juuri siitä sairaalasynnytyksestä ja siinä tehdyistä turhista toimenpiteistä.
Olen itse synnyttänyt aina sairaalassa, ja synnyttäisin jatkossakin. Mutta kyllä sairaalassa saa ihan tosissaan tapella, että saa ns. synnyttää rauhassa, ilman että koko ajan yritetään hankaloittaa sitä hommaa pakottamalla makaamaan, tyrkyttämällä turhia lääkityksiä, määräilemällä synnytysasennoista jne.
Kotona taas kukaan ei varmasti makaa puuduteneula selkäytimessä ja näin edesauta virheasentoja, imukuppisynnytyksiä ja kiireellisiä sektioita. Kotoa ei myöskään saa sairaalabakteereja tms. vaikeita tarttuvia sairauksia. Kotoa saa myös koko loppuelämäkseen huomattavasti luonnollisemman bakteeriflooran elimistöönsä kuin sairaalasta.
[/quote]
Suurin osa noista hätä- ja kiireellisistä sektioista johtuu oman veikkaukseni mukaan alkavasta hapen puutteesta sikiöllä. Siinä vaiheessa kun sydänäänet heikkenee ja vauvalla on jo hapen puute ei paljon lohduta, että sairaalaan voi mennä kunhan ambulanssi tulee. Jokainen minuutti lisää vaurioittaa vauvan aivoja. Ja eiköhän noita jostain kehitysmaasta saisi vertailutilastoja miten paljon vauvoja vammautuu tästä syystä kotisynnytyksissä. Varmaan lohduttaa siinä vaiheessa paljon, että joku hippi oli sitä mieltä että harvoin kotisynnytyksissä käy noin. Kun se osuu kohdalle, haluat todennäköisesti olla vauvasi kanssa sairaalassa heti etkä myöhemmin.
Minäminäminä. Pitäisi saada se elämyssynnytys, koska minäminäminä haluan. Viis vauvasta.
Kuten sanottua, hyvin usein nuo vakavat tilanteet tulevat yllättäen ihan normiraskauksissa.
Suomessa on maailman alhaisimmasta päästä lapsivuodekuolleisuus ja se johtuu juuri siitä, että valtaosa synnyttää sairaalassa ja käy säännöllisesti neuvolassa!!!
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 17:03"]
Minäminäminä. Pitäisi saada se elämyssynnytys, koska minäminäminä haluan. Viis vauvasta.
Kuten sanottua, hyvin usein nuo vakavat tilanteet tulevat yllättäen ihan normiraskauksissa.
Suomessa on maailman alhaisimmasta päästä lapsivuodekuolleisuus ja se johtuu juuri siitä, että valtaosa synnyttää sairaalassa ja käy säännöllisesti neuvolassa!!!
[/quote]
Mä tuolla ensimmäisellä sivulla kirjoitin suht pitkän viestin siitä (tais olla nro 17), miten ainakin lukemani (ja oman kokemuksen perusteella) se äidin ahdinko johtaa vauvankin ahdinkoon, koska synnytys toimenpiteiden takia pitkittyy.
Ei sairaalaympäristön tarvitsekaan olla stressaava paikka, varsinkaan, jos synnytykseen suhtauduttaisiin hieman eri tavalla - sehän on mahdollista, koska erilaista synnytysfilosofiaa on ihan menestyksekkäästi noudatettu vaikkapa Haikaranpesässä.
Onko tämä sellainen asia, josta voi keskustella vain kaivautumalla poteroihin ja haukkumalla toisia? Miksi ajatuksena on, että äidin kannalta hyvä synnytys on jotenkin vauvalta pois? Ja miksi toimenpiteiden vaikutuksesta synnytykseen ei saisi puhua ilman että aletaan huutaa elämysmatkailua?
Synnytysten medikalisointi on synnytyksen suurin riski. Luulen, että tästä tulee seuravaan 10-20 sisällä isojakin tutkimuksia, ainakin toivon niin. Suomessa suurin osa synnytyksistä on toimenpidekeskeisiä, laitetaan oksitosiinitippaa jolla saadaan aikaiseksi keinotekoisia, luonnottoman voimakkaita supistuksia johon taas tarvitaan lääkkeitä, jotka lamaannuttavan sinut sänkyyn makaavaan ja typistävät ponnnistusasennot siihen puoli-istuvaan, joka taas altistaa episiotomialle, häntäluun murtumalle jne. Suomessa synnytyksistä on tehty luonnoton tapahtuma, jonka luonnolliseen kulkuun pyritään puuttumaan kaikenlaisilla toimenpiteillä.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 13:41"]
Monissa euroopan maissa kotisynnytys on sääntö, sairaalasynnytys poikkeus. Ei siellä kotona kuole enempää vauvoja tai äitejä kuin sairaalassakaan. En ole koskaan kuullut, että Suomessa olisi kotisynnytyksessä kuollut yksikään vauva tai äiti, mutta sairaalasynnytyksissä on kyllä kuollut.
[/quote]
kotona kuolisi huomattavasti enemmän vauvoja jos kotisynnytyksiä olisi enemmän. Suurin osa hätä- ja kiirreellisissä sektioissa syntyvistä todennäköisesti kuolisi tai vammautuisi ja noita on joka päivä eri puolilla Suomea.
[/quote]
Joo ja suuri osa noista hätä- ja kiireellisistä sektoista johtuu juuri siitä sairaalasynnytyksestä ja siinä tehdyistä turhista toimenpiteistä.
Olen itse synnyttänyt aina sairaalassa, ja synnyttäisin jatkossakin. Mutta kyllä sairaalassa saa ihan tosissaan tapella, että saa ns. synnyttää rauhassa, ilman että koko ajan yritetään hankaloittaa sitä hommaa pakottamalla makaamaan, tyrkyttämällä turhia lääkityksiä, määräilemällä synnytysasennoista jne.
Kotona taas kukaan ei varmasti makaa puuduteneula selkäytimessä ja näin edesauta virheasentoja, imukuppisynnytyksiä ja kiireellisiä sektioita. Kotoa ei myöskään saa sairaalabakteereja tms. vaikeita tarttuvia sairauksia. Kotoa saa myös koko loppuelämäkseen huomattavasti luonnollisemman bakteeriflooran elimistöönsä kuin sairaalasta.