Asumiskulunne / kk sekä nettotulonne kuukaudessa?
Hirvittää oma tilanteemme, nettotulot (sis. lapsilisät ovat 3100,-/kk).
Asumiseen menee rahaa 1250,- / kk sis. lainanlyhennyksen, vastikkeen, sähkölämmityksen sekä veden. Nyt tulossa vielä rahoitusvastiketta n. 70,-/kk.
Jos myisimme asunnon itse ilman välittäjää, hyvässä lykyssä jäisi rahaa n. 40 000,-€.
Muutaisitko tapauksessamme vuokralle / asumisoikeusasuntoon?
Asumisoikeusasunnon vastike on kuitenkin myös n. 1000,-/kk. 4 h + k.
Kommentit (78)
Nettotulot 1500e. Olen 2.n teinin totaalinen yh. Isä lähti 16 v.sitten. Perusti 20v nuoremman kanssa perheen.Asumismenoni 920e. Joten tiukkaa on. Enkä saa toimeentulotukea!
Jatkoa edelliseen...en saa enää lapsilisiä. Elatusapu toisesta vielä. Tuossa kaikki tuloni. Pienipalkkainen ala. 8h joka päivä töissä. Mulla ammattikorkeakoulututkinto.
Nettotulot n. 9500e/kk ja asumiseen menee: lainaan 3000e, vesimaksu, jätemaksu ym. noin 500€/kk.
Asumismenot 2500e/kk, miehen bruttotulot 10.000e/kk, minun 3000e/kk, yhteenlasketut nettotulot jotain 7500e/kk. Käteen jää asumismenojen jälkeen n. 5000e. Eka lapsi tulossa.
Asumiskulut omakotitalossa 450€/kk ja lainaan 1100€/kk. Perusnetto vajaa 4500€/kk, mutta yleensä lisäksi ylitöitä tai muita lisiä muutama satanen.
Nettotulot yhteensä n. 4000€ ja asumisoikeusasunnon kulut (vastike, autopaikka, vesi, lainanlyhennys, korko) kuukaudessa n. 1150€. Hyvin pärjätään.
Mulla menee 40% nettotuloista asumiseen. Sisältäen asuntolaina, vastike, sähkö+sähkölämmitys, vesi, netti, vakuutus.
Miehellä menee ehkä vähän vähemmän, koska mun lainaosuus on suurempi ja miehen nettotulot on vähän isommat. Toisaalta sillä on kaksi (nyt jo täysi-ikäistä) lasta. Lainaa me otettiin 200 000, laina-aika 10v, mistä jäljellä 8v.
minä en tiedä paljonko yrittäjä mieheni tienaa minäkin kuukautena enkä tiedä laskuista kuin sen että kaikki tuntuu olevan pelkkiä jonkunsortin vakuutuksia. Pelkkä omakotitalomme lainanlyhennys 500e on pelkkä kärpäsen pissi muihin laskuihin verrattuna.minä saan minimi vanhempainpäivärahan nettona n. 700e.en jaksa huolehtia rahoista kun mieheni huolehtii. Olen ihan tarpeeks huolehtinu yksinhuoltajana ennen nykyisen mieheni kanssa avioitumista.
Yhteiset nettotulot n. 6000€ / kk. olemme yrittäjäperhe ja maksamme siis itsellemme palkkaa, jonka suuruuden olemme itse määrittäneet. Toistaiseksi meillä menee siis ihan hyvin, mutta tulevaisuudestahan ei koskaan tiedä.
Perheen koko 2 aikuista + 2 pientä koululaista.
Juoksevat kulut: Asuntolaina 1200€, sähkö kesällä n.100€/kk - talvella n. 1000€/kk ( vuodessa n. 7500€ pelkkiin sähköihin!!! ), vakuutukset, jätemaksu, hälyytysjärjestelmä, autolaina, polttoaine, ip-kerhomaksu, okt-talon jatkuvat korjaukset = niihin voi yhteensä laskea karkeasti vähintää n. 2000€ / kk.
Puhelimet, tietokoneet , nettimaksut, lehtitilaukset yms. maksaa yritysemme.
Olemme saaneet yrityksemme osinkoja n. 50000€ joidenkin vuosien ajan, mutta nyt se, sinänsä aivan käsittämättömän ihmeellinen, ilo on loppu. Niillä rahoilla olemme maksaneet mm. asuntolainoja ja siksi kotimme onkin kohta velaton ( iso okt Hki ) ja kun laina on muutaman kuukauden kuluttua kohta kokonaan maksettu, jää luonnollisesti tuo lainan osuus,1200€ per kk, lisäksi omaan käyttöömme.
Mutta sen sanon, että vakaavaraisen yhtiön palkansaajan asema/tai sairaanhoitajan tms. on jotain, josta voin vain itse haaveilla...tämä oma yrittäjän arkemme kun vaatii jatkuvia koko perheen kompromisseja, lomien palamista, työaika 24/7, puoliso on ainoa "työkaveri" jne jne...että toisinaan kadehdin niitä, jotka voivat lähteä työpaikaltaan 8tunnin ( joka kuulostaa minusta todella vähäiseltä työajalta ) jälkeen kotiin, eikä tarvitse enää kotona ajatella koko duunia...hohhoijaa...tervetuloa yrittäjän arkeen... :)
Meillä netto 3800 ja asumiskulut 605 euroa (sis. vastike ja lainanlyhennys). Ollaan jo lainan loppupäässä (15.000 jäljellä aluperin 110.000 eurosta)
Ei sulla ole ap mitään hätää, istu pyrstölläsi nyt vaan. Meillä oli pahimmillaan lainanlyhennykset asumiskulut 1400 euroa + lastenhoitomaksut, tulot n. 3000 euroa. Ihan hengissä selvittiin eikä nälkää nähty. Huolehdi vakuutusten kunnossaolosta, meillä on yhä henki- ja tapaturmavakuutukset, lainaturvaa sensijaan ei enää ole.
Netto tulot 4050 euroa
Asumiskulut n. 1400 euroa.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 10:03"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 07:53"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 22:41"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 22:33"]
Nettotulot noin 8000-9000 euroa kuussa, asumiskulut 300-400 euroa (asuntolaina maksettu pois, talo lämpiää maalämmöllä ja oman metsän puilla).
[/quote]
Mistä tuo 300-400e koostuu? Pelkästä lämmityksestä vai muustakin?
[/quote]
No esim. viime vuonna näin (vuosi):
Sähkö 1480 €
Vesi 328 €
Jätemaksut 83 €
Kiinteistöverot 1095 €
Vakuutukset (koti + kiinteistö) 1024 €
Nuohous 49 €
Salaojien huuhtelu 266 €
Keräämme vuosittain asumiskulut Excel-taulukkoon. Viime vuonna tuo salaojien huuhtelu oli ainoa huoltotoimenpide, mitä tarvittiin. Asumiskulut ovat kyllä nousseet lähinnä sähkön kallistumisen seurauksena. Vuonna 2008 asumiskulumme olivat 251€/kk.
[/quote]
Ja noinkohan muut olivat asumiskuluissaan huomioineet esim. kiinteistöverot ja vakuutukset. Aika suuren osan asumiskuluista ne muuten näyttävät muodostavan.
[/quote]Meillä kiinteistövero on 250€ vuodessa ja tontin vuokra 500€ vuodessa. Jos tontti olisi oma, niin kiinteistövero taitaisi olla aika lähellä tuota nykyistä vuokraa. Kiinteistön vakuutus ei ole kuin 180€, se ei ole kallis, kotivakuutuksessa on sitten mukan irtaimiston vakuutus sekä tapaturma- ja henkivakuutukset, mutta nehän eivät oikein ole enää asumiskuluja.
Olen aika varma, että valtaosalla talouksista menee asumiskuluihin paljon enemmän kuin 25 %. Suomessa on paljon esim. pienituloisia, työttömiä, opiskelijoita ja vanhuksia joilla ei kertakaikkiaan ole mahdollisuus niin suuriin tuloihin että tuohon suositukseen voisi päästä.
Oisko se nimenomaan lainan hakemiseen ja myöntämiseen tuo suositus?
Meillä menee asumiseen reilu kolmannes tuloista.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:20"]
Olen aika varma, että valtaosalla talouksista menee asumiskuluihin paljon enemmän kuin 25 %. Suomessa on paljon esim. pienituloisia, työttömiä, opiskelijoita ja vanhuksia joilla ei kertakaikkiaan ole mahdollisuus niin suuriin tuloihin että tuohon suositukseen voisi päästä.
Oisko se nimenomaan lainan hakemiseen ja myöntämiseen tuo suositus?
Meillä menee asumiseen reilu kolmannes tuloista.
[/quote]
Pankithan on saaneet aika lailla pyyhkeitä viime aikoina siitä, että ovat liikaa myöntäneet lainoja kaavamaisten prosenttien mukaan huomioimatta yksilöllisiä tilanteita. Luulen, ettei lainansaannissa enää kovin moni pankki myönnä automaattisesti mitään %-osuuksiin perustuvia summia?
Onhan se nyt ihan eri asia, jääkö perheelle joku 1/3 käteen verojen ja asumiskulujen jälkeen 1500 tai 4500 tuloista...
Meillä on asumiskulut reilu 700 euroa, 160 neliön penthouse isossa keski-eurooppalaisessa kaupungissa. Tulot minulla viidestä kuuteen tonnia kuussa, miehellä yhdeksän tonnia.
Kahden opiskelijan talous:
Opiskelija-asuntosäätiön kautta vuokra-asunto (sis. vedet, sähköt yms.) 640e/kk. Yhteiset nettotulot vuodessa n. 18 500e (molemmat saa opintoraha+asumislisä 469e/kk x 9kk & about netto 5000e / 3kk kesätyöt). Eli kuukauden yhteiset nettotulot n. 1550e/kk Ei lapsia (vielä). Eli suhteellisen köyhiä kyllä ollaan mutta toivon mukaan suunta on ylöspäin tulevaisuudessa. :)
Meilläkin menee se 40 % asumiseen.
Meillä nettotulot n 4000 ja vuokraan menee noin 700. Miehen mielestä meillä ei ole varaa kalliimpaan/tarpeeksi isoon asuntoon, asutaan siis pienehkössä kaksiossa kaksin, miehen lapsi kolmantena joka toinen viikonloppu (jolloin ei kenelläkään minkäänlaista omaa tilaa/rauhaa).
Taitaa mulle riittää tää meininki ja hankin oman kopperon josta maksan vaikka tuon saman summan sitten yksin..
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 07:53"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 22:41"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 22:33"]
Nettotulot noin 8000-9000 euroa kuussa, asumiskulut 300-400 euroa (asuntolaina maksettu pois, talo lämpiää maalämmöllä ja oman metsän puilla).
[/quote]
Mistä tuo 300-400e koostuu? Pelkästä lämmityksestä vai muustakin?
[/quote]
No esim. viime vuonna näin (vuosi):
Sähkö 1480 €
Vesi 328 €
Jätemaksut 83 €
Kiinteistöverot 1095 €
Vakuutukset (koti + kiinteistö) 1024 €
Nuohous 49 €
Salaojien huuhtelu 266 €
Keräämme vuosittain asumiskulut Excel-taulukkoon. Viime vuonna tuo salaojien huuhtelu oli ainoa huoltotoimenpide, mitä tarvittiin. Asumiskulut ovat kyllä nousseet lähinnä sähkön kallistumisen seurauksena. Vuonna 2008 asumiskulumme olivat 251€/kk.
[/quote]
Ja noinkohan muut olivat asumiskuluissaan huomioineet esim. kiinteistöverot ja vakuutukset. Aika suuren osan asumiskuluista ne muuten näyttävät muodostavan.