Pitääkö minun mennä pankkiin, jos haluan maksaa asuntolainani pois?
Laina on Nordeassa ja haluaisin maksaa kaiken pois. En silti löydä mitään kohtaa, jossa lainan voisi maksaa. Jokaisessa lyhennyserässä on ollut vielä eri viitenumerokin, niin ilmeisesti ei vain voi maksaa loppusummaa sille tietylle tilille, kun ei ole viitenumeroakaan mitä käyttää. Pitääkö tämän takia oikeasti vääntäytyä pankkiin?
Kommentit (19)
Soitat Nordean asiakaspalveluun ja hoidat asian siten.
Soitat tunnistautuneena tai chattaat verkkopankista ja kerrot asiasi :D
Jos lainasopimuksessasi ei ole kohtaa, jossa kerrotaan että lainan voi maksaa pois milloin tahansa joudut ottamaan yhteyttä pankkiin. Nordeaan voi soittaa ja tunnistautua omilla tunnuksilla.
Itse soitin Nordeaan ja sain tilinumeron viitteineen, millä maksoin loput lainastani pois. Oli enää jäljellä muutama tonni. 500€ joutui maksamaan, että sai maksettua asuntolainan kerralla pois.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä. Laita viestiä pankkiin ja kerro siinä minkä lainan haluat maksat pois ja miltä tililtä. Näin minä tein OP:ssa.
OP nettipankissa voi suoraan tehdä ylimääräisen lyhennyksen siellä lainan tiedoissa. Jos haluaa maksaa kaiken pois niin summaksi koko jäljellä oleva laina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä. Laita viestiä pankkiin ja kerro siinä minkä lainan haluat maksat pois ja miltä tililtä. Näin minä tein OP:ssa.
OP nettipankissa voi suoraan tehdä ylimääräisen lyhennyksen siellä lainan tiedoissa. Jos haluaa maksaa kaiken pois niin summaksi koko jäljellä oleva laina.
Ei voi tehdä näin. Korko ei ole oikein koska verkkopankissa näkyy korko edellisen lyhennyspäivän tilanteena joten ei ole täysin sama kuin nyt.
Maksoin lainani juuri tällä viikolla pois. OP veloitti loppulainan tililtäni kun valtuutin heidät tekemään niin. Verkkopankin kautta viestiteltiin.
Kysy samalla, paljonko menee kuluja tuosta, kun on sopimusmuutos.
Vierailija kirjoitti:
Itse soitin Nordeaan ja sain tilinumeron viitteineen, millä maksoin loput lainastani pois. Oli enää jäljellä muutama tonni. 500€ joutui maksamaan, että sai maksettua asuntolainan kerralla pois.
Pankki ei saa periä kuluja ylimääräisistä lyhennyksistä, jos lainan viitekoron määräytymisjakso on alle 3 vuotta. Eli vain kiinteäkorkoisista lainoista voi periä korvausta menetetystä korkotulosta jos ne maksaa ennenaikaisesti pois. Vaihtuvakorkoiseen lainaan saa aina tehdä maksutta ylimääräisiä lyhennyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Ylimääräinen lyhennys ei ole sopimusmuutos, kunhan kyse ei ole kiinteäkorkoisesta lainasta.
Siellä nordea sovelluksessa laitat chättiin viestiä, että haluat maksaa asuntolainan pois. Soittakaa mulle.
Mulle soitti 20min päästä virkailija ja hoidettiin asuntolainan maksu pois puhelimessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei nordeassa mennyt mitään lisämaksuja.
Siis eikö sulla ole mitään viestiyhteyttä pankkisivuillasi? Minä laitoin vaan viestiä, että halua maksaa loppulainan nyt pois ja homma hoitui samantien.
Kannattaa muuten oikeesti ottaa selvää, mitä tulee kustannuksia, jos lainan maksaa ennenaikaisesti kokonaan pois. Ettei tuu yllätyksenä, kun pankki on kuvitellut vielä vuosia saavansa huikeita korkoja, eikä nyt saakkaan...
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muuten oikeesti ottaa selvää, mitä tulee kustannuksia, jos lainan maksaa ennenaikaisesti kokonaan pois. Ettei tuu yllätyksenä, kun pankki on kuvitellut vielä vuosia saavansa huikeita korkoja, eikä nyt saakkaan...
Minä selvitin tuon asian jo silloin, kun otin lainaa. Eka kysymykseni oli, että voinko maksaa lainaa ylimäärin pois ilman kustannuksia. Korona-aikaan maksoi lainaan ihan hemmetisti pois. Mietin, että sijoitanko vai maksanko lainaa, ja olen ihan tyytyväinen, että lopulta maksoin lainaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi tehdä näin. Korko ei ole oikein koska verkkopankissa näkyy korko edellisen lyhennyspäivän tilanteena joten ei ole täysin sama kuin nyt.
Maksoin lainani juuri tällä viikolla pois. OP veloitti loppulainan tililtäni kun valtuutin heidät tekemään niin. Verkkopankin kautta viestiteltiin.
Tarkoitin että maksaa koko jäljellä olevan _lainapääoman_ ylimääräisenä lyhennyksenä. Viimeinen korko ja kulu tulee sitten kuukausittaisena lyhennyspäivänä vielä kerran.
Ja voi tehdä koska olen ihan käytännössä tehnyt näin tammikuussa ja viimeisen korkoripejämän lähdettyä koko laina katoaa maksettuna pois.
Ei kannata maksaa pois. Nyt laina on halpaa ja kannattaa velkavivulla takoa lisää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Toistetaanpa uudestaan:
Pankki ei saa periä kuluja ylimääräisistä lyhennyksistä, jos lainan viitekoron määräytymisjakso on alle 3 vuotta. Eli vain kiinteäkorkoisista lainoista voi periä korvausta menetetystä korkotulosta jos ne maksaa ennenaikaisesti pois. Vaihtuvakorkoiseen lainaan saa aina tehdä maksutta ylimääräisiä lyhennyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli 120 000 euroa asuntolainaa jolle maksusuunnitelma oli 15 vuotta. Maksoin kaiken pois neljässä vuodessa. Tein ylimääräisiä lyhennyksiä jatkuvasti. Ylimääräisiä kuluja ei mennyt senttiäkään. Pankki saa rauhassa kuvitella saavansa vaikka mitä korkoja mutta velalliselle ei voi tulla mitään sanktioita paitsi jos laina on kiinteäkorkoinen. En tunne ketään jolla olisi.