Ihanaa kun lapsen mumma haluaa hoitaa lasta, mutta....
Mieheni vanhemmat ovat aivan ihanat. Jos jostain pitäisi valittaa, niin siitä että ovat aivan liian kilttejä. Minä todella, todella pidän heistä, ja minusta on todella ihanaa että ihan alusta asti ovat olleet lapsenlapsestaan erittäin kiinnostuneet, ja mielellään ottaneet silloin tällöin yön yli hoitoon (useimmiten he ovat pyytäneet).
Nyt kun meille tuli toinen lapsi, heidän tarjoama apu on ollut kullanarvoinen, kun olen saanut välillä olla ihan vain vauvan kanssa.
Ongelma nyt kuitenkin on se, että pojalla (2v) on nyt ihan hirvittävä uhma päällä, ja osaa olla todella hankala. Esimerkiksi kun ollaan kävelyllä hän päättää että pitäisi lähteä eri suuntaan, kun en suostu hän yrittää lähteä juoksemaan tien yli, tai heittäytyy maahan huutamaan jne....
Nukuttamiset päivisin on sellaiset että hän rimpuilee vastaan kuin villipeto koska ei halua nukkua, mutta hän tarvitsee ne unet, koska jos ei nuku ilta on pelkkää tuskaa ja huutoa.
Normaalisti hän nukkuu yön 20-08, saattaa heräillä vähän muutamaan otteeseen. Joskus hän ei saa unta heti uudestaan, ja pelleilee, mutta ei nousta vaan jäädään tottakai sänkyyn, koska on yö, ja yöllä nukutaan.
Ongelma nyt on se, että mumman luona annetaan kaikki periksi. Jos hän haluaa jätskiä iltapalan jälkeen, hän saa sen. Iltapala/välipalat (ja välivälipalat.....) on Paula-vanukkaita, jätskiä, keksiä jne. (En olisi edes tiennyt tästä jos miehen sisko ei olisi kertonut....)
Jos hän siellä herää yöllä, ne nousevat ylös leikkimään ja menevät takaisin nukkumaan kun poika näyttää taas väsyneeltä.
Lopputuloksena meillä on sitten taas vielä rankempaa kun hän tulee takaisin kotiin.....
En haluaisi nipottaa heille, koska on ihanaa että pojalla on paikka missä ei tarvitse jakaa huomiota koko ajan pikkusiskon kanssa. Toivoisin vain että he eivät olisi niin kilttejä, ja että asettaisivat vähän rajoja. Miehelle olen sanonut että se on hänen asiansa sanoa omille vanhemmilleen, mutta ei hän halua pahoittaa äitinsä mieltä.... Valittaa sitten kuitenkin itse aina jälkeenpäin kun poika on taas saanut tehdä mitä haluaa siellä.
No, eihän pojan uhma kestä ikuisesti, kai tämän nyt kestää.
Halusin vain jonnekin valittaa, kiitos kun jaksoit lukea =)
Kommentit (26)
Käy vielä kuten omienkin appivanhempien kanssa.
Meillä on eri säännöt ollut aina mummulassa kuin kotona. Lapset käyvät mielellään siellä.
Ja minä myös. Ihania ihmisiä!
Mutta kyllä sen alkaa huomaamaan, että liian periksi ovat antaneet. Kotona osaavat olla suhteellisen nätisti, mutta mummulaan kun menevät, on piru irti. Lapset ovat tottuneet siihen, että kyllä mummu ja pappa antaa kaiken mitä he haluavat, jos sitä ei saa sillä sekunnilla, alkaa huuto. Väsyneitä he alkavat olemaan siihen ja anoppikin on itse myöntänyt ettei olisi pitänyt antaa mummulassakaan kaikkea periksi.
Olenkin nyt rajoittanut mummulassa käyntiä, osalla kerrasta olen itse mukana, joskus pääsevät ilman minua. Isovanhemmat eivät raaski laittaa edes jäähylle lapsia ruman käytöksen takia.
Aletaan nyt kitkemään tätä tapaa pois. Ei mummulakaan enää ole se paikka jossa saa kaiken periksi. Muuten niihin lapsenlapsiinkin väsyy vaikka kuinka rakkaita ovat.
No kyllä se kasvattaminen kotoa lähtee. Mun mielestä kuulostaa vähän erikoiselta, että joku toivoo mummulan jäähyttävän lapsia.
Omat lapset reagoivat aina poissaoloihin ja reissuihin. Se on ihan normaalia eikä se johdu siitä, että kyläpaikassa saa jäätelöä illalla tai ei jotain muuta kotisääntöä noudateta.
Musta kuulostaisi myöskin todella hassulta jos mulle tultaisiin sanomaan, että en voi vieraile tarjota jäätelöä kun lapsi on siitä sekaisin 2 päivää. Ei se lapsi ole sekaisin jäätelöstä tai mummulan eri säännöistä. Hän on sekaisin siitä kotoa poissaolosta. Siihen taas ei lääke ole mummulsvierailujen poisjättäminen, vaan niiden lyhentäminen. Ei yökyläilyjä, mutta vaikka 2-3 tunnin keikkoja useana päivänä viikossa.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 18:24"]
Paljonko aikuiset lapseni saavat minua määrätä? Eivät yhtään! Samana päivänä kun miniä sanoo, mitä minun tulee lastenlasten kanssa tehdä, loppuu myös lastenhoitopalvelu. Palkallista hoitajaa saa määrätä, isovanhempana teen juuri niin kuin itse tahdon, kunhan se ei ole laitonta eikä vanhingoita lasta.
Jos miniällä ei pinna ja osaaminen riitä uhmiksen kanssa, niin miksi ihmeessä hänen pitää saada pakottaa minut tekemään yhtä tyhmästi kuin hän tekee?
[/quote]
Ja lapset ajattelee että äidin päsmäröintipäivät on nyt ohi, jos ei välitä toiveistamme ei saa hoitaa lasta, ja ainut joka kärsii aikuisten pelleilystä on lapset.
[/quote]
Aika harva isovanhempi oikeasti haluaa hoitaa lasta! Suhde isovanhempiin kehittyy muullakin tavoin. Mieti muuten sitä, että vaikka päiväkodissa ne hoitajat hoitaa samoja lapsia vuosia, niin ei ne lapset hoitajia kovin läheisinä pidä.
[/quote]
Aika hyvää verrata isovanhemmuutta päivähoitoon, suorastaan häikäisevän loistokas veto.
[/quote]
Lapsen hoitaminen on lapsen hoitamista, oli se hoitaja sitten 58v isoäiti tai 58v lastenhoitaja. Vai eroaako sinusta lapsen hoitaminen mummolassa siitä hoidosta, jota päiväkodissa saa? Ruokaa, ulkoilua, potatusta, unta jne.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 23:05"]
No kyllä se kasvattaminen kotoa lähtee. Mun mielestä kuulostaa vähän erikoiselta, että joku toivoo mummulan jäähyttävän lapsia.
Omat lapset reagoivat aina poissaoloihin ja reissuihin. Se on ihan normaalia eikä se johdu siitä, että kyläpaikassa saa jäätelöä illalla tai ei jotain muuta kotisääntöä noudateta.
Musta kuulostaisi myöskin todella hassulta jos mulle tultaisiin sanomaan, että en voi vieraile tarjota jäätelöä kun lapsi on siitä sekaisin 2 päivää. Ei se lapsi ole sekaisin jäätelöstä tai mummulan eri säännöistä. Hän on sekaisin siitä kotoa poissaolosta. Siihen taas ei lääke ole mummulsvierailujen poisjättäminen, vaan niiden lyhentäminen. Ei yökyläilyjä, mutta vaikka 2-3 tunnin keikkoja useana päivänä viikossa.
[/quote]
Ei nyt hyvää päivää =D
En siis toivo että siellä jäähytetään, vaan että nyt kun lapsi uhmaa ja hakee rajoja, niin ei saisi päättää itse kaikesta siellä ja määrätä tahdin!
Mutta kyllähän se on ihan tolkuttoman kohtuuton toive että laitettais poika päikkäreille, ja pysyttäis yöllä sängyssä.
Kyllä reagointi possaoloon on ihan normaalia, mutta ei se että kärsitään univelasta jota kestää parikin päivää kuitata.
Ja mummolaan matkaa sen verran että parin tunnin kyläilyt useana kertana viikossa ei toimi.
Vaikka aloituksesta ja kaikesta muustakin varmaan sai käsityksen ett' naapurissa asuvat =D
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 18:24"]
Paljonko aikuiset lapseni saavat minua määrätä? Eivät yhtään! Samana päivänä kun miniä sanoo, mitä minun tulee lastenlasten kanssa tehdä, loppuu myös lastenhoitopalvelu. Palkallista hoitajaa saa määrätä, isovanhempana teen juuri niin kuin itse tahdon, kunhan se ei ole laitonta eikä vanhingoita lasta.
Jos miniällä ei pinna ja osaaminen riitä uhmiksen kanssa, niin miksi ihmeessä hänen pitää saada pakottaa minut tekemään yhtä tyhmästi kuin hän tekee?
[/quote]
Ja lapset ajattelee että äidin päsmäröintipäivät on nyt ohi, jos ei välitä toiveistamme ei saa hoitaa lasta, ja ainut joka kärsii aikuisten pelleilystä on lapset.
Kerronpa totuuden, lähes mummoikäisen itsekin.
Ei vanhat ihmiset enää jaksa lasten kanssa sillä tavalla kuin omat vanhemmat. Onneksi ihmiset eivät edes pysty saamaan omia lapsia kovin iäkkäinä, ei ainakaan naiset. Siksi on plajon helpompi luopua kaikista säännöistä ja antaa lapsen hillua mielin määrin kuin yrittää hillitä sitä. Isovanhemmat kun voivat palauttaa lapsen ja levätä sitten, toisin kuin vanhemmat.