Miksi jotkut eivät hoida hampaitaan
Vähällä vaivalla siitä selviää. Itse pesen kerran päivässä kunnolla ja ikinä ei reikiä ole. Parin vuoden välein käyn tarkastuksessa ja eipä sen tarkastuksen jälkeen uutta aikaa tarvitse koskaan varata, kun purukalusto on kunnossa. Niin pieni vaiva, mutta moni ei selvätikään viitsi päivittäin pestä ja sitten ramppaavat joka vuosi hampaitaan paikkauttamassa.
Kommentit (43)
Mulla pääsi hampaat joskus huonoon kuntoon masennuksen takia. En välittänyt mitä mulle käy.
Minulla on vahvat hyvät hampaat, eivät reikiinny vaikka aikanaan masennuksen aikana en pessytkään hampaita välillä - kyllä, viikkoihin! Silti hampaat ovat kunnossa, vain yksi alkava reikä joka on ollut jo vuosikausia.
Mieheni taas on tarkka hampaistaan, pesee niitä kahdesti päivässä, lankaa, käyttää suuvettä ja syö purkkaa ruokien jälkeen. Ei napostele. Silti hänen hampaansa ovat huonossa kunnossa, reikiä löytyy joka tarkastuksessa joita on tästä syystä min puolen vuoden välein, käy yleensä hammaslääkärissä kymmeniä tunteja puolivuosittain. Hänellä ei erity tarpeeksi sylkeä ja ilmeisesti siitä puuttuu vielä joku entsyymi ja tästä syystä hampaat reikiintyvät herkästi. Mitään muuta ei huomaa kuin että hampaat reikiintyvät.
Vaikea masennus. Oliko muuta kysyttävää?
Minulla on muutama geneettinen väli hampaissa ja vieläpä edessä. Monet luulevat etten hoida hampaitani niiden ulkonäön takia, harmi vaan koska minulla ei ole ikinä ollut reikiä ja pesen 2 kertaa päivässä hampaat ja hammaslääkärit aina kehuneet etä on terve suu. Olen miettinyt pitäisikö hoitaa hampaat esteettisesti nätimmäksi ettei ihmiset tee typeriä olettamuksia että olen joku hampuusi. Olen muuten viehättävän näköinen nainen kasvoiltani kunnes avaan suuni :(
Ärsyttää myös kun lapsena minulla oli kyllä raudat alahampaissa mutta aukko ei mennyt siltikään umpeen. Onkohan kellään kokemusta asiasta menittekö esteettiseen hoitoon vai ei? Usein ajattelen myös että hälläväliä olenhan aika uniikin näköinen näinkin ja miksi korjata sitä mikä ei edes ole rikki, hampaani ovat erinnomaiset ja terveet muuten, hoitavat asiansa.
Kumma, että esim lihominen on oma syy, eikä siinä tunnu olevn yksilöllisiä eroja. Kun taas hampaista puhutaan, niin niissä sitten tuntuukin olevan huomattavasti niitä yksilöllisiä eroja.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea masennus. Oliko muuta kysyttävää?
Miksi jäit riutumaan itsesääliin?
Jos joka vuosi käy paikkauttamassa hampaita, se on jo aika paljon hoitamista. Eiköhän useimmat sitä paitsi pese hampaita useammin kuin sinä.
Minulla oli bulimia 23 vuotta. Se on mielenterveysongelma, ei mikään viitsimiskysymys. Oliko lisää kysyttävää, ap?
Pesen 2 krt päivässä hampaat. Silti tulee reikiä niin että esim. viime vuonna piti poistaa 3 hammasta.
Hämmästyttää aina, kun kuulee alle 3-kymppisten olleen juurihoidossa. WTF? :D
Hampaat on tarkoitus pestä 2 krt päivässä ja molemmilla kerroilla hyvin. Ap hoitaa itse huonosti hampaitaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos joka vuosi käy paikkauttamassa hampaita, se on jo aika paljon hoitamista. Eiköhän useimmat sitä paitsi pese hampaita useammin kuin sinä.
Ei taatusti käy joka vuosi hammaslääkärissä ne jotka ei pese niitä.
Reikiintyminen johtuu bakteereista, jotka saadaan lapsuudessa. Jos sellaisen saa niin pahimmillaan ei auta vaikka pesisi koko pävän hampaitaan ja silti tulisi reikiä. Jos taas et saa niin voit olla pesemättä vaikka vuosikausia ja hampaissa ei ole reiän reikään. Ja koska sinä kuulut jälkimmäiseen niin helppo huudella näille ensimmäisille miten eivät huolehdi hampaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Reikiintyminen johtuu bakteereista, jotka saadaan lapsuudessa. Jos sellaisen saa niin pahimmillaan ei auta vaikka pesisi koko pävän hampaitaan ja silti tulisi reikiä. Jos taas et saa niin voit olla pesemättä vaikka vuosikausia ja hampaissa ei ole reiän reikään. Ja koska sinä kuulut jälkimmäiseen niin helppo huudella näille ensimmäisille miten eivät huolehdi hampaistaan.
Karies on suurimmalla osalla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla pääsi hampaat joskus huonoon kuntoon masennuksen takia. En välittänyt mitä mulle käy.
Sama, paitsi en tiedä mikä mulla on, kait sitten masennus. Jää välillä hampaiden hoito ihan kokonaan kuten moni muukin asia enkä osaa sanoa sille syytä, ei vaan kertakaikkiaan pysty niihin :'( Onhan se toki oksettavaa kun jättää hampaiden hoidon, tiedän, mutta toisaalta jos makaat kotona 24/7 pitkiä aikoja yksin, niin eipähän ole ketään suuta haistelemassa :D
Harjaan hampaat kahdesti päivässä mutta ei tule kahta minuuttia kerralla täyteen. Käytän myös tavallista hammasharjaa, vaikka sähköinen olisi kai tehokkaampi. Lankaan liian harvoin, kerran pari viikossa. Laiskuuttani, mitä sitä selittelemään. Hampaat näyttävät siistiltä, hengitys ei haise ym. mutta melkein joka hml-käynnillä löytyy jotain paikattavaa, tai ainakin alkavia reikiä joita seurataan. Siksi käynkin vuosittain. Juurihoitoa en ole tarvinnut.
Tässä rehellinen vastaus ap:n kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, paitsi en tiedä mikä mulla on, kait sitten masennus. Jää välillä hampaiden hoito ihan kokonaan kuten moni muukin asia enkä osaa sanoa sille syytä, ei vaan kertakaikkiaan pysty niihin :'( Onhan se toki oksettavaa kun jättää hampaiden hoidon, tiedän, mutta toisaalta jos makaat kotona 24/7 pitkiä aikoja yksin, niin eipähän ole ketään suuta haistelemassa :D
Olisiko syytä mennä lääkäriin ottamaan selvää, mikä sinulla on? Ja haiseva hengitys ei ole pahinta mitä hampaiden hoidon laiminlyömisestä voi seurata.
Kerran tai kaksi päivässä pesu ei todellakaan riitä monilla hampaiden pitämiseen kunnossa.
40v täytettyäni alkoivat hampaat reikiintyä ja hajota.
Nyt ikää 48v ja 3 hammasta poistettu, ainakin 2 pitäisi vielä poistaa.
Sinä vain olet niin paljon parempi kuin muut, eikä niin että hampaissakin on eroja? Jotkut hampaat rekiintyy enemmän kuin toiset.
Olen 37 ja minulla on ollut yksi reikä, pahaksi onnekseni tämä yksi reikä halkaisi hampaan. Yhdestä ja ainoasta reiästä tuli juurihoito joka epäonnistui ja hammas jouduttiin poistamaan. Tästä on nyt 10v. Kukaan ei huomaa että hammas puuttuu ellen siitä mainitse.