kuukautiset alkoi vaikka imetän? synnytyksestä 3kk
Kommentit (39)
Toi "menkat ei tule, jos imettää"-väite on urbaanilegenda. Pätee joidenkin kohdalla, mutta ei läheskään kaikkien. Sitten terveydenhoitajat ovat ihan kauhian hämmästyneitä, kun kaikilla ei menekään asiat samalla tavalla kuin HÄNELLÄ aikanaan.
Joten kysykää lääkäreiltä, jos haluatte johonkin asiaan ihan oikeasti vastauksen...
Minulla alkoi neljännen ja viidennen lapsen jälkeen heti jälkivuodon jatkoksi, eli 4 viikkoa synnytyksestä. Tulin myös raskaaksi vko synnytyksestä.
Minulla alkoi imetyksestä huolimatta heti kans menkat. Samoin äidilläni aikanaan. Isoveljilläni onkin sitten sattuneesta syystä 11kk ikäeroa, eli ovat ns irlantilaiset kaksoset.
Kantsii googlettaa tuo termi, jo sekin puoltaa ajatusta, että menkat (=ovulaatio) voi tulla vaikka kuukausi synnytyksestä.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 19:32"]
Minulla alkoi neljännen ja viidennen lapsen jälkeen heti jälkivuodon jatkoksi, eli 4 viikkoa synnytyksestä. Tulin myös raskaaksi vko synnytyksestä.
[/quote]
Tulin raskaaksi 8 viikon kuluttua synnytyksestä. Korjaus.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 19:08"]
Ei kai tuo ole yllättävää. Olen kuullut sanottavan, että kertoo hyvästä toipumisesta jos kuukautiset alkaa pian synnytyksen jälkeen imetyksestä huolimatta.Itselläni taisivat alkaa vasta kun vauva oli 11 kuukautta mutta mitään kiirettä ei kyllä ollut kun toista lasta aloimme yrittää vasta vuosien päästä ja pian sitten tärppäsikin.
[/quote]
Voi pitää paikkansa tuo. Mä olin elämäni kunnossa synnytyksen jälkeen, tein pitkiä vaunulenkkejä ja vauva nukkui hyvin öisinkin. Menkat alkoi sitten aikaisin, jo vauvan ollessa 7 viikkoa.
Varmaan aika yksillöllistä tuokin ja voi vaihdella. Harvoin seuraava raskauskaan on just samanlainen, kuin mitä eka oli.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 15:52"]
Vauva on nyt 7,5 kk, eikä kuukautiset ole mulla vielä alkaneet. Imetän kyllä edelleen myös öisin.
Olisi ihan kiva, jos ne menkat sieltä kohta tulisivat, niin päästäisiin yrittämään toista lasta :)
[/quote]
Lähimmäisenrakkaudesta sanon sinulle: älkää yrittäkö vielä toista lasta. Ikäeron olisi hyvä olla vähintään 3 vuotta, mieluummin enemmän.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 19:38"]
Ei kai tuo ole yllättävää. Olen kuullut sanottavan, että kertoo hyvästä toipumisesta jos kuukautiset alkaa pian synnytyksen jälkeen imetyksestä huolimatta.Itselläni taisivat alkaa vasta kun vauva oli 11 kuukautta mutta mitään kiirettä ei kyllä ollut kun toista lasta aloimme yrittää vasta vuosien päästä ja pian sitten tärppäsikin.
[/quote]
Voi pitää paikkansa tuo. Mä olin elämäni kunnossa synnytyksen jälkeen, tein pitkiä vaunulenkkejä ja vauva nukkui hyvin öisinkin. Menkat alkoi sitten aikaisin, jo vauvan ollessa 7 viikkoa.
[/quote]
Eikös menkkojen alkuun vaikuta hormonitoiminta enemmän kuin toipumisen nopeus?
Ohhoh. Mulla muuten sama tilanne kuin nro 15:sta, mutta vauva jo 11kk ja kortsua kyllä käytetään silti VARMUUDEN VUOKSI!
Niin ja hyvässä kunnossa (vai mikä toi toipumis-juttu oikeen oli) olen ollut aika pian jo synnytyksen jälkeen :D
Ekan jälkeen alkoi 4kk, tokan 3kk ja seuraava 2kk, neljännen jälkeen jo 1kk synnytyksestä.
Vaikka täysimetin kaikkia sen 6kk.
Mun vauva yli 8 kk eikä mulla ole vieläkään alkanut. Alusta asti olen osittaisimettänyt.
Mulla alkoi kuukausi synnytyksestä, täysimetys 6 kk asti, myös öisin.
Lapsi 1v10kk ja menkat oli ensimmäistä kertaa tässä kuussa, imetän vieläkin. Toinen lapsi olisi saanut tulla pienellä ikäerolla, mutta imetyksen takia menkat pysyi näin kauan poissa. Vaikka mieli olisi halunnut raskaaksi jo pitkään, niin keho tietää paremmin näköjään ;)
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 21:50"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hyvä terveys = normaali hormonitoiminta
Imetys ei todellakaan ole ehkäisykeino. Luulisi jokaisen sen verran tietävän. Oli kuukautisia tai ei, imetysaikana voi tulla raskaaksi.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 15:52"]
Vauva on nyt 7,5 kk, eikä kuukautiset ole mulla vielä alkaneet. Imetän kyllä edelleen myös öisin.
Olisi ihan kiva, jos ne menkat sieltä kohta tulisivat, niin päästäisiin yrittämään toista lasta :)
[/quote]
Lähimmäisenrakkaudesta sanon sinulle: älkää yrittäkö vielä toista lasta. Ikäeron olisi hyvä olla vähintään 3 vuotta, mieluummin enemmän.
[/quote]
Mielestäni 3 vuotta tai yli 3 vuotta on liian iso ikäero sisaruksille. Nimittäin itselläni on 4 vuotta nuorempi sisarus ja se ikäero oli liian suuri. Tästä syystä meille ei ole mitään yhteistä.
Uskon, että tuo kierto on yksilöllistä. Minulla alkoi 4 kk synnytyksen jälkeen. Ennen lasta kiertoväli oli 26-27 vrk ja nyt synnytyksen jälkeen on 30-31 vrk:tta.
Erja
Omat kilotkin saattaa vaikuttaa asiaan ja kyllä tosiaan imetyksestä huolimatta voit tulla raskaaksi jo ennen ensimmäisiä menkkojakin.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 23:32"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 21:50"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hyvä terveys = normaali hormonitoiminta
[/quote]
:D
Hyvä terveys+imetys= "epänormaali" hormonitoiminta
Toki varmasti hyvä terveys edesauttaa menkkojen alkua, mutta ei se ole ihan noin yksinkertaista.
Periaatteessa ehkäisystä huolehtiminen on imetyksen aikana helppoa, imetys itsessään estää normaalia kuukautiskiertoa. Jotta ei-toivotuilta raskauksilta vältytään, on turvallisinta käyttää lisäksi jotain muuta ehkäisyä. Imetysajan ehkäisymenetelmää valittaessa on huomioitava, ettei ehkäisyllä saa olla vaikutusta maidoneritykseen eikä vauvan kasvuun ja kehitykseen.
Raskaus keskeyttää hormonitoiminnan joka ylläpitää normaalia kuukautiskiertoa ja imetys edelleen vaimentaa tätä toimintaa. Kun ei ole normaalia kuukautiskiertoa, ei yleensä kehity kypsiä munarakkuloitakaan, jotka voisivat hedelmöittyä. Ensimmäiset kuukautiset ovat odotettavissa 1-4 kuukauden kuluttua synnytyksestä niille, jotka eivät imetä. (Terve.fi)
Mulla alkoi tasan 28 päivää synnytyksestä. Jälkivuoto ehti loppua ja patsastelin ihanasta ajatuksesta, että ei tule menkkoja.
Ja sitten ne vain tuli heti ja tulivat joka helkkarin kuukausi. Molempien lasten kohdalla sama.
Imetys ei auttanut: täysimetin molempia 6 kk ja luovutin äidinmaitoa esikoisesta 20l. Ja silti menkat tuli kuin kello.