Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soitto avoimeen työpaikkaan

Vierailija
17.10.2013 |

Olen jo lähettänyt hakemuksen avoinna olevaan työpaikkaan. Hyvä tietenkin olisi vielä soittaa, niin ehkä jäisi paremmin heille mieleen. Mitä voisin kysyä puhelimessa...?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tiedä mitä kysyä niin unohda koko hakemus ja työpaikka...

Vierailija
2/16 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kiitti vaan kannustuksesta!

Kyllä mulla on jotain mielessä. Halusin vain lisävinkkejä, mitä itse kysyisitte...

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas ap.

Koska kyseessä on epämääräinen "avoin työpaikka" niin me emme voi kertoa sinulle mitä kysyä koska emme tiedä yritystä, haettavaa työtä, paikkakuntaa, sinusta tms. yhtään mitään muuta kuin tuon, että et osaa itse päätellä mitä kysellä.

Vierailija
4/16 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en lähtisi soittelemaan, ellei oikeasti ole jotain kysyttävää. En siis tekisi tikusta asiaa. Avoimeen paikkaan saattaa olla yli satakin hakijaa ja saattaisi reyrytoijakin turhaantua, jos kaikki soittaisivat vain soittamisen ilosta. Toki jos ilmoituksesta jäi jotain epäselvää, niin kysy sitä sitten.

Vierailija
5/16 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikanaan soitin ja kysyin, mitä mahiksia on juuri minun saada paikka. Olin nimittäin tosissani kiinnostunut paikasta ja sen sanoin. Tuli puhetta joistain seikoista, joita en ollut hakemuksessa maininnut. Asiapitoinen puhelu siis. Sain paikan.

Vierailija
6/16 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 5 asiallisesta viestistä. En kai mitä täällä ala kertomaan kuka ja mikä olen, ja mitä paikkaa olen hakemassa... Kuten sanoin, kyllä minulla on mielessä, mitä voisin kysyä. Halusin teiltä YLEISELLÄ TASOLLA IDEOITA, mitä itse voisitte kysyä. Unohtakaa koko juttu, jos on noin huono päivä, että pitää alkaa vain ilkeilemään!

Vierailija
7/16 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta soittamisesta sanoisin, että voi soittaa, jos oikeasti keksii sellaista kysyttävää, joka jollain oleellisella tavalla liittyy tehtävään tai firmaan ja ei käy ilmi ilmoituksesta tai nettisivuilta. Lisäksi kannattaa soittaa ennen hakemuksen lähettämistä eikä sen jälkeen. Tietysti voi soittaa "ainiin, tuli vielä mieleen" -puhelun lähettämisen jälkeenkin, mutta siinä on se riski että työnantaja ajattelee sinun olevan huolimaton. 

Vierailija
8/16 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittaisin ennen hakemuksen lähettämistä.

Vierailija
9/16 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien kokemuksieni pohjalta voin todeta, että kyllä kannattaa soittaa.

Toki, jos ilmoituksessa on erikseen soitot kielletty tai työpaikalla puhelimeen vastaava esimies on takuulla kiireinen, niin silloin kannattaa jättää väliin.

Itse olen saanut yhden työpaikan juuri sillä perusteella, että soitin nopeasti ja tein puhelimitse hyvän vaikutuksen. Lisäksi ainakin kahteen muuhun työpaikkan valittaessa on ollut merkitystä juuri puhelinsoitolla.

Vaimo sai myös erään uransa kannalta merkittävän työpaikan aikanaan yksinomaan sillä perusteella, että luki netistä ilmoituksen ja ehti olla ensimmäinen, joka työpaikasta soitti. Hän esitteli itsensä, kertoi koulutuksensa ja CV:nsä. Esimiehen reaktio oli nopea: "tervetuloa töihin". Paikkoja oli 2-3 tarjolla, ja jälkikäteen hakemuksensa lähetti yli 200 henkilöä, joista moni olisi ollut varmasti yhtä hyvä hakija, mutta nopein söi hitaat :)

Ihmettelen suomalaisten asennetta työpaikan etsinnässä, eli yllättävän moni jättäisi soittamatta. Ei jummarra. Aina kannattaa soittaa, jos sitä ei ole erikseen kielletty tai työpaikka on sellainen, että soittamisessa ei ole mitään järkeä.

Vierailija
10/16 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

...JÄLKIkäteen hakemuksensa lähetti... Olet oikeassa. Työpaikalle kannattaa soittaa ENNEN hakemuksen lähettämistä.

Vierailija
11/16 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaaja 5.

:)

Vai että aikuinen...

No, onneksi en ole yhtä aikuinen kuin sinä.

Ap

Vierailija
12/16 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen hakemusta? Kannattaa muuten soittaa ihan tekemällä tikusta asiaa, jälkikäteen itse soitin ja paikan sain. Ja soitin monta kertaa kun he eivät tienneet kuka otetaan. Ilmeisesti olin niin hanakka että lopettivat jahkaamisen kun yks tyrkky oli niin kovasti tuloillaan..:))

Vierailija
13/16 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen hakemuksen jättöä, jos on ehtinyt jätttää jo hakemuksen, voi siltikin soittaa.

Tee "tikusta asiaa". Jos et muuta keksi, niin kysy tarkentaen soveltuvuusehdoista, ja ylipäätään siitä, millaista henkilöä hakevat. Samalla usein paljastuu myös tärkeitä asioita työpaikasta, organisaatiosta, työtehtävistä yms yms. Kannattaa vaikka laatia lista sopivista kysymyksistä ja suunnitelma siitä, mitä vastailee. Ennen kaikkea kannattaa koettaa laatia sellainen kysymys, josta voisi seurata pyyntö kertoa jotakin itsestä. Kannattaa olla puhelias, puhua reipaasti, kehua työpaikkailmoitusta ja työpaikkaa kiinnostavaksi, ja lopuksi kiittää oikein lämpimästi vastaajan käyttämästä ajasta.

Vierailija
14/16 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittaisin ennen hakemuksen laittoa, jos olisi joku sellainen kysymys, johon ei löydy vastausta työpaikkailmoituksesta eikä firman nettisivuilta ja joka olisi minulle oleellinen tieto ja vaikuttaisi ratkaisevasti siihen, laittaisinko hakemuksen vai en.

Haastattelussa on sitten se tilanne, jossa voi kysellä työstä ja toimenkuvasta ja firmasta ja ties mistä.

Kun hakijoita on toistasataa ja puolet vaan soittaa ja kertoo, että ajattelin hakea teillä avoimena olevaa paikkaa ja jää sitten vaan odottelemaan, että vastaaja sanoisi jotain, niin se vasta ärsyttävää on. Yleensä ilmoitus pyritään laatimaan niin, että siinä on olennainen tieto ja yhteydenottoja tulisi mahdollisimman vähän.

Vierailija
15/16 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan fiksua laittaa paperit sisään sähköisesti ja sitten soittaa. Silloin työnantajalla on jo jonkinlainen käsitys sinusta. Puhelimessa esittelee itsensä ja asiansa, että on kiinnostunut avoimesta paikasta. Voi viitata siihen, että on lähettänyt hakemuksen sisään. Rekrytoijan ja työpaikan intressi on usein löytää nopeasti sopiva henkilö.Mitä pidempi värävys, sitä enemmän rekry joutuu laittamaan hommaan työtunteja ja sitä kalliimpi prosessi työnantajalle. Tällä tavoin saattaa saada saman tien kutsun haastatteluun. Epäilen, että harva työnantaja alkaa erikseen soittelemaan perään, jos on pelkästään lähettänyt hakemuksen+ cv. Kutsun haastatteluun saavat ne, jotka ovat itse aktiivisia.

Vierailija
16/16 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni soitti avoimeksi tietämäkseen työpaikkaan ja kysyi hoitoalan paikkaa. Siellä tästä asiasta vastaava nainen oli valehdellut, että ei heillä ole mitään paikkaa auki. Myöhemmin selvisi, että paikka oli auki ja siitä oli virallinen ilmoitus kunnan ilmoitustaululla, mutta ei missään muualla. Ilmeisesti olivat jo valinneet tehtävään sopivan, niin kuin kunnallisella puolella usein on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän