Voi anopin tunkeilevuus alkaa ottaa pattiin :(
Anoppi on himonnut lastamme hoitoon/yökylään synnäriltä asti. Hoitoon ollaan jätetty aika pienenäkin jo, silloin en jostain syystä osannut sanoa anopille vastaan etten tahdo lasta hoitoon.. Pärjätään lapsen kanssa kahdestaan, silti jokaviikkoista tämä ''hei mähän voisin ottaa miljan hoitoon, saisitte vähän höllätä ja käydä syömässä vaikka''.. Joo'o, mut jos saadaan omaa aikaa niin mies ei ole valmis yleensä sitä viettämään minun kanssa, vaan haluaa lähtä omiin puuhiinsa.. Niinpä olen sitä mieltä, että joko minä tai mies ollaan lapsen kanssa tai lapsi hoitoon ja tehdään miehen kanssa kahdestaan jotakin kivaa, mitä ei välttämättä kolmistaan voida toteuttaa..
Lähipäivinä anoppi on alkanut oikein olan takaa hiillostamaan, että menkää te miehen kanssa vaikka viikonloppuna baariin viettämään yhteistä aikaa! Anteeksi mitä? Anopin mielestä on ok, että 2 kk vanha lapsi laitetaan vuorokaudeksi hoitoon.. ''Haen töiden jälkeen ja tuon huomenna joskus kun kerkeän''- asenteella.. No eipä lähtenyt kyllä hoitoon, onneksi mieskin osasi jo sanoa tuohon että ei kiitos!
Joo, saatan olla hysteerinen tämän suhteen joidenkin mielestä, mutta mä vaan en halua antaa lastani hoitoon enää ollenkaan. Vaan jos on oikeasti tarvetta! Haluan viettää lapsen kanssa aikaa vielä kun on pieni, isompana voi ravata vaikka kyllästymiseen asti mummolassa jos haluaa..
Mies meni lupaamaan ilman minun suostumusta, että laitetaan lapsi viikonloppuna hoitoon! Mä en halua.. En vaan osaa nauttia olosta ilman lasta, enkä ymmärrä miksi pitäisi! Ja sinne baariinkin kyllä ehtii ja olen ehtinytkin käydä kaverin syntymäpäiviä viettämässä, joilloin mies oli lapsen kanssa kotona nukkumassa..
Yritin sanoa tästä miehelle ja anopille, että en ole valmis mihinkään yökyläilyihin.. Anoppi vastasi että ei voi enää perua kun on luvattu jo, hän tulee perjantaina töiden jälkeen hakemaan.. Itkisinkö vai nauraisinko..
Okei, ihanaa että lapsella on rakastava mummo.. Arvostan että on valmis auttamaan lapsen kanssa ja viettämään aikaa muuten vaan. Mutta monesti on tullut meille sellainen asenne päällä, että kyllähän tuon lapsen voi hoitoon antaa ja ollut jo ottamassa ja viemässä! :/ Kerran lähti kuskaamaan alle kuukauden ikäisenä sukulaisten luo, itse olin kaupassa sillä aikaa... Tuntuu etten voi edes luottaa koko anoppiin, kun tekee noin.. Kiva kun itsekkään tiedä minne lapseni vei ja oli monta tuntia! Ei ollut anopin numeroa eikä hällä minun, itsellä kova hätä että mitä jos jotakin tapahtuu :(
Kommentit (41)
Ap, pidä pintasi, ole lujana! Itse voisin olla anoppi ja mummu, koska lapseni ovat aikuisia, mutten pysty vähääkään samaistumaan anoppiisi. En ikimaailmassa voisi kohdella poikani vaimoa noin, enkä "omia" heidän lastaan vaikka kuinka mieli tekisi. Onneksi hoidin aikanaan omia lapsiani niin paljon ja antaumuksella, että osaan antaa tilaa nyt toisille. Ymmärrän, että nyt on seuraavan sukupolven vuoro. Itse olen taka-alalla ja autan mielelläni, mutta vasta kun apuani pyydetään.
Eipä ihme että täälläkin iso osa jengistä on eronnutta porukkaa kun lastakaan ei voi laittaa hoitoon ennenkuin "lapsi osaa itse pyytää hoitoon"...voi kristus mitä paskaa...Se tekee parisuhteelle pelkästään hyvää että saa välillä sitä yhteistä aikaa ja lepoa. Ihme kun teidän miehenne ei jaksa kauaa teitä katsella kun akat on niin kiinni muksuissaan... Meillä lapsi oli ekan kerran mummolassa hoidossa 4kk vanhana.. ja siitä lähtien on ollut aina silloin tällöin hoidossa...(väh kerran kuussa).nyt lapsi on 5v ja todella läheinen myös isovanhempiensa kanssa kun on ollut paljon heidän kanssaan tekemisissä. Myös isovanhemmat ovat kiitollisia kun ovat saaneet iloa elämäänsä lapsen myötä ja saavat ottaa lasta hoitoon aina silloin kun haluavat (lapsi käy nykyään 2krt/kuukaudessa mummolassa) Meidän parisuhde voi hyvin kun saadaan joka toinen viikonloppu viettää yhteistä aikaa, käydä leffassa ja ravintolassa jne..:) Tyttärestämme on kasvanut todella reipas tyttö eikä ole kokoajan meissä vanhemmissa kiinni ja läheisriippuvaisia niinkuin monen muun lapset.....ei saisi edes hammaslääkäriin lähteä kun lapsi ei kestä hetkeäkään erossa kun on tottunut olemaan pelkästään vanhempiensa kanssa. Ei se teidän lapsenne rikki mene vaikka annattekin sen 2 vuotiaan muksunne joskus mennä mummolaan... Miettikääpä itse kuinka kivaa on kun joskus teillä on itsellänne lastenlapsia ja ette saa niitä hoitaa/ottaa yökylään :)
Hei haloo 24, kyse on parin kuukauden ikäisestä vauvasta! Isommalle lapselle varmasti kivaa, mutta vauva lähinnä kärsii, jos joutuu olemaan pitkään erossa äidistä tai muusta ensisijaisesta hoitajasta. Kyllä meidänkin lapsi on vajaa 1-vuotiaasta asti käynyt säännöllisesti mummilassa, mutta ei olisi tullut mieleenikään antaa parin kuukauden ikäisenä yön yli hoitoon.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 21:09"]
Eipä ihme että täälläkin iso osa jengistä on eronnutta porukkaa kun lastakaan ei voi laittaa hoitoon ennenkuin "lapsi osaa itse pyytää hoitoon"...voi kristus mitä paskaa...Se tekee parisuhteelle pelkästään hyvää että saa välillä sitä yhteistä aikaa ja lepoa. Ihme kun teidän miehenne ei jaksa kauaa teitä katsella kun akat on niin kiinni muksuissaan... Meillä lapsi oli ekan kerran mummolassa hoidossa 4kk vanhana.. ja siitä lähtien on ollut aina silloin tällöin hoidossa...(väh kerran kuussa).nyt lapsi on 5v ja todella läheinen myös isovanhempiensa kanssa kun on ollut paljon heidän kanssaan tekemisissä. Myös isovanhemmat ovat kiitollisia kun ovat saaneet iloa elämäänsä lapsen myötä ja saavat ottaa lasta hoitoon aina silloin kun haluavat (lapsi käy nykyään 2krt/kuukaudessa mummolassa) Meidän parisuhde voi hyvin kun saadaan joka toinen viikonloppu viettää yhteistä aikaa, käydä leffassa ja ravintolassa jne..:) Tyttärestämme on kasvanut todella reipas tyttö eikä ole kokoajan meissä vanhemmissa kiinni ja läheisriippuvaisia niinkuin monen muun lapset.....ei saisi edes hammaslääkäriin lähteä kun lapsi ei kestä hetkeäkään erossa kun on tottunut olemaan pelkästään vanhempiensa kanssa. Ei se teidän lapsenne rikki mene vaikka annattekin sen 2 vuotiaan muksunne joskus mennä mummolaan... Miettikääpä itse kuinka kivaa on kun joskus teillä on itsellänne lastenlapsia ja ette saa niitä hoitaa/ottaa yökylään :)
[/quote]
No hitto, meillä on joka lapset läheisiä isovanhempien kanssa vaikka eivät olekaan olleet yötä. Isovanhemmat ovat jo vähän huonommassa kunnossa, joten eivät yöksi ota. Eikä se ole mikään este hyville väleille.
Että lopeta p*skan jauhanta.
Vauvaa ei ole pakko antaa yöksi, läheiset välit voi saada isovanhempaan vaikka ei 4kk iästä asti vähän väliä hoidossa olekaan.
Ei ole totta!
EI kukaan täysipäinen ihminen anna 2 kk:n ikäistä vauvaa noin pitkäksi aikaa kenellekään hoitoon ilman pakottavaa tarvetta, vaikka ei enää imettäisi.
Yritä kehitellä seuraavalla kerralla parempi provo. Tämä ei uppoa edes nössöimpiin ja anopin dominointiin tottuneimpiin mammoihin.
Ihan vaan ihmettelen ettei sinulla ole anoppisi puhelinnumeroa, eikä anopilla sinun. Kertoo teistä aika paljon...
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 21:39"]
Ihan vaan ihmettelen ettei sinulla ole anoppisi puhelinnumeroa, eikä anopilla sinun. Kertoo teistä aika paljon...
[/quote]
Ei minullakaan ole appivanhempieni puhelin numeroita :) En ole tarvinnut!
Mua ihmetyttää kanssa. Ei se, että sulla ei ole anopin numeroa, että voisit soittaa ja kysyä kenen sukulaisen luo hän mahdollisesti pienen vauvasi vei vaan se, että kotona olevalla miehelläsikään ei ole numeroa. siis oman äitinsä numeroa.
Luin aloituksesi uudemman kerran ja kerroit, että miehesi oli ajamassa eri paikkakunnalle eikä tiennyt kenen sukulaisen luo äitinsä on vauvaanne kiikuttamassa. Silti: puhuit miehesi kanssa puhelimessa etkä pyytänyt häntä soittamaan äidilleen? tai pyytänyt mieheltäsi edes numeroa? en tajua.
Sano suoraan, että sinusta tuntuu todella pahalta jättää lapsi hänen hoitoonsa, ja että koska et voi luottavaisin mielin lastasi hänelle jättää, niin et jätä sitten.
Lupaa anopille, että kun teistä alkaa tuntua siltä että haluatte päästä kaksistaan sinne baariin tai mihin tahansa, niin pyydätte lapsenvahdiksi nimenomaan häntä.
Lupaa myös että lapsi pääsee yöksi kylään kun täyttää kaksi vuotta. Vetoa jatkossa aina tähän kun lasta kysellään yöksi.
Kummallista minusta tuollainen vaatiminen. Minä olisin kyllä hyvin tiukkana siitä että tuosta asiasta ei enää keskustella, ja piste. Että minä EN halua laittaa näin pientä hoitoon ja sillä selvä.
Minä en kyllä olisi tykännyt minkään ikäisen hoitoon VAATIMISESTA ollenkaan. Se on tietysti kiva jos tarjoaa että jos hoitoapua kaipaatte niin saa tuoda, mutta painostaminen on ihan syvältä. Sen pitäisi lähteä teidän tarpeistanne, ei isoäidin tarpeista, lähtien. Itse emme ole muuten koskaan laittaneet lapsia yökylään isovanhemmille, ja oikein hyvät välit heillä on silti...
Erikoinen tapaus tuo jouluruoka episodi.
Vierailija kirjoitti:
Huh huh. Itse en antaisi noin pientä hoitoon vielä ollenkaan, saati sitten yökylään. Sellaisten aika on paljon paljon myöhemmin.
Koeta nyt ilmaista asian napakasti, mutta nätisti. Ihan vain sen takia, että joskus tulevaisuudessa ihan oikeastikin tarvitsette sitä hoitoapua, eikä sitä anopilta välttämättä heru, jos nyt vetää kunnon herneet nenukkaan.
Lapsen äitinä sinulla pitää kuitenkin olla veto-oikeus, vaikka mies olisi vauvan hoitoon luvannutkin.
Äitinä veto-oikeus?? Että äidin sana on painavampi isän sanaa ja isä kakkosvanhempi? Huh huh!
Tässä tapauksessa tottakai pitää sanoa miehenkin että muutitte mieltänne ja lapsi liian pieni hoitoon.
Ovea ei tartte avata jos anoppi tulee silti. Eihän hänellä ole avainta? Se pois heti jos on.
Mä en ihan ymmärrä tuommosia naisia.
Voisin mä hoitaa lapsenlapsia mutten vielä ekana vuotena ja enkä sittenkään yökylään ottaisi.
Varmaan muuttaisin omaan asuntoon jos miestäni ei kiinnostaisi viettää aikaa kanssani. Lapsi on ok laittaa hoitoon jos on miehen kanssa esim. Treffit. Muuten en laittaisi nuin pientä hoitoon kuin muutamiksi tunneiksi. Ota viikoksi airbnb kämppä itsellesi ja vauvalle ja laita anopin numero estoon siksi aikaa. Miehelle viestiä että palataan asiaan sitten kun kahdenkeskinen aika kiinnostaa.
Anopeilla tuntuu olevan kova tarve hoitaa poikansa lapsia ja jopa omia niitä. Itse en ymmärrä, koska en todellakaan jaksaisi töiden jälkeen tai vapaana viikonloppuna hoitaa lapsenlapsia. Tuleva miniä on varmaan iloinen koska saa hoitaa ipanansa ihan itse ilman omivaa anoppia :)
Omani jo hoitanut kirjoitti:
Anopeilla tuntuu olevan kova tarve hoitaa poikansa lapsia ja jopa omia niitä. Itse en ymmärrä, koska en todellakaan jaksaisi töiden jälkeen tai vapaana viikonloppuna hoitaa lapsenlapsia. Tuleva miniä on varmaan iloinen koska saa hoitaa ipanansa ihan itse ilman omivaa anoppia :)
Mäkin kuvittelen olevani oikein unelma-anoppi. En sotkeennu lapsen hoito, ruokkimis enkä kodin sisustusjuttuihin ollenkaan.
Saa poika ja miniä ihan kaikessa rauhassa hoitaa noin hommat. Olen oman osuuteni jo tehnyt.
Vastailette nyt seitsemän vuotta vanhaan juttuun.
Vierailija kirjoitti:
Vastailette nyt seitsemän vuotta vanhaan juttuun.
Niinkö? Kappas vaan. Aihe ei ole yhtään vanhentunut! :D
Aivan kamala anoppi! Sano vaan napakasti, että vauva ei tule hoitoon ja asiasta ei keskustella enempää. Aivan sama, mitä miehesi on sinulta kysymättä luvannut. Oikeasti, pidä nyt pääsi tai tuo ihmisjyrä omii lapsenne kokonaan.
Itse sanoisin anopille, että jos hän haluaa nähdä lapsenlastaan jatkossa ollenkaan, niin hänen pitää ymmärtää että sinä ja miehesi olette lapsen vanhemmat ja että TE päätätte kaikista lasta koskevista asioista, ei hän.