Onko minulla velvollisuus jakaa tietokone miehen kanssa?
Olen itse ostanut tämän tietokoneen omilla rahoillani ja koen, että tämä tietokone on MINUN! Toki mieheni saa myös käyttää tietokonetta. Se ei ole ongelma. Ongelma on se, että mieheni parkkeeraa itsensä tähän tietokoneen ääreen vapaapäivinään koko ajaksi ja ignooraa niin lapsensa kuin vaimonsakin. Ei korvaansa lotkauta, jos yrittää puhutella. Jos minulla olisi jotain omaa tekemistä tietokoneella, niin joudun anelemaan mieheltä, että milloin voisin päästä koneelle. Oikeastaan ongelmani on se, että mieheni ei tajua sitä, että myös minä haluaisin käyttää tietokonetta ihan rauhassa ilman, että lapsi hyppii silmille. Mies saa käyttää konetta ihan rauhassa, koska lapsi ei ole moksiskaan siitä, mitä isä tekee eikä häiritse häntä. Olenko törkeä, jos varaan tietokoneen omaan käyttööni silloin kun tiedän lapseni olevan nukkumassa. Miehellä kuitenkin tosi monta tuntia päivässä aikaa käyttää tietokonetta, jos viitsii tulla kotiin ajoissa eikä jää notkumaan kylille ja toreille työpäivän jälkeen vain siksi, ettei minun seurani kiinnosta. Ei ole mitään tolkkua siinä, että minä pääsisin omalle tietokoneelle rauhassa vasta lähempänä puolta yötä.
Kommentit (37)
Mulla on sama ongelma. Mies on työttömänä, joten se saa olla koneella kaikki päivät ja illatkin nukkumaan mentyäni. Mutta se ei tunnu riittävän. Kun tulen töistä klo 16 aikaan ja haluaisin mennä koneelle, niin mies katselee netistä jotain vanhoja Serranon perheen jaksoja. Aina niitä, ja nehän kestää 1,5 tuntiakin kerrallaan. Sitten vielä suunnittelee, että hommaisi tälle koneelle printterin ja erilaisia kuvankäsittelyohjelmia. Sittenhän mä en pääsis tälle ikinä. Saahan tuo sellaisia ostaa, mutta hankkikoon myös oman koneen. Tämä on minun, se on ainoa ylellisyyteni. Ottaen huomioon senkin, että mies valtaa sitten telkkarin aina koko illaksi. On vain 2 TV-sarjaa, joita katson viikottain. Hän katsoo niitä myös, joten se on mulle sallittua. Ei puhettakaan, että pääsisiin muuta katsomaan. Ja minä olen maksanut sen TV:nkin ;)
En ole muutenkaan koskaan ymmärtänyt näitä tietokoneen jakajia. Meillä on miehen kanssa omat kännykät, omat tabletit ja omat tietokoneet. En voisi kuvitella, että tilanne olisi toinen. Salaisuuksia ei ole, mutta kirjanmerkit, ikonit, työpöydät yms. juuri omassa halutussa järjestyksessä.
Ap kuten 2 kirjoitti, asenna salasana koneelle ja käske miehen hommata oma.
Parasta vetää teippi halki huoneiston ja laittaa toiselle puolelle miehen ostamat kamat ja toiselle puolelle sun ostamat. Voitte sitten heitellä lasta viivan yli aina tasatunnein.
Edellinen sen jo sanoi ja mielestäni asia on aivan päivänselvä: jos kone on sinun, niin sinä saat sitä isännöidä juuri niin kuin haluat. Laitat siis käytöt salasanan taakse ja jos et osaa, osaa joku varmasti auttaa. Jos sekään ei auta, niin kuljetat läppäriä mukanasi. Ostakoon miehesi oman vekottimensa kun kerran normaali puhe ei auta ja mene perille koneen käytöstä.
Heh, meillä on 1 pöytäkone jonka jakaa minä mies ja 3 lasta. Tosin viimeistään yläasteelle siirryttäessä pitäisi lapselle ostaa oma kone.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 14:58"]
En ole muutenkaan koskaan ymmärtänyt näitä tietokoneen jakajia. Meillä on miehen kanssa omat kännykät, omat tabletit ja omat tietokoneet. En voisi kuvitella, että tilanne olisi toinen. Salaisuuksia ei ole, mutta kirjanmerkit, ikonit, työpöydät yms. juuri omassa halutussa järjestyksessä.
[/quote]
Tämä ongelma on kyllä ratkaistavissa myös sillä, että molemmille luodaan omat käyttäjätilit.
Voi jeesus, teillä on varmaan mahtava suhde.
Olen laittanut tähän koneelle jo eri tilit itselleni ja miehelle. Minä olen käytönvalvoja ja mies on "lapseni", jonka netin käyttöä seuraan ja voin tarvittaessa rajoittaa sitä. ;) Joskus kun olen laittanut hänen tililleen täydellisen lapsilukon 24/7, ettei voi käyttää ollenkaan, niin mies on suuttunut siitä ja piilottanut tietokoneeni eikä ole suostunut palauttamaan sitä ennen kuin avaan lapsilukon. Nyt laitoin muutaman tunnin päivässä tuota lapsilukkoa päälle lapsen nukkumisajoiksi. Mies ei tiedä vielä, joten en tiedä, sanooko tuo mitään. Olisi kiva, jos miehen kanssa voisi neuvotella eri asioista, mutta ei tuon kanssa voi puhua mistään... Mies taitaa lähteä ulos, kun ei pääse tietokoneelle. Ei tässä talossa näytä olevan sille mitään muuta viihdettä. :(
Mä käyttäisin sitä tasan tarkkaan silloin, kun haluan. Sun kone, sä päätät kuka sitä käyttää ja milloin.
Öhm, siis oletko sanonut hänelle että sinäkin haluat käyttää konetta välillä?
Miksiköhän mies ei voi ostaa omaa konetta? Joku perusläppäri ei montaa sataa euroa maksa, ja jonkun toimivan käytetyn voi saada varmaan melkein ilmaiseksi. Minusta tietokone on enemmän henkilökohtainen, koska sitä nyt ei voi yleensä käyttää yhdessä samaan tapaan kuin vaikka televisiota. Minulla ja miehellä on ollut omat koneet jo ennen kuin muutimme yhteen. Minulla on halpa läppäri, koska en tee juuri muuta kuin selaan nettiä ja käytän harvakseltaan tekstinkäsittelyohjelmaa. Miehellä on sitten itse koottu tehokkaampi pöytäkone, jota hän käyttää kuvankäsittelyyn sun muuhun. Kumpikaan ei edes normaalisti halua käyttää toisen konetta. Ei minusta nykypäivänä ole mitään ökyilyä, että taloudessa on aikuisilla omat koneet.
Ongelma ei ole tietokoneen omistajuus, vaan se että mies käyttäytyy kuin huonosti kasvatettu ja itsekäs lapsi. Hän tekee mitä haluaa, eikä välitä muista mitään.
Onko kyse siitä että hän on aina käyttäytynyt noin vai olisiko kyse masennuksesta tai muusta?
Joko mies menee hoitoon, menette pariterapiaan tai sitten poju lähtee kotiin mamman luo kasvamaan. Ei tuosta ole aviomieheksi saati isäksi ellei ala miehistyä.
Mies on liian pihi hankkimaan omaa tietokonetta ja nettiyhteyttä. Paljon kivempi käyttää vaimon konetta, kun vaimo maksaa nettilaskunkin.
ap
Langattoman verkon voi jakaa useamman laitteen välillä, jollon ei tarvitse maksaa kuin yhdestä nettiyhteydestä. Mutta mies on kyllä pönttö, eikä sinulla ole velvollisuutta jakaa konettasi hänen kanssaan. Käske häntä toivomaan konetta vaikka joulupukilta, jos on kerran niin pihi.
No voi langallisenkin netin jakaa usealle koneelle, ei ole pakko olla langaton.
Kuule ap. Minusta alkuperäinen kysymys ei ole kovin oleellinen verrattuna siihen miten tarinasi on jatkunut. Siis tietokoneen käyttö ei ole se pääasia vaan miehen asenne teidän yhteiseen elämään.
Meillä mies on tainnut ostaa kaikki tietokoneemme mutta yhteisiä ne on. Kuten kaikki muukin. Nykyään kumpikin käyttää paljolti "omaa" läppäriään mutta saatetaan käyttää toisenkin läppäriä jos vaikka lapset käyttää sitä joka tavallisesti on itsellä. Mutta kummallekkaan ei ole mikään ongelma pyytää toiselta konetta jos itse tarvitsisi sitä nyt tai kysyä kauanko sinulla vielä menee koneella jne.
Tekeekö ap;n mies osansa kotitöistä ? Huolehtiiko lapsestaan ? Huomioiko vaimoaan ? Entä toisinpäin ?
Meillä mies huomioi minua esim. tankkaamalla auton aina valmiiksi jos käyn jossain kauempana. Rapaa talvella auton ikkunat minulle valmiiksi kun olen lähdössä. Jos ottaa itse vaikka leipää kysyy haluanko minäkin ja tuo leivät ja juoman vaikka olkkariin minulle jne. Minä taas teen miehelle mieluisia ruokia. Aina on eväät valmiina töihin lähtiessä jääkaapissa. Hieron usei miestä. Lämmitän saunan jos tiedän että mies tulee kylmissään töistä jne.
Meillä rahatkin on yhteisiä samoin kun kaikki mitä ostamme. Se maksaa jolla sattuu lompakko olemaan lähempänä ym. Ja tarittaessa voi siirtää toisen tililtä rahaa itselleen jos tarvii (tosin ei kumpikaan yleensä tarvi).
Mitäs jos ap tekeisi listan suhteen hyvistä ja huonosita puolista. Sitten voisi miettiä mitä niille huonoille puolille voisi tehdä (vai voiko tehdä). Ja sitten voi miettiä että onko suhde sellainen että sen puolesta kannattaa taistella ja kysyä sama mieheltäkin. Siis mitä hän haluaa ja mitä on valmis antamaan suhteeseen.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 15:25"]
Mies on liian pihi hankkimaan omaa tietokonetta ja nettiyhteyttä. Paljon kivempi käyttää vaimon konetta, kun vaimo maksaa nettilaskunkin.
ap
[/quote]
Mistä ihmeestä te löydätte tuollaisia miehiä itselleni? Kuvaamasi vätys tuskin ansaitsee tulla kutsuttua "mieheksi" tai kenties hänessä sitten on niin paljon muita ihania piirteitä, jotta tämä tietsikkasekoilu ei tunnu isolta asialta. Tosin tuskin silloin olisit aiheesta avatunut.
Olen mies ja ihmettelen samaa kuin 19 ensimmäisessä lauseessa.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 14:59"]
Parasta vetää teippi halki huoneiston ja laittaa toiselle puolelle miehen ostamat kamat ja toiselle puolelle sun ostamat. Voitte sitten heitellä lasta viivan yli aina tasatunnein.
[/quote]Huipputeksti! Repesin... :o)
Ota se läppäri kokonaan itsellesi eli laita salasana ja sano miehelle, että voi voi, hommaa kännykkääsi netti.